در این قسمت از سری «تحلیل فنی» قصد داریم تا به بمب این روز‌های دنیای بازی‌های ویدیویی، یعنی بازی Apex Legends بپردازیم. این عنوان که توسط سازندگان بازی Titanfall ساخته شده، نظرات بسیاری را به خود جلب کرده اما کمتر کسی به نکات و جنبه‌های فنی این عنوان سرگرم کننده و رایگان می‌پردازد. با وینفون برای مطالعه ادامه مطلب همراه باشید.

حدود یازده سال پیش، استودیوی اینفینیتی وارد (Infinity Ward)، بازی شوتر اول شخص انقلابی و فوق‌العاده خود، یعنی عنوان Call of Duty Modern Warfare را روانه بازار کرد؛ عنوانی که شاید تاریخ بازی‌های شوتر اول شخص را به دو قسمت تقسیم می‌کند. حتما می‌دانید که افراد اصلی سازنده آن بازی بی نظیر در سال 2007، پس از مدتی از تیم اینفینیتی وارد جدا شدند و به سرپرستی وینس زامپلا (Vince Zampella)، استودیوی جدید با نام ریسپاون (Respawn) تاسیس کردند. حال، این افراد تاثیر گذار در صنعت بازی‌های ویدیویی، مخصوصا سبک شوتر اول شخص، باز هم موفقیت‌های تاثیر گذاری را به دست می‌آورند. نسخه دوم بازی Titanfall 2، شاید نقطه اوج و بلوغ تیم ریسپاون به حساب بیاید؛ عنوانی که توانست استانداردهای جدیدی را به بخش‌های داستانی و چند نفره اضافه نماید و به شدت محبوب شود. حال، با داغ شدن بازار عناوین بتل رویال (Battle Royale) و محبوبیت فراگیر این سبک، استودیوی ریسپاون دیگر به سراغ ساخت نسخه سوم بازی Titanfall نمی‌رود و به جای آن، عنوانی رایگان و بتل رویال را با نام Apex Legends تولید می‌کند. بازی Apex Legends که به تازگی و به صورت رایگان عرضه شده، توانسته در همین مدت کم و اندک، بازی‌بازان بسیاری را با خود همراه ساخته و محبوبیت عجیب و غافلگیر کننده‌ای را به دست آورد.

جدا از هر گونه بحث در مورد گیم‌پلی و عناصر چند نفره بازی Apex Legends، در این مطلب تنها قصد داریم تا این عنوان شوتر اول شخص بتل رویال را از منظر فنی بررسی نماییم. بدیهی است که برای ساخت بازی Apex Legends از موتور بازی Titanfall استفاده شده و با وجود امکانات و قابلیت‌های خوب و عالی این موتور، قطعا ارایه یک بازی بتل رویال با نقشه‌های گسترده و جزئیات بسیار، کاری چالش برانگیز به شمار می‌‌رود. اگر به یاد داشته باشید، استودیوی ریسپاون برای ارایه بهترین تصویر و عملکرد برای بازی Titanfall 2 روی کنسول‌های میان نسلی،  با چالش‌هایی مواجه شد و به عنوان مثال، موتور در ابتدا نمی‌توانست تا عناصر گرافیکی و افکت‌ها را به بهترین شکل روی سخت افزار قدرتمند کنسولی همچون ایکس‌باکس وان ایکس نمایش دهد. حال، قطعا کنجکاو هستیم بدانیم که ریسپاون برای رفع این مشکلات در بازی Apex Legends چه کارهایی را انجام داده است.

در ابتدا اجازه دهید تا با نسخه رایانه‌‌های شخصی آغاز کنیم که به طور واضح نشان می‌دهد که فناوری استفاده شده در Apex Legends کاملا بر مبنای فناوری استفاده شده در Titanfall است. مشخصات سیستم مورد نیاز بازی Apex Legends، بسیار نزدیک به مشخصات سیستم مورد نیاز عنوان قبلی استودیوی ریسپاون است و همچنین منوها و استایل آن‌ها، شباهت بسیاری با عنوان Titanfall 2 دارند. با این حال، یک سری تغییرات ریز اما مهمی در آن‌ها دیده می‌شود؛ اول از همه این که HBAO+ (یک نوع Ambient Occlusion) با یک SSAO متغیر جایگزین شده و همچنین multi-sampling anti-aliasing یا MSAA به کلی از بازی حذف شده است. پس از گذشت بیش از 2 سال از زمان عرضه بازی Titanfall 2، ریسپاون سرانجام درک کرده که در دوره و زمانه امروزی، استفاده از تکنیک MSAA برای از بین بردن Jaggy های محیط، پر هزینه و ناکارآمد است و استفاده از تکنیک TAA یا Anti Aliasing موقت، یک برگ برنده را برای آن‌ها رو می‌کند. درست است که نسخه رایانه‌های شخصی می‌تواند از نوع دیگری از AA استفاده نماید اما قطعا ذخیره‌ی عملکرد و قفل شدن هر چه بیشتر نرخ فریم روی 60 بر ثانیه، برای تیم سازنده بسیار مهم تر بوده است. این تغییرات را با یک سیستم رزولوشن داینامیک ترکیب کنید تا به بهترین عملکرد روی رایانه‌های شخصی برسیم. استفاده از سبک ترین و در عین حال، زیباترین جلوه‌ها و عناصر بصری برای ارایه عملکرد بهتر و Input Latancy کمتر، حقیقتا امضای ریسپاون به شمار می‌آید و همین موضوع، حس و حال Apex Legends را هر چه بیشتر به Titanfall 2 نزدیک می‌سازد.

اما تنها در نسخه رایانه‌های شخصی است که بازی‌بازان آزادی عمل دارند و به صورت کامل می‌توانند موارد گرافیکی را برای گرفتن خروجی مناسب، شخصی سازی نمایند و با این وجود، وضعیت نسخه‌های کنسولی بازی Apex Legends به چه صورت است؟ سازندگان در نسخه‌های کنسولی بازی، سعی کرده‌اند تا بیشترین حد ممکن (یا حتا فراتر از حد لازم)، نرخ فریم و عملکرد را اولویت قرار دهند و همین موضوع باعث شده تا نقاط ضعف گرافیکی و بصری در این نسخه‌ها دیده شود. استودیوی ریسپاون با استفاده از رزولوشن داینامیک یا پویا در نسخه‌های کنسولی Apex Legends، آزادی عمل را به کلی به عملکرد داده و برای ثابت ماندن آن، رزولوشن اجرایی همیشه در پایین ترین حد ممکن قرار دارد. اگر بخواهیم از کنسول‌های میان نسلی و پلی‌استیشن 4 پرو آغاز کنیم، رزولوشن اجرایی بازی بین 1080p تا 1440p متغیر است اما در حالی که انتظار داریم تا به مانند Titanfall 2، رزولوشن اجرایی بازی جدید نزدیک به 1440p باشد، در اکثر مواقع، نزدیک تر به 1080p باقی می‌ماند و حتی در مواقع نادری به 900p نیز می‌رسد که واقعا ناامید کننده است. بالاتر از کنسول سوپر شارژ سونی، کنسول ایکس‌باکس وان ایکس قرار می‌گیرد که همان فرمول سابق را دنبال می‌کند اما در بیشتر مواقع، حول رزولوشن 1296p حرکت می‌کند و همچنین دورنماها یا Draw Distanceهای گسترده‌تر و شفاف تری دارد. با این وجود، شاید برایتان سوال شود که وضعیت رزولوشن اجرایی روی کنسول‌های پایه به چه صورتی است که باید بگوییم رزولوشن نسخه پلی‌استیشن 4 به 720p و رزولوشن نسخه ایکس‌باکس وان استاندارد، به 648p نیز می‌رسد!

با وجود تمام اشاراتی که در متن به رزولوشن اجرایی و پایین بودن آن در نسخه‌های کنسولی شد، اما بازی Apex Legends برروی تمام پلتفرم ها، مخصوصا کنسول‌های میان نسلی، کیفیت بصری خوب و قابل قبولی دارد.

با وجود چنین شرایطی، آیا می‌توان گفت که دستاورد استودیوی ریسپاون، خوب و مثبت بوده است؟ از آن جایی که بازی Apex Legends یک عنوان تمام شوتر تمام آنلاین است و مود بتل رویال، تعداد بازی‌بازان در یک نقشه را به طرز چشمگیری بالا می‌برد، می‌توان گفت که سازندگان در مورد Apex Legends، کار درست را انجام داده‌اند. درست است که رزولوشن اجرایی نسخه‌های کنسولی پایین تر از حد انتظار است و در موارد مختلف گرافیکی، با دانگرید (Downgrade)هایی طرف هستیم،  اما ماهیت بازی Apex Legends، یک تجربه بسیار روان و بدون کوچکترین خلل در عملکرد را طلب می‌کند که ریسپاون با تمام فداکاری‌هایی که از منظر بصری کرده، توانسته به آن دست پیدا کند. از نظر بصری و گرافیکی نیز شاید تنها نسخه ایکس‌باکس وان باشد که خوب و قابل قبول به نظر نمی‌رسد و دیگر نسخه‌ها، خوب و مناسب به نمایش گذاشته می‌شوند. به غیر از رزولوشن اجرایی، از دیگر مواردی که می‌توان به پیشرفت و بهبود آن‌ها در نسخه‌ کنسول‌های میان نسلی اشاره کرد ،  Shadow cascade بهتر، Volumetric Lighting با کیفیت تر و بافت‌هایی با رزولوشن بالاتر هستند که البته همه این‌ موارد، ارتباط مستقیمی با رزولوشن اجرایی بازی دارند. اما با همه این تفاسیر و با تمام این فداکاری‌ها، آیا پرفورمنس و نرخ فریم بازی Apex Legends کاملا بدون نقص است؟ در این مورد می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد!

با این که عملکرد و نرخ فریم بازی Apex Legends در اکثر مواقع، مخصوصا روی کنسول‌های میان نسلی ثابت و خوب است اما واقعا جای تاسف دارد که نمی‌توان آن را با تمام افت‌های بصری و گرافیکی انجام شده، بی نقص نامید. زمانی که مشاهده می‌کنیم افکت‌های سنگین و پرتقاضا و نمایش پر جزئیات و دقیق مدل‌ها، باعث افت فریم‌ در بازی می‌شوند، کاملا متوجه می‌شویم که همه کنسول‌ها، مخصوصا کنسول‌های پایه، از کمبود پهنای باند یا Bandwidth پردازنده گرافیکی یا GPU رنج می‌برند و افزایش تعداد بازی‌بازان در نقشه‌ها که تاثیر مستقیمی برروی CPU کنسول‌ها می‌گذارد، مشکلی را به وجود نیاورده است. با مشاهده چنین شرایطی، مطمئن می‌شویم که ریسپاون هنوز موفق نشده تا به طور کامل موتور خود را رام کند و افکت‌های سنگین آن، درست در زمانی که بیشترین تمرکز و حساسیت را در طول اکشن و گیم‌پلی شاهد هستیم، کار را برای بازی‌باز سخت می‌کند. این پایین آمدن نرخ فریم، بیش از همه، برروی کنسول ایکس‌باکس وان حس می‌شود و به ترتیب، تا ایکس‌باکس وان ایکس، به شکل نامحسوس پیش می‌رود. افت فریم در Apex Legends شاید اصلا به چشم نیاید اما قطعا با توجه به مشخصات بصری و گرافیکی نسخه‌های مختلف بازی، حتی انتظار نداریم که تا همین مقدار نیز افت فریم را مشاهده کنیم.

پر تقاضا اما سازگار!

بیایید در انتهای مطلب، کمی بیشتر برروی نسخه رایانه‌های شخصی بازی Apex Legends تمرکز کنیم. حقیقت در مورد Apex Legends این است که این عنوان، یک اثر پرتقاضا است و مسیر خود را تا حد زیادی با بازی Titanfall 2 جدا می‌کند. برای درک پرتقاضا بودن بازی جدید استودیوی ریسپاون، بگذارید اشاره کنیم که با استفاده از یک کارت گرافیک RTX 2080Ti نیز نمی‌توان آن را با رزولوشن 4K و نرخ فریم 60 بر ثانیه اجرا کرد و نرخ فریم بازی در این حالت در محدوده 50 قرار می‌گیرد. در طرف دیگر، با استفاده از یک کارت گرافیک GTX 1060 نیز نمی‌توان بازی را با رزولوشن 1080p و نرخ فریم 60 بر ثانیه اجرا نمود و نرخ فریم حتی از حالت قبلی هم بدتر است. همه چیز نشان از این دارند که بازی Apex Legends یک عنوان پرتقاضا است. با این که Apex Legends برروی طیف وسیعی از سخت‌ افزارها و پردازنده‌ها قابل مقیاس است، اما می‌توانیم حدس بزنیم که فناوری بازی Titanfall 2 در حال قدیمی شدن است یا ریسپاون در این مورد، پسرفت داشته است!

به نظر می‌رسد که مشکل اصلی بازی Apex Legends این است که علاوه بر CPU محور بودن (به دلیل وجود نقشه‌ها و تعداد بالای بازی‌بازان در آن‌ها)، وزن سنگینی را نیز روی دوش GPU می‌اندازد و همین باعث می‌شود تا هر سخت افزار و بیلدی، با چالش رو به رو شود. با مشاهده پرتقاضا بودن بازی حتی روی پیشرفته‌ ترین پردازنده‌ها، می‌توانیم درک کنیم که رزولوشن اجرایی پایین بازی روی کنسول‌های خانگی، به چه دلیلی است. در آخر، می‌توان اشاره کرد که بهترین راه تجربه بازی Apex Legends روی رایانه‌های شخصی، استفاده از یک پردازنده قدرتمند مانند Ryzen 3 2200G و فعال کردن گزینه رزولوشن داینامیک است تا فشار زیادی به GPU وارد نشود و تجربه با ثباتی به دست بیاید.

اما جدا از مسائل فنی و اعداد و ارقام، بازی Apex Legends از نظر طراحی و کارگردانی هنری برای استودیوی ریسپاون، یک قدم کاملا  رو به جلو محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که منابع موتوری که ریسپاون در دست دارد، در حال تمام شدن است و این موتور به پایان راه خود می‌رسد اما طراحی هنری منحصر به فرد و جذاب، چیزی است که می‌توان با هر موتور و فناوری به آن دست پیدا کرد. از آن جایی که ریسپاون حالا تمام و کمال زیر مجموعه‌ای از شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts) به حساب می‌آید، بهترین راه برای آنان این است که از موتور قدرتمند فراست بایت (Frostbite)؛ یکی از بهترین و همه جانبه‌ترین موتور‌های این نسل، استفاده کنند و زحمت ارتقای موتور فعلی یا ساخت یک موتور جدید را به خود ندهند.

نظرات خود در مورد بازی Apex Legends و تحلیل فنی این عنوان را حتما با ما به اشتراک بگذارید.
با تشکر از منبع تحلیلی دیجیتال فاندری
13 پست
اشکان عالی‌خانی
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,