به نظر می‌رسد که مایکروسافت به زمان عرضه کنسولی که دیسک درایو را حدف کرده است، نزدیک باشد. این کنسول که بسیاری معتقداند که با نام Xbox One S All-Digital Edition عرضه می‌شود، آن دسته از طرفدارانی را هدف قرار داده که حاضرند با قیمتی کم‌تر نسبت به مدل اصلی ایکس باکس وان اس، وارد دنیایی بشوند که در آن کل بازی‌های‌شان را دیجیتالی در اختیار بگیرند. در این مطلب نگاهی به کنسول احتمالی بدون دیسک ایکس باکس وان اس خواهیم انداخت؛ پس با وینفون همراه باشید.

ورود مجدد بالقوه کنسول که اولین بار در سال گذشته توسط تورت براد سامز (Thurrott’s Brad Sams) شرح داده شد تاکنون باعث ایجاد تردید در میان طرفداران ایکس باکس شده ‌است. اما با نگاه کردن به گذشته و همچنین به صنعت کنسول به عنوان کل، چند زمینه مهم را فراهم می‌کند که در آن ورود ایکس باکس وان بدون دیسک به خانواده کنسول‌های مایکروسافت متحمل است. در ادامه به شرع آن‌ها می‌پردازیم.

فاکتور هزینه ایکس باکس بدون دیسک

اگر به چرخه معمول نسل‌های کنسول توجه کرده باشید، با روشی آشنا می‌شوید که تولید کنندگان تلاش می‌کنند تا از هر توان چرخه عمر کنسول‌ها در یک نسل بهره ببرند. این اغلب شامل نسخه‌های جدید بازسازی‌ شده از کنسول‌های کنونی هم است که به نوعی برای کاهش قیمت‌ها یا به دلیل کاهش اندازه و هزینه اجزاء و یا از بین بردن ویژگی‌های خاص تغییر یافته است.

ما این روش را با ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ مشاهده کردیم. در طرف مایکروسافت، نسخه اسلیم ایکس باکس ۳۶۰ موفق به کوچک کردن اندازه کنسول شد در حالی که مدل‌هایی با فضای ذخیره‌ سازی ۴ گیگابایتی را در اختیار طرفداران قرار می‌داد. برای سونی، ما دقیقا همان چیز را مشاهده کردیم که پلی استیشن ۳ در نهایت با مدل‌های اسلیم و سوپر اسلیم عرضه شد. همچنین، نینتندو که شاید بتوان این شرکت را پادشاه این نوع تازه سازی کنسول‌ها دانست، چندین بار نسخه‌هایی متعددی از نینتندو DS و نینتندو ۳DS را در دوره چرخه عمرشان روانه بازار کرده است.

در این نسل، ما چیز کاملا متفاوتی را از سوی مایکروسافت و سونی نظاره‌گر بودیم. این دو شرکت نسخه‌های قوی‌تری از کنسول‌های اصلی خود با نام‌های ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن ۴ پرو را روانه بازار کردند. هر دو کنسول به جای خالی کردن اشیا و تمرکز بر روی کوچک کردن اندازه اصلی، بر ایجاد قدرت بیشتر متمرکز شدند و هر کدام یک تمرکز خاص بر روی نمایش رزولوشن 4K (به درجات مختلف) داشتند. در این میان کنسول ایکس باکس وان اس یک استثنا بود که در سال ۲۰۱۶ به عنوان نسخه باریک‌تر از نسخه اصلی، بسته‌ بندی درایو 4K بلوری، پشتیبانی از فناوری HDR و افزایش کمی عملکرد، با قیمت لانچ اولیه تا ۳۰۰ دلار برای مدل ۵۰۰ گیگابایتی عرضه شد.

به عبارت دیگر، مشاهده تنوع در کنسول‌های موجود در بازار هنگامی که هر نسل به پایان خود نزدیک است، غیر معمول نیست. این امر به ویژه به دلیل این که تولید کنندگان کنسول به دنبال جذب مشتریان بیشتری هستند و از طرفی چون خریداران پول‌های خود را برای کنسول‌های نسل بعدی نگه داشته‌اند و در نتیجه تقاضای کلی برای خرید کنسول کم می‌شود، صادق است. حال حذف دیسک درایو ارزان‌ترین مدل ایکس باکس وان حال حاضر شرکت مایکروسافت یعنی ایکس باکس وان اس، یکی از راه‌هایی است که به طور بالقوه قیمت اولیه کنسول را کاهش می‌دهد، به خصوص برای کاربرانی که برای‌شان مهم نیست که کتابخانه بازی آن‌ها محدود به دانلود دیجیتالی باشد و یا افرادی که به یک پخش کننده بلوری نیازی ندارد.

دیجیتالی شدن کنسول راهکار راحت و مناسبی است

فراموش کردن مفهوم فقدان انتخاب مبنی بر حذف دیسک درایو یا داشتن آن، برای مناسب دانستن یک تجربه تماما دیجیتال، پرمعنی و عمیق است. با نگاهی به گذشته و ایکس باکس ۳۶۰، متوجه خواهیم شد که آن کنسول در محیطی راه‌ اندازی شد که هنوز تا حد زیادی توسط رسانه‌های فیزیکی اداره می‌شد. با این حال، در پایان چرخه عمر آن کنسول، دانلود دیجیتالی شروع به کسب کردن جایگاه بیشتری در میان کاربران شد. با ایکس باکس وان، جایگاه دانلود دیجیتالی افزایش‌ یافته است. حتی برای آن‌هایی که ترجیح می‌دهند مجموعه فیزیکی بازی‌های خود را حفظ کنند، اغلب در معرض دانلود یک روزه قرار دارند؛ دانلودی که می‌تواند به اندازه خود بازی بزرگ باشد.

برای کسانی که وارد دوره “تماما دیجیتالی” شده‌اند، به سادگی از گام وارد کردن فیزیکی دیسک‌های بازی به ایکس باکس وان خود صرفه نظر می‌کنند و طوری آن را نادیده می‌گیرند که گویی اصلا وجود نداشته است. علاوه بر این، تمام بازی‌های‌تان با رفتن به مجموعه خود و فشار دادن یک دکمه در دسترس باقی می‌مانند. همچنین هیچ نگرانی در مورد از دست دادن یا آسیب زدن به دیسک بازی وجود نخواهد داشت.

تقویت بیشتر این رویکرد و عام کردن ایکس باکس وانی که فاقد دیسک بلوری است، برعهده سرویس‌های ایکس باکس گیم‌پس و نتفلیکس خواهد بود. این سرویس‌های اشتراکی به شما این امکان را می‌دهد که به بیش از ۱۰۰ بازی با قیمت اشتراک ماهانه ۱۰ دلار دسترسی داشته باشید. همچنین با تمام عناوین استودیوهای بازی سازی مایکروسافت که در روز انتشار خود به ایکس باکس گیم‌پس اضافه می‌شوند و پشتیبانی وسیع ترد پارتی‌ها، این سرویس به عمد برای کسایی ساخته شده‌ است که با وارد شدن به دوره “تماما دیجیتالی بازی‌ها” راحت هستند و مشکلی ندارند.

نگران نباشید، دیسک‌ها ماندنی هستند

حتی با احساس راحتی که توسط دانلود دیجیتالی ارایه می‌شود، دیسک‌ها حالا حالاها ماندنی هستند و به این سادگی فراموش نمی‌شوند. بسیاری از گیمرها هنوز داشتن دیسک‌های فیزیکی بازی‌ها را ترجیح می‌دهند، به این دلیل مطمئنا به نفع مایکروسافت نخواهد بود اگر بخواهد دیسک‌ها را از کنسول‌های خود جدا کند. این شرکت سختی‌های بسیاری برای بازیابی حسن ‌نیت خود از زمان آغاز بد ایکس باکس وان در سال ۲۰۱۳ انجام داده‌ است و به احتمال زیاد قصد ندارد تمام تلاش‌هایی که در این چند سال کشیده را با پیش قدم شدن در حذف دیسک‌ها از بین ببرد.

چه تضمینی وجود داشته باشد یا نه، نگرانی نسبت به قدرت باقی ماندن مجوزهای دیجیتالی به این معناست که بازار برای بازی‌های فیزیکی به اندازه کافی قوی باقی خواهد ماند. پس از بسته شدن فروشگاه پر محتوای Wii Shop شرکت نینتندو که تبلیغات گسترده‌ای به همراه داشت و به نفع فروشگاه دیگر این شرکت یعنی eShop تمام شد، این یک نگرانی دیوانه‌وار نیست. وقتی شما بازی‌های دیجیتالی را خریداری می‌کنید، تمام کاری که شما انجام می‌دهید این است که حق بازی کردن آن بازی را دریافت می‌کنید، نه اینکه واقعا صاحب آن بازی شده باشید.

با توجه به تمرکز گسترده مایکروسافت بر پشتیبانی از نسل قبل (Backward compatibility)، تصور اینکه فروشگاه دیجیتالی ایکس باکس به این زودی‌ها بسته شود، سخت است. با این حال، ما دیده‌ایم که برخی از بازی‌ها در طول سال‌ها از فروشگاه حدف شده‌اند. برای مثال، نسخه اول Forza Horizon و Forza Horizon 2 دو بازی از نمونه‌های برجسته این امر هستند. همان طور که وب‌سایت Polygon در آن زمان به این موضوع اشاره کرد، این احتمال وجود دارد که حذف آن‌ها به مجوزهای منقضی شده برای موسیقی مورد استفاده در این بازی‌ها ربط داشته باشد. اما در حالی که این بازی‌ها دیگر برای خرید در دسترس نیستند، آن‌ها برای دانلود برای کسانی که قبل از حذف شدن از فروشگاه اقدام به دریافت آن‌ها کرده بودند در دسترس قرار داشتند.

همه چیز مربوط به گزینه‌های بیشتر است

با تمام این گفته‌ها، هدف از تماما دیجیتالی شدن ایکس باکس وان اس چه می‌توان باشد؟ در نهایت، این موضوع در مورد دادن گزینه‌های بیشتر به افراد در لاین‌آپ کنسول‌های ایکس باکس وان است. به طوری که نسخه‌هایی از این کنسول برای هر سلیقه‌ای وجود داشته باشد.

افرادی که تا به این لحظه که به آخر چرخه عمر کنسول‌های نسل هشتم می‌رسیم، هنوز یک ایکس باکس وان انتخاب نکرده است، احتمالا نگران این نیستند که آخرین و بزرگ‌ترین را در دنیای بازی داشته باشند و در واقع تصمیم اینکه جزو این دسته هستند برای آن‌ها آزاد دهنده نیست. در عوض، احتمال دارد نسخه Xbox One S All-Digital برای والدینی باشد که ممکن است به دنبال هدیه‌ای برای فرزندان خود باشند. همان طور که به پایان نسل هشتم کنسول‌ها نزدیک می‌شویم، برای افرادی که در تمام این نسل در اردوگاه سونی به سر برده‌اند، نسخه تماما دیجیتالی ایکس باکس وان اس می‌تواند راهی ارزان برای دسترسی به برخی از بازی‌های انحصاری ایکس باکس باشد.

مطمئنا استراتژی دادن گزینه‌های بیشتر به گیمرها با بقیه استراتژی مایکروسافت روبه جلو پیش می‌رود. در صورتی که مایکروسافت بتواند بر موانع بدیهی غلبه کند، پروژه xCloud ایکس باکس چه روی کنسول ایکس باکس وان، چه روی گوشی‌های هوشمند و یا استریمینگ ابری، به بازیکن‌ها دسترسی فوری به تمام بازی‌های‌شان را می‌دهد. بنابر گفته‌های مایکروسافت در کنفرانس توسعه دهندگان بازی 2019 (یا Game Developers Conference 2019)، این شرکت حتی به دنبال برنامه ‌ریزی برای توسعه دستاوردهای ایکس باکس لایو، سیستم‌های اجتماعی و مولتی پلیر روی نینتندو سوییچ، سیستم عامل iOS و اندروید است.

سرویس ایکس باکس گیم‌پس نیز بخشی از این استراتژی است. ما در حال حاضر می‌دانیم که این سرویس اشتراکی به پلتفرم رایانه‌های شخصی خواهد آمد و رییس بخش ایکس باکس شرکت مایکروسافت، فیل اسپنسر، به طور کامل اظهار داشت هدف این است که ایکس باکس گیم‌پس را در «تمام پلتفرم‌ها» در دسترس قرار دهد. برای مثال، تصور کنید که در حال پیاده روی با کنسول نینتندو سوییچ خود مشغول بازی کردن مجموعه Halo یا Gears of War هستید.

این بدان معنا نیست که نسل بعدی کنسول‌های ایکس باکس شرکت مایکروسافت تجربه‌ای تماما دیجیتالی را ارایه خواهند داد. در عوض، گفته می‌شود که مایکروسافت یک رویکرد دو جانبه نسبت به نسل بعدی خود دارد و هر دو مخاطب را هدف قرار می‌دهد. بنابر گزارش‌های موجود، کنسول‌های نسل بعدی مایکروسافت با نام رمز “Scarlett” (یکی با نام Anaconda و دیگری با نام Lockhart) مراحل توسعه خود را پشت سر می‌گذارند. شایعه‌هایی مبنی بر اینکه یکی از این کنسول‌ها براساس نسخه سنتی و نیرومند و دیگری بر پایه قدرتی کم‌تر و تمرکز بر ارایه هزینه پایین‌تر و به طور بالقوه، با تمرکز بر روی استیم بازی‌ها با پروژه xCloud است، به گوش می‌خورد.

این امکان وجود دارد که شاهد حذف دیسک درایو در مدل ارزان‌تر کنسول بعدی مایکروسافت باشیم، اما مطمئن باشید که مدل قدرتمندتر ایکس باکس نسل بعدی حتما دارای درایو دیسک خواهد بود. در آخر، نظر شما کاربران گرامی وینفون درباره ایکس باکس وان بدون دیسک درایو چیست؟ شما به شخصه از بین کنسول “تماما دیجیتالی” و “دارای دیسک درایو” کدام یک را انتخاب می‌کنید؟

منبع :

WINDOWSCENTRAL

373 پست
رسول امینی
I Was Born in 1997 and Played My First Game in 2005 Which it Was Resident Evil 4. A Huge Fan of Video Games, Especially Open-world, Historical and Survival Horror Genre and Spend a Lot of Time on Playing. My Top No-Doubt Games Are Dark Souls 3, The Witcher 3: Wild Hunt, Resident Evil 4, Horizon Zero Dawn, God Of War 2018 and Bloodborne. Most of the Time in My Daily Life, i Write Articles for WinPhone.Ir
مطالب مرتبط
تبلیغات
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , ,