پس از گذشت شش سال از عرضه‌ی عنوان Beyond: Two Souls به طور انحصاری برای کنسول نسل هفتمی شرکت سونی یعنی همان پلی‌استیشن ۳، دیوید کیج (David Cage)، کارگردان و خالق این بازی و همینطور موسس و مدیر استودیوی Quantic Dream، درمورد این که چطور این بازی روی او به عنوان یک کارگردان تاثیر گذار بوده است، صحبت کرد. برای خواندن ادامه صحبت‌های وی در ادامه نیز همچنان با وینفون همراه باشید.

دیوید کیج در طول فعالیت پربار و درخشان خود در صنعت بازی‌های ویدیویی بازی‌های جالب زیادی ساخت اما به نظر می‌رسد که هیچ یک از آثار او به اندازه‌ی Beyond: Two Souls باعث تفرقه افکنی و به وجود آمدن اظهار نظرهای مثبت و منفی زیادی هم در بین بازی‌بازان و هم میان منتقدان نشدند. این بازی که همانطور که پیش‌تر اشاره شد، در سال ۲۰۱۳ برای کنسول نسل هفتمی سونی یعنی پلی‌استیشن ۳ به طور انحصاری به عرضه رسید، طرفداران خاص خودش را هم دارد که از او دفاع کنند اما خب شاید تعداد مخالفان آن از دوست دارانش بسیار بیشتر باشد. این بازی یک عنوان روانشانسی و یک جورایی ماوراء طبیعیِ جذاب با حضور ستارگان زیادی همچون Ellen Page و Willem Dafoe بود که بر خلاف اغلب بازی‌هایی که تا به حال دیده‌ایم، روایت غیر خطی دارد و به طور نامنظم داستان خود را روایت می‌کند که در نقطه‌ای از بازی تمام قطعات این پازل کنار هم چیده می‌شود تا داستان واقعی گذشته، حال و آینده‌ی شخصیت اصلی یا همان پروتاکونیست بازی یعنی Jodie برای ما روشن شود. اکنون شش سال از عرضه نسخه ابتدایی این بازی گذشته که مدتی پیش هم در تاریخ ۳۱ تیر ماه گذشته برابر با ۲۲ جولای ۲۰۱۹ میلادی از طریق فروشگاه Epic Games Store در راستای خارج شدن بازی‌های استودیوی سازنده خود از انحصار کنسول‌های سونی، برای پلتفرم رایانه‌های شخصی نیز به عرضه رسید.

دیوید کیج، در طی گفت و گوی تازه‌ای که در مصاحبه اخیر خود که به بهانه پورت شدن بازی‌های استودیوی Quantic Dream برای پلتفرم رایانه‌های شخصی با وبسایت Dulshockers داشت، بحث را به سمت بازی Beyond: Two Souls کشاند و درمورد تاثیراتی که این بازی روی او به عنوان یک کارگردان گذاشت، صحبت کرد. اگرچه این بازی برای عده‌ای گیج کننده و تفرقه افکن به حساب می‌آمد، اما خود دیوید کیج همچنان برای این بازی احترام و ارزش قائل است. در حقیقت وی در مصاحبه اخیر خود به Dualshockers گفت “شما نمی‌توانید تصور کنید که من از کار کردن روی این بازی چقدر چیزهای مختلف یاد گرفتم” و این که “شاید Beyond مهم‌ترین بازی در دوره حرفه‌ای کار من به عنوان یک نویسنده و کارگردان به حساب بیاید”.

از جایگاه یک نویسنده، عنوان Beyond: Two Souls باعث افزایش اعتبار برای دیوید کیج شد چرا که چنان موضوعات بحث برانگیز و قدرتمند و مهمی را روایت می‌کرد که شاید تا به حال در هیچ بازی ویدیویی دیگری به آن پرداخته نشده بود و کسی درموردش صحبت نکرده بود طوری که اگر شما سایر بازی‌های این صنعت را نیز مورد بررسی قرار دهید، به کم‌تر عنوانی می‌رسید که به چنین موضوعات مهمی در روانشانسی پرداخته باشد. دیوید کیج در این زمینه چنین گفت که:

این بازی برای من یک تمرین آزادانه نیز به حساب می‌آمد چرا که من در آن یاد گرفتم که بازی‌های ویدیویی نیز می‌توانند تم‌ها و موضوعات مهمی مانند خودکشی، هویت، حاشیه نشینی و همینطور سختی پذیرفتن این که هویت واقعی یک نفر دقیقا چیست و او چه کسی است را هم دنبال کنند و می‌توان چنین موضوعاتی را هم از یک بازی ویدیویی بیرون کشید. صحبت کردن درمورد تمام این موضوعاتِ عمیق و مانوس قطعا یک چالش عظیم و بزرگ بود اما این موضوعات من را واقعا گفتار خود کردند و من به آن‌ها متعهد باقی ماندم.

همچنین وی در ادامه صحبت‌های خود در این زمینه توضیح می دهد که حتی اگر شما آخرین اثر استودیوی Quantic Dream یعنی Detroit: Become Human را به Beyond: Two Souls ترجیح دهید، دیوید کیج درمورد آن چنین می‌گوید که:

من واقعا به این موضوع ایمان و باور دارم که اگر من Beyond را تولید نکرده بودم و داستان آن را ننوشته بودم، Detroit: Become Human بازی متفاوتی برایم بود.

اما زمانی که صحبت از کارگردانی می‌شود این موضوع برای خود شخص دیوید کیج از اهمیت و ارزش بیشتری برخوردار است که:

همکاری کردن با استعدادهای بزرگی مانند Ellen Page و Willem Dafoe به من کمک زیادی کرد تا کارگردان بهتری باشم.

عنوان Beyond Two Souls باعث درون اندیشی وی هم شد که وی درمورد این موضوع چنین توضیح می‌دهد که:

نوشتن لحظات مختلف زندگی یک شخصیت نیز واقعا برای شخص من چالش برانگیز و شگفت انگیز بود. این کار باعث شد که من متوجه شوم چطور لحظات مختلف زندگی ما به هم متصل است و با هم در ارتباط قرار دارد و این که چطور تک تک تصمیماتی که ما در طول زندگی خود می‌گیریم ما را تبدیل به کسی می‌کند که الان هستیم و شخصیت فعلی ما را شکل می‌دهند.

کاملا واضح و مشخص است که Beyond: Two Souls برای دیوید کیج یک بازی کامل و شخصی است اما پذیرش آن از طرف بازی‌بازان بسیار متفاوت بود. نسخه پلی‌استیشن ۳ این بازی در حال حاضر روی امتیاز ۷۰ در Metacritic ایستاده است که پایین‌ترین امتیاز کسب شده در بین تمامی بازی‌های استویدیو Quantic Dream پس از عرضه شدن آن‌ها است. همچنین به نظر می‌رسد که داستان و تم‌های این بازی نتوانسته مطابق میل و سلیقه همه بازی‌بازان باشد و انتظارات تمام آن‌ها را نیز برآورده نکرده است. اگرچه مخالفان سرسخت و منتقدین این بازی هنوز هم وجود دارند و تعدادشان هم عده زیادی را شامل می‌شود، اما خود دیویج کیج هم این موضوع را پذیرفته و قبول کرده که “ممکن است این بازی مورد پذیرش‌ترین عنوانی نباشد که من تا به حال ساخته‌ام”. وی باور دارد که” بازی‌بازانی که آن را گرفته و بازی کرده‌اند، عمیقا با آن ارتباط برقرار کرده‌اند”.

چنین بازی‌هایی واقعا درمورد تکنولوژی و گرافیک و جلوه‌های بصری و رابط کاربری نیستند چون چنین موضوعاتی در چنین بازی‌هایی از اهمیت آنچنان زیادی برخوردار نیست که داستان است. این بازی‌ها بیشتر درمورد احساسات هستند، یعنی چیزهایی مثل امیدواری، ترس، عشق و رستگاری. این بازی‌ها درمورد این هستند که ما چه کسی هستیم و این که دوست داریم چه کسی باشیم. به خاطر تمام این دلایل، من فکر می‌کنم که چنین تجربه‌هایی امروز هم به همان اندازه‌ای که ما در ابتدا این بازی را عرضه کرده بودیم، قدرتمند باقی مانده‌اند.

دیوید کیج هنوز هم فکر می‌کند که این بازی تا چند سال دیگر نیز باقی خواهد ماند و صحبت و بحث درمورد آن تا سال‌های سال ادامه پیدا خواهد کرد. وی معتقد است که به خاطر شخصیت‌ها و تم‌هایی که داستان آن روایت می‌کند، بحث این بازی تا چند سال دیگر هنوز هم داغ باقی خواهد ماند. وی در این زمینه چنین گفت که:

زمانی که این بازی برای اولین بار به عرضه رسید، مردم این داستان‌ها (به خاطر روایت غیر منظم داستان این بازی، دیوید کیج از لفظ داستان‌ها استفاده می‌کند) را متقاعد کننده دیدند و ما باور داریم که در آینده هم تجربه‌ی احساسی چنین بازی‌ها و عناوینی دست نخورده باقی خواهد ماند.

سپس وی در ادامه صحبت‌های خود پیش از آغاز بحث درمورد تم بازی‌های استودیوی کوانتیک دریم که بازی‌بازان با آن‌ها ارتباط برقرار می کنند، چنین گفت که:

شما برای نجات دادن زندگی و جان کسی که دوست دارید، چقدر حاضر به پیشروی هستید و چقدر ادامه خواهید داد؟ آیا پرسیدن این سوال در سال ۲۰۱۹ به همان اندازه‌ای که در زمان عرضه Heavy Rain درست بود، صحیح است؟ ما باور داریم که جست و جوی Jodie برای پیدا کردن هویت واقعی خود و سفری که ما در زندگی آن شروع می‌کنیم و پیش می‌بریم، یک تجربه تکان دهنده است.

دیوید کیج روی این موضوع تاکید زیادی داشت که:

یکی از بزرگ‌ترین و بهترین مزیت‌های داستان پردازی این است که می‌تواند از آزمایش زمان عبور کند و با موفقیت آن را پشت سر بگذارد.

در حقیقت شما هر چند سال هم که از عرضه یک داستان جذاب و درگیر کننده دور شوید، تاثیرات آن هنوز هم پس از سال‌های سال روی شما باقی خواهد ماند و شما هنوز هم همچنان به آن فکر خواهید کرد.

چنین بازی‌هایی واقعا درمورد تکنولوژی و گرافیک و جلوه‌های بصری و رابط کاربری نیستند چون چنین موضوعاتی در چنین بازی‌هایی از اهمیت آنچنان زیادی برخوردار نیست که داستان است. این بازی‌ها بیشتر درمورد احساسات هستند، یعنی چیزهایی مثل امیدواری، ترس، عشق و رستگاری. این بازی‌ها درمورد این هستند که ما چه کسی هستیم و این که دوست داریم چه کسی باشیم. به خاطر تمام این دلایل، من فکر می‌کنم که چنین تجربه‌هایی امروز هم به همان اندازه‌ای که ما در ابتدا این بازی را عرضه کرده بودیم، قدرتمند باقی مانده‌اند.

این که شما بازی‌های استودیوی Quantic Dream را دوست داشته باشید یا نه بستگی به سلیقه شما دارد، اما حقیقت امر این است که این بازی‌ها به چنان موضوعات مهم و دقیق و ریزی می‌پردازند که ممکن است در ظاهر تفرقه افکن به نظر برسند اما بسیار شیفته کننده هستند طوری که هر کسی واقعا به خاطر داشتن یک تجربه به یادماندنی از یک بازی، فارغ از گرافیک و گیم پلی آن‌ها را بازی کند، شیفته و جذب آن‌ها خواهد شد و دیگر هیچ وقت نخواهد توانست آن‌ها را فراموش کند. عنوان Beyond: Two Souls مخصوصا برای عنوانی که در سال ۲۰۱۳ عرضه شده بود، به موضوعات مهم زیادی می‌پرداخت و مسائل روانشناسی زیادی را مورد توجه قرار می‌داد و داستانی را روایت می‌کرد که کم‌تر عنوانی تا آن زمان چنین کاری انجام داده بود. اگرچه این کار را آنچنان هم بی عیب و نقص انجام نداد اما باز هم بسیار ارزشمند بود که یک بازی ویدیویی برای اولین بار به چنین مسائلی پرداخته باشد. همچنین این بازی عنوانی بود که خود سازنده و نویسنده آن هم به عنوان یک کارگردان چیزهای زیادی از آن یاد گرفت. به خاطر همین دلایل هم دیوید کیج چنین می گوید که “Beyond: Two Souls یکی از بازی‌هایی است که من بیشتر از هر چیز دیگری به آن افتخار می‌کنم”.

اگر شما بار دیگر هم دوست دارید دوباره Beyond: Two Souls را تجربه کنید و بار دیگر پس از سال‌های سال در دنیای عمیق آن غرق شوید، در حال حاضر می‌توانید از طریق فروشگاه Epic Games Store یا پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۳ و پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۴ پرو برای این کار تلاش کنید.

منبع :

DUALSHOCKERS

964 پست
عرفان رحیمی صادق
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , ,