_ایکس باکس و گیمینگ پنل جدید

15 حقایق جالب در رابطه با DOOM

Doom سابقه طولانی و داستانی بلندی در صنعت بازی‌سازی دارد. همان‌طور که اطلاع دارید، جدیدترین نسخه از این مجموعه با نام Doom Eternal در جریان رویداد E3 امسال معرفی شد، به همین خاطر در این مقاله قصد داریم از 15 تا حقایق جالبی که باید در رابطه با مجموعه Doom به خصوص اولین نسخه‌ آن (Doom 1993) بدانید، برای‌تان می‌گوییم.

قبل از اینکه سراغ حقایق بروید، تاریخچه تولد و داستان یکی از تاثیرگذارتری بازی‌ها در سبک تیراندازی را برای شما لحاظ کرده‌ایم که در نوع خود یک حقیقت و روایت بسیار جالب است.

ساخت و توسعه Doom در اواخر سال 1992 با ساخت موتور بازی‌سازی جدید به نام id Tech 1 توسط جان کارمک آغاز شد، این درحالی بود که بقیه‌ی اعضای استودیو در حال ساخت مراحل پایانی و انتشار بازی Spear of destiny (پیش درآمد بازی Wolfenstein 3D) بودند. پس از عرضه‌ی Spear of destiny، تمام تیم برای ساخت Doom کار خود را از اواخر 1992 بر روی عنوان جدید آغاز کردند. تِم اصلی و فضای حاکم بر بازی برگرفته از فیلم‌های Aliens جیمز کامرون و Evil dead II سم رایمی بود، جایی که نیروهای جهنمی و شیطانی وارد جهان مادی می‌شوند و با کشتار انسان‌ها سعی در نابودی نسل آنان را دارند. پس علاوه بر جنبه های علمی و تخیلی جانمایه‌ی بازی بر اساس المان‌ها و عناصر وحشت پی‌ریزی شد.

تام هال (Tom hall) به عنوان یکی از طراحان بازی و همین‌طور نویسنده‌ی داستان آن، سعی داشت تا داستان بازی را بر پایه ی چندین شخصیت و با یک فنداسیون داستانی که شامل جزئیات منحصر به فرد برای هر شخصیت می‌شد، بنویسد. در حقیقت او سعی داشت تا جزئیات داستانی بازی خیلی دقیق و کامل پیاده شود، اما بسیاری از ایده‌های او در روند ساخت بازی به‌وسیله جان کارمک رد شدند و بنابراین او درخواست جدایی و استعفا از تیم سازنده‌ی بازی را خواستار شد. در نتیجه تام هال استعفا داد. بعد از جدایی او از آی‌دی سافت‌ور، مابقی تیم، کار طراحی را برعهده گرفتند و درنتیجه بیشتر طراحی‌های نهایی بازی توسط جان رومرو (John Romero) و سندی پیترسون (Sandy Petersen) انجام گرفت. گرافیک بازی و جلوه‌های بصری برعهده‌ی آدریان کارمک (Adrian Carmack) و کاوین کلاود (Kevin Cloud) بود.

داستانی بازی Doom ساده اما بسیار جذاب بود مخصوصا برای نوجوانان آمریکایی که اسطوره‌های آن ها بیشتر فضایی و قرن 21 هستند تا اسطوره‌های کهن و قدیمی. داستان بازی مربوط به یک سرباز بی نام می‌باشد که تحت آموزش‌های سخت و عملیات‌های سنگین به یک چریک کار کشته و ماهر تبدیل شده تا از او برای انجام ماموریت‌های سخت و جانکاه استفاده شود. او پس از اینکه به یکی از افسران ارتش به خاطر فرمان آتش برروی شهروندان بی‌دفاع، شلیک کرده و او را از پای در اورده بود در زندانی در مریخ اسیر می‌کند. سپس او برای یک شرکت هوافضا به نام Unionaerospace Corporation (به اختصارUAC) مشغول به کار می‌شود. کار اصلی این شرکت به عنوان یک پیمانکار نظامی و یک اتحادیه‌ی چند سیاره‌ای، انجام آزمایشات و تحقیقات سری برروی بُعد‌ها و جهان‌های موازی و ناشناخته ی دیگر بود. به تازگی یکی از دروازه‌های انتقال نشانه‌های از بی‌ثباتی و ناهنجاری در یکی از پُرتال‌ها را نشان داده بود اما تحقیقات انجام شده برروی این بُعد ناشناخته به نتیجه‌ای نرسید.

ناگهان اتفاقی غیر منتظره رخ می‌دهد و پرتال و دروازه‌ی انتقالی که دچار بی‌ثباتی و ناهنجاری شده بود توسط مخلوقات و موجوداتی شیطانی که از قلب جهنم می‌آمدند مورد حمله واقع می‌شود، متاسفانه سیستم دفاعی پایگاه نمی‌تواند جلوی هجوم آن‌ها را بگیرد و در نتیجه پایگاه‌های Deimos و Phobos مورد حمله‌ی این موجودات ناشناخته قرار می‌گیرد. تمام خدمه‌ی پایگاه کشته می‌شوند و باقی بازماندگان توسط نیروهای اهریمنی و شیطانی به زامبی تبدیل می‌شوند. تیمی متشکل از افسران ارتش از مریخ به سمت پایگاه‌های دیموس و فوبوس در قمر ماه نقل مکان می‌کنند، جایی که حادثه اتفاق افتاده. سرباز مذکور هم برای حفط امنیت تیم افسران راهی می‌شود ولی پس رسیدن به آن‌جا و قطع ارتباط رادیویی او با افسران فرستاده شده، متوجه می‌شود که تنهاست و آخرین بازمانده‌ی فرستاده شده به ماه است. پس از ناکام شدن برای فرار به‌وسیله‌ی شاتل نجات در می‌یابد که تنه اراه پیش روی مبارزه برای حفظ جان خود و نجات زمین است. بنابراین با طی کردن تمام قسمت‌های پایگاه موجود در ماه و مبارزات سخت در آن و رفتن به جهنم و نابودی Cyber Demon علاوه بر نجات جان خود، در صدد حفظ حیات در زمین نیز می‌شود.

Doom بازی‌ای در سبک اول شخص تیراندازی با پس زمینه‌ی داستانی علمی تخیلی و اِلمان‌های وحشت است. این بازی دارای 3 فصل بوده که هر کدام بازیکن را در محیطی کاملا مجزا قرار می‌دهد. فصل‌های اول و دوم درون پایگاه فضایی ماه جریان دارد و فصل سوم و نهایی بازی، بازیکن را به خانه‌ی شیاطین یعنی دوزخ می‌برد. البته نسخه‌ی Ultimate Doom که در سال 1995 منتشر شد یک فصل اضافی را هم شامل می‌شد که بازیکن در آن به زمین فرستاده می‌شود تا مابقی شیاطین را در آنجا از بین ببرد. هسته‌ی اصلی گیم‌پلی بازی بر پایه‌ی مبارزات نزدیک (Close-combat) و تن به تن بود و عنصر اصلی آن را طراحی‌های متنوع و متفاوت هیولاهای بازی تشکیل می‌داد. حدود 10 نوع هیولای مختلف در بازی وجود داشتند که سیستم مبارزه‌ی هر کدام بازیکن را با چالشی جدید روبرو می‌کرد.

بدون معطلی بیشتر، این شما و 15 حقایق جالب در رابطه با بازی DOOM.

نام بازی

نام بازی Doom در واقع برگرفته شده از فیلم The Color of Money با بازی تام کروز (Tom Cruise) محصول سال 1986 است. در این فیلم، تام کروز در حال تماشای بازی بیلیارد دو نفر است. پس از اینکه یکی از این دو نفر بازی را می‌برد، به سمت کروز می‌آید و از او می‌پرسد که “داخل چمدانت چی داری؟ کروز جواب می‌دهد: “DOOM”.

نام گذاری سطح‌های بازی

ظاهرا تیم سازنده در استودیو id Software طرفدار آلات موزیکال بودند؛ تعدادی از موسیقی‌های Doom شامل تون‌های گیتار و طبل بودند، اما تاثیرات موزیکان به اینجا ختم نمی‌شود. جالب است بدانید که نام برخی از مراحل بازی برگرفته شده از باندهای محبوب موسیقی مانند House of Pain است.

نام پروتاگونیست اصلی بازی

همیشه از پروتاگونیست اصلی بازی با نام‌های The Marine و یا Doomguy یاد می‌شود. با این حال، قهرمان ما بالاخره نام اصلی خود را در رمان‌های مربوط به بازی به دست آورد؛ بر همین اساس، به او Flynn لقب فلای (Fly یا پرواز) داده شد.

مراحل بازی

Doom به شیوه بسیار منحصر به فردی در سال 1993 عرضه شد. اولین مجموعه‌ی مراحل بازی برای دانلود به صورت رایگان در دسترس بود، اما مابقی بازی‌ 40 دلار هزینه داشتند و بازیکنان مجبور بودند برای دریافت فایل‌ها، پول را به صندوق پستی id Software ارسال کنند. در حالی که ساختار اپیزودیک امروز بازی‌ها امری بسیار رایج است، این یک روش بسیار متفاوت برای خرید یک بازی در آن زمان بود، به همین دلیل هنوز هم بعد از گذشت تقریبا دو دهه از آن یاد می‌شود.

مخلوطی از دشمنان Aliens و Evil Dead 2

هنگامی که اولین بار بازی Doom رونمایی شد، از آن به عنوان ترکیبی از فیلم Aliens محصول 1986 و Evil Dead 2 محصول 1987 یاد می‌کردند. سازندگان بازی خواستار تنش و اقدام شدید علیه نیروهای بیگانه فیلم جیمز کامرون و گور و خشونت فیلم سم رایمی شده بودند. جنبه نمادین Chainsaw این بازی، به احتمال بسیار الهام گرفته از اقدامات خشن و وحشیانه‌ای بود که در این فیلم ترسناک کلاسیک دیده می‌شد.

مت کاستلو (Matt Castello)

Doom 3 بازی خارج از مجموعه به حساب می‌آمد. این بازی با جو و اتمسفر، روشنایی و روایت داستانی، مسیری را طی کرد که فرانچایز هرگز در روند آن پیش نرفته بود. درحالی که نوآوری‌های گیم‌پلی از خود سازندگان نشات می‌گیرد، Doom 3 دستان خود را مدیون متیو جی. کاستلو (Matthew J. Costello) است. او یک دنیای تاریک در مستعمره مریخ ایجاد کرد و این روایت حتی منجر به بازی با تِم داستانی شد که برای اولین بار در این مجموعه شاهد آن بودیم.

Windows 95

در سال 1995، دور و بر هنگام عرضه Doom، بازی بیشتر روی رایانه‌های شخصی‌ای که دارای جدیدترین سیستم عامل شرکت مایکروسافت در آن زمان یعنی Windows 95 اجرا می‌شد. این نشانه‌ای روشن از محبوبیت Doom و نقش مهم آن در صنعت بازی‌های ویدیویی برای سال‌های پیش رو بود.

هیولاهای بازی Dungeons and Dragons

یکی از موثرترین بخش‌های Doom، طراحی هیولاهای هولناک آن است، اما ایده دشمنان شیطانی، در واقع از یک منبع شگفت‌ انگیز و جالب نشات می‌گیرد؛ برخی از توسعه دهندگان Doom، پس از اینکه بازی Dungeons and Dragons را تجربه و در روند گیم‌پلی با دشمنان بازی رو به رو شدند، تحت تاثیر موجودات آن قرار گرفتند و از موجودات آن بازی، در طراحی هیولاهای Doom استفاده کردند.

حذف 5 شخصیت قابل بازی

Doom در ابتدا و قبل از عرضه، پنج شخصیت منحصر به فرد داشت که هر یک قابلیت و داستان خودشان را داشتند. اما جان کارمک (John Carmack) برنامه نویس معروف و یکی از اعضای آی‌دی سافت‌ور، اعتقاد داشت که وجود پنج شخصیت با داستان‌های منحصر به فرد، روایت بازی را بسیار طولانی می‌کند، بنابراین سریعا از بازی حذف شدند. از نظر کارمک، گیم‌پلی در اولویت قرار داشت و داستان تنها بازیکن را در خود غرق می‌کرد. با این اوصاف، در تعجب هستیم که اگر کارمک پنج شخصیت را از بازی حدف نمی‌کرد، Doom به چه بازی تبدیل می‌شد.

موسیقی متن

موسیقی متن Doom 1993 تبدیل به یک موسیقی نمادین و الهام بخش بسیاری از بازی‌های دیگر شد. اما جالب است بدانید که خود موسیقی متن بازی، تحت تاثیر برخی از باندهای موسیقی آن زمان قرار گرفته بود؛ از میان برخی از این باندها می‌توان به Metallica ،AC/DC و Slayer اشاره کرد. نوت‌های خشمگین و سنگین این باندها به طور کامل در سبک وحشیانه و خشن Doom که در آن بازیکنان سربازان و شیاطین را قتل عام می‌کردند، هم‌خوانی داشت.

تیم اصلی توسعه دهنده

در زمان عرضه، Doom از لحاظ فنی یک بازی پیچیده بود. مراحل کاره شده و دقیق، تیراندازی مستحکم و انواع دشمنان شیطانی بسیار عالی بودند و همه این ویژگی‌ها توسط تیمی متشکل از 15 نفر ایجاد شدند. در آن زمان، تیمی با این تعداد غیرمعمول نبود، اما بدان معنا بود که هر یک از اعضای تیم چیزهای زیادی برای اطمینان از اینکه بازی به عنوان یک “بازی کامل و بی نقص” عرضه شود، داشتند.

مایکروسافت و آی‌دی سافت‌ور

Doom حکم یک موفقیت سریع را برای آی‌دی سافت‌ور داشت، طوری که مایکروسافت می‌خواست این استودیو تازه نفس را خریداری کند. به احتمال بالا دلیل آن این بود که Doom روی سیستم رایانه‌های شخصی اجرا می‌شد، بنابراین ساخت مجموعه‌های بعدی Doom حول سیستم عامل ویندوز مایکروسافت، سال‌ها قبل از به وجود آمدن بخش ایکس باکس، بخش بازی مایکروسافت را با قدرت آغاز می‌کرد.

شخصیت شرور Dr. Malcolm Betruger

شخصیت شرور Doom 3، داکتر ماکان بچروگر (Dr. Malcolm Betruger) بود. واژه Betrüger در زمان آلمانی به معنای متقلب است که در واقع نوعی حرکت زیرکانه از سوی سازندگان بازی بود که به بازیکنان هشدار می‌داد تقلب نکنند. در کل راه جالبی برای فرستادن پیام به بازیکنانی بود که قصد تقلب داشتند.

سرنوشت بازی Doom 3

بازی Doom 3 قرار نبود عرضه شود. در آن زمان استودیو آی‌دی سافت‌ور شروع کار یک پروژه جدید را آغاز کرده بود اما جان کارمک از مسیری که این استودیو پیش گرفته بود، راضی نبود. او به اعضای تیم گفت در صورتی که Doom 3 پروژه بعدی آن‌ها نباشد، استودیو را ترک خواهد کرد. می‌توان گفت که طرفداران این مجموعه، Doom 3 را مدیون اشتیاق این برنامه نویس هستند.

IP آدرس عجیب Doom 3

بازیکنان تیز بین و باهوش Doom 3 ممکن است متوجه نشانی اینترنتی عجیب در یکی از ایمیل‌های این بازی شده باشند. این آدرس عجیببه نظر می‌رسید که مانند یک وب‌سایت آینده‌نگر باشد اما اگر چندین شماره را حذف کنید به یک آدرس IP مدرن تبدیل می‌شود که می‌توان با استفاده از DNS معکوس برای رفتن به وب‌سایت سازندگان بازی Doom یعنی idsoftware.com استفاده شود. این یک حرکت هوشمندانه برای نشان دادن دست موافق به سازندگان این اثر تیراندازی وحشتناک است.

حال، جدیدترین نسخه از این مجموعه قدیمی و پرطرفدار با نام Doom Eternal قرار است در تاریخ نامشخصی از سال 2019 میلادی برای کنسول‌های ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، نینتندو سوییچ و پلتفرم رایانه‌های شخصی عرضه و منتشر شود.

منبع :

GAMINGBOLT

158 پست
رسول امینی
Played My First Game In 2005 Which It Was Resident Evil 4, A Huge Fan Of Video Games And Spend A Lot Of Time On Playing. On My Spare Time I Write Articles For WinPhone
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
win
پاسخ دهید جمعه 20 مهر 1397

حدود ۱۷-۱۶ سال پیش بود داخل یه سی دی پلی playstation 1 که خریده بودم ۳۰۰ تومن، ۵ تا بازی دوک ناکم، doom ، هکسن و doom2 و یکی دیگه بازی داشت با doom آشنا شدم. چند بار از وحشت وسط بازی دستگاه رو خاموش کردم. اصلا از داستان بازی و محتواش آگاهی نداشتم فقط با انبوهی از موجودات اهریمنی و موسیقی های ترسناک و مسیرهای تودرتویی که نوعی معما بود روبه رو میشدم و بالاخره بعد کلی ترس کشیدن بازی رو به آخر بردم ، بجای سیو هم از رمز هایی که بازی بعد از مرحله میداد استفاده میشد. بعد از اون هم نوبت رسید به دوک که با اژدها و خوک و… سروکار داشت و از نظر ترسناک بودن چیزی از دووم کم نداشت که تا نیمه هاش رفتم و دیگه بیخیال تموم کردنش شدم شاید الان تا ته ببرمش چون هنوز پلی استیشن رو دارم ولی سی دیش رو باید تهیه کنم.

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , ,