شما با دیدن تصویر بالا یاد چه چیزی می‌افتید؟ قابلیت بازی میان پلتفرمی (Cross-Play) و یا پیشروی میان پلتفرمی (Cross-Progression) شاید اولین نکاتی باشند که هر کس با دیدن اسم مایکروسافت و نینتندو و سونی در کنار هم به یاد آن می‌افتد. در مدتی که بازی میان پلتفرمی فراگیرتر از گذشته شده، هنوز سونی حاضر نیست با مایکروسافت سر این جریان به توافق برسد و اجازه دهد بازی‌بازان دو کنسول با هم به بازی بپردازند. اما بسیاری از فعالان این حوزه که یکی از آن‌ها هم پیت هاینس از شرکت بتزدا است، عقیده دارد این روند به‌زودی تغییر خواهد کرد.

شرکت بتزدا همواره یک موضع پیش‌گیرانه در مورد بحث بازی میان پلتفرمی داشته است. در رویداد Gamescome 2018 که دیروز در شهر کلن آلمان به پایان رسید، وبسایت DualShockers گفت و گویی با پیت هاینس، معاون ارشد بازاریابی و ارتباطات شرکت بتزدا داشته که بخش اعظم این گفت و گو به صحبت درمورد بازی میان پلتفرمی و نکات مربوط به آن گذشت. در ادامه ما این گفت و گو را برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانید آن را مشاهده کنید.

این وبسایت از هاینس پرسید که در خصوص این که بتزدا چطور به گفت و گو با شرکت‌های فرست پارتی در مورد بازی میان پلتفرمی می‌پردازد، توضیح دهد و روشن کند که چطور آن‌ها را از هم جدا نمی‌کند.

اولین چیزی که می‌خواهم کاملا روشن کنم و در QuakeCon هم بسیار سعی کردم که درموردش شفاف سازی کنم، این است که من هیچ کدام از این شرکت‌ها را از دیگری جدا نمی‌کنم. من هیچ کدام از این پلتفرم‌ها را از هم جدا نمی‌کنم و یا هیچ یک را به طور مشخص مورد توجه قرار نمی‌دهم، توجه من به سمت همه آن‌ها است چون من فکر نمی‌کنم که این کار درست یا عادلانه‌ای باشد.

او توضیح داد که موارد زیادی وجود دارد که یک ناشر باید به یک شرکت فرست پارتی توضیح دهد. این تغییر برای این که یک بازی را برای کنسول خود عرضه کنند، لازم بود و این مذاکرات همچنان ادامه دارد.

ما بر اساس یک قاعده و اصول کلی با همه همکاران کنسول ساز خود صحبت می‌کنیم. ما با سونی، مایکروسافت، نینتندو، اپل، گوگل و والو در مورد بازی‌هایی که می‌سازیم، نیاز‌هایی که آن‌ها دارند و همینطور درمورد کاری که در حال انجام دادنش هستیم، صحبت می‌کنیم. و این بازی (The Elder Scrolls: Legends) یا هر کدام از بازی‌های دیگرمان از این نظر متفاوت نیستند و ما با همه آن‌ها درمورد چیزی که نیاز داریم، درمورد هر چه که بدان فکر می‌کنیم، درمورد کاری که سعی داریم انجام دهیم، این که چطور کار می‌کنند… ما در وحله اول سعی می‌کنیم به آن‌ها نشان دهیم که این بازی‌ها در اصل چه هستند، شبیه چه هستند، چه چیزی دوست دارند، اما در پایان روز این‌ها مکالمات و مذاکراتی هستند که ما با آن‌ها (سازندگان کنسول‌های ویدیویی) انجام می‌دهیم تا بفهمیم که آیا قادر هستیم چیزهایی که نیاز داریم را روی هر کدام از این پلتفرم‌ها به اجرا دربیاوریم یا خیر. دوباره می‌گویم، چون عادلانه نیست که ما بازی خود را فقط روی یکی از آن‌ها عرضه کنیم چون چیزهایی زیادی وجود دارد که ممکن است کارمندان و سازندگان کنسول‌های ویدیویی با آن‌ها مواجه شوند. اگر ما بخواهیم چنین روندی را پیش بگیریم و بازی خود را فقط برای یکی یا دوتا از آن‌ها عرضه کنیم، آن‌ها ممکن است بگویند شما باید این روند را تغییر دهید.

و به خاطر بسپارید که ما روی نسخه نینتندو سوییچ Fallout Shelter کار می‌کردیم، آن هم زمانی که چنین چیزی به عنوان یک بازی free to play روی سوییچ وجود نداشت. بنابراین این مکالمه‌ای است که ما باید در مورد این که چطور چنین چیزی عملی می‌شود، [با سازندگان کنسول‌های ویدیویی] داشته باشیم. یا حتی درمورد این که این بازی قرار است به کجا برسد؟ اگر بخواهم صادقانه بگویم، فرقی نمی‌کند.

هاینس در ادامه درمورد چیزهایی که در QuakeCon گفت، شفاف سازی کرد.

ما به انجام این مذاکرات ادامه می‌دهیم. وقتی که این سوال در QuakeCon از من پرسیده شد، من به طور ساده تلاش می‌کردم که به این نکته اشاره کنم که این بازی دیگر به زمان عرضه خود نزدیک شده و این طور کار می‌کند، و نسخه‌ای که روی یکی یا دوتا از پلتفرم‌ها متفاوت باشد، زیاد هم چیز عجیبی نیست. چرا که این عنوانی است که پیشروی میان پلتفرمی (cross-platform progression) یکی از ویژگی‌های اصلی آن است. شما کلکسیون کارت‌های خود را با خود برمی‌دارید. اگر به عنوان مثال قرار باشد یک بازی بتل رویال فرضی را انجام دهید و روی یک پلتفرم دیگر به انجام آن بپردازید… اگر پوسته‌ها، لباس‌ها و یا هر چیز دیگری را با خود نداشته باشید، هنوز هم می‌توانید به انجام این بازی بپردازید. این عملکرد دقیقا همان است، حتی اگر شما دقیقا به همان شکل به نظر نرسید.

در یک بازی کارتی، اگر قرار باشد از اول بازی را انجام دهید، احتمالا حتی برای آن تلاش هم نمی‌کنید چون با خود می‌گویید: “کارت‌هایم کجا هستند؟ همه چیزهایی که ساختم کجا هستند؟ همه چیزهایی که وقتی به انجام این بازی می‌پرداختم، کجا هستند؟” این تجربه کاملا متفاوت است. این از مذاکراتی که همه کارکنان با هم می‌کنند متفاوت‌تر است.

حتی در زمینه Fallout 76 نیز ما گفتیم: “ببین ما به هر دلیلی که هست بازی میان پلتفرمی نمی‌کنیم.” ما چیزهای دیگری داریم که بخواهیم رویشان تمرکز کنیم و چیزهای دیگری که می‌خواهیم مطمئن شویم به درستی انجام می‌پذیرند پس بازی میان پلتفرمی قرار نیست جزو این بازی باشد. اما اگر هم باشد، این یک بازی نقش آفرینی است و شما قرار است شخصیت منحصر به فرد خودتان را داشته باشید. این موضوع فقط درمورد قابلیت بازی میان پلتفرمی نیست بلکه درمورد پیشروی میان پلتفرمی است. اگر شخصیت شما همه ابزار و وسایل مورد نیاز خود را به همراه نداشته باشد، بلا استفاده خواهد شد و شما باید از اول بازی را انجام دهید و این هم خوب نیست.

پس این موضوع درمورد هر دو این‌ها است.این مکالمه‌ای است که ما به انجامش ادامه می‌دهیم تا ببینیم به کجا قرار است برسد.

در ادامه از هاینس سوال شد که نظر شخصی او درمورد به وقوع پیوستن قابلیت بازی میان پلتفرمی چیست و این که آیا او فکر می‌کند چنین چیزی هیچگاه عملی خواهد شد یا خیر. وی در پاسخ گفت فکر می‌کند عملی شود و احتمالا پریدن به نسل بعد شانس خوبی برای استودیوهای فرست پارتی است تا این مهم را عملی کنند. هاینس در این زمینه گفت:

من فکر می‌کنم که در نهایت عملی شود. زمانی که در مورد نسل بعدی و پس از آن شروع به صحبت کردن می‌کنیم، در حقیقت درمورد چیزی داریم صحبت می‌کنیم که به‌زودی شاهد ایجاد تغییر در آن خواهیم بود. شاید اگر در حال حاضر چیزهایی وجود دارد که برخی را از انجام دادن آن منع می‌کند، زمانی که در حال سرهم کردن کنسول خود برای نسل بعد هستند، با این چیزها هم کنار خواهند آمد.

سایر پلتفرم‌ها هم به نظر می‌رسد که به همین سمت حرکت خواهند کرد. و در حال حاضر ما در حال صحبت کردن از دورانی هستیم که چیزهایی را می‌بینید که در گذشته هیچ وقت نمی‌دیدید. بازی‌هایی نظیر PUBG و Fortnite وجود دارد که تجربه آن‌ها روی کنسول‌ها، رایانه‌های شخصی، گوشی‌های هوشمند و هر چیز دیگری امکان پذیر است که اساسا هم همان بازی است، بدون هیچ تغییری. این موضوع فقط درمورد این کنسول یا آن کنسول نیست، شما چه بخواهید یا نه وارد این ماجرا خواهید شد. این موضوع در مورد هر سه این کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی و اوه، حتی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز هست. در این صورت وقتی که شروع به استریم کردن می‌کنید، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ سپس دیگر چطور می‌خواهید به انجام بازی ادامه دهید؟‌ چرا که سن دیجیتالی ما هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

هاینس با کارگردن و تهیه کننده اجرایی استودیوی بتزدا یعنی تاد هاوارد (Todd Howard) نیز گفت و گویی انجام داده و در ادامه در مورد او صحبت کرد. تاد هاوارد شخصا دوست دارد که بازی‌هایی که می‌سازد را روی همه پلتفرم‌ها ببیند.

در این رابطه، یکی از چیزهایی که من دیدم تاد درموردش در طی سال‌ها همیشه سخن گفته، این بوده که او آرزو داشت بازی‌های ویدیویی بیشتر شبیه به DVD ها بودند. او این گونه است که: “ببین، وقتی کسی یک فیلم می‌سازد… وقتی کسی Pirates of the Caribbean می‌سازد، یک DVD عرضه می‌کند که فقط روی DVD Playerها قابل اجرا است که سازنده آن فرقی نمی‌کند و مهم نیست چه شرکتی آن را ساخته. اگر این دستگاه قادر به اجرای DVDها باشد، این فیلم را هم پخش خواهد کرد. من واقعا آرزو می‌کنم که روزی به چنین جایی برسیم که من بتوانم عنوانی بسازم و هر پلتفرمی که توانایی اجرای بازی‌های ویدیویی را داشته باشد، بتواند بازی من را هم اجرا کند.

حقیقت ماجرا این است که مقدار زمان بسیار زیادی صرف این می‌شود که فلان چیز روی این جعبه به کار بیافتد و سپس روی جعبه دیگری شروع به کار کند و سپس کاری کنیم که ۱۰ میلیون نسخه مختلف از رایانه‌های شخصی نیز قادر به اجرای آن باشند… بنابراین ما روی چیزی وقت می‌گذاریم که کمی بازتر و یکپارچه‌تر باشد تا همه با هر تفاوتی که دارند، به یک شکل آن را تجربه کنند.

هاینس توضیح داد که سیاست “یا همه یا هیچ‌ کدام” را در بحث cross-play در پیش گرفته است چرا که آن‌ها دوست دارند همه بازی‌بازان از مزیت بازی‌هایی که آن‌ها می‌سازند بهره‌مند شوند.

زمانی که موضوع به چیزهایی نظیر cross-play می‌رسد، نگاه ما به آن برای یک عنوان این گونه است که یا همه یا هیچ کدام. ما این کار را انجام می‌دهیم تا همه بازی‌بازان از انجامش لذت ببرند؛ یا این که این کار را انجام نمی‌دهیم چون فقط عده محدودی می‌توانند از مزیت آن بهره‌مند شوند. ما تمایل داریم که برخی از ویژگی‌هایی که فقط عده محدودی از مردم یا درصد کمی از مخاطبانمان از آن‌ها بهره‌مند می‌شوند را در بازی‌های خود به کار نگیریم. ما می‌خواهیم طوری کارهایمان را انجام دهیم و طوری بازی بسازیم که همه بتوانند از مزیت‌های آن بهره‌مند شوند.

سپس وی به این نگرانی هم پاسخ داد که ممکن است موضوع فقط درمورد cross-play نباشد چون cross-progression نیز به همان اندازه مهم است. این شامل پروژه پیش روی نقش آفرینی بتزدا یعنی بازی The Elder Scrolls: Blades نیز می‌شود.

تاد روی صحنه گفت که ما می‌خواهیم این بازی را روی هر تعداد پلتفرمی که وجود دارد عرضه کنیم، که شامل واقعیت مجازی هم می‌شود. اما آن‌ها باید از cross-play و cross-platform progression پشتیبانی کنند. اگر شما روی گوشی خود لاگ-این کنید، و داخل یک حساب بتزدا شوید، و سپس بروید و به انجام بازی با کنسول خود بپردازید، و ناگهان متوجه شوید که هیچ کدام از پیش‌روی‌ها، آیتم‌هایی که ساخته‌اید و یا سایر ابزارتان آنجا نیستند، قطعا تجربه‌ای است که دوست ندارید دچارش شوید. شما باید همه چیز را از اول آغاز کنید و این خوب نیست. به همین دلیل پیشروی هم به همان اندازه بازی کردن از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در ادامه این طور جمع بندی کرد که همه چیزهایی که درمورد The Elder Scrolls: Legends گفت، برای The Elder Scrolls: Blades نیز صدق خواهد کرد. اگر شما دوست دارید به انجام The Elder Scrolls: Legends بپردازید، این بازی هم‌اکنون برای اندروید، iOS، رایانه‌های شخصی و مک در دسترس قرار دارد در حالی که نسخه کنسول‌ آن هم در E3 گذشته معرفی شد.

منبع :

DUALSHOCKERS

447 پست
عرفان رحیمی صادق
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
میلاد
پاسخ دهید دوشنبه 5 شهریور 1397

سلام . ببخشید میشه بگید که اگر پابجی رو ایکس باکس داشته باشیم میشه با کراس پلی با پی سی ( استیم ) بازی کنیم ؟

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , ,