اخیرا توسعه دهندگان عنوان Cyberpunk 2077 که آخرین پروژه در دست ساخت استودیوی خوش نام سی‌دی پراجکت رد ‌(CD Project Red) است، صحبت‌های جاه‌طلبانه‌ای کرده‌اند که نشان از اعتماد به نفس بالای آن‌ها برای ساخت این بازی دارد طوری که به نظر می‌رسد آن‌ها می‌خواهند با این بازی صنعت بازی‌های ویدیویی را دگرگون کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر از صحبت‌های توسعه دهندگان این بازی در ادامه با وینفون همراه باشید.

یکی از بزرگ‌ترین خصلت‌های خوب سی‌دی پراجکت رد این است که آن‌ها برای صحبت کردن درمورد بازی در دست ساخت خود زیاد دچار شک و تردید نیستند و با اطمینان کامل به ساخت آن ادامه می‌دهند و درمورد کاری که در حال انجام دادنش نیز هستند، صحبت می‌کنند. مدت زمان زیادی نمی‌گذرد که توسعه دهندگان Cyberpunk 2077 گفتند از پرداختن به موضوعات و مسائل سیاسی هراسی ندارند. همینطور در مصاحبه مفصلی که آن‌ها در شماره ۳۲۴ مجله EDGE که مربوط به ماه نوامبر ۲۰۱۸ بود، طراح مراحل این بازی یعنی پاتریک میلز (Patrik Mills)‌ هم اشاره دوباره‌ای به موضوع کرد.

میلز در اظهارات خود در مورد این که سی‌دی پراجکت رد چطور می‌خواهد با بازی‌های خود باعث تحول و دگرگونی در صنعت بازی‌های ویدیویی شود، صحبت کرد و همینطور درمورد این که آن‌ها می‌خواهند به همتایان خود نشان دهند که چطور کاری را به انجام برسانند هم صحبت کرد. وی به این نکته اشاره کرد که چطور سایر بازی‌ها، توسعه دهندگان و یا ناشران از پرداختن به مسائل سیاسی و اجتماعی گریزان هستند و اولیت خاصی برای آن‌ها قائل نمی‌شوند،‌ کاری که دقیقا برعکس روندی است که آن‌ها با Cyberpunk 2077 قصد به انجام رساندنش را دارند. میلز در این رابطه گفت:

یکی از چیزهایی که در مورد این شرکت وجود دارد این است که همیشه خواسته به صنعت بازی‌های ویدیویی نحوه انجام دادن کارها را نشان دهند.

میلز در ادامه صحبت‌های خود گفت:

ما می‌خواهیم صنعت بازی‌های ویدیویی را دگرگون کنیم. ما می‌خواهیم به خودمان بگوییم “ما می‌توانیم کارها را به شیوه متفاوتی به انجام برسانیم، ما مجبور نیستیم کارها را به فلان روش انجام دهیم”. در شعار ما آمده که “ما شورشی هستیم” درست است؟

اما صحبت‌های میلز حقیقتا چه معنی و مفهومی دارد؟ شاید بتوان این طور برداشت کرد که استودیوی سی‌دی پراجکت رد در Cyberpunk 2077 می‌خواهد به سمت موضوعات سیاسی، بدون هیچ شک و تردید و دو دلی خاصی، تغییر مسیر دهد. چیزی که میلز معتقد است سایر استودیو‌ها قادر به انجام دادنش نیستند. وی در این زمینه گفت:

پس وقتی که می‌بینید سایر استودیوها می‌گویند “اوه نه، نه، نه، هیچ چیز سیاسی در آن نیست”؛ ما می‌گوییم “بله، هست”. این لزوما چیزی نیست که شما انتظار دارید و ما قرار نیست دقیقا درمورد چیزی که می‌خواهیم بگوییم، صحبت کنیم چون این تصمیم بر عهده شما است که چه زمانی به انجام این بازی بپردازید. اما Cyberpunk شدیدا درمورد امروز است. برای این که وانمود کنید این طور نیست؟ بیخیال، مایک [پاندسمیت، کارگردان Cyberpunk 2020] این اجازه‌ را به ما نخواهد داد. اگر ما سعی کنیم درمورد چنین چیزی صحبت کنیم، مایک چوب لای چرخ ما می‌گذارد و می‌گوید “این [بازی] فقط درمورد مدل موهای باحال و سلاح‌های خفن است، همین”.

اگر بخواهیم واقعا صادق باشیم، چیزی که میلز می‌گوید، منطقی به نظر می‌رسد. پیش از هر چیز دیگر، طرح اولیه‌ای که یک بازی سایبرپانک مانند به آن نیاز دارد و باید حتما دقت کند که در آن به کار رفته باشد، پرداختن به مسایلی است که نیاز به تفکر دارند و موضوعات کلیشه‌ای مانند از بین رفتن دنیا یا سختی‌های رسیدن دو معشوق به یکدیگر نباشد. علاوه بر این، مسایل فرا جنسیتی و بعد انسانی آن‌ها نیز یکی از ضروری‌ترین موضوعات در چنین عنوانی می‌تواند باشد. بنابراین برای چنین عنوانی که قصد دارد به مسایل تاریک و تلخ دنیای واقعی بپردازند، منطقی نیست که از این مباحث دور باشد و برای پرداختن به آن‌ها دچار شک و تردید باشد. البته داستان سرایی در چنین عنوانی باید طوری باشد که در کنار این مسایل، یک خط داستانی مناسب حال و هوای آن هم وجود داشته باشد.

تنها نگرانی ما در حال حاضر این است که Cyberpunk 2077 با چه هوش و زکاوتی این کار را به انجام خواهد رساند. چرا که انجام دادن این کار با شیوه‌ای که انجام دادنش سخت و غیر قابل تصور باشد، به همان اندازه‌ بد است که شاید نادیده گرفتن آن باشد. در چنین حالتی، اگر اصلا به چنین موضوعاتی اشاره نشود بسیار بهتر است. Cyberpunk 2077 نیاز به تعادل در این مسیر دارد، یعنی همان چیزی که اگر بخواهیم از روی صحبت‌های میلز برداشت کنیم، آن‌ها می‌توانند به انجام برسانند. به عبارتی دیگر، اگر صحبت‌های میلز بتواند به سرانجام خوبی برسد، این کار می‌تواند به بهترین شیوه ممکن به انجام برسد که خوشبختانه تیم توسعه دهنده این بازی، از اعتماد به نفس لازم برای انجام چنین کاری برخوردار هستند و خوشبینانه، از پس آن به خوبی بر خواهند آمد.

اما خب در غیر این صورت هم منابع الهام زیادی وجود دارد که سایبرپانک ۲۰۷۷ می‌تواند از آن‌ها الهام بگیرد. مثل بازی Deus Ex که این کار را به خوبی به انجام رساند. اما خب سی‌دی پراجکت رد در بازی‌های گذشته خود نشان داده که زیاد اهل چنین کارهایی نیست و کاملا به شیوه کار خود اطمینان دارند طوری که اصلا نیازی به الهام گرفتن از سایر بازی‌ها و عناوین دیگر ندارند. از دیگر خبرهای مربوط به این بازی هم می‌توان به این خبر اشاره کرد که استفاده بیش از حد از ارتقاءهای رباتیک در Cyberpunk 2077 عواقب خواهد داشت و یا دیگر خبری که در آن اعلام شد مراحل فرعی عنوان Cyberpunk 2077 نیز دارای داستان خواهند بود.

منبع :

GAMINGBOLT

214 پست
عرفان رحیمی صادق
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , ,