لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران

photography-beginner

عکاسی مستند، شاخه‌ای از عکاسی است در آن عکاس رخداد های پیرامونش را ثبت می‌کند و می‌کوشد از موضوع، (عموماً مردم) بی‌ طرفانه، عکسی واقعیت‌ گرا، واقع‌ نما و راستگو ارائه دهد.

واژهٔ عکاسی مستند در سال‌ های رکود اقتصادی کاربرد پیدا کرد؛ زمانی که شرایط اسفبار کشاورزان باعث شد مردم آمریکا نیاز به اصلاحات اجتماعی را احساس کنند. عکس‌ هایی که در آن‌ها، پس کوچه‌ های کثیف و شرایط رقت‌بار شهری را تصویر کرده بود.

تصویر در عکاسی مستند یک سند تاریخی به حساب می‌آید. عکس‌ های مستند در کنار محسنات زیبایی‌ شناسانه و هنری، بیشتر به منظور تحولات اجتماعی و سیاسی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند چراکه واقعیت را همانطور که هست به ثبت می‌رسانند. به عبارت ساده‌تر، در این نوع عکاسی تصویر نقش یک شاهد و مدرک را برای اثبات وجود یک وضعیت خاص به عهده دارد. این نوع عکاسی مستلزم داشتن دوربین خیلی خوب نیست بلکه مستلزم داشتن بینشی با زاویه بسیار باز است. از طریق عکس‌ های مستند، بیننده از فرهنگ، سیاست و موقعیت‌ های اجتماعی سایر مردم دنیا اطلاعات درستی به دست می‌آورد. بدون شک این شکل از عکاسی با به نمایش درآوردن مشکل فراگیر فقر، نقش بسیار مهمی در آگاه سازی مردم آمریکا از موقعیت اجتماعی کشور در رکود بزرگ سال ۱۹۳۰ داشته‌است.

20131109_fnp501_473

به عبارت ساده‌تر، در این نوع عکاسی تصویر نفش یک شاهد و مدرک را برای اثباب وجود یک وضعیت خاص به عهده دارد. اگر چه بنا به باور پذیرفته شده، عکس مستند به عکسی گفته می‌شود که دخالت عکاس در رویداد مقابل دوربین باید در چنان حدی باشد که انگار عکاسی در پشت دوربین نبوده است؛اما با وجود چنین محدودیتی، عکاسان موفق مستند، با رویکردهایی خاص، چنان عمل کرده‌اند که از یک سو کمترین دخالت را در تغییر چگونگی ثبت رخداد داشته‌اند و از سوی دیگر سبک شخصی‌شان در عکس محسوس بوده است (نمونه: آنری کارتیه-برسون و الیوت ارویت و…)

هانری_کارتیه_برسون_
آنری کارتیه-برسون
2ea406b78779996eafd398244b4f801d0baa8887
الیوت ارویت

در عکاسی مستند اجتماعی که نوعی از عکاسی مستند است، هدف، مستند ساختن شرایط اجتماعی (و احتمالا اثر گذاری بر آن) است.

نمونه هایی از چند عکاس مستند اجتماعی:

Jacob_Riis_2
جاکوب ریس
Lewis_Hine_selfportrait
لوئیس هاین
841103-1
پل استرند

از عکاس های ایرانی می توان این عزیزان را نام برد:

n00023283-b
کاوه گلستان
3690cca98d0954fc17ad8378c9cb4a2a
نصرالله کسرائیان
174162_378
نیوشا توکلیان

برای دیدن آثار زیبای این هنرمندان کافیست نامشان را در مرورگر خود جستجو کنید.

اما چطور عکاسی مستند انجام دهیم؟ و چطور به یک عکاس مستند تبدیل شویم؟ برای این کار تنها کافیست به برخی نکات کوچک دقت کنید، عکاسی مستند در مجموع نیازی به یک دوربین حرفه ای یا گران قیمت ندارد و شما به عنوان یک کاربر تلفن همراه می توانید به راحتی عکس های مستند زیبایی را خلق کنید.

برای دانستن نکات مهم در عکاسی مستند درس های را در قالب سوال و پرسش از الیوت ارویت که سایت erickimphotography.com با ایشان انجام داده است را با هم مرور می کنیم.

الیوت ارویت
الیوت ارویت

اگر تا بحال نام الیوت اِرویت را نشنیده باشید، به طور حتم عکسهای زیبای او را در دنیا دیده اید. عکس هایی که در طول تاریخ در شرایط مختلف اجتماعی ثبت شده اند. چیزی که در عکس های زیبای این عکاس بسیار دلنشین است احساسات زیبای انسانی است که به خوبی در آثار ایشان به چشم می خورد، الیوت ارویت، عکاس ۸۶ ساله فرانسوی، یکی از نامداران تاریخ عکاسی مستند و شهری (خیابانی) است. وی با داشتن حدود ۷۰ سال فعالیت در حوزه عکاسی مستند، یکی از اعضای اصلی آژانس عکس مگنوم نیز به شمار می‌رود.

1. زیاد برنامه ریزی نکنید

اولین نکته ای که الیوت ارویت به آن تاکیید دارد این است که به برنامه ریزی تکیه نکنید، معمولا وقتی شما تنها به یک سوژه فکر کنید دیگر صحنه های حساس و موضوعات زیبای دیگر را از دست می دهید، خود الیوت ارویت یکی از بزرگان دارای مجموعه ی موضوعی می باشد که معروف ترین مجموعه ی وی موضوع سگ است، و در ادامه سوال و پرسش را درباره ی این موضوع می خوانیم:

گزارشگر: یکی از پروژ‌ه‌های معروفی که شما انجام داده‌اید، «سگ» بوده است. آیا نکته ی مدنظر شما در این مجموعه، رابطه بین سگ و انسان بوده است؟
ارویت: هیچ وقت با در نظر داشتن یک موضوع ویژه شروع به عکاسی نمی‌کنم، تنها به آنچه که می‌بینم واکنش نشان می‌دهم. من هیچ‌ برنامه ویژه‌ای برای عکاسی از سگ‌ها نداشتم. تعداد زیادی عکس از مردم دارم و تعداد کمی هم از گربه‌ها، اما سگ‌ها برایم جذاب‌تر بودند.

USA.  New York.  2000.
USA. New York. 2000.

نکته: ارویت روش ویژه‌ای برای کار بر روی عکس‌ هایش و همچنین تهیه کتاب‌ هایش داشت. روش او به این شکل بود که ابتدا بیرون می‌ رفت از هرچه که برایش جذاب به نظر می‌ آمد عکاسی می‌ کرد. سپس به عکس‌ هایی که تهیه کرده بود مراجعه کرده و از بین آنها، عکس‌ هایی که موضوع یا شرایط مشترکی داشتند را برای قرار گرفتن در یک کتاب انتخاب می‌ کرد.
برای بنده این شیوه بهتر به نظر می رسد، اینکه یک ایده را مد نظر داشته باشیم، اما در عین حال سوژه های دیگر را از دست ندهیم.
البته انتخاب روش کار از بین حالات گفته شده بستگی به خودتان دارد. اگر ترجیحتان بیشتر بر روی یک هدف، ساختار و زمینه است، پس‌ زمینه فکریتان را الگوی کاری خود قرار داده و عکاسی کنید. اما اگر خود را از این قید و بندهای فکری رها دانسته و علاقه‌ای به محدود کردن کار خود ندارید، بهتر است مانند ارویت، تنها به آنچه که می‌بینید واکنش نشان دهید.
البته بنده توصیه می کنم که هر دو روش را امتحان کنید – حتی می‌توانید از ترکیب این دو روش نیز استفاده کنید – سپس با دیدن نتیجه کار، روش مناسب برای خود را انتخاب کنید.

2 . ولگردی کنید

یکی از مهم‌ ترین چیز‌ ها در مورد عکاسی خیابانی، این است که باید در سطح شهر «ولگردی» کنید. بهترین و جذاب‌ ترین صحنه‌ها برای عکاسی در زمانی غیرقابل پیش بینی اتفاق می‌افتند و برای شکار آنها باید به به قدم زدن بی هدف در خیابان‌ ها و سطح شهر بپردازید.

گزارشگر: روش شما برای عکاسی از یک شهر چگونه است؟ آیا با یک برنامه‌ریزی قبلی عمل می‌کنید، یا تنها به قدم زدن می‌پردازید و تماشا می‌کنید؟
ارویت: من فقط «ولگردی» می‌کنم! در مورد کتاب عکس خودم درباره «ایتالیا»؛ من حداقل سالی ۲ یا ۳ بار به ایتالیا میرم و می‌توانم بگویم که ایتالیایی زبان اول من است. این کتاب تعدادی از عکس‌ های من از رم را شامل می‌شود. تعداد کتاب‌ هایی که در مورد رم وجود دارد کم نیست، اما کتاب من دیدگاه شخصی من در مورد رم است. این کتاب شامل بنا های یادبود، کاخ‌ ها و البته از زندگی و مردم است.

PAR116905-660x441

نکته: مساله‌ای که وجود دارد این است که عکاسان باید از اینکه مانند یک گردشگر باشند اجتناب کنند. یکی از بدترین چیز‌هایی که در مورد عکاسی به سبک توریست‌ها وجود دارد این است که آنها کاملاً قابل پیش‌بینی، تکراری و غیر جذاب هستند. البته دیدن بنا های تاریخی و مقبره‌ها و مناظر هیچ ایرادی ندارد، اما سعی کنید عکس‌ های جذابی هم از آنها تهیه کنید.
نوبت بعد که قصد عکاسی از خیابان‌ ها و سطح شهر (حتی در سفر) را داشتید،‌ خود را از قید و بندها رها کنید و اجازه دهید غریزه تان شما را رهبری کند. به خیابان‌ هایی بروید که کسی به آنجا نمی‌ رود، و اگر کمی خوش‌شانس باشید، صحنه‌هایی را شکار می‌کنید که پیش از این توسط کسی ثبت نشده است. چون کسی قبل از شما در آنجا عکاسی نکرده است.

۳. فقط از مردم عکاسی نکنید

بنده فکر می‌کنم گاهی فراموش می‌کنیم که از سوژه‌ای غیر از مردم هم عکاسی کنیم. البته اصلی‌ ترین موضوع‌ عکس‌ های خیابانی مردم هستند، اما مردم تنها سوژه ما نیستند.
در برخی از بهترین عکس‌ های الیوت ارویت هیچ انسانی حضور ندارد، اما به بیان شخصی او «مصادیق وجود انسان» وجود دارد.

گزارشگر: آیا مردم اصلی‌ ترین مسئله مورد توجه شماست؟
ارویت: مصادیق وجود انسان؛ که هم شامل مردم می‌شود و هم کارهایی که مردم انجام می‌دهند.

NYC17120

نکته: منظور ارویت از «مصادیق وجود انسان» چیست؟ منظور او عکسی است که در آن وجود انسان احساس شود. حال این می‌تواند با حضور انسان در عکس رقم بخورد، یا نه.
برای مثال یکی از عکس‌ های بسیار قدرتمندی که از ارویت دیده شده، عکسی است از مجسمه مسیح بر صلیب در کنار بیلبورد تبلیغاتی پپسی (عکس بالا). به نظر من این عکس انتقادی است به فرهنگ مردم غرب. کدام عقل سلیمی تبلیغات یک نوشیدنی را در کنار مجسمه مسیح قرار می‌دهد؟
پس زمانی که در خیابان‌ ها قدم می‌زنید، تمام توجه خود را معطوف مردم نکنید. حواستان به عناصری باشد که با در کنار هم قرارگرفتنشان قسمتی از هویت اجتماعی بیان می‌شود. این حالت بطور مثال زمانی می‌تواند اتفاق بیافتد که شما رابطه‌ای بین بیلبورد‌ های تبلیغاتی و آنچه که در کنار آنها روی زمین در حال وقوع است پیدا کنید.

4. برای گرفتن عکس زمان خرج کنید

هرگاه که پای صحبت‌ های عکاسان بزرگ بنشینید، می‌بینید که آنها همگی آرزو داشتند که وقت بیشتری برای گرفتن عکس داشته باشند. با داشتن خانواده، شغل تمام وقت و دردسر‌ های دیگر، زمان کمی برای گرفتن عکس باقی می‌ماند.
یکی از مسائل مهمی که در این میان پیش می‌آید، نحوه مدیریت زمان برای گرفتن عکس است.

گزارشگر: درحال حاضر چه چیزی برای تو مهم است؟
ارویت: مساله مهم مدیریت زمان است، چون براحتی در حال گذر است. خیلی اتفاقات در اطراف شما رخ می‌دهد که در انجام کاری که دوست داری انجام دهی خلل ایجاد می‌کند. کاری که من دوست دارم انجام دهم عکاسی است. مدیریت زمان، به اندازه عکاسی پیچیده است.

PAR55341

5 . اجازه دهید سبک کاریتان، خودبخود نمایان شود

سوالی که اغلب عکاسان بدنبال پاسخ برای آن می‌گردند این است که چگونه سبک شخصی خود را پیدا کنند. باید بدون اینکه فلسفه خاصی از عکاسی را دنبال کنید، شروع به عکاسی کرده و اجازه دهید عکس‌ هایتان سبک شخصی شما را بسازند.

گزارشگر: چه زمانی احساس کردی سبک شخصی‌ات به اندازه کافی کامل شده، و نیازی به این نیست که از قهرمانان هنریت پیروی کنی؟
ارویت: من در خودآگاه خودم هیچ سبک بصری ویژه‌ای ندارم، فقط عکسی می‌کنم. قهرمانان هنری من نقاشان هستند، اما من نقاشی نمی‌ کنم، عکس می‌گیرم.
گزارشگر: با این وجود فکر نمی‌کنی که سبک تو به سبک عکاسان معاصرت نزدیک است؟
ارویت: شبیه بودن سبک، آخرین مساله‌ ایست که من به آن فکر می‌کنم. در دوره من عکاسان زیادی هستند که من کار برخی از آنها را دست دارم و برخی را نه! برای من فرم و محتوا اهمیت دارد.

نکته: در عکاسی بسیار مهم است که سبک شخصی معینی برای کار داشته باشید. با این حال فکر می‌کنم که هرقدر سعی در نزدیک شدن به سبک شخصی داشته باشید، از آن دور خواهید شد. راه درست پیدا کردن سبک شخصی این است که بیرون بروید و شروع به عکاسی کنید و اجازه دهید سبک شخصی شما بروز پیدا کند.
تا زمانی که از پیدا کردن سبک شخصیتان مطمئن نشده‌اید، تنها راهی که باید در آن تلاش کنید، عکاسی است. باز هم باید عکاسی کنید تا آنقدر عکس خوب داشته باشید که بتوانید بر اساس آنها سبک شخصی خود را پیدا کنید. اما فراموش نکنید که سبک شخصی نباید شما را محدود کند. همچنان فرم و محتوا هستند که باید برای شما اهمیت داشته باشند. اجازه دهید سبک شخصی به ناخودآگاه شما برود و پنهانی بر عکس‌های شما سایه افکند.

تصور بنده این است که تا اینجا نکات مهم در این سبک مفهومی و زیبا را از زبان یک عکاس جهانی متوجه شده اید، آیا شما هم به این سبک علاقه دارید؟ تمایل دارید که این سبک را به عنوان سبک اصلی خود انتخاب کنید؟

اگر جواب مثبت است از همین لحظه نگاه خود را به جریان زندگی در اطراف خود تغییر دهید، کاشی نرم افزار دوربین خود را در بزرگترین سایز در صفحه ی اصلی لومیای خود قرار دهید تا دیگر برای گرفتن عکس ها زمان را از دست ندهید، باید توجه داشته باشید که عکاسی مستند اجتماعی، شهری نیاز به سرعت عمل و دید کنجکاوانه دارد، اگر میخواهید عکس های خوبب را شکار کنید بایددر اولین اقدام خجالت خود را کنار بگذارید.

اگر بخواهم یک نام دیگر برای این سبک انتخاب کنم آن را عکاسی حقیقت نام گذاری میکنم، زیرا این سبک جز به بیان وقایع اطراف زندگی بشری کاری را انجام نمی دهد، در سر تا سر دنیا عکس های تاثییر گذار زیادی شکار شده اند که دیدن تک تک آنها در یک لحظه حس عجیبی را به بیننده القا می کنند، در ادامه از عکس های تاثیر گذار و مورد علاقه ی خودم برای شما قرار می دهم، عکس هایی که برای دیدنشان زمان زیادی را باید صرف کرد، این عکس ها هر کدام به بیان شرایط اجتماعی زندگی بشر در طول تاریخ پرداخته است.

اولین عکس، تصویر سربازان روسی که آماده نبرد کورسک در جولای سال 43 می شوند.

0.948173001385750672_pixnaz_info

عکس بعدی هم مربوط به جانباز روسی که یکی از تانک های قدیمی روسی رو دید و یاد جنگها و نبرد های خود افتاد.

0.961113001385750672_pixnaz_info

همانطور که گفته شد عکاسی مستند به بیان شرایط فرهنگی و جامعه می پردازد، در عکس بعدی شما پسری پنج ساله در کولی سنت ژاک را در حال کشیدن سیگار که البته در این ولایت امری طبیعی تلقی میشد، می بینید.

0.962562001385750672_pixnaz_info

عکس بعدی تصویری زیبا از سرباز روسی مشغول نواختن پیانو در جنگ چچن سال 93

0.972065001385750672_pixnaz_info

زندگی بشری در اعصار مختلف شاهد وقایع تلخ و شیرینی بوده است که برخی از آن ها را به لطف عکاسان مستند توانسته ایم ببینیم یکی از عکس های تاثییر گذار عکس داخل یک اتاق گاز که در جنگ جهانی بعنوان اتاق اعدامی ها در نظر گرفته می شد که میشه چنگهای قربانیان روی دیوار رو در لحظات پایانی زندگی خود به وضوح مشاهده کرد.

0.973470001385750672_pixnaz_info

در انتها عکس کودک گرسنه که از شدت بی آب و غذایی به این صورت در آمده است.

0.973803001385750672_pixnaz_info

امیدوارم این عکس ها توجه شما را جلب کرده باشد.

نتیجه گیری:

بنده در این پست تنها قصد معرفی این سبک را به شما عزیزان داشتم، از این زمان به بعد به صورت منظم آموزش های عکاسی فعالیت خود را از سر خواهند گرفت و در پست های مختلف به بیان کلی و جزئی سبک های مختلف خواهیم پرداخت، توجه داشته باشید که موضوع بعدی مسابقه ی عکسفون سبک مستند اجتماعی خواهد بود. باز هم مانند گذشته منتظر انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان درباره ی این آموزش هستم.

منبع : وینفون
  • چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۹:۰۰
  • ۸ نظر
  • حمیدرضا عبدی
  • آموزش عکاسی
921 پست
حمیدرضا عبدی
سردبیر وبسایت - اینستا : hara1368 ارتباط : hamidrezaabdi@winphone.ir
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
hamid_r75
💔 6 پاسخ دهید چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

سلام دوستان….6tag فقط برای من کار نمیکنه یا واسه همتون همین طور شده…..تو استور هم مشکل داره

MiladSahraie
💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

دمت گرمممم داش حمید

عبدالله
💔 3 پاسخ دهید چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

سلام دوستان، ی سوالی دلشته که بازی مدرن کمبت ۵ واسه بازی کردن به اینترنت نیاز داره یا نه.

    علی
    💔 0 پاسخ دهید پنج شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴

    بله نیاز داره
    من خودم مالان لول 96 ام
    خیلی بازیه ردیفیه
    مخصوصا بازی گروهیش

mohammad
💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

واقعاممنون.
من صفحه ی Elliott Erwitt ونیوشا توکلیان رودراینستگرام پیداکردم ولی انگارالیوت ارویت دراینستگرام نیست چون صفحشون خیلی بی کس بود انگار.ممنون

حسین
💔 0 پاسخ دهید پنج شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴

سلام
خیلی ممنون از مطلب

الان با این وضع نمیشه عکاسی خیابونی و مستند کرد آخه
تا می بینن دستت دوربینه یه سری آدم …. میان کل عکاسی تو زهر مار میکنن

واقعا حسرت به دلم مونده یه دفعه خیلی ریلکس دوربین بگیرم دستم ، بچرخم تو شهر ، عکس بندازم و….

elshan
💔 0 پاسخ دهید پنج شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴

دمت گرمممم

hamed
💔 0 پاسخ دهید یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴

آقای عبدی این آموزش ها خیلی مفیده و بنده شدیدا استقبال میکنم لطفا ادامه بدید با قدرت تمام و شک نکنید که خیلی ها مثل من استفاده خواهند کرد.
سپاس!

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , ,