بازی Crackdown 3

پس از مدت‌ها انتظار و روند ساخت طولانی و پر دردسر، بازی Crackdown 3 سرانجام برای پلتفرم‌های مایکروسافت (ایکس‌باکس وان و ویندوز 10) عرضه شده و بازی‌بازان و طرفداران را به شدت سرگرم کرده است. جدا از هر گونه قضاوت و نقد برروی عناصر و جنبه‌های مختلف این عنوان، در این مطلب قصد داریم تا Crackdown 3 را از منظر فنی و بصری مورد بررسی قرار دهیم و دید کاملی از بعد فنی این بازی اکشن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین با وینفون در ادامه مطلب همراه باشید.

همان طور که گفته شد، روند ساخت و توسعه بازی Crackdown 3 بسیار پر دردسر و سخت دنبال شده است. سازندگان این عنوان، یعنی استودیوی سومو دیجیتال (Sumo Digital) و شرکت مایکروسافت، در طول این سال‌ها، با انتشار تریلرهای جدید و مختلف و البته اعلام تاریخ‌های انتشار برای آن، سعی می‌کردند تا بازی‌بازان و طرفداران را امیدوار نگه دارند اما تاخیر پس از تاخیر، نصیب Crackdown 3 می‌شد و طرفداران در هر گام، ناامید و ناامید تر می‌شدند. با این حال، هم‌اکنون می‌توانیم این بازی شوتر ماجرایی را روی پلتفرم‌های مایکروسافت تجربه نماییم و البته به بررسی فنی آن بپردازیم. Crackdown 3 از نظر بصری، یک بازی فوق‌العاده منحصر به فرد و جالب است؛ استفاده سازندگان از توانایی‌ها و Assetهای موتور آنریل انجین 4 (Unreal Engine 4) در کنار پیاده سازی بی نظیر افکت HDR درون بازی، باعث شده تا با یک عنوان زیبا و دلپسند، حداقل از نظر بصری طرف باشیم. بازی Crackdown 3 در واقع یک دنباله شایسته و کاملا مناسب برای نسخه‌های گذشته است و به نظر نویسنده، شاید به جای Crackdown 2، باید شاهد عرضه این بازی می‌بودیم.

هر چقدر هم که از موتور گرافیکی و HDR بازی صحبت کنیم، نمی‌توان در همین ابتدای مطلب به این موضوع اشاره نکرد که از همان زمان معرفی بازی Crackdown 3، همه این عنوان را به خاطر سیستم تخریب پذیری Cloud و این قابلیت منحصر به فرد آن می‌شناسند که البته سازندگان هم در ابتدای معرفی، روی آن مانور می‌دادند. با این حال، این قابلیت جالب در بازی، به شکل درستی درک نشده است؛ سیستم تخریب پذیری Cloud بازی Crackdown 3 قرار نیست در بخش داستانی یا کمپین آن وجود داشته باشد و نقشی را ایفا کند. اگر بخواهیم دقیق تر توضیح بدهیم، باید بگوییم که Crackdown 3 به صورت کلی توسط دو تیم کاملا متفاوت تولید شده که یکی وظیفه ساخت قسمت کمپین یا Co op را به عهده داشته و دیگری، بخش Wrecking Zone را طراحی کرده است. نزدیک ترین عاملی که Crackdown 3 را شبیه به دموی معروف سال 2015 (که همه چیز در آن خراب می‌شد) می‌شود، بخش Wrecking Zone است که به صورت چند نفره، فضایی کاملا تخریب پذیر را در برابر شما قرار می‌دهد. با این حال، بخش اصلی بازی، کمپین آن است و در این مطلب بیشتر برروی این بخش تمرکز می‌کنیم.

دنیای بازی Crackdown 3 به طرز قابل توجهی جذاب و البته بسیار بزرگ است و از نظر ساختار بصری و گرافیکی، مسیر جداگانه‌ و منحصر به فردی را نسبت به بسیاری از عناوین پرخرج و جهان آزاد این روزهای صنعت بازی‌های ویدیویی، انتخاب کرده است. Crackdown 3 از نظر بصری خیلی ساده، با اشکال و فرم‌های غیر پیچیده و رنگ‌ها و نورپردازی تند و جالب است. اگر بخواهیم دنیای بازی را به دنیای عنوانی دیگر تشبیه کنیم، می‌توانیم بگوییم که ترکیبی از Halo و Grand Theft Auto، بازی Crackdown 3 را به ما تحویل می‌دهد. خیابان‌ها، پل ها و جاده‌های پهن دنیای بازی، همه ما را به سمت یک شهر ترک مانیا مانند می‌برد که سرگرم شدن و مانور دادن در آن، لذت خاصی دارد. Crackdown 3 در زمینه بصری هیچ مرز و محدودیتی را به جلو هل نمی‌دهد و تکنیک‌های رندر که در آن استفاده شده، چیز جدیدی را به ما معرفی نمی‌کند اما موضوعی که این بازی را اریجینال و منحصر به فرد می‌سازد، نوع  و سبک بصری و نحوه ارتباط آن با بازی‌باز است. دنیای بازی Crackdown 3 با این که تراکم و وسعت بسیار زیادی دارد اما به هیچ عنوان ساختار و متریال پیچیده‌ و خاصی در خود نمی‌بیند. پل‌ها و خیابا‌ن‌ها، سکوهای عادی و ساده‌ای هستند و سطح هر جسمی به شکل ساده و بدون پیچیدگی به نمایش درآمده است. این موضوع هم به ارتباط سریعتر بازی‌باز با دنیای بازی کمک کرده و هم رندرینگ لود (Rendering Load) را به طرز هوشمندانه‌ای پایین آورده است که به بهبود عملکرد کمک شایانی می‌کند.

گشت و گذار و مکاشفه در دنیای بازی، لذت خاص و قابل توجهی دارد؛ پریدن برروی ساختمان‌های بلند، دویدن در خیابان‌های پهن و استفاده از المان‌های محیطی برای مبارزه و فعالیت‌های مختلف، می‌تواند ساختار و طراحی دنیا را فوق‌العاده سازد. با این حال، این که از چه پلتفرمی برای تجربه بازی استفاده می‌کنید، می‌تواند موضوع مهمی در نظر گرفته شود. هیچ نسخه‌ بدی از بازی Crackdown 3 وجود ندارد و تجربه آن روی هر پلتفرم، خوب و قابل قبول است اما قطعا داشتن یک ایکس‌باکس وان ایکس یا یک رایانه‌ شخصی قدرتمند، می‌تواند لذت تجربه بازی را بیشتر و بیشتر کند. با توجه به این که Crackdown 3 یک بازی Xbox Live Anywhere است، می‌توان با خرید آن روی هر پلتفرم، بازی را روی پلتفرم‌های دیگر مایکروسافت تجربه کرد، بنابراین می‌توان نسخه‌های مختلف را به راحتی امتحان کرد.

پس از صحبت‌ در مورد دنیا و نکات مختلف، قصد داریم تا بحث را فنی‌تر کرده و به سراغ اعداد و ارقام برویم. بازی Crackdown 3 در نسخه‌های کنسولی، از رزولوشن داینامیک یا پویا استفاده می‌کند. رزولوشن داینامیک در نسخه ایکس‌باکس وان ایکس به این صورت است که بازی در بیشتر مواقع، رزولوشن 4K نیتیو (Native) را به دست می‌آورد اما در مواقعی با توجه به رندرینگ لود و تقاضای صحنه، این عدد ممکن است کاهش پیدا کند. بالا و پایین رفتن میزان رزولوشن بازی Crackdown 3 تنها در جهت افقی انجام می‌شود؛ به عنوان مثال، در مواقع پرتقاضا، رزولوشن اجرایی بازی به 2304×2160 نیز می‌رسد  و به صورت کلی، ممکن است تا 40 درصد در همین جهت، کاهش پیکسل داشته باشیم. با این حال، احتمال کاهش رزولوشن در نسخه ایکس‌باکس وان ایکس، بسیار پایین است و قطعا نمی‌توان خرده‌ای به آن گرفت. همان طور که گفته شد، بازی Crackdown 3 با موتور آنریل 4 ساخته شده و این بدان معنی است که تکنیک TAA روی این موتور به شکل فوق‌العاده‌ای خونمایی می‌کند و کیفیت تصویر به لطف این تکنیک Anti Aliasing به طور کلی بالا رفته است. علاوه بر این، افکت‌های پسا پردازش (Post Processing) نیز که پای ثابت موتور آنریل 4 است، در Crackdown 3 به اندازه و کاملا هوشمندانه به کار گرفته شده است. یک نکته دیگر، تمرکز سازندگان روی دورنماها یا Draw Distance تمیز و طولانی بوده است که البته رزولوشن بالاتر، می‌تواند این دورنماها را هر چه بیشتر جذاب تر سازد.

برروی کنسول پایه، یعنی ایکس‌باکس وان (اس) اما وضعیت تا این حد مطلوب نیست. مانند نسخه وان ایکس، در نسخه پایه نیز به همان شکل، از رزولوشن داینامیک استفاده شده و در حالی که رزولوشن اجرایی در بالاترین حد، 1080p اندازه گیری شده، تعداد پیکسل‌ها در جهت افقی، پایین می‌آید. برخلاف ایکس‌باکس وان ایکس، نسخه ایکس‌باکس وان استاندارد، کار سخت تری برای رساندن رزولوشن به 1080p دارد و در هنگام مبارزات یا رانندگی با سرعت بالا، رزولوشن اجرایی به 1536×1080 یا نزدیک آن نیز می‌رسد و البته ممکن است پایین تر هم برود. با توجه به این که در هر  قسمت از تحلیل فنی، قدیمی شدن سخت افزار ایکس‌باکس وان پایه بیشتر و بیشتر به چشم می‌آید و کاملا واضح است که این کنسول در اجرا کردن عناوین جدید با چالش جدی مواجه می‌شود، اما رزولوشن اجرایی بازی Crackdown 3 نسبت به دیگر عناوینِ روز، بهتر و مناسب تر است. در طرف دیگر، قطعا سطح جلوه‌های بصری و عملکردی که روی پلتفرم رایانه‌های شخصی دریافت می‌کنید، کاملا وابسته به سخت افزار شما است اما منوی بازی Crackdown 3 پر از تنظیمات گرافیکی و بصری است و از TAA قابل تنظیم و شخصی سازی تا اسلایدرِ شارپنس (Sharpness) را شامل می‌شود. رزولوشن داینامیک برای نسخه رایانه‌های شخصی نیز در نظر گرفته شده که یکی از بهترین نمونه‌های آن است و در هر لحظه رزولوشن اجرایی را به شما اعلام می‌کند که تا به حال چنین چیزی را ندیده بودیم. علاوه بر این‌ها، پشتیبانی بازی از رزولوشن‌های بالاتر از حد معمول، نمایشگرهای فوق پهن (Ultra Wide) و نرخ فریم بالای 60 بر ثانیه، از مواردی است که پورتِ رایانه‌های شخصی بازی Crackdown 3 را فوق‌العاده و مطمئن می‌سازد.

با تجربه بازی روی کنسول ایکس‌باکس وان معمولی، قطعا به غیر از کاهش رزولوشن اجرایی، افت‌های دیگر را نیز مشاهده خواهید کرد. در این نسخه از بازی، جزئیات در فاصله‌های دور خیلی سریع محو می‌شوند و همچنین تراکم ترافیک هر چیزی کمتر از نسخه‌های دیگر است. این عناصر در نسخه وان ایکس با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده‌اند و بازی‌بازان رایانه‌های شخصی نیز می‌توانند با داشتن سخت افزاری سطح بالا، پا را فراتر نیز بگذارند. یک محدودیت ناراحت کننده که در بین تمامی نسخه‌های بازی Crackdown 3 وجود دارد، تراکم پایین ترافیک بازی در حالت Co op است تا از این نظر با پایین ترین سطح (نسخه ایکس‌باکس وان) برابر شود. این کار به این دلیل انجام شده تا تجربه Co op بازی برای کاربران هر سه پلتفرم ایکس‌باکس وان، وان ایکس و رایانه‌های شخصی، کاملا هماهنگ و با شرایطی مشابه و یکسان به تجربه بازی بپردازند و از de sync جلوگیری شود. این کار قطعا عقلانی است اما باید به آن اشاره می‌شد.

بازی Crackdown 3

یکی از ویژگی‌های بصری بازی Crackdown 3، سایه‌های Headlight است که باعث می‌شود در هنگام رانندگی و با تابیدن نور اتومبیل‌ها به محیط اطراف، سایه‌ هر چیزی روی سطح پشتی پخش شود و صحنه‌های زیبایی را پدید آورد و حتی اتومبیل‌ های هوش مصنوعی نیز از این ویژگی بهره می‌برند. با این حال، این ویژگی در نسخه ایکس‌باکس وان بازی یافت نمی‌شود و حتی کیفیت کلی سایه‌ها در این نسخه به طرز قابل توجهی پایین می‌آید. در واقع سازندگان از چنین موارد بصری و گرافیکی برای جذاب تر کردن دنیای وسیع خود که پر از مونوریل و برج‌های دیوانه وار و جاده است، استفاده کرده‌اند. یکی دیگر از این موارد گرافیکی، بازتاب‌ها یا Screen Space Reflection محسوب می‌شود که کاملا از Assetهای آنریل 4 خارج شده و به طرز جالبی، بسیار هم خوب به نظر می‌رسد. در بازی، سطوح براق و تمیز بسیاری وجود دارند که SSR توانسته آن‌ها را در عین سادگی، جذاب و خواستنی کند.

در سمت دیگر، نورپردازی محشر بازی قرار می‌گیرد که ترکیب آن با HDR فوق‌العاده، صحنه‌های زیبای بسیاری را پدید آورده است. دنیای بازی پر از تابلوهای نئونی و لامپ‌های LED است که هر کدام، رنگ‌های زنده و تندی دارند و با افکت HDR به زیباترین شکل ممکن به نظر می‌رسند. در زمینه نورپردازی، سازندگان از یک سیستم global illumination پیشرفته استفاده کرده‌اند که البته جزئی از امکانات آنریل انجین 4 نیز مسحوب می‌شود. این سیستم به گونه‌ای کار می‌کند که Global Illumination ریل تایم را با استفاده از هارمونیک‌های کروی شبیه سازی می‌کند و با بهره گیری از یک تکنیک Shader خاص، بازتاب و برگشت نور را با توجه به شکل هندسی شیء مورد نظر، نشان می‌دهد. همچنین از سیستم مه نیز در سطح شهر استفاده شده که عمق خوبی به دنیای بازی می‌بخشد.

از مسائل بصری بازی Crackdown 3 به شکل مفصل سخن گفتیم و حالا نوبت به یک عامل مهم به نام عملکرد یا نرخ فریم می‌رسد. نسخه ایکس‌باکس وان ایکس بازی Crackdown 3 با توجه به رزولوشن اجرایی بالایی که دارد (توجه داشته باشید که در این نسل، عناوین انگشت شماری توانسته‌اند با استفاده از موتور آنریل 4، به رزولوشن 4K Native حتی نزدیک شوند) و البته دنیای وسیع بازی، به شکل فوق‌العاده‌ای ثابت اجرا می‌شود و نرخ فریم تقریبا بی نقصی دارد. نرخ فریم بازی روی 30 بر ثانیه قفل است و طی چندین ساعتی که به تجربه بازی Crackdown 3 پرداخته شده، تنها در چند مورد جزئی، عملکرد بازی دچار مشکلات ریزی گردیده و در باقی دقایق، کاملا روی 30 بر ثانیه قفل بوده است. در طول مبارزات سنیگین و شلوغی که در بازی درمی‌گیرد، ممکن است نرخ فریم و عملکرد بازی لغزش داشته باشد اما در دیگر صحنه‌ها، به هیچ وجه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. در طرف دیگر، داستان در مورد کنسول پایه، به این خوبی‌ها پیش نمی‌رود. با توجه به سخت افزار محدود تر ایکس‌باکس وان، عملکرد بازی Crackdown 3 روی این کنسول، مناسب به نظر می‌رسد قطعا ثبات نسخه وان ایکس در این جا در کار نخواهد بود. Screen Tearing (از بین رفتن V Sync به خاطر رندرینگ لود بالا) و افت فریم، به سادگی در نسخه ایکس‌باکس وان دیده می‌شود که البته با افت‌های بصری که به آن‌ها اشاره کردیم نیز همراه است. با تمام این تفاسیر، عملکرد Crackdown 3 روی ایکس‌باکس وان، خیلی بهتر از عملکرد نسخه اریجینال بازی (نسخه اول) روی کنسول ایکس‌باکس 360 است و این یک پیشرفت محسوب می‌شود.

عملکرد بازی روی پلتفرم رایانه‌های شخصی با این که کاملا به سخت افزار موجود بستگی دارد، اما به صورت کلی می‌توان گفت Crackdown 3 بهینه سازی خوبی برای این پلتفرم داشته است که البته با توجه به انحصاری بودن بازی برای پلتفرم‌های مایکروسافت، جز این نیز انتظار نمی‌رفت. رسیدن به نرخ فریم 60 برروی سخت افزارهای مختلف واقعا کار راحتی است و به نظر نمی‌رسد کاربران ویندوز 10 برای تجربه آن مشکلی داشته باشند. با این حال، به نظر می‌رسد که نسخه رایانه‌های شخصی یک مشکل جالب دارد؛ زمانی که Crackdown 3 را با یک هارد مکانیکی 7200rpm امتحان می‌کنیم، بازی در بسیاری از لحظات، با Stutter همراه است اما زمانی که هارد قدیمی تر را با یک SSD جایگزین می‌کنیم، این مشکل تا حد بسیار زیادی رفع می‌شود. این مشکلی است که قطعا سازندگان باید برای رفع آن اقدام نمایند.

بازی Crackdown 3
دنیای بازی Crackdown 3 پر است از تابلوهای نئونی و لامپ‌های LED با رنگ‌های زنده و تند که بازتاب هر کدام از آن‌ها برروی سطوح مختلف، صحنه‌های زیبایی را پدید می‌آورد.

Crackdown 3 از بعد فنی و بصری، قطعا یک اثر شاهکار گرافیکی نیست. دنیای این عنوان به طرز جالبی منحصر به فرد و زیبا است و عناصری که سازندگان با هوشمندی به بعد بصری بازی اضافه کرده‌اند، باعث جذاب شدن آن، مخصوصا روی پلتفرم‌های ایکس‌باکس وان ایکس و رایانه‌های شخصی می‌شود. کاملا می‌توان حال افرادی که از Crackdown 3، سیستم تخریب پذیری عظیم و بر پایه Cloud می‌خواستند و حالا (حداقل در بخش کمپین) به آن نرسیده‌اند را درک کرد. با یک محاسبه و منطق ساده می‌توان فهمید که وجود چنین ویژگی‌ و قابلیتی در بخش داستانی و کمپین بازی کاملا بی منطق جلوه می‌کند چرا که سازندگان، سازه‌های بزرگ و زیبایی را برای Level Design ساخته‌اند و حالا خراب شدن همه آن‌ها، می‌تواند به کلی بازی را نابود کند. بنابراین این تخریب پذیری هیجان انگیز در بخش Wrecking Zone قرار داده شده تا از بخش کمپین جدا باشد. Crackdown 3 حداقل از نظر بصری، ارزش تجربه کردن را دارد؛ آن‌هم پس از این همه انتظار…!

با تشکر از منبع تحلیلی دیجیتال فاندری

23 پست
اشکان عالی‌خانی
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,