با رشد و همه گیر شدن مدل بازی‌های مبتنی بر سرویس با چشمان خودمان در حال دیدنیم که روز به روز بازی‌های بیشتری به این جمع اضافه می‌شوند و هر روزه شرکت‌ها و استودیوهای بیشتری به ساخت و توسعه بازی‌های ادامه دار علاقه مند می‌شوند که چرخه اکوسیستم و فعالیت آن‌ها تا دوره‌ای طولانی ادامه پیدا می‌کند. اما شاید رمدی (Remedy) علاقه زیادی به دنبال کردن این روند نداشته باشد و می‌خواهد مسیر خودش را ادامه دهد. با وینفون همراه باشید.

با رشد و گسترش بازی‌های مبتنی بر سرویس،‌ شاهد ظهور و فراگیر شدن بازی‌های Shooter Looter و همینطور Battle Royale هستیم که سر و کله‌ آن‌ها کم کم از همه جا پیدا می‌شود و هر جایی را که نگاه کنیم می‌توانیم یکی از آن‌ها را ببینیم که به قدری محتوای دنباله دار دارند که بازی‌بازان دائما در حال دانلود و نصب بهبود دهنده‌ها یا آپدیت‌های جدید هستند. منطق و برهان حکم می‌کند که با وجود چنین روندی که این روزها در صنعت بازی‌های رایانه‌ای به راه افتاده، آینده آنچنان درخشانی در انتظار بازی‌های سینگل پلیر نیست و هر لحظه ممکن است پای آن‌ها از این رقابت کوتاه شود و برای همیشه به یادها و خاطره‌ها سپرده شوند. با این حال بازی‌های جهان آزادی که امکان دسترسی به محتویات بی پایان به بازیکنان خود می‌دهند، شانس بقای بیشتری در این بازار آشوب دارند و به همین تناسب، بازی‌هایی که فاقد دنیاهای عظیم و جهان آزاد هستند و محتوای بی پایان در اختیار بازیکنان قرار نمی‌دهند، هیچ شانسی در این رقابت ندارند و به زودی به نابودی کشیده خواهند شد. نمونه بارز این مثال نیز برخی از بهترین و برجسته‌ترین فرانچایزهای شرکت یوبیسافت (Ubisoft) هستند که در طی سال‌های اخیر طرفداران زیادی جلب کرده‌اند. بله دقیقا منظورم سری Assassins Creed و Far Cry است که با استفاده از فاکتورهایی که ذکر شد، به موفقیت و بقای خود همچنان با قدرت ادامه می‌دهند و روز به روز به آن اضافه می‌کنند.

اما یکی از اشخاصی که نگرانی آنچنان زیادی از این بابت ندارد، Tero Virtala، مدیر عامل شرکت Remedy Entertainment است. وی نه تنها معتقد است که بازی‌های سینگل پلیر همچنان به حضور قدرتمند خود در این صنعت ادامه می‌دهند، بلکه عقیده دارد سال‌های آینده قرار است سال‌های بسیار خوبی برای این بازی‌ها باشد. با این حال شاید این طور به نظر برسد که این اظهار نظر کمی بیش از حد امیدوارانه است و شانس زیادی ندارد که تبدیل به واقعیت شود.

Virtala در حین انجام گفت و گویی در Reboot Develop Blue درمورد چیزهایی که در آینده مثبت بازی‌ها و عناوین سینگل پلیر از شرکت‌های مختلف می‌بیند، صحبت کرد که پروژه در دست ساخت خودش هم یکی از همین عناوین و بازی‌ها است که ظرفیت کار کردن در سطح AAA را دارد. وی در این زمینه اظهار کرد که رقابت به وجود آمده که به وسیله چیزهایی مثل گستردگی سلطه جویانه شرکت Epic Games در بازار رایانه‌های شخصی به وجود آمده (چیزی که حتی خود رمدی هم از آن سود و منفعت‌های زیادی دارد)،‌ و یا همینطور وارد شدن گوگل به شلوغی این بازار با معرفی و عرضه کنسول استریم کننده خود یعنی Stadia، قرار است درهای زیادی را به روی سازندگان و توسعه دهندگان بازی‌های رایانه‌ای بگشاید. مخصوصا که با گستردگی‌های بیشتری از طرف سونی، نینتندو و مایکروسافت که در ناحیه بازی‌های دیجیتالی آن‌ها همیشه رو به تکامل و گسترش است، توسعه دهندگان فرصت‌های بیشتری در اختیار خواهند داشت تا به تقویت این رقابت کمک کنند. Virtala در این زمینه چنین اظهار کرد که:

هم‌اکنون رقابت در Netflix بازی‌های رایانه‌های در حال پیشروی و انجام شدن است. ما نمی‌دانیم چطور این اتفاق قرار است رخ دهد، چه زمانی اتفاق خواهد افتاد، اگر که این قرار باشد یک سرویس عضویتی باشد… اما حقیقت امر این است که در دو یا سه سال آینده گردن کلفت‌های این کاره سرمایه‌گذاری‌های سنگینی روی آن خواهند کرد.

Vitala در ادامه صحبت‌های خود در این زمینه چنین اضافه کرد که:

و تک تک افراد می‌دانند که در صنعت بازی‌های رایانه‌ای برای فروش یک پلتفرم جدید شما نیاز به داشتن محتویات منحصر به فرد و انحصاری دارید. با وجود این پلتفرم‌های جدید که قرار است معرفی شوند و به زودی وارد بازار شوند تا جایگزین نسل قبلی کنسول‌های ویدیویی شوند، و همینطور با فرصت‌هایی که تولید و عرضه آن‌ها به وجود می‌آورد، دسترسی گسترده‌تری به بازی‌های ما به وجود خواهد آمد که در نهایت منجر به ایجاد فرصت‌های همکاری وسیع‌تر و بیشتر نیز خواهد شد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در این زمینه چنین اضافه کرد که:

سه سال قبل زمانی که ما در حال انجام مذاکره با ناشرین متعدد بودیم، تعداد بسیار زیادی از آن‌ها درمورد آینده بازی‌های سینگل پلیر [که قرار است با استانداردهای AAA ساخته شوند] کاملا شکاک بودند و اصلا از امنیت حضور آن‌ها اطمینان خاطر کامل نداشتند. اکنون با موفقیت تعداد زیادی از بازی‌های سونی و همینطور موفقیتی که شرکت یوبیسافت با بازی‌ها و آی‌‌پی‌های سینگل پلیر دنباله دار خود به دست آورد به سادگی می‌توانیم ببینیم که امروز بازی‌های سینگل پلیر قوی‌تر از هر زمان دیگری هستند طوری که هیچ وقت به این قدرت دست پیدا نکرده بودند.

البته بی شک فرضیات بسیار زیادی در این زمینه می‌تواند وجود داشته باشد که شاید مهم‌ترین و برجسته‌ترین آن‌ها این باشد که چهره‌های جدیدی که قرار است در این صنعت ظهور پیدا کنند، به دنبال محتویات سینگل پلیر برای اجرا در بازی‌های خود هستند تا بتوانند به تعقیب و دنبال کردن بازی‌های آنلاین و منبتی بر سرویس ادامه دهند و در حقیقت توان رقابت با آن‌ها را به دست بیاورند. البته بی شک ذات اصلی صنعت بازی‌های رایانه‌ای این است که به طور کاملا قابل ملاحضه و آشکار کم کم در طی زمان تغییر پیدا کند و چهره جدیدی به خودش بگیرد و دچار تغییر در ذات واقعی خود شود تا به شکل دیگری در بیاید، بنابراین به زودی خواهیم دید که این روند به کجا خواهد رسید و عاقبت آن چه خواهد شد.

عنوان Control قرار است در تاریخ ۵ شهریور سال جاری شمسی برابر با ۲۷ آگست ۲۰۱۹ میلادی برای پلتفرم‌های ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴ و رایانه‌های شخصی به انتشار برسد.

منبع :

GAMINGBOLT

664 پست
عرفان رحیمی صادق
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , ,