Dying Light 2

اگر جایزه‌ای تحت عنوان “بهترین عنوان بهبودیافته” در لیست جوایز E3 2019 قرار داشت، قطعا Dying Light 2 بهترین کاندید برای دریافت آن بود. البته این بدین معنی نیست که نمایش سال گذشته Dying Light 2 در E3 بد یا ناقص بوده باشد. ورژن 2018 عنوان Dying Light 2، یک قدم رو به جلوی بزرگ برای فرانچایز استودیوی تک لند (Techland) به شمار می‌رفت ولی چیزی که امسال دیدیم، به معنای واقعی کلمه شگفت‌انگیز بود. جلوه‌های بصری بازی خیره‌کننده و اکشنِ پارکور محور آن به مانند همیشه درگیر کننده بود؛ اما این داستان مبتنی بر تصمیمات بازی‌بازان بود که بیش از هر چیز ما را تحت تاثیر قرار داد.

این بخش از بازی که تحت نظارت کریس آولون (Chris Avellone)، توسعه‌دهنده سابق عناوین Fallout  و Baldur’s Gate قرار دارد، بسیار جالب به نظر می‌رسد. Cyberpunk 2077 چشمگیرترین نمایشی بود که در E3 2019 دیدیم و Dying Light 2 به طرز غافلگیرکننده‌ای و در رقابتی نزدیک، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

دموی Dying Light 2 در E3 2019 به خوبی بازی‌بازان را با شخصیت اصلی بازی، ایدن کالدول (Aiden Caldwell)، آشنا می‌کند. او به ویروس زامبی آلوده شده است ولی از طرفی به نظر می‌رسد همان قهرمان خوشتیپ و معمول یک بازی ویدئویی باشد. نمی‌توانم بگویم که ایدن به شخصیتی به یاد ماندنی تبدیل خواهد شد ولی چیزی که بسیار واضح است تمرکز تک لند بر روی پیچیدگی جهان Dying Light 2 می‌باشد. دمو در یک بار شلوغ و اتمسفریک شروع باشد؛ جایی که ایدن ماموریتی برای نفوذ به یک قلعه دریافت می‌کند؛ یک نیروگاه آبی که حال توسط شخصی تحت عنوان Colonel، تبدیل به یک دژ قرون وسطایی شده است. متاسفانه قبل از آن که ایدن به سراغ این ماموریت برود، او و گروهش توسط جناحی دیگر مورد شبیخون قرار می‌گیرند و دوستش فرانک (Frank) تیر می‌خورد. بازی‌بازان می‌توانند انتخاب کنند که با فرانک بمانند و یا مهاجمان را تعقیب کنند که تک لند در دموی نمایش داده شده، گزینه دوم را انتخاب می‌کند.

Dying Light 2
خبری از یک نوار اخلاقی سنتی و یا سیستم کارمایی که در عناوین دیگر می‌بینید نخواهد بود. شما خود اعمال خود را قضاوت خواهید کرد. در نهایت شما می‌دانید که چرا باید تصمیم بگیرید و چه هدفی پشت تصمیم شما وجود دارد و سپس با عواقب تصمیم خود روبرو خواهید شد. حتی اگر بهترین قصد و نیت را نیز داشته باشید، کاملا این امکان وجود دارد تصمیمی که می‌گیرید شما را در چشم بقیه تبدیل به یک شخصیت شرور و یا دشمن کند و تصمیمی که ممکن است بر اساس دلایل شخصی خود بگیرید ممکن است در نهایت ساکنان شهر آن را به عنوان کاری از روی حسن نیت تعبیر کنند.

