هنوز زمان زیادی تا تجربه‌ی نسل آینده کنسول‌های خانگی باقی است. نسل بعدی کنسول‌های مایکروسافت، یعنی اکس باکس اسکارلت، تا تعطیلات ۲۰۲۰ میلادی عرضه نخواهد شد و تاریخ عرضه‌ی پلی استیشن ۵ هنوز حتی به صورت رسمی نیز اعلام نشده است. اما می‌دانیم که هر دو کنسول از درایوهای SSD پشتیبانی می‌کنند که مدت زمان صفحات بارگذاری را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. هنوز اطلاعات دقیق‌تری از این کنسول‌ها، به ویژه پلی استیشن ۵، به صورت رسمی در دسترس نیست و اکثر ویژگی‌های مورد انتظار در مقام پیش‌بینی و حدس و گمان هستند.

با این حال مدیر عامل اجرایی Larian Studios، آقای Swen Vincke، اعتقاد دارد که آینده روشن‌تری در انتظار کنسول‌های ساخته شده بر پایه‌ی سیستم ابری (Cloud-Based) است. سخت افزارهای بازی چون Google Stadia از سوی بسیاری آینده‌ی دنیای گیمینگ لقب گرفته‌اند و بازی سازان با گذر زمان، دائما در حال کشف ویژگی‌های منحصر به فرد و پتانسیل بیش‌تری در آن‌ها هستند. Vincke نیز همسو با این موضوع در آخرین مصاحبه‌ی خود با WCCFTECH به ویژگی دیگری از این نوع سخت افزار اشاره کرد. به نقل از ایشان، Elastic Rendering (رندر مرتجع) و شبیه سازی فیزیک‌هایی که اکنون بر روی سخت افزارهای فعلی ممکن نیست می‌توانند در کنسول‌هایی چون Google Stadia پیاده شوند.

وقتی از ٰایشان درباره‌ی تأثیر SSD در کنسول‌های نسل بعدی پرسیده شد وی پاسخ داد:

اگر صادقانه بگوییم رایانه‌های شخصی مدت‌ها است که از SSDها پشتیبانی می‌کنند و عملکرد آن‌ها را دیده‌ایم. درواقع این Stream و دریافت داده‌ی همزمان است که تکنولوژی بسیار مهمی برای بازی‌های مدرن به شمار می‌رود. هر میزان که دریافت داده‌ی شما سریع‌تر باشد، بهره‌ی بیش‌تری از آن خواهید برد. در همین راستا کیفیت جنبه‌های مختلف پروژه‌ی شما ارتقاء پیدا خواهد کرد و این چیزی است که همگان به دنبال آن هستند؛ مهم نیست که مصرف کننده باشید یا توسعه دهنده، ما همگی به دنبال کیفیت هستیم.

Vincke در ادامه توضیح داد:

سؤال اصلی آن است که چه مقدار حافظه در اختیار سازندگان قرار خواهد گرفت تا به کار بپردازند؟ چه قدرتی از CPU در دست ما است؟ این موارد همگی حائز اهمیت هستند. اکنون در هر نسل شاهد روند کلاسیکی هستیم که در پیش گرفته شده است. قطعاً هر نسل آزادی عمل سازندگان بیش‌از گذشته شده و به جزئیات بیش‌تری پرداخته می‌شود. بی شک در نسل بعد نیز قدرت ما برای انجام شبیه سازی و مدل سازی‌ها بیش‌تر خواهد شد.

اما موضوع جالب‌تر و مورد انتظارتر آن است که پلتفرم‌هایی چون Google Stadia چگونه روند را تغییر خواهند داد. این نوع از سخت افزار دنیای جدیدی پیش روی توسعه دهندگان قرار می‌دهد. ویژگی مورد توجه این نوع دستگاه‌ها متصل بودن آن‌ها به یک دیگر در بخش مرکز داده‌ها است. در اینجا است که فکر اجرای مواردی چون Elastic Rendering به سر ما می‌زند. برای مثال می‌توان چندین سرور ساخته و آن‌ها را به یکدیگر متصل کنیم تا شبیه سازی فیزیکی بی مانندی خلق شود که در حال حاضر بر روی سخت افزارهای محلی ممکن نیست. معتقد هستم که تحول و ارتقاء بسیاری در این مسیر شاهد خواهیم بود.

در حال حاضر می‌دانیم که سیستمی چون Google Stadia می‌تواند سیستم‌های پیچیده‌تری برای مواردی چون هوش مصنوعی و شبیه‌سازی‌ها اجرا و پیاده کند. این سرویس تا نوامبر سال جاری میلادی در مناطقی چون ایالات متحده‌ی آمریکا، بریتانیا، کانادا و … آغاز به کار خواهد کرد و ما بی‌صبرانه منتظر دریافت بازخورد مصرف کنندگان و از همه مهم‌تر، توسعه دهندگان هستیم. این پلتفرم بی شک می‌تواند روند معمول ساخت و استفاده از بازی‌ها را تغییر دهد و در حال حاضر تنها زمان است که از راز چگونگی شکل گیری این انقلاب پرده برداری می‌کند.

منبع : وینفون
11 پست
نیما رضایی
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , ,