_ایکس باکس و گیمینگ پنل جدید

نگاهی به عنوان موردانتظار Control و مصاحبه با سازندگان آن رمدی از پیاده‌سازی NVIDIA RTX و مفهوم عنوان بازی می‌گوید

از زمان عرضه عنوان Max Payne 2 در سال 2003، Control اولین عنوان مولتی پلتفرم استودیوی رمدی (Remedy) و یکی از چشمگیرترین و جلایافته‌ترین عناوینی بود که در رویداد E3 2019 شاهد بودیم. البته با توجه به نزدیک شدن به تاریخ انتشار بازی در 27 آگوست، مسلما اگر بازی اینطور نبود بیشتر شگفت زده می‌شدیم. با این وجود ما هنوز هم ماموریت‌های سرگرم‌کننده و مهیج زیادی را به لطف سیستم مبارزات بازی در دمو شاهد بودیم که باعث شد عنوان بهترین بازی اکشن در E3 2019 را از نگاه سایت Wccftech دریافت کند. در ادامه با وینفون همراه باشید تا نگاهی به عنوان Control و مصاحبه‌ای کوتاه با سازندگان آن داشته باشیم.

مدت‌هاست از آخرین زمانی که یک سازنده موفق شده است قدرت‌های تله‌سینتیک (حرکت اجسام با نیروی ذهن) را به خوبی در یک عنوان اکشن پیاده‌سازی کند می‌گذرد. با وجود این که نسخه دموی بازی تنها شامل پایه‌ای ترین قدرت‌ بازی یعنی Launch می‌شود، با این حال رمدی با رنگ‌های در حال پرواز خود موفق به این کار شده است. قدرت Launch به پروتاگونیست بازی Jesse (که Courtney Hope از عنوان Quantum Break نقش او را ایفا می‌کند) اجازه می‌دهد که با نیروی تخریبی، هر نوع جسمی را به سمت دشمنان خود پرتاب کند. لازم به گفتن نیست که چقدر منتظر تجربه سایر قدرت‌های بازی که در زمان انتشار نسخه نهایی Control در دسترس خواهند بود هستیم.

Control همچنین از مکانیزم‌های تیراندازی خوبی که به وضوح پایه و اساس خود را از عنوان Quantum Break گرفته است برخوردار می‌باشد. خبری از تیراندازی پشت کاور و بازیابی سلامتی برای جسی وجود ندارد. دلیل این موضوع این است که رمدی می‌خواهد بازی‌بازان را به سمت گیم‌پلی تهاجمی سوق دهد و شکست دادن دشمنان تنها راهی است که می‌توانید سلامتی خودتان را باز یابید.

بازی از لحاظ بصری نیز حداقل در رایانه‌های شخصی که شامل تکنولوژی‌های ردیابی پرتو برای سایه‌های برخوردی، diffuse global illumination و بازتاب‌ها می‌شود، فوق‌العاده به نظر می‌رسد. بازی پتانسیل این را دارد که در نرخ وضوح‌های بالاتر، بهتر نیز به نظر برسد چرا که دمو در نرخ وضوح نیتیو 2560×1440 اجرا شده بود ولی نرخ وضوح پردازش بازی 1920×1080 بود که این موضوع به احتمال زیاد به دلیل فعال بودن تکنولوژی ردگیری پرتو نور رخ داده است.

امیدواریم که سازندگان بتوانند قبل از عرضه بازی، عملکرد ردگیری پرتو نور را با موفقیت بهینه‌سازی کنند و بازی به نقطه‌ای برسد که اجرایی روان را حتی در نرخ وضوح 4K در کارت گرافیک‌های رده‌بالای GeForce RTX تجربه کند. در صورتی که این موضوع عملی شود، Control می‌تواند به ویترینی عالی برای نمایش تکنولوژی RTX انویدیا تبدیل شود.

اما قضاوت در مورد داستان بازی با توجه به کوتاه بودن دموی بازی هنوز زود است. با این وجود مشاهده این نکته که رمدی گزینه انتخاب دیالوگ را به بازی اضافه کرده است، جای خوشحالی دارد حتی اگر این قابلیت به مانند عناوین نقش‌آفرینی تاثیر چندانی بر روند داستانی بازی نداشته باشد. این موضوع به کسانی که می‌خواهند بیشتر در داستان بازی غرق شوند، این فرصت را می‌دهد که از طریق مکالمه با NPC ها به آن دست یابند، در حالی که سایر بازی‌بازانی که بیشتر به دنبال اکشن بازی هستند می‌توانند این مورد را نادیده بگیرند و از آن بگذرند.

سایت Wccftech با مایکل کاسیوراینن (Mikael Kasurinen)، کارگردان بازی و بروک مگز (Brooke Maggs)، طراح روایت داستانی بازی، مصاحبه‌ای داشته است که در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید.

بیایید در ابتدا با نام بازی شروع کنیم؛ Control. در هنگام تجربه بازی متوجه شدم که در واقع شما این نقاط کنترل را پاکسازی می‌کنید. این موضوع چگونه با عنوان بازی ارتباط دارد؟ آیا بازی در مورد به دست آوردن دوباره کنترل هم در مورد جسی و هم در مورد Bureau است؟

بله، واژه کنترل در تجربه کلی ما، مفهوم عمیقی دارد. وقتی شما به جسی و کارهایی که می‌تواند انجام دهد نگاه می‌کنید، می‌بینید که او از طریق قدرت‌های خود، محیط پیرامونش را کنترل می‌کند؛ او همچنین می‌تواند ذهن دشمنان خود را نیز کنترل کند و آن‌ها را علیه یکدیگر بشوراند و غیره. همچنین از لحاظ طرح موضوع، خود طرح بازی نیز به کلی در مورد کنترل، از دست دادن کنترل و سپس تلاش برای به دست آوردن دوباره کنترل است. بنابراین این واژه بخشی عمیق از حس کلی بازی است و بله، نقاط کنترل تنها یک نوع دقیق و واضح از نقاط خاصی در ساختمان است که توسط نیروی مافوق طبیعی Hiss آلوده شده‌اند. کاری که جسی می‌تواند انجام دهد پاکسازی آن‌ها و دور کردن این نیرو است و سپس بعد از این که این کار را انجام دادید، ساختمان به نوعی خود را رستارت می‌کند.

بسیار خوب، وقتی شما این نقاط کنترل را پاکسازی می‌کنید، در مجموع چه تاثیر بر روی بازی خواهد گذاشت؟

خب در اصل سوال این است که بعد از پاکسازی یک نقطه کنترل، اجازه‌ی انجام چه کارهایی را پیدا خواهید کرد…. آن چه که Hiss در هنگام به دست آوردن یک نقطه کنترل باعث می‌شود، در واقع به نوعی تغییر محیط پیرامون است. وقتی شما نقاط کنترل را پاکسازی می‌کنید، ساختمان به آنچه که قبلا بود بازمی‌گردد و این به شما اجازه می‌دهد تا بیشتر در آن ساختمان پیشروی کنید. همچنین این نقاط به عنوان یک نقطه Fast Travel نیز عمل می‌کنند، بنابراین به محض پاکسازی آن‌ها می‌توانید که در صورت تمایل فورا از نقطه‌ای به نقطه دیگر سفر کنید و همچنین می‌توانید فرم‌های مختلف سلاح را نیز در این نقاط شکل دهید. در Control شما یک اسلحه با قابلیت تغییر شکل در اختیار دارید که سلاح سرویس نامیده می‌شود و در اصل همین یک سلاح را دارید. اما در صورتی که منابع لازم را پیدا کنید و سپس به نقاط کنترل بروید، می‌توانید امکانات مختلف دیگری را که به آن نیاز دارید آزاد کنید. همچنین می‌توانید قابلیت‌های خود را نیز ارتقا دهید. درخت‌های مهارت‌ متفاوتی در بازی وجود دارد.

بله، من حرکت جاخالی دادن را آزاد کردم. من از طریق تنظیمات کنترلر بازی متوجه شدم که دکمه‌ای به جاخالی دادن اختصاص یافته است ولی این دکمه تا زمانی که این حرکت را آزاد نکرده بودم، کاری انجام نمی‌داد.

بله، وقتی این ماموریت شروع می‌شود، جسی تنها یک مهارت دارد که آن هم launch است. تمام چیزهای دیگر را باید به صورت جداگانه خودتان پیدا کنید.

با توجه به نحوه روایت Control، آیا بازی کاملا خطی خواهد بود؟ من متوجه شدم که گزینه انتحاب دیالوگ در مکالمه با NPCهای مختلف وجود دارد. آیا این گزینه‌ها تنها برای آگاهی بیشتر در مورد داستان بازی است یا این که شما می‌توانید در واقع بر روی داستان بازی به نوعی تاثیر بگذارید؟

شما نمی‌توانید بر روی مسیر کلی داستان تاثیر بگذارید. اما چیزی که در مورد Control برای ما جدید است این است که ما در کنار بازگو کردن داستان با قوس داستانی شخصیت اصلی، ماموریت‌هایی فرعی، سندها، فایل‌های صوتی و ویدئوهایی در جهان خودمان داریم. بنابراین شما می‌توانید به عقب بازگردید و با شخصیت‌ها صحبت کنید و در صورت تمایل اطلاعات بیشتری در خصوص جهان بازی به دست آورید. اما از طریق گفتگو با این شخصیت‌ها نیز ماموریت‌هایی فرعی دریافت می‌کنید و اطلاعات بیشتری در خصوص این شخصیت‌ها و نیز در مورد جهان بازی به دست می‌آورید و سپس ماموریت‌های اصلی شما را از طریق سرگذشت جسی در نقش یک مدیر قرار می‌دهد.

در طول نمایش بازی به ما گفته شد که جسی در واقع قبلا نیز در زندگی خود با نیروهای مافوق طبیعی برخورد داشته است؛ بنابراین تصور می‌کنم که این موضوع در تصمیم او برای ملحق شدن به Bureau تاثیرگذار بوده است؟

درست است. او زمانی که کودک بوده است یک برادر داشته و آن‌ها یک رویداد مافوق طبیعی عجیب را تجربه کرده‌اند. اتفاقی عجیب در شهر کوچک محل زندگیشان رخ می‌دهد. بعد از رخ دادن این موضوع، کاری که آن‌ها در Bureau  انجام می‌دهند، مطالعه، تحقیق و جمع‌آوری این نوع از پدیده‌هاست. بنابراین آن‌ها به آنجا می‌روند و برادرش را با خود می‌برند ولی در عین حال او موفق می‌شود که از آن موقعیت فرار کند. از آن زمان او کنجکاو بوده است که چه اتفاقی برای برادرش افتاده است. سال‌ها بعد از این جریان او موفق می‌شود که سرانجام دفتر مرکزی Bureau را پیدا کند و حالا بدون آن که هیچ اطلاعاتی داشته باشد، برای یافتن پاسخ در مورد آن چه که رخ داده است وارد آن مکان می‌‌شود. او در اصل یک شهروند است با این حال او قبلا نیروی مافوق طبیعی را دیده است و می‌داند که این چیزهای عجیب وجود دارند. او تمام عمر خود را مانند یک بیگانه زندگی کرده است اما به محض ورود به این مکان، در اصل وارد دنیایی جدید می‌شود. او تقریبا بسیار سریع تبدیل به مدیر می‌شود زیرا قادر است بعد از پیدا شدن جسد مرده‌ی مدیر قبلی، Guide را بردارد. او در آن موقعیت زنده می‌ماند و این بدان معنی است که حالا او مدیر جدید است و سپس داستان به نوعی از اینجا شروع می‌شود.

این تقریبا شبیه سلاح Mjolnir ثور است، اینطور نیست؟ توانایی حمل کردن پتک به این معنی است که شما شایستگی آن را دارید.

همینطور است. همچنین افسانه‌ای از شمشیر داخل سنگ وجود دارد که هر کس بتواند آن را بردارد تبدیل به پادشاه می‌شود. بنابراین قطعا نوعی نمادگرایی نیز در اینجا وجود دارد. بعد از این که او تبدیل به مدیر می‌شود، این لزوما اولین خواسته‌ای نیست که در ذهن داشته باشد بلکه او می‌خواهد بداند چه اتفاقی برای برادرش افتاده است؛ بنابراین او از این موقعیت استفاده می‌کند تا از ماجرا سردرآورد. همانطور که او در مسیر خود برای مقابله با Hiss و هر ماجرایی که جریان دارد تلاش می‌کند، طبیعی است که اطلاعات بیشتری در مورد مفهوم مدیر بودن نیز به دست آورد.

یکی از محتویات جدید اضافه شده به Control وجود ماموریت‌های فرعی است. اساسا در این ماموریت‌ها می‌توان NPCهایی که نیاز به کمک دارند را نجات داد؟

بعضی اوقات، بله.

آیا می‌توانیم به صورت عمدی تصمیم بگیریم که به آن‌ها کمک نکنیم؟

اینطور نیست که اگر شما به طور مثال تصمیم بگیرید به شخصی که دچار مشکلی شده است کمک نکنید، در آن ماموریت فرعی شکست خواهید خورد. به عنوان مثال ماموریتی که سال گذشته نمایش دادیم؛ شخصی بود که به یخچال خیره شده بود و در آن زمان جسی به نوعی تصمیم گرفت که به راه خود ادامه دهد ولی گفت که بعدا کمک می‌فرستد. شما می‌توانید در صورت تمایل بعدا بازگردید و کمک کنید. مفهومی به معنای شکست در ماموریت‌ها وجود ندارد. این تنها وابسته به زمان است که شما کی تصمیم می‌گیرید  ماموریت‌های فرعی را در صورت تمایل انجام دهید.

بسیار خوب. آیا هیچگونه “نقطه بدون بازگشتی” در بازی وجود دارد که بعد از آن دیگر نتوانید برخی از ماموریت‌های فرعی را انجام دهید؟

خیر، کاری که ما انجام داده‌ایم این است که بخش اصلی را به جسی اختصاص داده‌ایم، این که او کیست و چکاری انجام می‌دهد و این موضوع را به عنوان کمپین اصلی بازی قرار داده‌ایم. تقریبا تمام ماموریت‌های فرعی بازی به مانند یک طرح جداگانه هستند و ارتباطی با کمپین اصلی بازی ندارند. بنابراین شما می‌توانید در صورت تمایل ابتدا به تجربه کمپین اصلی بازی بپردازید و بعد از اتمام آن بازی ادامه خواهد داشت و شما می‌توانید به عقب بازگردید و تمام آن ماموریت‌های فرعی را در صورت تمایل به انجام برسانید. بنابراین این موضوع قطعا امکان‌پذیر است. شاید این کار عاقلانه‌ترین راه نباشد ولی در صورت تمایل می‌توانید این کار را انجام دهید.

من متوجه شدم که جسی تمایل دارد با خودش صحبت کند. چرا این سبک از روایت را انتخاب کردید؟

من فکر می‌کنم به دلیل این که او این رویداد مافوق طبیعی را در گذشته تجربه کرده است، در جهان خودش کمی احساس غریبی می‌کند تا زمانی که او به Bureau می‌آید و این بدین معنی است که او شخصیت بسیار بسته‌ای دارد و برایش بسیار دشوار است که به بقیه اعتماد کند. بنابراین راهی برای ما که بتوانیم این موضوع را نشان دهیم و اطلاعات بیشتری در مورد شخصیت او بدست آوریم این است که از تکنیک روایی قادر بودن جسی به حرف زدن با خودش استفاده کنیم. بنابراین شما از طریق دیالوگ‌ها می‌فهمید که او به چه چیزی فکر می‌کند.

می‌خواهید بگویید که عنصر مافوق طبیعی در بازی غالب است؟

بله، بگذارید بگویم که این موقعیتی غالب است که در بازی زیاد با آن روبرو می‌شوید و نکته خاصی که در مورد آن وجود دارد این است که این یک چیز جدید است و کسی آمادگی روبرو شدن با آن را نداشته است. بنابراین توانسته است که تمام دفتر و تقریبا تمام افراد حاضر در آنجا را به تسخیر خود درآورد. افرادی وجود دارند که موفق شده‌اند زنده بمانند و شما تعدادی از آن‌ها را در دمو مشاهده کردید. آن‌ها دستگاه‌های با نام HRI در اختیار دارند که از آن‌ها حفاظت می‌کند ولی آن‌ها در هنگام دریافت این دستگاه‌ها، حتی نمی‌دانستند که چه چیزی را به تن می‌کنند. بنابراین اینجا جریانی وجود دارد که ما نمی‌خواهیم زیاد در مورد آن صحبت کنیم. اما این نوع جدیدی از تهدید است که بسیار غالب است و همه چیز را دربر می‎گیرد و بنابراین این یک بحران عظیم برای Bureau است.

Control جزو اولین عناوینی خواهد بود که از فناوری ردگیری هم زمان پرتو استفاده می‌کند. آیا اضافه کردن آن به انجین، کار سختی برای توسعه‌دهندگانتان بوده است؟

در واقع به سختی آن چیزی که احساس می‌کردیم نبود و تصمیم گرفتیم که این چیزی ازشمند برای اضافه کردن به بازی است. این کار به طرز منصفانه‌ای آسان بود. ما با انویدیا همکاری کردیم و آن‌ها کمک بسیار خوبی بودند. نکته جالب این بود که این موضوع تاثیر زیادی نیز بر روی روند تولید بازی نذاشت حتی با وجود این که برای آن برنامه‌ریزی نشده بود. ما تقریبا تا سال گذشته در این مورد تصمیمی نگرفته بودیم که بخواهیم چنین کاری انجام دهیم و این زمانی بود که تیم تقریبا به طور مستقل پا جلو گذاشت و به انویدیا مراجعه کرد تا این موضوع را عملی کند.

ممنون بابت وقتی که گذاشتید.

عنوان Control قرار است در تاریخ سه‌شنبه 5 شهریور ماه 1398 مصادف با 27 آگوست 2019 میلادی بر روی پلتفرم رایانه‌های شخصی و کنسول‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان عرضه و منتشر شود.

منبع :

WCCFTECH

280 پست
هادی اسماعیل‌زاده
دانشجوی ارشد تبدیل انرژی که علاقه زیادی به بازی‌های رایانه‌ای خصوصا عناوین نقش‌آفرینی داره. اوقات فراغت خودشو با فیلم و کتاب پر میکنه و در حال حاضر در بخش گیمینگ وینفون مشغول به فعالیت است.
مطالب مرتبط
تبلیغات
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , ,