اوایل ماه جاری بود که برطبق خبری مطلع شدیم که اندروید بالاخره به جایگاه حتمی‌الوقوع خود دست یافت. بله، اندروید در نهایت توانست جایگاه پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل جهان را از ویندوز سلب کند و خود بر تخت پادشاهی قلمرو سیستم‌عامل‌ها تکیه بزند. حال در ادامه قصد داریم تا بررسی کنیم آیا اندروید خطری جدی برای مایکروسافت هست یا خیر؟ در ادامه برای کسب اطلاعات بیش‌تر با وینفون همراه باشید.

مقاله‌ی پیش‌رو به‌دست Jason L Ward، نویسنده‌ی وب‌سایت ویندوز‌سنترال به رشته‌ی تحریر در آمده است. او در این مقاله به بررسی موقعیت اندروید و ویندوز می‌پردازد و این موضوع را که آیا مایکروسافت باید اندروید را به‌عنوان خطری بزرگ برای خود تلقی کند یا خیر، به زیرِ ذره‌بین می‌برد. شما در ادامه‌ می‌توانید ترجمه‌ی این مقاله را در وینفون مطالعه کنید.


مایکروسافت با مشکل بزرگی روبرو شده است. از سال ۱۹۸۰ میلادی تا کنون، ویندوز به عنوان سیستم‌عاملی غیرقابل شکست پندار می‌شد اما حالا این جایگاه که در روزگاری دست‌نایافتنی بود، اکنون جای خود را به اندروید داده است تا از این پس، در بین پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل‌ها، نام اندروید بالاتر از ویندوز قرار بگیرد.

نکته‌ی حائر اهمیت برای مایکروسافت این است که فرآیند پایان‌دادن به این سلطه‌ی چند ده‌ساله‌ی مایکروسافت، چیزی کم‌تر از ده‌سال برای اندروید طول کشید. حال باتوجه به حرکت بی‌امان و حضور فراگیر این سیستم‌عامل، معنای ده‌سالِ آینده برای اندروید، گوگل و مایکروسافتی که در تقلای ربط‌دادن ویندوز به عصر مدرن پردازش موبایلی است، چه خواهد بود؟

شکست یا پیروزی؟

به هیچ‌عنوان از اینکه اندروید توانست جایگاه پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل را از ویندوز برباید شگفت‌زده نیستم. در واقع هرکسی که ذره‌ای اخبار دنیای فناوری را دنبال کند، هیچگاه از این اتفاق شگفت‌زده نمی‌شود. از رونمایی اندروید در سال ۲۰۰۸، ما شاهد خیزش شهاب‌گونه‌ی این سیستم‌عامل هستیم. در حالی که اندروید سیستم‌عاملی متن‌باز است اما، گوگل شرایط استفاده از این پلتفرم را به‌گونه‌ای در نظر گرفته که گویا اندروید سیستم‌عامل اختصاصی گوگل است. در واقع گوگل راهی را پیش‌ِروی شرکای خود قرار داده که آن‌ها چاره‌ای جز تن‌دادن به آن را ندارند.(سازنده‌ی چینی تلفن‌های هوشمند، شیائومی و خرده‌فروشی آنلاین آمازون از این قائده مستثنی هستند.)

گوگل توافق‌نامه‌ای را با شرکایش به ثبت رسانده که بر طبق آن، اگر آن‌ها بخواهند از مزایای گرانبهای Play Store(فروشگاه نرم‌افزاری اندروید) بهره‌مند گردند، باید آن را قبول داشته باشند. بدون در نظر گرفتن محبوبیت مجموعه محصولات گوگل و پلی‌استور، اکثر دستگاه‌های شرکای سخت‌افزاری گوگل راهی به مراتب ناهموارتر برای جذب نظر مشتریان را داشتند؛ آن‌هم در این بازار فعلی. در نهایت، به‌عنوان سیستم‌عاملی رایگان، دسته‌ی بزرگی از تولیدکنندگان اندروید را با امید حضور موفق در بازار سراسر رقابتی تلفن‌های هوشمند در آغوش گرفتند. این در حالی‌است که شرکت اپل به وسیله‌ی آیفون، سال‌هاست که حوزه‌ی خود را مشخص کرده است.

در پایان، این گوگل است که از رقابت شدیدی که بین شرکایش در جریان است بهره اصلی را می‌برد. در واقع بدون در نظر گرفتن این‌که کدام سمت پیروز این رقابت می‌شود، گوگل همیشه پیروز نهایی است.

پس از گوگل نیز شرکت سامسونگ به‌عنوان سازنده‌ی تعدادی از دستگاه‌های اندرویدی محبوبی چون تلفن‌های هوشمند، تبلت و گجت‌های پوشیدنی، سهم زیادی در همه‌گیر شدن اندروید دارد.

سلطه

با کمک شرکای سخت‌افزاری گوگل که در راس آن‌ها سامسونگ قرار دارد، اکنون اندروید در بازار تلفن‌های‌هوشمند سهمی بیش‌از ۸۰ درصد را کسب کرده که گویای سلطه‌ی بی‌چون و چرای این سیستم‌عامل است؛ درست مانند مایکروسافت که سهم ۹۰ درصدی را در بازار سیستم‌عامل‌های رایانه‌های شخصی دارد. در حالی که موقعیت هر دو سیستم‌عامل دست‌نایافتنی به‌نظر می‌رسد اما مطمئنا گوگل تنها به فعالیت در بازار تلفن‌های هوشمند بسنده نخواهد کرد.

درست مانند مایکروسافت، شرکت واقع در مانتین ویو(محل شرکت گوگل) نیز در تقلای گسترش سلطه‌ی خود در پلتفرم‌های بیش‌تری است. مزیتی که گوگل از آن بهره می‌برد، سیستم‌عامل اندروید است که در بین پلتفرم‌های گوناگونی همچون اینترنت اشیاء، گجت‌های پوشیدنی و غیره گسترش یافته و به‌نوعی این پلتفرم هم برای توسعه‌دهندگان و هم برای مشتریان، تبدیل به روال عادی روزانه‌شان گشته است.

همین طبیعت فراگیر اندروید در زندگی روزانه مشتریان، تبدیل به معضل بزرگی برای مایکروسافت شده است. در سال‌های پیشین که مفهوم رایانش شخصی تنها به رایانه‌های رومیزی خلاصه می‌شد، مصرف‌کنندگان، سیستم‌عامل ویندوز و مجموعه محصولات و خدمات شرکت مایکروسافت را به‌عنوان پلتفرمی مناسب برای کارهایشان انتخاب می‌کردند. اما امروزه شرایط جور دیگری رقم خورده و تجارب دنیای دیجیتال ما اکنون در فضای ابری‌ای قرار گرفته که توسط هوش‌مصنوعی پشتیبانی شده و در میان دستگاه‌های مختلفی قابل دسترسی است. اکنون این مفهوم تبدیل به امری عادی در زندگی مصرف‌کنندگان گشته است.

با وجود اینکه مایکروسافت در این زمنیه‌ رویاهای بزرگی را از گذشته در سر می‌پروراند اما کاربران کمی به آن روی خوش نشان دادند. این درحالی است که اندروید در حال گسترش کاربران خود در این زمینه است.

چشم‌انداز هوش‌مصنوعی محور

سال گذشته، ساندرای پیچای، مدیرعامل گوگل در مصاحبه‌ی خود بیان داشت که قصد دارد رایانش را به تلفن‌ها، گجت‌های پوشیدنی، خودروها و خانه‌ها بیاورد. هسته‌ی مرکزی این ایده را نیز هوش‌مصنوعی شکل می‌دهد. در حالی‌که اکنون استراژی مایکروسافت به “cloud-first, mobile-first” تغییر یافته، پیچای قصد دارد گوگل را از سمت موبایل به سمت هوش‌مصنوعی سوق دهد. این چشم‌انداز در ساخته‌های سخت‌افزاری این شرکت مشهودتر از همه‌جا هست. برای نمونه می‌توان به دستگاه‌های پیکسلِ این شرکت اشاره کرد.

نقش سامسونگ

سامسونگ اخیرا دست به خرید استارت‌آپی زده است که هدفش حضور فراگیر و بدون مرز هوش مصنوعی در تمام دستگاه‌ها است.

قبل از اینکه این استارت‌آپ توسط سامسونگ خریداری شود، بنیان‌گذار این استارت آپ بیان داشت:

هدف ما حضور فراگیر است و ما راه‌مان را تا زمان محقق‌شدن هدف‌مان ادامه خواهیم داد. پیش‌تر درخواست‌های خرید زیادی داشتیم اما هیچکدام از آن‌ها باعث نشد تا به تصاحب‌شان در بیاییم. ما آن کاری را انجام می‌دهیم که فکر می‌کنیم برای “حضور فراگیر” راه درستی‌ست.

ظهور هوش‌مصنوعی Viv در گوشی‌های گلکسی سامسونگ با دستیاز مجازی بیکسبی اتفاق افتاد. این اتفاق قدم اول برای یکپارچه‌سازی هوش‌ مصنوعی با دیگر محصولات سامسونگ خواهد بود. با وجود اینکه استارت‌آپ Viv توسط سامسونگ تصاحب شده است اما هنوز هم این تیم به صورت مستقل اهداف خود را دنبال می‌کند. مدیرعامل این استارت‌آپ قصد دارد پلتفرمی آزاد ارائه کند. اکنون او فرصتی را می‌بیند که با بهره‌گیری از آن امکان حضور پلتفرم متبوعش در بیش‌از ۵۰۰ میلیون دستگاهی که سامسونگ هرساله به بازار عرضه می‌کند فراهم می‌شود.

درست مانند سیری و گوگل اسیستنت، بیکسبی نیز می‌تواند به لطف یکپارچه‌سازی با محصولات سامسونگ، در آینده نقش مشهودتری را در زندگی‌مان ایفا کند.

امور بازاریابی

اخیرا برای دختر یک‌ساله‌ام وقت ملاقاتی با دکتر داشتم. دخترم به‌صورت تصادفی کرتانا را بر روی تلفن ویندوزیم فعال کرد. در همین حال پرستاری که در مطب حضور داشت گفت: “دخترتون داره با سیری(دستیار صوتی اپل) صحبت می‌کنه.” به او نشان دادم که آن کرتانا بوده اما زحمت توضیح بیش‌تری به خود ندادم.

شخصا انتظار دارم که مایکروسافت برای ارتقا و ترویج محصولاتش تلاش بیش‌تری را به کار ببندد. گوگل براش شناساندن دستیار دیجیتالی خود تلاش زیادی را به کار بسته است. برای نمونه تبلیغ تلویزیونی گوگل برای گوگل اسیستنت را تماشا کنید.

این نوع تبلیغات تهاجمی اغلب قصد دارند یکپارچگی و پیوستگی بین سرویس‌ها را به رخ بکشند. برای نمونه مشاهده می‌کنیم که گوگل یکپارچگی بین گوگل اسیستنت و اپلیکیشن پیام‌رسان Allo را به‌تصویر می‌کشد. در واقع گوگل قصد دارد هوش‌مصنوعی مبتنی بر اندروید خود را بیش‌تر در چشم مشتریان جلوه دهد و به قول خودمان در دهان‌ها بیاندازد.

در این بین مایکروسافت راه و روش متفاوتی را در پیش گرفته است. مایکروسافت قصد دارد محصولاتش را از طریق دیگر محصولاتش تبلیغ کند. برای نمونه یکپارچه بودن کرتانا با مرورگر مایکروسافت اج به‌نوعی تبلیغ برای هر دو این محصول است. اگرچه در گذشته تبلیعات تلویزیونی زیادی از کرتانا را در شبکه‌های تلویزیونی مشاهده کرده بودیم اما به نظر می‌رسد روش فعلی بازدهی بهتری نسبت به تبلیغات تلویزیونی داشته باشد.

خانه‌های اندرویدی

درست مانند دستیار خانگی الکسا آمازون، گوگل نیز با اسپیکر گوگل هوم به عرصه‌ی دستیارهای خانگی وارد شد. کاربرانی که با دستیار صوتی گوگل در گوشی‌های اندرویدی خود خو گرفته‌اند اکنون می‌توانند با همان دستور Ok Google Now همان کارهایی را انجام دهند که با گوشی خود انجام می‌دادند.

در حالی که بسیاری از مصرف‌کنندگان در حال خرید این دستیار خانگی مبتنی بر اندروید هستند اما بسیاری از فعالان حوزه‌ی تکنولوژی خبر از حضور رقیب مایکروسافتی این اسپیکر می‌دهند اما متاسفانه باید بگوییم که مشتریان عادی هیچ اطلاعی از وجود نسخه‌ی جایگزین از این اسپیکرهای هوشمند ندارند. در واقع اکنون کاربران اسپیکر هوشمند گول هوم را به نوعی تنها اسپیکر هومند موجود در بازار می‌دانند.

گجت‌های پوشیدنی

دستگاه‌های پوشیدنی‌ای مانند ساعت‌های هوشمند و دستبندهای سلامتی آنچنان که انتظار می‌رفت از سوی مصرف‌کنندگان مورد استقبال واقع نشدند اما همین فضای نه‌چندان جذاب، توسط دو پلتفرم به تسخیر در آمده است. از یک سو اندروید توانسته با سیستم‌عامل Android Wear اندروید را به دستگاه‌های پوشیدنی بیاورد و از سمت دیگر شرکت اپل توانسته با Watch OS سهم عمده‌ای از بازار ساعت‌های هوشمند را به‌دست آورد. قبل از اینکه مایکروسافت به صورت کامل از بازار دستگاه‌های پوشیدنی خارج شود، دو نسخه‌ از مایکروسافت بند را عرضه کرد.

اکنون کاربرانی که قصد دارند تا برخی از پردازش اطلاعات شخصی‌شان را بر روی مچ دستشان انجام دهند، چندین انتخاب در بین ساعت‌های هوشمند مبتنی بر اندروید دارند. این در حالی است که اکنون سیستم عامل ویندوز ۱۰ مایکروسافت که یکی از اهدف اصلی‌اش حضور فراگیر در دستگاه‌های مختلف بود، حال عرصه‌ی دستگاه‌های پوشیدنی را به طور کامل خالی کرده است.

یکی از جاهایی که به نظر می‌رسد مایکروسافت سلطه‌ی بی‌چون و چرایی در آن دارد، حوزه‌ی “واقعیت ترکیبی” است. مایکروسافت اکنون به‌لطف هدست هالولنز توانسته رهبری این حوزه را به‌دست خویش بگیرد. به‌عنوان شرکتی پلتفرم‌محور، مایکروسافت قصد دارد تا دستگاه‌های واقعیت مجازی بیش‌تری را که از پلتفرم ویندوز استفاده می‌کنند راهی بازارها کند.

متاسفانه مایکروسافت در عرضه‌ی نسخه‌ی دوم از هدست واقعیت افزوده خود با تاخیر عمل کرده است. اگرچه این تاخیر فعلا خطری برای مایکروسافت نداشته اما اگر گوگل و یا اپل هدست واقعیت افزوده‌ی جدیدی را به بازار عرضه‌کنند که توانایی‌های بیش‌تری نسبت به هدست هالولنز مایکروسافت داشته باشند، آیا می‌توان پایان سلطه‌ی مایکروسافت در این حوزه را دید؟

مطمئنا مصرف‌کنندگان علاقه‌ی بیش‌تری در استفاده از تکنولوژی‌های جدیدتر دارند و این درست همان جایی‌ست که هدست هالولنز به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی‌تر توسط رقبا به حاشیه رانده خواهد شد.

آیا مایکروسافت راه جلب مشتری را بلد است؟

برای سال‌های متمادی، مایکروسافت شرکتی بود که بیش‌تر بر روی مشتریان سازمانی تمرکز داشت. موفقیت این شرکت در جلب رضایت مشتریان سازمانی، خود عاملی مهم در موفقیت سیستم‌عامل ویندوز برای مشتریان عادی گشت. مردم تجربه‌ی استفاده از پلتفرم مایکروسافت در محیط کار خود را داشتند؛ این در حالی بود که محیط خانه هنوز از نبود یک پلتفرم مناسب برای پردازش اطلاعات شخصی رنج می‌برد. از آنجایی که استفاده از پلتفرم مایکروسافت برای مشتریان سازمانی تجربه‌ی خوبی را با خود به همراه داشته بود، مایکروسافت توانست به راحتی راه خود را به خانه‌ها باز کند.

این بزرگ‌ترین میراثی است که مایکروسافت کنونی می‌تواند با استفاده از آن در مقابل تهاجم رقبا به خصوص اندروید مقابله کند. اکنون مایکروسافت این میراث را گم کرده است. اگر این شرکت نتواند دوباره راه و روش درست را پیدا کند، بی‌شک در آینده نزدیک شاهد از دست دادن سلطه مایکروسافت در بخش رایانه‌های شخصی نیز خواهیم بود.

ویژگی DEX که در سامسونگ گلکسی اس ۸ شاهد هستیم، نشانه‌ای قوی از عزم شرکت‌های اندرویدی برای دست اندازی در بخش رایانه‌های شخصی است. از گوشی‌های هوشمند، هوش مصنوعی، اسپیکرهای هوشمند گرفته تا دستگاه‌های پوشیدنی، ما حضور گسترده‌ی اندروید در آن‌ها برای تاخت‌و‌تاز به مایکروسافت را می‌بینیم.

بنابراین، بله، مایکروسافت با معضل اندرویدی جدی‌ای مواجه شده است که باید هر چه سریع‌تر چاره‌ای برای آن بیاندیشد.

منبع : وینفون
385 پست
كيان زرعكانی
دبیر بخش اکس‌باکس در وب‌سایت وینفون
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
برچسب ها: , , , , , , , , , ,