لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران

BELOW_AbyssShot-940x528

تجربه ی اخیری که با تست بازی Below داشتم با یک لحظه ی به یادماندنی همراه بود که در نتیجه گیری نهایی من نسبت به این بازی حک شد، این اتفاق نه یک نبرد نهایی حماسی بود نه یک صحنه ی اثرگذار سینماتیک و نه یک جریان غافلگیر کننده و ناگهانی، این لحظه درمورد یک ظرف سوپ بود، اما اجازه بدهید حرف زدن درمورد این لحظه را برای آخر این مطلب بگذارم و از ابتدا شروع کنم.

بیست دقیقه قبل از یافتن این ظرف سوپ، با کاراکتری که تحت کنترل گرفته بودم تنی به آب زدم و در همین لحظه بود که توجهم به اثرگذاری بالای اندازه و مقیاس در این بازی جلب شد، منظورم فقط وسعت میدان دید در بازی نیست، چیزی که از آن حرف می زنم حس بی مقدار بودن کاراکترم درمقابل جهان اطرافش است، در مقایسه با فضای پیرامون از طرف بالا و پایین، “سرگردان” تحت کنترل من مثل یک ذره بود.

با توجه به حرف کارگردان هنری بازی Kris Piotrowski، انتقال حس کوچک و ناچیز بودن به بازیکن یکی از اهداف بازیست: “میخواستم یک بازی بسازم که یک مرحله ی کامل آن در یک صفحه جا بشود،” او ادامه داد، “این یک ایده بود که از خصوصیات صفحه ی نمایش HD نه برای نزدیک تر رفتن و به نمایش گذاشتن جزییات ریز و جالب بلکه برای دور تر شدن و استفاده از تمام صفحه برای یک مرحله استفاده کنیم؛ ایده ی حرکت کردن در یک دنیای تاریک و شوم به عنوان یک ذره ی کوچک برای من بسیار جالب و دوست داشتنی بود.”

below_2

ناگفته نماند که دیدن قسمت بزرگی از دنیا روی صفحه به صورت یکجا باعث ایجاد تمایل شدید به جستوجو میشود، کاری که خود من بلافاصله با شروع به آن پرداختم. این نیز ناگفته نماند که که Below آموزش ندارد و اگر میخواهید در دنیای بزرگ و تاریک این بازی دوام بیاورید باید همزمان با تلاش برای زنده ماندن بازی را هم یاد بگیرید، طول زیادی نکشید تا متوجه شدم دکمه های RT و LT به ترتیب برای استفاده از شمشیر و دفاع با سپر کاراکتر هستند و با استفاده از این مکانیزم مختصر ولی مفید تعدادی از دشمن های روح مانند خود را از دم تیغ گذراندم. با غارت جنازه های دشمنان و یافتن مهمات در مکان های مختلف بازی، فهرست وسایل خود را پر کردم از ذغال و پارچه، همینطور یک هویج, یک سنگ تیز، و آیتم های دیگری که به صورت اتفاقی به دست آورده بودم.

boatInterior

بعد از جستوجوی تعدادی غار و دنبال کردن مسیر چند پله ی مارپیچی, یک دریاچه ی کوچک پیدا کردم و به تماشای ماهی هایی پرداختم که از موج ساخته شده در آب توسط من فرار میکردند، در این لحظه بود که ایده ای به ذهنم رسید، یاد آیتم نیزه مانندی افتادم که از قبل یافته بودم، مشخص شد که کاملا به درد به سیخ کشیدن ماهی میخورد؛ حال که از قبل به خاطر عدم وجود کمک و آموزش از طرف بازی احساس دست خالی و تنها بودن داشتم، یادگرفتن ماهیگیری با نیزه و در ادامه تغذیه ی نوار گرسنگی درحال اتمام کارکاکترم باعث ایجاد غیرمنتظره ی یک حس رضایت و لذت در من شده بود.

این خوشحالی اما زیاد ادامه نداشت، چرا که مدت کوتاهی بعد توسط یک تله ی میخی نه چندان واضح به سیخ کشیده شدم، درست مثل یک ماهی، با خودم گفتم که شاید دست سرنوشت به خاطر به سیخ کشیدن آن ماهی بیچاره این کار را با من کرد، به هرحال اینجا بود که به عنوان یک “سرگردان” دیگر به ساحل بازگشتم و Piotrowski به من گفت: “به خاطر اینکه زندگی شکننده و زود گذر است، هربار که میمیری با یک شخصیت جدید بازی را شروع خواهی کرد.” البته این سیستم مرگ دائمی که از بازی Roguelike الهام گرفته شده به این شدت که در ابتدا به نظر میرسد مجازات کننده نیست، چرا که زندگی را از شما میگیرد اما تکامل و ترقی شما سر جای خود باقی خواهد ماند.

با یک قهرمان جدید، جنازه ی شخصیت قبلی خود را پیدا کردم و هرچیزی که در وسایل قبلی خود داشتم از بدن بی جان قبلی برداشتم، تمام پیشروی های قبل غیر از خود کاراکتر مثل در های باز شده، مناطق کشف شده و دشمنان شکست خورده سرجای خود بودند. متاسفانه سفری که برای رسیدن به بدن درحال پوسیدن شخصیت قبلی داشتم باعث رسیدن شخصیت جدیدم به مرز تلف شدن از گرسنگی شد. آتشی برای استراحت و نشستن پیدا کردم اما غذایی برای گذاشتن روی شعله ها نداشتم، Piotrowski تاکید کرده بود که جستوجو و مبارزه تمرکز اصلی Below هستند اما یادآور این نیز شد که ساختن یا به اصطلاح کرفت کردن نقش کمکی بزرگی در Below دارد.

capybara-games-below-6

با این راهنمایی از طرف او منوی Crafting یا ساخت و ساز بازی را یافتم و کنار هویجی که از قبل برداشته بودم یک بطری خالی و دو سیب زمینی پیدا کردم، بطری را در یک چاله چشمه مانند پر از آب کردم و تمام سبزیجاتی که داشتم را در داخل آن انداختم و آنها را روی آتش گذاشتم تا بپزند.

بعد از خودرن سوپ و پایان نسخه ی دموی بازی از Piotrowski پرسیدم یک بازی چقدر میتواند یک اتفاق ساده مثل درست کردن سوپ را به این اندازه بزرگ جلوه دهد و تا این حد احساس دریافت پاداش بالا داشته باشد. “اکثر بازیها بیشتر روی قدرتمند کردن شخصیت تحت کنترل بازیکن تمرکز میکنند مثل وحشتناک شدن تدریجی برای دشمنان یا بزرگ و غیر قابل توقف شدن و تبدیل شدن به یک شخص سر تا پا مسلح با زره هولناک و چیزهایی مثل این،” او ادامه داد. “بازی Below تا حدودی درنقطه ی مقابل قرار دارد، شما یک زندگی دارید، نمیدانید چه انتظاری باید داشته باشید و با چیزی آشنایی ندارید، شما فقط باید هر طوری که میتوانید شرایط را هموار کنید و خودتان یاد بگیرید، همینطور که ادامه میدهید درمورد دنیای بازی چیزهای مختلفی یاد میگیرید و در آن بهتر میشوید، همینطور از اشتباهات خودتان درس میگیرید، و این تا حدودی ایده ی اصلی بازی Below است.”

بازی Below هنوز زمان انتشار مشخصی ندارد اما Piotrowski در این مورد اشاره کرد: “متاسفم که ساخت بازی طول کشیده، هربار که میخواهید یک چیز متفاوت و فوق العاده بسازید که ازلحاظ مفهومی و تکنیکی دشوار است، زمان زیادی صرف میشود.”

با یک نگاه به تجربه ای که از تست بازی داشتم میتوانم بگویم لحظه شماری میکنم تا دوباره به بازی برگردم و به گشت و گزار, مبارزه, زنده ماندن, و (صدالبته) درست کردن سوپ بپردازم.


متن بالا تجربه ی Matt Carbal، یکی از کاربران و نویسندگان در اکس باکس وایر از تست بازی مورد انتظار شرکت Capybara Games برای مایکروسافت یعنی Below بود.

۲۰۱۳-E3-Microsoft-Xbox-One-Below-10-1280x720

این بازی زیبا که در E3 سال پیش سر و صدای زیادی بین بازیهای AAA و معروف برای خود ایجاد کرد، سال بعد تاخیر ناخوشایندی خورد و ظاهرا بالاخره در مراحل پایانی ساخت خود قرار دارد، خود من در سرتاسر متن به خاطر وجود عنصر Survival بارها و بارها یاد بازی دوست داشتنی و بزرگ Don’t Starve افتادم و امید زیادی دارم که این بازی یک نسخه ی کامل تر و پر جزییات تر و همینطور خوش ساخت تر از Don’t Starve باشد.

منبع :

XBOX WIRE

19 پست
علی امیردیوان
دانشجو، افراطی و تفریطی و در کل مشکل دار در زمینه ی نوشتن درباره ی خود : )
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
Hassanove
💔 0 پاسخ دهید دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

معمولا حوصله خوندن متن طولانی رو ندارم . ولی از خوندن این لذت بردم
جالب بود 👍

    علی امیردیوان
    💔 0 پاسخ دهید دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

    خوشحالم که لذت بردی , امیدوارم از خود بازی بعد از انتشار خیلی بیشتر لذت ببری.

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , ,