2018 سال آماده سازی برای جاه طلبی‌های بازی‌های مایکروسافت بود. این شرکت مبلغ زیادی را صرف خرید تعدادی از نام‌های تجاری بزرگ از نظر کارکنان و استودیوهای بازی‌سازی کرد؛ مایکروسافت در ماه ژوئن میلادی، در جریان مراسم E3 2018 پنج استودیوی جدید توسعه دهنده بازی‌های ویدیوی (The Initiative ،Playground Games ،Undead Labs ،Compulsion Games و Ninja Theory) و یک ماه قبل دو استودیوی دیگر (inXile Entertainment و Obsidian Entertainment) را به لیست استودیوهای فرست پارتی خود اضافه کرد که هر کدام در حال توسعه بازی‌هایی برای کنسول این شرکت هستند.

تا به امروز شایعات متعددی پیرامون کنسول‌های نسل بعدی مایکروسافت در قالب نام‌های رمز ایکس باکس آناکوندا (Xbox Anaconda) و ایکس باکس لاک‌هارت (Xbox Lockhart) به گوشمان رسیده و نگاهی کوتاه به “کیفیت کنسول” از طریق سرویس استیم بازی‌ها مایکروسافت با نام پروژه ایکس‌کلاود (Project xCloud) داشته‌ایم. ما همچنین ایده‌های درباره آنچه که بازی‌های انحصاری در افق انتظارمان می‌کشند را داریم. در این مقاله نگاهی به پیش‌ بینی‌های 2019 برای شرکت مایکروسافت خواهیم انداخت تا ببینیم که در آینده جایگاه آن به کجا ختم می‌شود.

پروژه ایکس‌کلاود (Project xCloud)

Project xCloud در سایت رسمی مایکروسافت معرفی شد و این شرکت اعلام کرد که هدفش از این پروژه و سرویس استریم، این است که کاربران بتوانند هر زمان که خواستند و روی هر نوع صفحه نمایشی، صرفا از طریق استریم بازی‌های دلخواه‌شان را تجربه کنند. مایکروسافت این مورد را با موسیقی و فیلم و سرویس‌های استریم این نوع محتویات مقایسه و اعلام کرد که در حال حاضر، سرویس‌های استریم فیلم و موسیقی، این امکان را برای مخاطبان فراهم کرده‌اند که بتوانند در هر زمان و مکانی و روی انواع پلتفرم‌ها، خیلی سریع به محتوای مدنظر خودشان دسترسی داشته باشند و هدف Project xCloud فراهم کردن چنین امکانی برای بازی‌های ویدیویی است. به بیان بهتر، از طریق این سرویس، کاربر صرفا با داشتن یک سرویس اینترنت پر سرعت می‌تواند بازی‌های مختلف و بزرگ را به شکل استریم‌شده، روی پلتفرم‌های مختلف اجرا کند و دیگر نیازی به داشتن کنسول یا مثلا پی‌سی قدرتمند نخواهد بود. البته مایکروسافت اعلام کرده که Project xCloud پروژه بسیار بلند پروازانه‌ای است و به همین دلیل، توسعه کامل آن زمان‌بَر خواهد بود. با این حال انتظار می‌رود در سال 2019، این پروژه به شکل آزمایشی در دسترس عموم هم قرار بگیرد.

پروژه Project xCloud مراحل آزمایشی را در مایکروسافت پشت سر می‌گذارد و این شرکت اعلام کرده که این سرویس را با سرعت اینترنت 10 مگابیت در ثانیه امتحان می‌کند که سرویس استریم گوگل هم دقیقا نیازمند چنین سرعت اینترنتی برای اجرا است. علاوه بر این برای اینکه Project xCloud روی گوشی‌های موبایل هم قابل استفاده باشد، مایکروسافت یک شیوه کنترل مخصوص صفحه نمایش‌های لمسی طراحی می‌کند که تا حد امکان، کاربردی باشد و کاربران بتوانند به‌سادگی از این شیوه کنترل بازی‌ها روی گوشی‌هایشان استفاده کنند. بدون شک و با وجود موانعی چون نبود اینترنت پر سرعت در همه نقاط جهان، سرویس‌های استریم هنوز راهی طولانی برای رسیدن به موفقیت کامل دارند، ولی ورود شرکت‌های بزرگی چون گوگل و مایکروسافت به این حوزه، نشان از اهمیت بالای این شیوه اجرای بازی‌ها دارد.

2019 باید سالی باشد که پروژه ایکس‌کلاود برای اولین بار پا به عرصه استیم بازی‌ها بگذارد. تکنولوژی جاری استیم بازی‌ها در حال حاضر از نظر داخلی مورد آزمایش قرار گرفته‌ و یک تست وسیع‌تر عمومی برای سال 2019 برنامه‌ ریزی شده‌ است. مناطق تحت پشتیبانی برای این آزمایش‌ها احتمالا محدود به بزرگ‌ترین مناطق بازی یعنی آمریکا و احتمالا بریتانیا خواهند بود، اما در نهایت باید به هر یک از مراکز داده ابری مایکروسافت یعنی Microsoft Azure، در سراسر جهان در دسترس قرار گیرد.

انتظار می‌رود که پروژه xCloud جدا از یک سرویس ساده استیم بازی‌ها، از یک تعداد ترفند برای بهبود تجربه فراتر از راه‌حل‌های مشکل‌ساز از جمله پاسخ‌گویی کُند استفاده کند که تاکنون در سرویس PlayStation Now و سایر رقبا دیده شده‌ است. انتظار می‌رود که یادگیری ماشین، پردازش محلی و دیگر تکنولوژی‌ها نقش گسترده‌ای در این سرویس داشته باشند و همچنین شنیده‌ایم که مایکروسافت با تولید کنندگان لوازم جانبی کار می‌کند تا به شما اجازه دهد که دستگاه خود را با یک کنترلر ایکس باکس به کار ببرید. انتظار می‌رود که قبل از برگزاری رویداد E3 2019 اطلاعات بیشتری از پروژه ایکس‌کلاود به دست‌مان برسد.

پلتفرم GameCore

احتمال کمی وجود دارد که ما بتوانیم کمی بیشتر در مورد GameCore در رویداد GDC 2019 بشنویم، اما ممکن است برای انتشار اطلاعات درباره این پلتفرم خیلی زود باشد. با توجه به منابع ما، گیم‌کور (GameCore) یک پلتفرم جدید برای توسعه بازی ویندوز 10 و ایکس باکس، گسترش و بهبود کار مایکروسافت است که قبلا با UWP برای اتصال شکاف توسعه بین سکوها انجام شده‌ است. از منابع متعدد خبری شنیده‌ایم که نسل بعدی کنسول‌های “اسکارلت” (در قالب نام‌های رمز ایکس باکس آناکوندا (Xbox Anaconda) و ایکس باکس لاک‌هارت (Xbox Lockhart) به گوشمان رسیده) از هر دو محیط توسعه ایکس باکس وان (پشتیبانی از نسل قبل به طور کامل) و نیز GameCore پشتیبانی می‌کند. اگر خبری از پلتفرم GameCore در رویداد GDC منتشر نشود، ممکن است در کنفرانس توسعه دهندگان مایکروسافت خبری از آن بشنویم، چون آن بخشی از یک تلاش وسیع‌تر برای مدرنیزه کردن ویندوز است، که ویندوز Core OS نامیده می‌شود.

رویداد E3 2019

شرکت سونی (Sony) به صورت کاملا رسمی اعلام کرد که در سال میلادی جاری کنفرانس خود را در E3 برگزار نخواهند کرد تا مایکروسافت زمین اصلی بازی را از نظر دارندگان سکوی نمایش در اختیار داشته باشد. برخی پیشنهاد کرده‌اند که مایکروسافت ممکن است با توجه به رقابت کاهش‌یافته، برنامه‌های خود را فعلا در سکوت خبری نگه دارد اما من دوست دارم باور کنم که این شرکت تمام چیزی که در آستین دارد را رو می‌کند و غایب بودن سونی را فرصتی برای اجرای یک نمایش خوب می‌داند. ما خواهیم دید که ردموند (Redmond) را در حال استفاده از تئاتر مایکروسافت در سرتاسر خیابان از مرکز انجمن لس‌آنجلس است که قاعدتا رویداد سالانه E3 در آن برگزار می‌شود.

ما شنیده‌ایم که دو کنسول ایکس باکس آناکوندا (Xbox Anaconda) و ایکس باکس لاک‌هارت (Xbox Lockhart) برای عرضه در تعطیلات 2020 برنامه ریزی شده‌اند، اما به نظر من بعید است که شاهد حضور کنسول‌های نسل بعدی مایکروسافت در رویداد E3 2020 باشیم و به جای آن، کار خود را در سال 2020 شروع خواهند کرد. با این وجود این احتمال وجود دارد که مایکروسافت تیزری از کنسول‌های نسل نهم خود به نمایش درآورد تا بحث و گفتوگو درباره آن‌ها در بین مردم شکل بگیرد. در آن زمان تیزرهای اولیه برای کنسول ایکس باکس وان ایکس به نفع مایکروسافت تمام شد، اگر صحبت‌های که شنیده‌ایم حقیقت داشته باشند و اگر واقعا قصد داشته باشند که دو کنسول سبک گوشی‌های هوشمند را به بازار عرضه کنند، این کار مطمئنا به نفع آن‌ها تمام خواهد شد. برای مهم‌ترین قسمت، من انتظار دارم که مایکروسافت بر روی نشان دادن تعهد خود به بازی‌ها که در آن اکثریت وسیعی از انتقادات طرفداران را به خود جلب کرده‌ است، دو برابر شود.

بازی، بازی و بازی

بر همه آشکار است که مایکروسافت دارای قدرتمندترین کنسول و بهترین زیرساخت شبکه است، اما از نظر بازی چه؟

عنوان God of War شرکت سونی با برنده شدن جایزه بهترین بازی سال در رویداد Game Awards 2018، شما مطمئنا با خود فکر می‌کنید که آیا مایکروسافت تا به حال چیزی را ارائه خواهد داد که حتی به سطح کیفیت فرانچایزهای انحصاری سونی مانند The Last of Us ،Horizon Zero Dawn و Spider Man نزدیک شود؟ اکثر تلاش‌های مایکروسافت حول تجارت مختصر و کم‌هزینه‌تر مانند Sea of Thieves و State of Decay 2 می‌چرخیدند، طوری که کارهای دشوار را بر عهده مجموعه Forza گذاشته بود. سال آینده مطمئنا باید خبرهایی درباره یکی از پرچم‌دار مایکروسافت یعنی نسخه پنجم سری Gears of War به گوش‌مان برسد. همچنین شنیدن جزئیاتی از بازی استراتژیک Gears Tactics خالی از لطف نخواهد بود و بیایید امیدوار باشیم که Age of Empires IV از قافله عقب نماند. البته در رابطه با بازی‌های Age of Empires IV و Gears Tactics شنیده‌ایم که روند توسعه خود را به خوبی طی می‌کنند.

مایکروسافت همچنین به دنبال ارائه یک پلتفرم به برخی از خریدهای تازه خود از جمله نینجا تئوری (Ninja Theory)، آبسیدین (Obsidian) و این‌زایل اینترتیمنت (Inxile Entertainment) خواهد بود. ما باید در مورد بازی بعدی نینجا تئوری بشنویم که اطلاعات بسیار کمی در رابطه با پروژه بعدی این استودیوی سخت کوش در دسترس است اما براساس گفته‌های مایکروسافت درباره اینکه آزادی عمل کاملی به این استودیوی در ساخت بازی‌های بعدی‌شان داده‌اند، ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم درحالی که آزادی خلاقانه خود را حفظ کرده‌اند، به توسعه بازی‌هایی مشغول باشند که همیشه برای ساخت آن‌ها شناخته شده‌اند.

ما باید درباره The Outer Worlds، بازی در دست ساخت استودیوی آبسیدین بشنویم که با وجود اینکه توسط یک شرکت ترد پارتی (Two Interactive’s Private Division) منتشر می‌شود، احتمالا به طور برجسته‌ای در بازاریابی ایکس باکس نقش خواهد داشت. ما باید در مورد نسخه سوم Wasteland که استودیوی این‌زایل وظیفه ساخت آن را برعهده دارد و همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی قرار دارد، بشنویم. یک احتمال دیگر در دست ساخت بودن بازی Killer Instinct 2 است که ما از منابع متعدد شنیده‌ایم که روند توسعه خود را طی می‌کند، اما تا زمانی که مدرک قوی به دست نیاورده‌ایم، این خبر را در حد شایعه در نظر بگیرید. مایکروسافت به طور کلی برای راضی کردن طرفدارانش در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ اما زیاد در این کار موفق نبوده است، بنابراین انتظار دارم مایکروسافت سورپرایزهای دیگری در جبهه بازی‌ها برای طرفداران در نظر داشته باشد.

مایکروسافت باید توانایی خود را نشان دهد

اگر سال 2018 زمینه تجدید حیات ایکس باکس را فراهم کرد و زمانی که نسل بعدی کنسول‌ها احتمالا در سال 2020 یا 2021 عرضه خواهند شد، 2019 یک سال موقعیت یابی و پیام‌ رسانی خواهد بود. شما باید امیدوار باشید که ایکس باکس و بازی در صدر جدول رهبری ارشد مایکروسافت قرار داشته باشند تا ما شروع به دیدن برخی جنبش‌های واقعی در رابطه با مشکلات ثابت بازی‌های مایکروسافت در رایانه‌های شخصی و نیز جایگاه بازی‌های انحصاری آن کنیم.

مانند همیشه، تنها گذر زمان واقعیت‌ها را آشکار خواهد کرد، اما دلایل زیادی برای خوشبین بودن در مورد آینده گیمینگ مایکروسافت وجود دارد، چرا که رقابت تنگاتنگ با شرکت سونی و رقابت بالقوه با گوگل ناشی از سرویس جاه‌طلبانه استیم بازی این غول اینترنتی را در پیش رو دارد.

منبع :

WINDOWSCENTRAL

373 پست
رسول امینی
I Was Born in 1997 and Played My First Game in 2005 Which it Was Resident Evil 4. A Huge Fan of Video Games, Especially Open-world, Historical and Survival Horror Genre and Spend a Lot of Time on Playing. My Top No-Doubt Games Are Dark Souls 3, The Witcher 3: Wild Hunt, Resident Evil 4, Horizon Zero Dawn, God Of War 2018 and Bloodborne. Most of the Time in My Daily Life, i Write Articles for WinPhone.Ir
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , ,