Phil Spencer

در قسمت اول نگاهی به نقشه راه و چشم اندازی که تیم اکس باکس برای آینده این پلتفرم بازی در نظر گرفته است، داشتیم. حال در قسمت دوم نگاهی به قابلیت مبتکرانه Play Anywhere و کاربرد هایی این قابلیت داریم و تاریخچه کوتاهی از وعده های مایکروسافت در رابطه با اکس باکس وان را ملاحضه می نماییم. در ادامه با وینفون همراه باشید.

ابتکار Xbox Play Anywhere قابلیتی است که با استفاده از آن می توان بازی های بزرگ را هم بر روی اکس باکس و هم بر روی ویندوز ۱۰ بازی کرد؛ قابلیتی که قرار است در سال بعد راهی کنسول های مایکروسافت و ویندوز ۱۰ شود. برای نمونه اگر شما نسخه دیجیتالی از یک بازی را بر روی اکس باکس خود خریداری کردید، پنداری شما آن را برای ویندوز ۱۰ خود نیز خریداری کرده اید. بازی خریداری شده به راحتی در مجموعه بازی های شما نمایش داده می شود و می توان تمام مراحل و دستاوردهایی که در بازی به دست آورده اید را بر روی ویندوز ۱۰ نیز در دسترس داشته باشید. تصور کنید که یک مرحله از بازی هیلو را بر روی اکس باکس وان خود آغاز می کنید و آن مرحله را با لپ تاپ خود هنگامی که در سفر هستید به پایان می رسانید. البته تمام بازی های اکس باکس به این قابلیت مجهز نیستند ولی حداقل می دانیم که بازی های بزرگی که توسط مایکروسافت توسعه داده شده اند از این قابلیت پشتیبانی می کنند. بازی های نامداری مانند Halo wars 2 و Forza Horizon 3 که به زودی عرضه می شوند.

از اسپنسر پرسیدم چه آینده ای را برای پلتفرم بازی تصور می کنی؛ او می گوید: ” مردم دوست دارند بازی های مورد علاقه خود را هر جا که دوست دارند و بر روی هر دستگاهی که راحتند بازی کنند، بعضی از مردم دوست دارند که بازی Gears 7 را بر روی هدست های واقعیت مجازی بازی کنند در حالی که بعضی دیگر دوست دارند بازی های مورد علاقه خود را بر روی لپ تاپ بازی کنند و صد البته نیز بعضی ها دوست دارند بازی ها را بر روی تلویزیون هایی با صفحه نمایش بزرگ انجام دهند. من فکر می کنم که هدف بلند مدت ما این است که خالقان بازی ها را قادر سازیم که به خیل بزرگ تری از بازیکنان و سلایق دسترسی داشته باشند و بازیکنان قادر شوند، بازی مورد علاقه خود را با یک بار خرید بر روی هر دستگاهی که دوست دارند بازی کنند؛ درست مانند خیلی از محتواهای تصویری، شما می توانید نتفلیکس و یا کتاب های الکترونیکی را بر روی اغلب دستگاه ها اجرا و از محتوای آن ها استفاده کنید.”

در ماه دسامبر، هنگامی که با اسپنسر صحبت می کردم، او می گفت: “که قبول دارم که ایده ادغام ویندوز ۱۰ با اکس باکس وان هنوز به بلوغ لازم خود نرسیده است ولی، قدم های خوب و اساسی در ابتدا برای اکس باکس برداشته ایم.” پس از چند ماه، حال مایکروسافت قدم هایی را برای آینده این پلتفرم بر می دارد که به آن اعتقاد دارد. در سال گذشته نسخه باز سازی شده Gears of War، هم برای ویندوز ۱۰ و هم برای اکس باکس وان عرضه شد؛ زمانی که شما بازی Quantum Break  را بر روی اکس باکس خریداری می کردید، پیامی را دریافت می کردید که حاوی یک کد برای دانلود این بازی بر روی ویندوز ۱۰ خود بود. سری بازی های فورزا، کار خود بر روی ویندوز ۱۰ را با عرضه نسخه فرعی رایگان Forza Motorsport Apex آغاز کرد. البته آن ها می توانستند دست از این ایده بکشند و به ایده هایی که همه در حال انجام دادن آن هستند روی بیاورند ولی، آن ها می خواستند آغاز گر راهی نو و سبکی نو در این پلتفرم باشند.

گارگردان خلاق سری بازی های فورزا، دن گریناوالت می گوید: “بزرگترین دلیلی که موجب ساخت بازی فورزا برای رایانه های شخصی شد، این بود که ما می دانستیم که رایانه های شخصی، آینده استودیو ما را تشکیل می دهد. ما دوست داشتیم تا بازی فورزا را برای رایانه های شخصی ارائه دهیم زیرا می دانستیم که رایانه های شخصی در حال تبدیل شدن به یک پلتفرم بازی است.

Forza-Motorsport-6-Porsche-Wallpapers-Desktop-Wide

البته این جا تنها بازی نقش اصلی را ایفا نمی کند و مسلما عناصر اجتمایی هم به اندازه بازی ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ این همان بخشی است که اکس باکس لایو قسمت بزرگی از آن را تشکیل می دهد. شبکه اکس باکس لایو به تازگی ویژگی جدیدی را دریافت کرده است که با نام Club شناخته می شود. این قابلیت به شما اجازه می دهد تا گروه هایی را تشکیل دهید و به سادگی با افراد درون آن گروه به بازی کردن و گفت و گو بپردازید. شما می توانید گروهی از افرادی را تشکیل دهید که اغلب در غروب به بازی کردن Destiny می پردازند، و یا گروهی از دوستان نزدیک خود که از زمان دبیرستان با آن ها آشنا هستید. حال در یک قابلیت که بسیار شبیه به قابلیت موجود بر روی رایانه های شخصی است، شما می توانید به مکالمه با دوستان موجود در گروه از روی ویندوز ۱۰ دسکتاپ و یا برنامه اکس باکس بر روی تلفن همراه بپردازید.

قابلیت مکالمه مداوم، مانند یک بازگشت به عقب می ماند؛ بازگشت به عقبی که واقعا در اینجا به حضورش نیاز داشتیم. اما مایکروسافت امید دارد تا با قابلیت بین پلتفرمی خود، بتواند دل بازیکنان رایانه های شخصی را به دست آورد و این ویژگی برای آن ها جذاب باشد؛ بازیکنانی که سال ها بازی های خود را از شبکه استیم می خریدند.

یکپارچه سازی بخش بازی رایانه های شخصی با اکس باکس، مزایای بسیاری را برای مایکروسافت به همراه دارد. این ویژگی به شرکت اجازه می دهد تا بازی های بیشتری را درطیف وسیع تری از دستگاه های بازی به فروش برسانند و اجازه می دهد به روز رسانی های منظمی برای اکس باکس عرضه شود که حاوی قابلیت های مفیدی برای این پلتفرم است. مسلما این قابلیت جدید برای توسعه دهندگان بازی و ناشران آن نیز مزایای بسیاری دارد و باعث رشد فروش بازی های آن ها می گردد.

Xbox controler buttons

اما آیا این استراتژی برای مشتریان مفید واقع می شود؟ اگر مایکروسافت در این راه موفق شود، باز هم یک مشکل اساسی وجود دارد؛ کنسول های بازی باید هر دو سال ارتقا یابند، درست مانند تلفن های همراه. اسپنسر می گوید که من انتظار دارم بازی ها بر روی کنسول های قدیمی برای یک مدت طولانی عرضه شوند. در حالی که ممکن است من هنوز هم آخرین بازی ها را بر روی اکس باکس وان اصلی اجرا کنم، ولی این نمی تواند از نیم نگاه من به کنسول پر زرق و برق اسکورپیو خودداری کند. اسپنسر می گوید که انتخاب کاربران بخش اصلی چشم انداز جدید ما را تشکیل می دهد.

او می گوید: ” منظور من این است که ما به فروش بازی های اکس باکس ادامه می دهیم و بازی های جدید بر روی اکس باکس وان، اکس باکس وان اس و اکس باکس اسکورپیو اجرا می شود و در واقع با این کار ما به شما حق اتخاب می دهیم. اگر شما خواهان این هستید که همیشه بازی ها را با بالاترین کیفیت انجام دهید، باید کنسول اسکورپیو را خریداری کنید ولی اگر می خواهید تنها بازی های جدید را با کیفیت معمولی انجام دهید و کیفیت عالی برای شما زیاد اهمیت ندارد، می توانید از کنسول اکس باکس وان معمولی استفاده کنید.”

اما پرسش آخری که ذهن من را درگیر خود کرده است این است که استراتژی جدید مایکروسافت برای چه مدتی برنامه ریزی شده است. از سال ۲۰۱۳ تا به حال که ۳ سال از عرضه این کنسول می گذرد، اکس باکس وان دچار بحران هویتی گشته است؛ کنسولی که از یک دستگاه سرگرمی های ویدیویی در ابتدا به یک سیستم بازی تبدیل گشت و حال قرار است تبدیل به یک رایانه شخصی گردد. البته تا به اینجای کار به نظر می رسد که مایکروسافت مسیر درستی را در پیش گرفته است ولی اگر پروژه برج عقرب یا همان اسکورپیو هم نتواند به فروش این کنسول کمک کند، چه آینده ای برای این پلتفرم در پیش است؟

Xbox controler

به ردموند بر می گردیم، از اسپنسر در مورد باور به محور های اصلی شرکت سوال پرسیدم. به نظر خیلی مصمم بود. او باور دارد که تغییر در چرخه عرضه کنسول ها در دنیایی که تکنولوژی به سرعت یک پلک زدن پیشرفت می کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

چند ماه پیش من از اسپنسر پرسیدم که آیا ممکن است مایکروسافت در تفکرات خود دچار تغییر شود؟ او پس از تفکری کوتاه گفت: ” سه دهه از حضورم در این شرکت می گذرد. در ابتدا کارم را به عنوان یک برنامه نویس شروع کردم و همیشه به تغییرات در دنیای تکنولوژی توجه وافری داشتم. از همان ابتدا مخالف تکنولوژی هایی بودم که برای دهه ها رنگ هیچ تغییری را به خود نمی دید؛ حال با توجه به سرعت پیشرفت دنیای امروزی و اشتهای مشتریان برای کسب تجربه های جدید و خلاقانه، فکر می کنم که راهی درست را برای آینده این پلتفرم در پیش گرفته ایم.”

شما چه فکر می کنید؟ آیا به نظر شما این شرکت راهی درست برای آینده این پلتفرم در پیش گرفته است و آیا می تواند سونی را در فروش کنسول شکست دهد؟ لطفا نظر خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

منبع :

THE VERGE

407 پست
كيان زرعكانی
دبیر بخش اکس‌باکس در وب‌سایت وینفون
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
اورمان فقیهی محدث
💔 1 پاسخ دهید دوشنبه 31 خرداد 1395

سلام، ببخشید من از قسمت “تماس با ما” به شما گفتم که یه کانسپت طراحی کردم اگه میخواین براتون ارسال کنم ولی جواب ندادین

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , ,