همه ساله در فاصله زمانی ماه آوریل تا ماه ژوئن شرکت های بزرگ دنیای فناوری رویدادهای بزرگی را برگزار می‌کنند و در این رویدادها افق و برنامه های پیش روی خود را برای یک سال آینده و حتی بیشتر از آن معرفی می‌کنند. کنفرانس های بزرگان دنیای فناوری در هفته های اخیر رنگ و بوی خاص و متفاوتی را داشت چرا که تمامی این شرکت ها به نوعی در پی مطرح کردن خود به عنوان پرچمدار فصل بعدی دنیای فناوری بودند.

فیسبوک در اواخر ماه آوریل کنفرانس F8 خود را برگزار کرد، در ادامه کنفرانس بیلد مایکروسافت برگزار شد، سپس گوگل کنفرانس I/O خود را اجرا کرد و سرانجام اپل آخرین شرکتی بود که کنفرانس توسعه دهندگان خود را در این بازه زمانی برگزار کرد. آمازون دیگر شرکت مطرح دنیای فناوری عموما کنفرانسی را برگزار نمی‌کند اما در این مدت طلایی دنیای فناوری دو بلندگوی جدید هوشمند اکو خود را رونمایی کرد.

در فصل بهار التهابات و هیجانات در دنیای فناوری به اوج می‌رسد، اکنون که این چهار غول دنیای فناوری کنفرانس های خود را برگزار کرده اند تا حدودی از تب و تاب رسانه ای کاسته شده است، اما اصلا جای نگرانی نیست چرا که با فرارسیدن فصل پاییز این شرکت ها بخش دیگری از سرویس ها و محصولات خود را رونمایی خواهند کرد.

پاییز امسال با توجه به رونمایی آیفون جدید و برگزاری رویداد ۱۰ سالگی آیفون، اپل حسابی پرکار خواهد بود، از سوی دیگر کاربران دنیای اندروید منتظر عرضه نسل بعدی گوشی های پیکسل شرکت گوگل هستند و سرانجام حسن ختام فصل پاییز به کنفرانس دستگاه های سرفس مایکروسافت اختصاص خواهد داشت که با معرفی دستگاهی جدیدی از این خانواده محبوب همراه خواهد بود.

مدت باقی مانده تا فصل پاییز زمان بسیار خوبی است برای بررسی آنچه که در سال جاری در دنیای فناوری عرضه شده، در این اثنا می‌توان برنامه شرکت های بزرگ دنیای فناوری را مورد ارزیابی قرار داد و بدین ترتیب آینده ای که این شرکت ها در پی آن هستند را پیش بینی کرد. زمان زیادی باقی نمانده تا مجددا شاهده نبرد بزرگان دنیای فناوری بر سر کسب تاج و تخت فصل آتی این عرصه باشیم.

داستان این نبرد با توجه به جایگاه رقبا شرایط ویژه ای دارد، درست است که گوگل و اپل توانسته اند نبرد گوشی های هوشمند را به نفع خود به پایان برسانند اما حقیقت این است که در فصل بعدی این نبرد گوشی های هوشمند بازیگران اصلی نخواهند بود و واقعیت افزوده پلتفرمی است که سوپر استار این فصل لقب گرفته است. هنوز برای پیش بینی برنده اصلی نبردی که در نقطه شروع است بسیار زود است، چرا که برندگان بازی قبلی در پی تکرار موفقیت خود در فصل بعدی هستند اما از سوی دیگر مایکروسافت که در عرصه گوشی های هوشمند توفیقی پیدا نکرده سخت در تلاش است تا در عرصه واقعیت افزوده به جایگاه برتر برسد، در این بین فیسبوک را نیز نباید از یاد برد، شرکتی که با هدست های واقعیت مجازی وارد عرصه سخت افزار شده و سخت در پی آن است تا علی رغم قدمت کم، خود را در میان دیگر مدعیان اثبات کند.

نبرد بعدی

هر تغییر بزرگی در دنیای فناوری موقعیت بسیار خوبی را برای بازیگران جدیدی که قادر به پیش بینی نیاز بعدی بازار هستند فراهم می‌آورد. مایکروسافت و اپل دو شرکتی هستند توانستند پیش از ظهور کامپیوترهای شخصی و در عصر که کامپیوترها بسیار غول پیکر صرفا در سازمان و ادارات بسیار بزرگ استفاده می‌شدند، در مورد آینده قمار کردند و آینده را با کامپیوترهای کوچک رومیزی تصور کردند و در نهایت این آینده را نیز ترسیم کردند.

تاریخ گواه خوبی است که این دو شرکت با ورود به عرصه کامپیوترهای شخصی ریسک کردند اما چون نیاز آتی کاربران دنیای فناوری را به خوبی درک کرده بودند پیروز این میدان لقب گرفتند، در دنیای فناوری هر کس موج سوار خوبی باشد و موج بعدی دنیای فناوری را زودتر پیدا کند و سوار بر آن شود پیروز میدان لقب خواهد گرفت.

پس از فروکش کردن موج کامپیوترهای شخصی نوبت به موج گوشی های هوشمند رسید، مایکروسافت این بار هوشمندی دوران بیل گیتس را نداشت و دیر متوجه پتانسیل بالای گوشی های هوشمند شد، مایکروسافت زمانی در این عرصه به خود آمد که گوگل و اپل بازار را به تسخیر خود درآورده بودند و فاتح این فصل از بازی شرکت گوگل شد، چرا که توانست اندروید را به محبوب ترین سیستم عامل دنیا تبدیل سازد.

تاریخ همیشه در حال تکرار است، چرخه روزگار همواره در حال گردش است، این مسئله در دنیای فناوری نیز کاملا مصداق دارد. فصل بعدی دنیای فناوری را واقعیت افزوده رقم خواهد زد، وقایع بازار به‌خوبی گواهی بر این مسئله هستند. کم کم به عصری خواهیم رسید که دوران صفحات نمایش سر خواهد رسید، دیگر نیازی به حمل یک دستگاه در دست حتی اگر یک گوشی هوشمند سبک باشد نخواهد بود. دیگر چه نیازی به حمل گوشی هوشمند وجود خواهد داشت زمانی که تمامی تعاملات ما با دنیای دیجیتال از دل یک عینک انجام می‌گیرد؟ تصورش را بکنید که واتس اپ و نتفلیکس دیگر اپلیکیشن هایی در صفحه گوشی هوشمند و یا کامپیوتر شما نخواهند بود، چرا که این تصاویر درست مقابل چشمان شما در یک لنز نقش خواهند بست.

وقتی صحبت از واقعیت افزوده به میان می‌آید برخی آن را یک مد زودگذر می‌پندارند یا اینکه حداقل این فناوری را به حدی بالغ نمی‌دانند که بتواند جای گوشی های هوشمند را پر کند. اما چه آینده را ازآن واقعیت افزوده بدانیم چه آن را صرفا یک مد زود گذر تصور کنیم، دستان پرتوان شرکت های بزرگ فناوری مشغول ساخت و توسعه این پلتفرم واقعیت افزوده برای آینده هستند.

شاید در عرصه بلندگوهای هوشمند و دستیارهای صوتی آمازون با الکسا توانسته جایگاه خوبی پیدا کند، اما در اختیار داشتن یک دستیار مجازی که چشمان شما شاهد آن باشد و بتواند زمان و یا وضعیت آب و هوا را اعلام کند، امری دیگر است که مطمئنا از عهده واقعیت افزوده بر می‌آید.

مایکروسافت چندین سال است که هدست واقعیت ترکیبی خود یعنی هالولنز را توسعه داده است، این هدست قادر است تا هالوگرام ها را به دنیای واقعی ما بیاورد و تاکنون یک سر و گردن بالاتر از رقبا خود را نشان داده است. فیسبوک و اسنپ چت واقعیت افزوده را به دوربین گوشی های هوشمند آورده اند. حتی استارتاپ مجیک لیپ که از حمایت شرکت گوگل برخوردار است نیز هدست خاص خود را توسعه داده و اعتقاد دارد که این هدست پلتفرمی رو به رشد است.

دلیل عجله و شتاب زیاد شرکت ها در عرصه واقعیت افزوده کاملا مشخص است، این فناوری در آینده نزدیک همان بلایی را سر گوشی های هوشمند خواهد آورد که گوشی های هوشمند بر سر اجداد خود یعنی کامپیوترهای شخصی آوردند. بسیاری از این شرکت ها در عرصه گوشی های هوشمند توفیقی به‌دست نیاوردند، بنابراین طبیعی است که اکنون به شدت در تکاپو هستند تا در فصل بعدی داستان دنیای فناوری جایگاه بهتری پیدا کنند.

آرایش تدافعی

اپل و گوگل به عنوان فاتحان فصل گوشی های هوشمند به خوبی از شرایط و تغییرات بازار آگاه هستند البته که دست روی دست نگذاشته اند. اپل کیت واقعیت افزوده خود یعنی ARkit را توسعه داده است. این سیستم قادر است تا واقعیت افزوده را به اپلیکیشن ها آیفون بیاورد. این فناوری که از دوربین گوشی استفاده می‌کند در قیاس با هالولنز مایکروسافت بسیار ساده و پیش پا افتاده است، اما به هر صورت به لطف میلیون ها کاربر آیفون و سادگی استفاده از این سیستم احتمالا با استقبال خوب توسعه دهندگان مواجه خواهد شد.

این اقدام اپل را باید تلاش در جهت خریدن وقت برای توسعه عینک واقعیت افزوده دانست، زمانی که سخت افزار این محصول آماده شود، این اپلیکیشن ها امکان اجرا روی عینک واقعیت افزوده را خواهند داشت.

گوگل تلاش های متعددی را در زمینه واقعیت افزوده انجام داده است که از آن جمله می‌توان به پروژه تانگو اشاره کرد. البته باید به یاد داشته باشیم که تلاش این شرکت برای توسعه نسل اول گوگل گلس با شکست مواجه شد، اما در صورتی که این شرکت بتواند از شکست های خود درس گرفته و عینک واقعیت افزوده خود را آماده سازد، واقعیت افزوده بستر دیگری خواهد بود که پذیرای اندروید خواهد شد.

در مجموع باید اذعان کرد که هر شرکتی که بتواند سریع تر محصول مناسب کاربران معمولی را وارد بازار سازد احتمالا پیروز میدان خواهد بود، بنابراین گرفتن آرایش دفاعی از سوی هرکدام از این شرکت ها کار را برای دیگر رقبا ساده تر خواهد ساخت. در سال جاری میلادی احتمالا چند گوشی هوشمند مطرح دیگر معرفی خواهند شد، اما این دستگاه ها را باید گونه های آخرین نسل گوشی های هوشمند دانست چرا که در حال حاضر لشکریان شرکت های فناوری در حال صف آرایی برای رقم زدن جنگ پردازش های شخصی هستند، نبردی که دهه آینده و شاید حتی سال های پس از آن را به‌طور کلی دگرگون خواهد ساخت.

 

منبع :

BUSINESS INSIDER

1347 پست
محسن توکلی نیا
سردبیر بخش سخت افزار و گیم. همراه شما کاربران عزیز 😉
مطالب مرتبط
تبلیغات
دیدگاه کاربران
really
پاسخ دهید پنجشنبه 29 تیر 1396

شاید اپل اقدام پیش پا افتاده ای کرده باشه ولی با همون اقدام کلی برنامه براش سرازیر میشه، مایکروسافت مشکلی که تو گوشی‌هاش داشت همین عدم همراهی توسعه دهنده ها بود، با گذر زمان بدترش کرد تا بهتر و همون کسایی که بودن هم رفتن، الان سر واقعیت افزوده هم همین مشکل رو داره و هیچ راه حلی براش نداره،
هی میگین سر فیس فون افسانه ای، ببخشید ولی بدون نرم افزار مفت گرونه

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,