مایکروسافت را می‌توان به لطف هالولنز، ویندوز واقعیت ترکیب‌شده و هدست های مشارکتی واقعیت مجازی، رهبر صنعت واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) نامید. در طرف مقابل اپل با به‌روزرسانی جدید IOS 11 در حال آماده شدن برای مصاف با مایکروسافت در این حوزه است. در ادامه با وینفون همراه شوید.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۵  هالولنز را معرفی کرد، کامپیوتری بر مبنای سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ که بر سر کاربران سوار می‌شود و به آنها توانایی تعاملی پویا با استفاده از هالو گرافیک‌ها می‌دهد. ویندوز واقعیت ترکیب‌شده که درگذشته ویندوز هالو گرافیک نامیده می‌شد، پلت فرمی است که باعث قدرت گرفتن هرچه بیشتر مایکروسافت در بخش واقعیت افزوده و مجازی می‌شود.درواقع هالولنز دیدگاه مایکروسافت از آینده پردازش هالو گرافیک‌ها را به نمایش می‌کشد. برای همین در عصر سلطه کامپیوترهای شخصی، مایکروسافت هیچ دستگاه واقعیت افزوده‌ای در فروشگاه خود ندارد. مدیرعامل مایکروسافت ساتیا نادلا در سال ۲۰۱۵ به‌صورت واضح برای کاربران مشخص کرد که از نسخه مصرف‌کننده نهایی هالولنز در سال ۲۰۲۰ رونمایی خواهد شد. اخیراً اخباری هم مبنی بر فاکتور گرفتن نسل دوم هالولنز، به‌منظور عرضه هر چه سریع‌تر نسل سوم آن زودتر از سال ۲۰۱۹ منتشرشده است.

هنوز ذهنیت کاربران در رابطه با دنیای واقعیت افزوده و مجازی به‌صورت واضح شکل نگرفته است زیرا بیشتر مشتری‌ها دقیقاً در رابطه با هالولنز و ویندوز واقعیت ترکیب‌شده چیزی نمی‌دانند. اگرچه اواخر امسال مایکروسافت آمادگی لازم برای سوق دادن کاربران به سمت هدست های واقعیت مجازی را می‌یابد اما شاید این تلاش برای شکل دادن ذهنیت کاربران کمی دیر باشد.

گوگل کارد بورد در حال حاضر توجه کاربران را به‌عنوان یک محصول مقرون‌به‌صرفه واقعیت مجازی جلب کرده است. پوکمان گو واقعیت افزوده را به میلیون‌ها نفر از کاربران اندروید و IOS معرفی کرد. پاسخ شرکت اپل نیز برای سوارشدن بر امواج واقعیت افزوده، معرفی کیت واقعیت افزوده این شرکت در کنفرانس WWDC امسال بود. طبق ادعای اپل، کیت واقعیت افزوده این شرکت، ۱۶ میلیون توسعه‌دهنده ثبت‌شده را قادر به شکل‌دهی بزرگ‌ترین پلت فرم واقعیت افزوده جهان، از طریق صدها میلیون آیفون و آیپد می‌کند.

آیا باید مایکروسافت با دارا بودن ۵۰۰ میلیون کاربر ویندوز ۱۰ کامپیوترهای شخصی که مجهز به ویندوز واقعیت ترکیب‌شده هستند نگران این اخبار باشد؟ مطمئناً پاسخ مثبت است.

آینده هالولنز

اگرچه هالولنز برای مشتری‌ها هنوز آماده نشده است، اما مایکروسافت آماده تحویل و پشتیبانی هزاران نفر از توسعه‌دهندگانی است که در اواخر امسال این هدست ۳,۰۰۰ دلاری را خریداری کنند. در جشن سالگرد معرفی مایکروسافت هالولنز خالق آن اَلکس کپمن گفت، هم‌اکنون ۱۵۰ برنامه انحصاری برای هالولنز در استور ویندوز عرضه گشته است.این تعداد شاید چندان چشمگیر نباشد به‌ویژه هنگامی‌که کمبود برنامه‌های استور ویندوز مطرح می‌شود. اما این تعداد برنامه حاصل تلاش تعداد بسیار اندکی توسعه‌دهنده می‌باشد و مایکروسافت در حال شکل‌دهی و فراهم آوردن زمینه معرفی هالولنز در بازارهای خاص و مشارکتی است. البته درحالی‌که هنوز توسعه پلت فرم واقعیت ترکیب‌شده ادامه دارد نمی‌توان با این استراتژی‌ها انتظار سرازیر شدن برنامه‌ها به زمینه‌ای مانند این‌که به‌منظوری خاص طراحی شده‌اند را داشت.شرکت‌های مختلف علمی تحقیقاتی مانند ناسا، بخش‌هایی مانند بخش‌های آموزشی و بخش نظامی ایالات‌متحده و حتی دیگر کشورها، ازجمله مهم‌ترین نهادهایی هستند که تاکنون با آغوشی باز هالولنز و ویندوز واقعیت ترکیب‌شده را پذیرفته‌اند.

مسئله بازار واقعیت ترکیب شده

بر طبق یادداشت‌های داخلی شرکت، مایکروسافت تیمی اختصاصی برای بازاریابی واقعیت ترکیب‌شده، به رهبری الیزابت حمرن، مدیر اسبق بازاریابی واقعیت مجازی اکیولس، باهدف معرفی و بازاریابی هرچه قوی‌تر هالولنز و ویندوز واقعیت ترکیب‌شده تشکیل خواهد داد.

یوسف مهدی سخن گوی شرکت در بخش ویندوز و دستگاه‌ها در این رابطه می‌گوید:

همراه با سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در بخش بازاریابی، ما باعرضه هد ست های واقعیت ترکیب‌شده با کامپیوترهای شخصی ویندوز ۱۰ توسط تیم بازاریابی ویندوز ۱۰ برای تعطیلات آینده، در تلاش برای به‌دست گرفتن ابتکار عمل در این بازار هستیم.

پیش برد مؤثر واقعیت افزوده دلیلی است که مایکروسافت بسیار محتاطانه به مشارکت در این بازار نزدیک شود. به‌علاوه رقابت میان شرکای سخت‌افزاری ممکن است باعث رشد بازار مانند آنچه برای هد ست های واقعیت مجازی ویندوز رخ داد شود و بازار امسال را تحت تأثیر قرار دهد.

برتری های واقعیت افزوده اپل

پاسخ اپل در بخش واقعیت افزوده سه تمایز مثبت به نسبت پاسخ مایکروسافت ایجاد کرده است. نخست آنکه کیت واقعیت افزوده اپل به صدها میلیون کاربر آیفون و آیپد اجازه تجربه واقعیت افزوده را روی دستگاه‌هایی که در حال حاضر در اختیاردارند می‌دهد. هد ست واقعیت مجازی ویندوز به‌منظور عرضه مقرون‌ به‌صرفه، ۲۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده است اما بروز رسانی رایگان به IOS 11 ذاتاً مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود.

دومین برتری اپل ۱۶ میلیون توسعه‌دهنده ثبت‌شده است. اگر امسال تنها ۱۰ درصد از آنها به توسعه برنامه‌های واقعیت افزوده اقدام کنند، ۱.۶ میلیون توسعه‌دهنده در این بخش فعالیت خواهند کرد، که هزاران برابر کسانی خواهند بود که ۱۵۰ برنامه اختصاصی هالولنز را توسعه دادند. هالولنز یک کامپیوتر کامل مجهز به ویندوز ۱۰ است و توانایی اجرای هر برنامه قابل‌اجرا در ویندوز ۱۰ را دارد. اما برنامه‌های اختصاصی هالولنز بعد از یک سال هنوز کمی بیشتر از ۱۵۰ برنامه است.

برعکس استراتژی واقعیت ترکیب‌شده مایکروسافت که درون شرکت دنبال می‌شود، اپل مستقیماً واقعیت افزوده را به کاربران عرضه می‌کند. این روش مطمئناً به توسعه‌دهندگان جهت ارائه بازی‌ها، ابزار، شبکه‌های اجتماعی و دیگر برنامه‌های واقعیت افزوده به آپ استور جهت‌دهی خواهد کرد.

یک بازی شطرنج چیده شد روی میز آشپزخانه خود را تصور کنید یا تجربه خرید با واقعیت افزوده، مانند آنچه مایکروسافت توسط هالولنز به نمایش می‌گذارد و هالو گرافیک ها قبل از خرید فضای اتاق را پر کردند.

با توجه به فعالیت کنونی مایکروسافت که برای کوتاه‌مدت بر واقعیت مجازی متمرکز است و برنامه‌ای برای عرضه واقعیت افزوده در آینده نزدیک ندارد، استفاده از واقعیت افزوده و ایجاد این تجارب در زندگی واقعی بدون شک ابتدا توسط اپل عملی خواهد شد.

سومین برتری اپل به مایکروسافت توانایی بالقوه این شرکت در بازاریابی است درحالی‌که مایکروسافت در این بخش چندان خوب عمل نمی‌کند.

برتری های واقعیت افزوده مایکروسافت

محصول مایکروسافت در بخش واقعیت افزوده که روی سر کاربران قرار می‌گیرد برتری‌های بسیاری به نسبت توانایی آیفون و آیپد اپل به‌عنوان پاسخ این شرکت در بخش واقعیت افزوده دارد. هالولنز به شما اجازه پوشیدن آن و ایجاد تجربه‌ای واقعی‌تر و سیال‌تر با محیط را می‌دهد. اما برای کاربران اپل تمرکز زیادی روی آیفون و یا در حالت بدتر آن نگاه‌داشتن یک آیپد به‌عنوان پنجره‌ای به دنیای واقعیت افزوده لازم است. این به‌نوبه خود باعث یک تعامل ناشیانه با دنیای واقعیت افزوده خواهد شد.

هالولنز توانایی تشخیص مسیر حرکات چشم کاربران را دارد، درنتیجه درگیری دست کاربران در دنیای واقعیت افزوده را بسیار کمتر می‌کند. چشم‌های مشتری و نه دست‌های او مشخص خواهد کرد که فرد کدام بخش دنیای واقعیت افزوده را مشاهده می‌کند. با استفاده از هالولنز کاربران می‌توانند همچنان دنیای واقعی را مشاهده کنند اما محصول شرکت اپل کاربران را مجبور می‌کند که تنها به دستگاه نگاه کنند و تمام توجه خود را روی آن قرار دهند.

هالولنز به نسبت در دست گرفتن یک صفحه‌نمایش به‌صورت دائم، چهره‌ای واقعی‌تر از احساس حضور در یک دنیای واقعیت افزوده را به مشتریان می‌دهد. دوربین‌های هالولنز کل فضایی که یک فرد در آن قرار دارد را تحت پوشش قرار می‌دهد درحالی‌که محصولات رقیب تنها بخشی از محیط را پوشش می‌دهند. درنتیجه کاربران می‌توانند حتی در حالتی که اشیا در میدان دید آنها قرار ندارند  از اقلام دنیای واقعیت افزوده استفاده کنند، دقیقاً مانند آنچه در دنیای واقعی شاهد آن هستیم. علاوه بر دنبال کردن حرکات چشم کاربران، فیگورهای حرکتی و حتی فرمان‌های صوتی از دیگر روش‌های ارتباط با دنیای هالولنز هستند.استراتژی واقعیت ترکیب‌شده مایکروسافت، مانند Paint 3D از واقعیت افزوده نیز پشتیبانی می‌کند درنتیجه کاربران می‌توانند محتوای ۳D ترکیب‌شده با واقعیت ایجاد کنند، Remix 3D به استفاده از خلاقیت کاربران سهولت می‌بخشد و برنامه Windows 3D Capture به کاربران توانایی اسکن کردن اشیا محیط واقعی برای ایجاد تصاویر ۳D را می‌دهد.

درنهایت ممکن است فاکتور گرفتن نسل دوم هالولنز توسط مایکروسافت از ایجاد یک نسخه مطبوب تر که کاربران با پوشیدن آن در عموم راحت‌تر باشند نشئت بگیرد.

عینک واقعیت افزوده اپل

تجربه واقعیت افزوده بر روی یک آیفون و آیپد آخرین مهره بازی اپل نیست. این تجربه دست و پاگیر درنهایت درهایی برای مرحله بعدی از اهداف اپل در بخش واقعیت افزوده بازخواهد کرد.

کیت واقعیت افزوده اپل به این شرکت اجازه می‌دهد تا اکوسیستم واقعیت افزوده خود را جذاب، گسترده و برنامه‌های آن را درزمانی خیلی کوتاهی به مدد ۱۶ میلیون توسعه‌دهنده و صدها میلیون کاربر آیفون و آید ایجاد کند، و این می‌تواند مایکروسافت را به انجام کاری مشابه وادار کند. در حقیقت مایکروسافت قبل از فراهم آوری مشتری، اکوسیستم و حتی تقاضایی برای واقعیت افزوده، یک هد ست واقعیت افزوده پوشیدنی ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد اپل در مسیر بهتری از این نظر قرار دارد.

به‌محض آنکه اپ استور از برنامه‌های واقعیت افزوده مملو شود و کاربران به تجربه و تعامل با آنها مشغول شوند، درخواست کاربران برای یک تجربه بهتر و طبیعی‌تر واقعیت افزوده قابل پیش‌بینی خواهد بود. در این هنگام اپل به تقاضا کاربران با یک عینک واقعیت افزوده پاسخ خواهد داد، محصولی که احتمالاً در حال حاضر در فاز توسعه قرار دارد.

دقیقاً مانند ساعت هوشمند اپل که بسیاری از کاربران از آن استفاده می‌کنند دور از انتظار نیست که عینک واقعیت افزوده این شرکت  از جذابیت مشابه ای برای کاربران برخوردار باشد. شایعه شده است که این محصول سال ۲۰۱۸ معرفی می‌شود و این می‌تواند نسل بعدی هالولنز را هم تحت تأثیر قرار دهد.

حتی اگر اپل تا سال ۲۰۱۹ معرفی عینک واقعیت افزوده خود را به تعویق بیندازد، می‌تواند با ایجاد اکوسیستمی پایدار و قوی از برنامه‌های خاص واقعیت افزوده و کاربران فعال در این بخش سود زیادی ببرد. آیا مایکروسافت نیز می‌تواند به همین اندازه از این بازار سود ببرد؟

نظر شما چیست؟ اپل می‌تواند پاسخی درخور در مقابل هالولتز مایکروسافت قرار دهد؟

منبع :

WINDOWSCENTRAL

94 پست
عرفان الهامی
مهندس فناوری اطلاعات، علاقه مند به دنیای تکنولوژی و کمپانی مایکروسافت! ، "آینده را تصور کن "
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دانلود آهنگ جدید

پنل اس ام اس

ارسال پیامک بلک لیست

پنل اس ام اس رایگان

ارسال بلک لیست

کارشناس رسمی دادگستری

طراحی سایت

افزایش ممبر افزایش ممبر تلگرام