whatsapp-image-2016-11-30-at-1-18-43-pm

همانطور که شما یاوران همیشگی وینفون در جریان هستید، پیشتر سری اول مقالات آموزش عکاسی در سایت قرارگرفته است که اتفاقا با استقبال خوب مخاطبان همراه شد. امروز قصد داریم دور دوم از این آموزش ها را با محوریت موبایل آغاز کنیم. البته این به معنی عدم کاربرد آنها در عکاسی با هر وسیله دیگری نیست. در واقع تلاش می کنیم تا به گونه ای به مبحث عکاسی بپردازیم که تمامی علاقمندان بتوانند از آن استفاده کنند.

اماقبل از آن که این مطلب را آغاز کنیم پیشنهاد می کنم، اگر مدتی از عکاسی دور بوده اید، مقالات دور اول را در سایت مرور نمایید تا مفاهیم اولیه برای شما مرور شود. ما در این مطلب نیز چکیده از اولین مفاهیمی که بایستی افراد برای عکاسی با آن ها آشنا باشند را برای کاربرانی که از هم اکنون به جمع عکاسان وینفون اضافه شده اند، قرار می دهیم.

مروری بر سرفصل های مهم گذشته

۱- آموزش عکاسی با تلفن همراه : درس اول – مبانی اولیه.

۲- آموزش عکاسی با تلفن همراه : مفهوم ISO speed و کاربردهای آن .

۳- آموزش عکاسی با تلفن همراه : White Balance یا تراز سفیدی چیست؟

۴- پنج نکته برای شروع عکاسی با تلفن های هوشمند.

مطالبی که در بالا برای شما قرار دادیم تنها بخش کمی از تمامی آموززش های قرار گرفته در دور اول است که به مباحث مربوط به اصول اولیه عکاسی می پردازد. لذا اگر آموزش های پیشین را مطالعه نکرده اید به شما پیشنهاد می کنم با رفتن به بخش آموزش های عکاسی، از آن ها بهرمند شوید.

دانستن مفاهیم پایه در عکاسی به شما اجازه می دهد تا وسلیه عکاسی خود و امکانات آن را بهتر بشناسید. در واقع شما برای عکاسی با یک وسیله (مانند موبایل)در حالت خودکار هیچ نیازی به شناخت پارامترهای موثر در ثبت تصویر نخواهید داشت. اما از آن جایی که تلفن های همراه ویندوزفون به صورت سنتی از لنزهای حرفه ای تر استفاده می کردند و از قدیم امکانات تنظیمات دستی فراوانی را نسبت به سایر تلفن های همراه در اختیار کاربران قرار می داده اند، کاربران ویندوزفون و سپس ویندوز ۱۰ موبایل به تدریج راه های استفاده از این امکانات را فرا گرفتند. بدون دانستن مفاهیم پایه در عکاسی، نخواهید توانست بهترین عملکرد دوربین خود را داشته باشید. در این مقاله قرار است با فاصله کانونی، اکسپوژر (exposure)، گشودگی (aperture)، عمق میدان، سرعت شاتر (shutter speed) و حساسیت ایزو (ISO) آشنا شوید. گرچه برخی از مفاهیم قید شده، قبلا نیز در سایت بررسی شده اند اما مرور آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

ابتدا بهتر است بدانید که آموزش عکاسی را اگر به پنج قسمت تقسیم کنیم، سه قسمت اول آن مربوط به نور و مفاهیم مربوط به آن می شود. عکاسی یعنی دوربین را مجبور کنیم، آن طور که ما می خواهیم دنیا را بنگرد. پس این را در نظر داشته باشید که ابزارهایی که تلفن همراه یا دوربین شما در اختیارتان می گذارند به این خاطر است که نور را در دستان خود داشته باشید و بتوانید آن را کنترل کنید. البته گاهی این ابزارها کافی نیستند و عکاس های حرفه ای و یا حتی آماتور دست به دامان تکنیک ها و ابزارهای دیگری برای کنترل نور می شوند که در جلسات آتی به آن ها خواهیم پرداخت.

فاصله کانونی

فاصله کانونی در اصل فاصله بین سطح عدسی یک لنز تا نقطه کانونی آن است، جایی که اشعه نور به هم می رسد. فاصله کانونی اثر مستقیم بر روی جزییات و دامنه دید دارد. بهتر است بدانید که هر میزان فاصله کانونی افزایش یابد، دامنه دید شما کاهش پیدا می کند و جزییات را از دست خواهید داد.

تصویر گرفته شده با لنز دارای فاصله کانونی 200 میلی متر
تصویر گرفته شده با لنز دارای فاصله کانونی ۲۰۰ میلی متر

 

تصویر گرفته شده با لنز دارای فاصله کانونی 30 میلی متر
تصویر گرفته شده با لنز دارای فاصله کانونی ۳۰ میلی متر

همان طور که در تصاویر بالا مشاهده می کنید، لنزی که دارای فاصله کانونی بیشتر است، دامنه دید کمتری را ثبت نموده و همچنین میزان شفافیت تصویر در آن کمتر است (زیرا نور از لایه های بیشتری از شیشه عبور کرده تا به حسگر دوربین رسده است). درست است که در عکاسی با تلفن همراه به دلیل عدم امکان تعویض لنز، با این مفهوم کم تر ارتباط خواهیم داشت، اما اطلاع از این پارامتر شما را توانا می سازد تا لنز وسیله عکاسی خود را بهتر بشناسید.

گشودگی و عمق میدان

 پیش از آن که به این مفهوم بپردازیم، بهتر است به این نکته اشاره کنم که سه متغییر اصلی از میان تمامی مواردی که در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد در ثبت تصویر دخالت مستقیم و بی چون و چرایی دارند. تمامی افرادی که وارد دنیای عکاسی آماتور می شوند بایستی ابتدا این سه تنفگدار را بشناسند زیرا آن ها هستند که تصاویر را برای شما به ارمغان می آورند. در واقع یک عکس که ماحصل واکنش شیمیایی یا دیجیتالی فاکتور اصلی یا همان نور دریافت شده بر روی نوار  فیلم یا سنسور دیجیتالی است، وابسته به سه عامل اصلی ایزو، گشودگی و سرعت شاتر است. زیرا این سه عامل تعیین می کنند چه میزان نور به سنسور دیجیتالی یا فیلم (در دوربین های آنالوگ) برسد.

گشودگی دیافراگم، در واقع روزنه ایست که مشخص می کند چه میزان نور وارد دوربین شما شود. لنزها دارای دهانه ای هستند که می توانند با باز یا بسته شدن میزان نور ورودی به دوربین را تغییر دهند، لذا بیشترین گشودگی این دهانه زمانی اتفاق می افتد که دهانه به میزان داکثر ظرفیت باز بوده و کمترین گشودکی، دهانه را تا کوچگترین روزنه می بندد که در اولی بیش ترین نور ممکن و در حالت دوم کم ترین نور ممکن وارد دوربین می شود.

diaphragm

همان طور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، کشودگی دهانه دیافراگم با حرف f نشان داده می شود. بهتر است بدانید که در این متغییر، مقدار کم تر به معنای گشودگی بیش تر است. پس اکنون متوجه می شویم که وقتی مثلا می گوییم لنز فلان دوربین (همین طور دوربین های موبایل) دارای f2.8 است، یعنی می تواند حداکثر گشودگی ۲.۸ را برای شما به ارمغان بیاورد. هرچه دیافراگم لنز مورد استفاده شما گشودگی بیشتری را پشتیبانی کند، می توان در موقعیت های کم نور بر روی آن حساب بهتری باز کرد.

اما گشودگی دیافراگم علاوه بر این که باعث می شود نور زیادی وارد دوربین شود، یک تاثیر مهم دیگر بر روی تصویر شما می گذارد. میزان گشودگی دیافراگم باعث می شود عمق میدان تصاویر شما تقییر کند. برای آن که بهتر با مفهوم عمق میدان آشنا شوید اجازه بدهید یک مثال از آن برای شما بزنم. فرض کنید می خواهید از یک منظره عکاسی کنید، در ۵ متری شما یک خودرو قرار دارد، در ۱۰ متری شما یک فرد ایستاده است و در ۱۰۰ متری شما یک درخت قرار دارد. همه این سوژه ها در قاب دوربین شما جای خواهند گرفت، اما دوربین بر روی کدام یک از آن ها فکوس خواهد کرد؟ این جاست که پارامتری به نام عمق میدان وارد کار می شود. هرچه عمق میدان شما بیش باشد، دوربین شما اجسامی با فاصله دور تر از هم را می تواند در فکوس خود قرار دهد. هرچه عمق میدان شما کم تر باشد فاصله اجسامی که می خواهید بر روی آن ها فکوس کنید کمتر می شود. برای درک بهتر عمق میدان به تصاویر زیر نگاه کنید:

dof-f1_4
تصویر بالا دارای عمق میدانی کمی است به طوری که بر روی عروسک شیر فکوس شده و خرس محو گردیده است
dof-f8
در این تصویر با عمق میدان بیشتر در حالی که فکوس هنوز بر روی شیر است اما خرس نیز در فکوس قرار دارد

پیشتر گفتیم که عدد دیافراگم با گشودگی آن رابطه عکس دارد. یعنی هرچه این عدد کمتر باشد، میزان گشودگی دیافراگم بیش تر خواهد بود هرچه این عدد بیشتر باشد میزان گشودگی کمتر خواهد بود. اما رابطه عمق میدان با میزان گشودگی دیافراگم چیست؟ بهتر است بدانی هرچه گشودگی دیافراگم بیش تر باشد، یعنی هرچه  دهانه دیافراگم را برای دریافت نور بیشتر باز کنید، عمق میدان خود را از دست خواهید داد و هرچه دهانه دیافراگم را ببندید، عمق میدان بیشتری به دست می آورید.

apertureanddof

همان طور که در تصاویر بالا می بینید هرچه عدد f بزرگتر شده است (دهانه دیافراگم بسته تر شده است)، نقاط فکوس در تصویر بیشتر شده است. به طوری که در تصویر سمت راست با f32 تقریبا بر روی همه اجزای تصویر فکوس وجود دارد.

سرعت شاتر

همان طور که از اسم این متغییر پیداست، سرعت شاتر به مدت زمان باز ماندن شاتر دوربین برای ثبت یک عکس می گویند. به زبان ساده تر زمان که شما کلید شاتر را می فشارید، این سرعت شاتر است که مشخص می کند برای ثبت یک عکس، سنسور دوربین چه میزان در معرض نوردهی قرار بگیرد. محاسبه سرعت شاتر در مقیاس ثانیه انجام می شود. سرعت بیش تر در عملکرد شاتر به معنای نوردهی کم تر و سرعت کم تر به معنای نوردهی بیش تر است. به محض آن که شما کلید شاتر را فشار می دهید، میلیون ها نقطه در سنسور شما شروع به دریافت نورها و تحلیل رنگهای منظره ای که در مقابل دوربین قرار دارد می کنند و آن ها را ثبت می کنند. اما سرعت شاتر به چه کار می آید؟ با زیاد کردن سرعت شاتر می توانید از اجسامی که سریع حرکت می کنند به تصویر برداری بپردازید. فرض کنید که می خواهید از یک خودرو در حال حرکت با سرعت شاتر ۱ (یعنی سنسور دوربین به مدت ۱ ثانیه در معرض نور قرار می گیرد) عکس بیندازیم. اگر خودرو مدنظر با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند، آنگاه در مدت یک ثانیه خودرو ۱۴ متر جا به جا شده است. سنسور در این مدت یک تصویر زمینه ثابت می بیند و خودرویی که ۱۴ متر در آن جا به جا شده است و در نتیجه ما در عکس یک زمینه ثابت و یک خودروی ۱۴ متری شفاف خواهیم داشت. به تصویر زیر نگاه کنید:

shutter-slow

به این نوع تصاویر در اصطلاح motion blur می گویند. این تصاویر ماحصل عکاسی از اجسام در حال حرکت با شاتر طولانی است. اما اگر یک تصویر ثابت و مشخص می خواهید بایستی سرعت شاتر خود را افزایش دهید. بسته به سرعت حرکت سوژه بایستی آنقدر سرعت شاتر را زیاد کنید که سنسور شما یک تصویر ثابت از آن را ثبت نماید. البته در نظر داشته باشید که هرجه میزان سرعت شاتر را زیاد کنید، نوردهی کاهش پیدا کرده و اگر منبع نور طبیعی برای چنین سرعتی مناسب نباشد، ممکن است با عکسی تاریک رو به رو شوید.

نصویر سمت راست با سرعت شاتر 4 ثانیه گرفته شده است و تصویر سمت چپ با سرعت شاتر 1/640 ثانیه گرفته شده است
نصویر سمت راست با سرعت شاتر ۴ ثانیه گرفته شده است و تصویر سمت چپ با سرعت شاتر ۱/۶۴۰ ثانیه گرفته شده است

همان طور که در بالا مشاهده می کنید، در تصویر برداری با سرعت شاتر کمتر، آب به نظر در حال فرو ریختن است و در سرعت شاتر بیشتر اما آب به حالت ثابت مانده است.

حساسیت ایزو 

 خوشبختانه در تلفن های همراه ویندوزی می توان میزان حساسیت ایزو (همچنین به عنوان ISO Speed نیز شناخته می شود) را مانند دوربین های DSLR تغییر داد. البته که ویندوزی ها به بسایری پارامترهای دیگر نیز مانند وایت بالانس، سرعت شاتر و… نیز دسترسی دارند. این پارامتر نیز با استفاده از اعداد تعریف می شود. ایزو میزان حساسیت سنسور دوربین شما به دریافت نور را نشان می دهد. کم ترین میزان ایزوی تعریف شده در گوشی های ویندوزی ۱۰۰ است و بالاترین آن بستگی به مدل تلفن همراه شما دارد. برخی از دوربین ها DSLR می توانند تا ایزو ۶۴۰۰ و حتی بیش تر را نیز پشتیبانی کنند.

screencam

به تصاویر زیر نگاه بیندازید. هر سه تصاویر با تنظیمات ثابت اما ایزوهای متفاوت گرفته شده اند:

isoandlight

اما اگر افزایش ایزو باعث افزایش دریافت نور می شود چرا همیشه با ایزوهای بالا عکاسی نمی کنیم. پارامترهایی همچون گشودگی و سرعت شاتر با نور طبیعی بازی می کنند اما بالا بردن ایزو و دریافت نور بیش تر از این طریق با هزینه ای برای شما همراه است. در دوربین های دیجیتال، ایزوی بالاتر به معنای نویز بیشتر در تصویر است. به همین خاطر یک عکاس آموزش دیده همیشه تلاش می کند که با کم ترین ایزو ممکن به عکاسی بپردازد. اما نویز چگونه در تصویر ایجاد می شود؟  به تصاویر زیر نگاه کنید:

isoandgrain

 عکاس ترجیح داده است در تصویر سمت چپ به جای افزایش ایزو از یک منبع نور استفاده نماید. نویزها یا به اصطلاح Grain ایجاد شده در تصویر سمت راست را که با ایزو ۱۶۰۰ گرفته شده است می بینید؟ پس همیشه تلاش کنید منبع نور بهتری بیابید یا در شرایط نوری بهتری عکاسی کنید تا از ایزو بالاتر استفاده کنید. در این جاست که لوازم حرفه ای عکاسی به کار می آیند. اولا که دوربین های حرفه ای به شما اجازه می دهند در ایزو های بالاتر، با نویز کمتری کار کنید. دوما لنزها گرانقیمت دارای دیافراگم های بزرگی هستند که در جذب نور محیط بسیار عالی عمل می کنند. و در نهایت گاهی عکاسان حرفه ای مجبور می شوند از منابع مصنوعی نور همچون فلش برای تصویر برداری استفاده کنند.

اکسپوژِر

اصطلاحی که زیاد از عکاسان شنیده می شود اکسپوژر است. اکسپوژر در واقع به خودی خود یک پارامتر تنظیمی نیست. اکسپوژر ترکیبی از گشودگی، سرعت شاتر و میزان بازتاب نور از سطح سوژه است که منجر به ثبت تصویر می شود. در واقع شما بایستی با فکر کردن به تمامی این پارامترها، به تعادل مناسب برای ثبت بهترین تصویر ممکن را بدست آورید. باید نور در دسترس، عمق میدان دلخواه، سرعت حرکت سوژه و حتی حرکت دوربین را در نظر بگیرید. در نهایت باید با بهترین ترکیب ممکن برای سه تفنگدار (ایزو، سرعت شاتر و گشودگی دیافراگم) به بهترین اکسپوژر ممکن برسید. البته مقدار اکسپوژ (Exposure value)  قابل محاسبه است در مباحث آینده به آن می پردازیم.

سخن پایانی

شاید از دیگاه فردی که تازه قصد قدم گذاشتن به دنیای عکاسی آماتور را دارد، کنترل این همه پارامتر گیج کننده و یا حتی نا امید کننده به نظر بیاید. اما بدانید که به راحتی و تنها با اندکی تمرین می توانید تسلط خوبی بر این موضوعات دست پیدا کنید. پس اگر قصد دارید به دنیای رنگارنگ و لذت بخش عکاسی ورود کنید و دنیا را از دریچه دوربین خود به دیگران نشان دهید، دست بکار شده و به تمرین کار با متغییرهای نام برده شده در این مقاله به خصوص سه تفنگدار بپردازید. اگر سوالی برای شما باقی مانده است آن را در بخش نظرات بنویسید تا ما به شما پاسخ دهیم. در پایان برای درک بهتر پارامترهای اصلی، شرکت کنون یک صفحه شبیه سازی دوربین دارد که کار با آن بسیار لذت بخش است و شما می توانید با کلیک بر روی این لینک کار با پارامترهای مختلف را به صورت مفهومی فرا بگیرید.

منبع : وینفون
270 پست
حسین محمدزاده
لیسانس مدیریت. (تکنولوژی دوست داشتنی ترین چیز در دنیا است)
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵

https://mspoweruser.com/unity-5-5-released-support-windows-holographic/
لطفا پوشش بدین🙏🙏🙏🙏

    💔 0 پاسخ دهید پنج شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵

    (ببخشید اینجا ریپلای میزنم گفتم دوستانی که لازم دارن ببینن)
    اونایی که میخوان بدونن که تنظیم ایزو و سرعت شاتر و گشودگی دیافراگم هرکدوم جدا جدا و با هم چه تاثیری رو عکس میذاره این سایت گزینه خوبیه؛ یه صحنه جلوتون گذاشته و میتونید با تنظیم هرکدوم یه عکس بگیرید و ببینید که عکسی که گرفتید از چه لحاظ خوبه و از چه لحاظ مشکل داره :
    http://www.canonoutsideofauto.ca/play/

💔 2 پاسخ دهید چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵

ممنون از جناب محمدزاده – شروع خوبی بود – همونطور که به جناب گلشن هم عرض کرده بودم سایت نیاز داره به ارائه بررسی و تحلیلی از بهترین های عکاسی جهان، سبک و نگرش اونها از دنیای عکاسی، نحوه پیشرفت تکنولوژی، مشکلاتی که برای رسیدن به این دوران با اونها مواجه بودن و … – لطفا پیگیر باشید

    💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵

    حتما، قصدمون اینکه محتوای تحلیلی رو افزایش بدیم ولی دوتا مشکل وجود داره، اول این که نمی تونیم از حوزه مایکروسافت و نهایتا موبایل خارج بشیم. دوم این که تولید محتوای تحلیلی کمی زمان بر هست. البته در تلاش هستیم

مرتضی
💔 1 پاسخ دهید چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵

سلام من گوشی لومیا ۹۵۰ دارم دوربینش ۱۶ مگاپیکسله نه ۲۰ مگاپیکسل دلیلش چیه؟

    💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵

    از اپ کمرا وارد تنظیمات بشین و سایز عکس رو تغییر بدید

      💔 1 پاسخ دهید چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵

      دو تا سوال؟
      ۱- دوربین گوشی منم هم ۸ مگاپیکسل هست ولی توی تنظیمات زده ۶ مگاپیکسل.. البته میشه به ۸ تغییر داد ولی باید aspect ratio رو ۴:۳ کرد.. نمیشه روی همون ۱۶:۹ باشه با ۸ مگاپیکسل؟
      ۲- این دهانه دیافراگم رو چطوری باید تنظیم دستی کرد که عمق بیشتری به دست بیارم؟

        💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵

        در گوشی های ویندوزی با تنظیم پارامتر فوکوس که به شکل مربع هست و بین ایزو و وایت بالانس قرار گرفته می تونید عمق میدان رو عوض کنید. اگر به روی اون علامت بی نهایت بذارید همه جای عکس رو فکوس می کینه، فقط توجه کنید که این کار در گوشی چون دیجیتالی هست، میزان نور دهی رو تغییر نمی ده فقط عمق میدان رو عوض می کنه چون شما در لنز گوشی قابلیت تغییر سایز دیافراگم رو ندارید.

          💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵

          ممنون. ولی جواب سوال اولمو ندادین؟

            💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵

            نه فقط توی نسبت های تصویر خاص میشه، دلیل اش طولانیه ولی همین قدر بدونین که اگر بخواد تو اون نسبت با اون دقت عکس بگیه، دیگه عکس توی صفحه موبایلتون جا نمی شد 🙂

💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵

من وقتی که سرعت شاترمو زیاد میکنم عکس کلا سفید میشه
چیکار کنم اینجوری نشه؟

💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵

تو گوشی های وینفونی که الحمد لله تمام تنظیمات دوربین تو دسترسه میشه بهترین حالت رو سریع مهیا کرد فقط ایزو حداقل رو تو متن نوشتین ۱۰۰ ولی میشه با ایزو ۶۴ هم عکس گرفت

💔 0 پاسخ دهید پنج شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵

اقا تو گوشی f رو نمیشه تغییر داد ؟ f ثابت همیشه ؟

    💔 0 پاسخ دهید پنج شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵

    در گوشی های ویندوزی با تنظیم پارامتر فوکوس که به شکل مربع هست و بین ایزو و وایت بالانس قرار گرفته می تونید عمق میدان رو عوض کنید. اگر به روی اون علامت بی نهایت بذارید همه جای عکس رو فکوس می کینه، فقط توجه کنید که این کار در گوشی چون دیجیتالی هست، میزان نور دهی رو تغییر نمی ده فقط عمق میدان رو عوض می کنه چون شما در لنز گوشی قابلیت تغییر سایز دیافراگم رو ندارید.

💔 0 پاسخ دهید پنج شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵

سلام ، ممنون بابت این مطلب عالی، من یه سوالی داشتم این که چطوری میتونم با گوشی روی سوژم از فاصله دور فوکوس کنم؟ دقیقا مثل عکس اولی که از عروسک ها گذاشتید میخوام سوژم از دوربین دور باشه و روش فوکوس کنم و بکگراندم کاملا fade بشه، چون من فوکوس رو که به صورت دستی تنظیم میکنم باید به سوژه مدنظرم خیلی نزدیک بشم که روی اون فوکوس کنه مثلا در حد ۵ سانتی متر بیشتر نباید فاصله داشته باشم. گوشیمم لومیا ۶۵۰

    💔 0 پاسخ دهید پنج شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵

    اصطلاحا فکوس و فولو کشیدن از اون فاصله توسط دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای و لنزهای بزرگ امکان پذیره. از دوربین گوشیتون یکم باید کمتر توقع داشته باشید عزیز 🙂

💔 0 پاسخ دهید جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵

ببخشید نمی دونم جلو جلو یا عقب عقب می پرسم. می شه بگین این عبارت دقیقا می گه اندازه سنسور دوبین چقدر هست؟؟
۱/۳” sensor size

💔 0 پاسخ دهید جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵

یه سوال دیگه این که وفتی لنز نقطه کانونیش زیاد باشه تصور شفاف نیست به خاطر اینه که قطر لنز زیاد می شه؟

    💔 0 پاسخ دهید شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵

    نقطه کانونی در همه لنزها یدونه است. اگر منظورتون فاصله کانونیه بله به خاطر اینکه قطر لنز زیاد میشه، اینطوری هم نیست که شفاف نباشه. کاملا شفافه ولی در لنزهای با فاصله کانونی کمتر یک شارپنس زیبایی پدید میاد که در لنزهای دیگه وجود نداره

      💔 0 پاسخ دهید شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵

      نقطه کانونی چی هست؟!؟

        💔 0 پاسخ دهید یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵

        نقطه کانونی جایی است در عدسی که در اونجا نورها به همگرایی می رسند و اصطلاحا در یک نقطه جمع می شن. تا حالا با ذره بین چیزی رو نسوزوندین؟ اون نقطه نور که خیلی هم گرم هست در عدسی ذره بین نقطه کانونی و فاصله شیشه عدسی تا اون نقطه فاصله کانونی است.

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,