cellphone_Sleeeping

 اگر از آن دسته از افرادی هستید که هر شب تلفن همراه خود را به بستر می‌برید و از عوارض این کار بی‌خبر هستید، توصیه ما به شما این است که سعی کنید این عادت ناپسند را کنار بگذارید. اما ممکن است این سؤال را داشته باشید که چرا باید این عادت را کنار گذاشت؟ با ما همراه باشید تا به بررسی این پدیده بپردازیم.

صفحه‌نمایش تلفن همراه از خود نور آبی ساتع می‌نماید. نور آبی باعث می‌شود که مغز در حالت هوشیاری بماند و این مسأله بر روی کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد. البته تبلت ها و صفحه نمایشگر رایانه‌ها نیز چنین نوری را منتشر می‌کنند، اما افراد بیشتر تلفن همراه خود را به بستر خواب می‌برند. حتی اگر از حالت‌هایی که برای شب طراحی‌شده‌اند استفاده کنید (مانند Night Shift در گوشی‌های آیفون که صفحه را نارنجی می‌کند) بازهم باید نگران تشعشع تلفن همراه باشید. البته جای نگرانی جدی نیست زیرا هیچ تحقیقی نتوانسته ارتباط میان امواج تلفن همراه و سرطان را پیدا کند اما چندین بررسی وجود دارند که ارتباط عمیقی بین این امواج و اختلالات خواب یافته‌اند. بنابراین توصیه می‌شود که در هنگام خواب تلفن همراه خود را کمی دور از محل استراحت خود نگه‌دارید.

Night-shift-mode-warm-vs-cool-comparison

درنهایت دلایل جسمی و روحی بسیاری وجود دارد که باید در نظر بگیرید. با کار کردن با تلفن همراه در هنگام خواب شانس بدن خود را برای یک خواب راحت و عمیق کمتر می‌کنید و باعث بروز استرس و آسیب به آن می‌شوید. تا زمانی که قبل از خواب به شبکه‌های اجتماعی سرکشی می‌کنید، مغز شما در حالت بیداری می‌ماند. حقیقت این است که آوردن تلفن به رخت خواب یا گذاشتن آن زیر بالش، بیشتر یک عادت است تا یک نیاز. اگر شما فکر می‌کنید که تلفن همراهتان بایستی همیشه در دسترس باشد، ما می‌توانیم جهت ترک این عادت کمک کنیم. در ادامه به بررسی دلایل اصلی احساس نیاز شما به حضور دائمی تلفن همراه و راه حل‌های آن‌ها می‌پردازیم.

۱- تلفن همراه، نقش زنگ هشدار را برای شما بازی می‌کند.

 بسیاری از افراد از تلفن همراه برای تنظیم زنگ هشدار استفاده می‌کنند تا فردا به‌موقع از خواب برخیزند. یک راه این است که از ساعت رومیزی استفاده نمایید. اما اگر نمی‌خواهید ساعت رومیزی تهیه کنید، راه بهتری هم وجود دارد. تلفن همراه خود را بافاصله بیشتری از محل خواب خود قرار دهید. با این کار هم دیگر دستتان از گوشی کوتاه خواهد بود تا قبل از خواب از آن استفاده کنید و هم تا حدودی خود را از امواج آن دور کرده‌اید. از طرفی دیگر هنگامی‌که زنگ هشدار به صدا در می‌آید باید از جای خود برخیزید تا آن را خاموش‌کنید. این یعنی دیگر نمی‌توانید کلید Snooz را زده و به خوابیدن ادامه دهید.

۲- می‌خواهید تماس‌های ضروری را بشنوید.

 فاصله‌ای چند متری بین تلفن همراه و شما باعث نشنیدن تماس‌ها نخواهد شد. اما شاید این سؤال ایجاد شود که اگر صفحه‌نمایش را نبینیم از کجا متوجه شویم که چه کسی تماس گرفته یا پیام داده است؟ و از کجا متوجه شویم کدام ضروری هستند؟
اکثر تلفن‌های همراه حالتی دارند که برای استراحت طراحی شده‌اند. در گوشی‌های ویندوزی کافی است تا حالت Quiet hours را فعال نمایید تا تمامی صداهای تلفن همراه ازجمله اعلانیه ها، پیام‌های کوتاه و تماس‌های ورودی قطع می‌شود.

Quiet-Hours-on-Windows-10-Mobile

البته ممکن است شما بخواهید برخی از مخاطبینتان در هر شرایطی بتوانند با شما تماس برقرار کنند. در این شرایط کافی است بر روی گزینه Edit brek-through list لمس کرده و آن‌ها را در فهرست مجاز قرار دهید. با این کار افراد منتخب می‌توانند از سد Quiet hours عبور کرده و با شما تماس بگیرند و شما نیز بعد از به صدا درآمدن تلفن همراه متوجه می‌شوید یکی از این افراد با شما تماس گرفته است.

۳- گوش دادن به موسیقی، به خوابیدن شما کمک می‌کند

 اگر قبل از خوابیدن به کتاب صوتی یا موسیقی گوش می‌دهید و این کار به یک عادت برای شما تبدیل شده است، قرار دادن هدفون در گوش می‌تواند راه‌حل باشد. البته اگر سیم هدفون شما کوتاه است (که معمولاً این‌گونه است)، می‌توانید از هدفون بلوتوث استفاده کنید و خود تلفن همراه را به مکانی دورتر منتقل کنید. معمولاً هدفون‌های بلوتوث تا شعاع ۱۰ متری را پوشش می‌دهند که مسافت بسیار خوبی محسوب می‌کردد. هدفون‌های بلوتوث انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها به‌صورت اختصاصی برای خواب طراحی شده‌اند. SleepPhones یک از انواع طراحی‌شده برای حالت خوابیده است. البته استفاده از هدفون‌های سیم‌دار بسیار ارزان‌تر است ولی برای دوری جستن از امواج تلفن همراه تهیه یک هدفون بی‌سیم کاملاً ارزش دارد.

sleepphones

۴- تنها یک ایمیل دیگر…تنها یک مرحله بیشتر…

 آیا شما هم از آن دسته از افرادی هستید که با خود می‌گویید تنها یک مرحله بیشتر بروم و آن‌قدر بازی می‌کنید تا به خواب بروید یا وسوسه می‌شوید یک بار دیگر شبکه اجتماعی خود را بازبینی کنید و به یک‌باره متوجه می‌شوید که ده‌ها دقیقه را در آن شبکه اجتماعی سپری کرده‌اید یا ناگهان خوابتان می‌برد؟ راه‌حل شما بسیار ساده است. برای تلفن همراه خود جایگاه مخصوصی دور از رخت خواب درست کنید و شارژر و تمامی وسایل تلفن را در آن جایگاه قرار دهید. حالا باید طوری تنظیم کنید که تلفن همراه را در هنگام خوابیدن به َشارژر وصل کنید. در این صورت مجبور می‌شوید آن را در جایگاه مخصوص بگذارید و خوب به بستر بروید. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید عادت به رخت خواب بردن تلفن از شما بیشتر فاصله می‌گیرد.

درنهایت ممکن است که نگاه کردن به اینستاگرام قبل از خواب یا بازی کردن یک مرحله Candy Crush برای شما بسیار جذاب باشد، اما بایستی بین سلامتی و خواسته‌های خود یک سمت را انتخاب نمایید.

منبع :

CNET

306 پست
حسین محمدزاده
لیسانس مدیریت. (تکنولوژی دوست داشتنی ترین چیز در دنیا است)
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
Beravandi
💔 3 پاسخ دهید یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵

گاها دیده شده که کابل شارژرها رو عوض می کنند حتی تا چندین متر برای دسترسی در هنگام استراحت، نکنید این کارارو, در بلند مدت قطعا تاثیراتی خواهد گذاشت

    sazhen
    💔 0 پاسخ دهید یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵

    :دی
    قشنگ ۶ متر بلندی کابله!

Amir0137
💔 0 پاسخ دهید یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵

گوشی اگه خاموش باشه هم امواج ساتع میکنه؟ آخه من اکثراً گوشوم خاموشه هنگام خواب

Some one
💔 1 پاسخ دهید یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵

من که بین سلامتی و موبایل بدون تردید موبایل رو انتخاب کردم 😅😁

amirdz
💔 0 پاسخ دهید دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵

حقیقت این است که آوردن تلفن به رخت خواب یا گذاشتن آن زیر بالش، بیشتر یک عادت است تا یک نیاز. اگر شما فکر می‌کنید که تلفن همراهتان بایستی همیشه در دسترس باشد، ما می‌توانیم جهت ترک این عادت کمک کنیم.

شما می تونید از دسترس خانوادمم دور کنید؟:/

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , ,