در دو دهه گذشته مهمترین دستگاه پردازشی برای کاربران معمولی کامپیوترها بودند، اما در سال های اخیر گوشی های هوشمند جای اجداد خود را گرفته اند، حقیقت این است که دورنمای پردازش شخصی را دستگاه های متصل به مرکزیت گوشی های هوشمند خواهد بود، با این شرایط شکست مایکروسافت در این عرصه و از دست دادن کاربران معمولی ممکن است به نقش همیشگی این شرکت دنیای پردازش های شخصی آسیب جدی وارد سازد.

فناوری هوشمند به صورت فزاینده ای در حال تنیده شدن در تاروپود زندگی ما است. گوشی های هوشمند، بلندگوهای هوشمند، هوش مصنوعی، دستیارهای صوتی، کامپیوترها، ساعت های هوشمند، دستبند های سلامتی، کنسول های بازی، واقعیت افزوده و مجازی، اینترنت اشیا و خودروهای هوشمند همگی نمونه هایی از تغییراتی جدی در سبک زندگی ما و عادات کاربران هستند، در حقیقت دستگاه های هوشمند در حال احاطه کردن ما هستند و به زودی تمامی این دستگاه ها توسط پلتفرم های ابری به یکدیگر کاملا متصل خواهند شد تا تجربه ای پیوسته و بی وقفه را برای کاربران فراهم سازند.

البته باید در نظر داشت که این مجموعه هنوز تکمیل نشده است چرا که بلندگوهای هوشمند، اینترنت اشیا و تجهیزات پوشیدنی هنوز به بلوغ خود نرسیده اند. با این حال افق دید و مسیری که پیش روی بشر است کاملا واضح و روشن است. ما در حال رسیدن به دنیایی هستیم که چندین دستگاه متصل به‌‌هم پردازش های مورد نیاز کاربران را انجام خواهند داد. به عنوان یک نویسنده و مهمتر از آن طرفدار شرکت مایکروسافت با سوال جدی مواجه هستم: جایگاه این شرکت در این آینده چیست؟

به واسطه سرویس های شناختی دستگاه ها قادر خواهند بود تا ما را بشناسند، درک کنند، دنبال کنند و درنهایت با ما تعامل داشته باشند. این مسئله گواه خوبی بر این مسئله است که اگر شرکتی در تمامی و یا حداقل بیشتر عرصه های پردازش شخصی حضور نداشته باشد، در حقیقت اکوسیستم ناقصی را دارا است و نقاط خالی موجود در این اکوسیستم پیوستگی تجربه کاربری را مخدوش می‌سازند.

درست مانند لامپ سوخته ای در میان چراغ های درخت کریسمس، وجود نقص و جای خالی در اکوسیستم یک شرکت تاثیر زیادی بر تاثیرگذاری و ثمربخشی آن دستگاه ها برای کاربران دارد. به هر شکل باید این حقیقت را بپذیریم که این مسئله اکنون در مورد مایکروسافت صدق می‌کند.

آیا شعار مایکروسافت مبنی بر بیشتر انجام بده در مورد کاربران معمولی نیز صادق است؟

مایکروسافت در برخی جنبه های بازار مشتریان معمولی به دلیل نبود تمرکز، تولید و ارایه کند محصولات به بازار، بازاریابی ضعیف و فقدان مقاومت در برخی نبردها، حضور بسیار کمرنگ و ضعیفی دارد.

یکی از عواملی که شرایط فعلی را برای این شرکت ایجاد کرده است تمرکز بیش از حد بر شعار بیشتر انجام بده و پرداختن بیش از حد منابع بر استراتژی ایجاد پلتفرم است. مایکروسافت در تلاش است تا ابزاهایی که کاربران برای افزایش بهره‌وری نیاز دارند را فراهم آورد و در عین حال این شرکت مایل است تا پلتفرمی فرا شرکتی ایجاد کند تا دستگاه ها، محصولات و سرویس های دیگر شرکت ها بر بستر آن عمل کنند.

در حالی که مایکروسافت کوشش می‌کند تا ابزارهایی نظیر اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و پلتفرم ابری را برای میل به این هدف فراهم آورد، رقبا به سرعت در حال ساخت و ارایه محصولات مصرفی هستند که توجه کاربر را خود جلب می‌کنند و وی را در اکوسیستم شرکت خود محبوس می‌سازند.

به بیان ساده تر مایکروسافت بیش از حد تلاش کرده تا بستری آزاد و باز را ایجاد کند تا مشتریان بتوانند علی رغم بهره‌گیری از دستگاه ها و خدمات دیگر شرکت ها از پلتفرم این شرکت نیز استفاده کنند، این در حالی است که رقبا سعی دارند مشتری را در اکوسیستم خود محبوس سازند و وی را به استفاده از خدمات بومی خود مجاب سازند.

مشکلات مصرف کنندگان

پس از ظهور و رشد بازار گوشی های هوشمند، اکوسیستم اپلیکیشن ها، دستیار های هوشمند، هوش مصنوعی و پردازش ابری راه خود را به زندگی کاربران معمولی بازکرده اند. گوشی های هوشمند بهانه ورود دیگر فناوری ها و محصولات به زندگی کاربران شده اند، و عدم توفیق این شرکت در بازار گوشی های هوشمند باعث شده تا در دیگر بازارها و عرصه های وابسته به آن مایکروسافت نامی آشنا برای کاربران معمولی نباشد.

دستیارهای دیجیتال

علی رغم فقدان پلتفرم موبایل موفق مایکروسافت تلاش داشته تا کرتانا را در نبرد دستیارهای هوشمند به عنوان برنده احتمالی معرفی کند. گوگل اسیستنت و سیری به لطف میلیون ها کاربر گوشی های اندرویدی و اپل توانسته اند اطلاعات زیادی را از کاربران جمع‌آوری کنند. در نقطه مقابل کرتانا که بر روی ۵۰۰ میلیون کامپیوتر ویندوزی، میلیون ها گوشی ویندوزی، اکس باکس، آیفون و گوشی های اندرویدی حاضر است در تلاش برای جلب مخاطبان بیشتری است.

بلندگوی هوشمند گوگل هوم، بلندگوی هوشمند Invoke که از کرتانا قدرت گرفته، و دست آخر هوم پاد شرکت اپل در حال انتقال این دستیارهای هوشمند از گوشی های کاربران به خانه های آنها هستند، جایی که فعلا آمازون با الکسا در آن یکه تازی می‌کند.

هوم پاد شرکت اپل احتمالا از هیاهوی رسانه ای و تبلیغاتی زیادی هنگام عرضه در ماه دسامبر برخوردار خواهد بود. برعکس بلندگوی هارمن کاردن که در کنفرانس بیلد ۲۰۱۷ معرفی شد، تاکنون تبلیغات چندانی نداشته و احتمالا هنگام عرضه در پاییز سال جاری درست مانند بسیاری از محصولات غیرسازمانی مایکروسافت از فقدان تبلیغات و بازاریابی قدرتمند رنج خواهد برد.

تجهیزات پوشیدنی و مایکروسافت

در سال ۲۰۱۴ مایکروسافت، مایکروسافت بند و اپلیکیشن مایکروسافت هلث را رونمایی کرد، این دستگاه و سرویس کاملا فراپلتفرمی هستند و در دیگر پلتفرم ها قابل استفاده هستند. مایکروسافت پس از عرضه دو نسل از این دستبند، توسعه و فروش نسل سوم را کنار گذاشت. از سوی دیگر توسعه اپلیکیشن مایکروسافت هلث نیز متوقف شد و مایکروسافت هرگز اپلیکیشن هوشمندی که پیش از آن وعده داده بود را عرضه نکرد.

در تصویر فوق می‌توانید نمونه اولیه مایکروسافت بند ۳ که هرگز وارد بازار نشد را مشاهده کنید. اما در اردوگاه رقبا شرایط کاملا متفاوت است، اپل واچ به موفقیت خوبی رسیده است و برای کاربران گوشی های اندرویدی گزینه های متعددی در دسترس است.

رانندگی در آینده

گوگل اندروید اتو و اپل کارپلی راهکارهای این دو شرکت برای ساده تر شدن پردازش های کاربران در داخل خودرو هستند که اکنون در صدها مدل خودرو قابل دسترس می‌باشند. بنابراین کاربران سیستم های عامل اندروید و ios قادرند در زندگی و داخل خودرو خود تجربه پیوسته و بدون وقفه ای را تجربه کنند.

مایکروسافت در این عرصه سهم کمتری دارد و حضور آن به حدکافی نیست، البته این شرکت در این عرصه غایب نیست. پلتفرم خودروهای متصل این شرکت از اَژور و کرتانا بهره می‌برد و به خودروسازان این امکان را می‌دهد تا تجربه رانندگی متصل و هوشمند ویژه خود را ایجاد کنند.

ترکیبی از واقعیت مجازی و افزوده

معرفی هالولنز و ویندوز هالوگرافیک در سال ۲۰۱۵ مثال خوبی از استراتژی متعادل محصول و پلتفرم است. با اینکه نمونه نهایی و تجاری مایکروسافت هالولنز پیش از ۲۰۲۰ وارد بازار نخواهد شد، مایکروسافت توانسته به همراه شرکا سخت افزاری خود هدست های واقعیت افزوده ساده تری را وارد بازار کند. این مسئله باعث شده تا مایکروسافت در این عرصه حضور خوبی در بازار داشته باشد و سهم خوبی به دست آورد.

البته این تلاش کافی نیست، چرا که با آنکه مایکروسافت ویندوز واقعیت ترکیبی را توسعه داده است و این ویندوز از هدست های واقعیت افزوده و مجازی پشتیبانی می‌کند، هنوز اندکی با حضور گسترده این هدست ها در بازار فاصله داریم، این در حالی است که گوگل هدست بسیار پیش پا افتاده گوگل کاردبورد را مدت ها است که وارد بازار کرده است، درست است که این هدست از لحاظ فناوری حرفی برای گفتن ندارد اما به لطف گوشی های اندرویدی به خوبی در میان کاربران شناخته شده است.

ARKit شرکت اپل نیز کاری را انجام داده که مایکروسافت هنوز آن را به اتمام نرسانده است. این فناوری می‌تواند واقعیت افزوده را به شکل بسیار ابتدایی اما در حجمی گسترده در اختیار دارندگان میلیون ها کاربر آیفون و آیپد بگذارد. با اینکه این فناوری در قیاس با واقعیت افزوده مایکروسافت حرفی برای گفتن ندارد اما می‌تواند مشتریان را به خود جلب کند و این فرصت را به اپل بدهد تا محصول نهایی خود را بسازد، این در حالی است که مایکروسافت تا ماه دیگر وارد این عرصه خواهد شد.

مایکروسافت مشتریان معمولی را مدنظر داشته باش

در صورتی که این شرکت بازاریابی کاربران غیر سازمانی را به یک اولویت تبدیل نکند، ممکن است محصولات این شرکت با شکست مجدد مواجه شوند.

خواه مایکروسافت دوست باشد خواه دوست نداشته باشد، این مصرف کنندگان هستند که موفقیت و یا شکست پلتفرم پردازش شخصی چند دستگاهی امروز را دیکته می‌کنند، چرا که این مصرف کنندگان هستند که بلندگوهای هوشمند، گوشی های هوشمند، تجهیزات واقعیت افزوده و مجازی و دیگر اجزا اکوسیستم یک شرکت را خریداری می‌کنند.

مایکروسافت از این مسئله آگاه است. به همین دلیل این شرکت در کنفرانس بیلد ۲۰۱۷ تعامل مایکروسافت گراف را دستگاه های اندروید و ios در اکوسیستم خود نشان داد. در این اکوسیستم کامپیوتر ویندوزی به عنوان یک هاب و کرتانا به عنوان رابط کاربری فراپلتفرمی حضور دارند. این حرکت ستودنی است. اما اگر مایکروسافت مایل است تا در آینده پردازش های شخصی نیز حضور داشته باشد لازم است بستری را مهیا کند تا مشتریان مایکروسافت را به عنوان گزینه مناسب انتخاب کنند. بنابراین مایکروسافت نیاز به ساخت دستگاه هایی برای مصرف کنندگان معمولی دارد (چیزی بیش از اکس باکس) تا مشتریان بتوانند آن را انتخاب کنند.

آینده دستگاه های پیوسته

با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد که بلندگوهای هوشمند در آینده به لوازم خانگی کاملا رایج و مرسومی تبدیل گردند. دستگاه های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا در اشکال، اندازه و با کاربردهای گوناگون خانه ها، شهرها و خودروهای ما را تسخیر خواهند کرد. عینک های واقعیت افزوده به امری عادی تبدیل خواهند شد و این امکان را به ما خواهند داد که با محیط دیجیتالی که بر بستر اینترنت اشیا شکل گرفته تعامل داشته باشیم. به بیان دیگر دستگاه های بدون نمایشگر به واسطه قطعاتی دیجیتالی که در خود دارند امکان تعامل از طریق عینک های واقعیت افزوده را برای کاربران فراهم خواهند ساخت.

شرکت هایی که دستگاه هایی برای مشتریان نهایی می‌سازند لازم است تا پلتفرم های پردازش ابری، هوش مصنوعی، و اینترنت اشیا را مهیا ساخته باشند، چرا که در دنیای آینده پردازش های موردنیاز کاربران با مرکزیت یک دستگاه ثابت انجام نخواهد گرفت.

مایکروسافت باید با تکاپو زیاد به چیزی بیش از گره متصل کننده دستگاه های مختلف بدل گردد. این شرکت بایستی تلاش کند به عنوان بازیگر درجه اول پردازش های شخصی کاربران در آینده تبدیل گردد.

 

منبع :

WINDOWS CENTRAL

658 پست
محسن توکلی
او لیسانس میکروبیولوژی از دانشگاه آزاد تهران شمال دریافت کرده است. به ادبیات، عرفان، فناوری علاقه ی وافری دارد و سعی میکند اغلب اوقات فراغت خودش را صرف خدمت به خانواده و مطالعه شعر کند. محسن اکنون یکی از دبیران وبسایت وینفون است.
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
علیرضا239
💔 1 پاسخ دهید چهارشنبه 14 تیر 1396

مایکروسافت در مورد گوشی هوشمند با همین فرمون بره به فنا میره که البته حقشه
شرکت هم اینقدر خالی بند،یه حرف نمیزنه ۵ ماه بعد عمل کنه همش لایی میکشه
تفکرشون شبیه خودرو ساز های ایرانیه تو تبلیغ چه چیزه در عمل هیچ

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,