سکانس تعقیب و گریز با بالا و پایین رفتن ایدن در میان خرابه‌های شهر و جاخالی دادن از هیولاها در تلاش برای رسیدن به ماشین آدم بدها، نمایشی چشمگیر از گیم‌پلی Dying Light 2 بود. در تمام این مدت، موسیقی متن بازی به هیجان و اضطراب صحنه می‌افزود و باعث می‌شود که این سکانس شبیه به یک سکانس تعاملی از یک فیلم اکشن عالی باشد. در طول این تعقیب و گریز، ایدن تصادفا به یک منطقه سیاه (Dark Area) آلوده به زامبی سقوط می‌کند و در این بین لحن اکشن بازی از مایکل  بی (Michael Bay) به یک وحشت میخکوب‌کننده تبدیل می‌شود و بازی‌باز بایستی از نور محدود UV و مهارت‌های پارکور خود استفاده کند تا یک قدم جلوتر از دسته زامبی باشد. در نهایت ایدن از منطقه سیاه فرار می‌کند و خود را به ماشین می‌رساند ولی وقتی خبر مرگ فرانک را می‌شنود، مزه شیرین پیروزی در دهانش تبدیل به مزه خون می‌شود. آیا اگر با فرانک می‌ماند، می‌توانست او را نجات دهد؟ در تمام طول این سکانس، با صحنه‌ای یکپارچه، روان و هیجان‌آور روبرو بودیم و نحوه ترکیب اکشن با تصمیمات در بازی، بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد. اگر تک لند قادر باشد تا چندین صحنه مشابه این را در بازی پیاده‌سازی کند، قطعا عنوانی خاص و ویژه را ارائه خواهد داد.

Dying Light 2
ویروسی که بیشتر انسانیت را نابود کرده است، همیشه وجود دارد و زندگی تمام ساکنان شهر، از جمله خود ایدن را در خطر قرار می‌دهد. تهدید آلوده شدن یک شخص به ویروس و ملحق شدنش به ارتش زامبی‌ها در خیابان‌های شهر، هیچوقت از ذهن بازی‎‌باز دور نمی‌شود و این به نوعی یک نیروی پیشران مداوم برای تمام افرادی است که در شهر زندگی می‌کنند و بزرگترین دلیلی است که چرا جناح‌های مختلف، تشنه به خون یکدیگر هستند.

ایدن موفق می‌شود به داخل قلعه نفوذ کند و این جایی است که نویسندگی چالش‌برانگیز Dying Light 2، به معنای واقعی کلمه خود را نشان می‌دهد. در حالی که دوستان شما از Colonel به عنوان یک شخصیت شرور یاد می‌کنند، با این حال جامعه‌ای که او شکل داده در واقع بسیار خوب به نظر می‌رسد. حداقل بهتر از منجلابی است که در شهر جریان دارد. وقتی با Colonel روبرو می‌شوید، دو گزینه در اختیار دارید؛ می‌توانید با او کار کنید و یا این که او را بکشید و دریچه‌های آب را باز کنید. آیا باید قلعه را فدای دوستان خود در داخل  شهر کنید؟ این کاری است که سازندگان در دمو انجام دادند که منجر به تخلیه آب مخزن در اطراف قلعه شد و منطقه‌ای کاملا جدید را برای گشت و گذار آزاد کرد و البته نوع جدیدی از زامبی را بوجود آورد. اما اگر تصمیم می‌گرفتید با Colonel همراه شوید چطور؟ در این صورت خبری از یک منطقه جدید و یک نوع زامبی جدید نبود ولی احتمالا با خط‌های داستانی جالبی برای دنبال کردن روبرو می‌شدیم. این عواقب ناشی از تصمیمات سختی است که اغلب در یک عنوان نقش‌آفرینی هاردکور در رایانه‌های شخصی می‌بینیم نه لزوما در یک بازی اکشن ماجرایی مانند Dying Light 2.

بعد از نمایش دموی Dying Light 2 در E3، کریس آولون، کورنل جیسکولا (Kornel Jaskula)، تهیه‌کننده بازی و پاول رولدر (Paweł Rohleder)، مدیر بخش فناوری تک لند، در مصاحبه‌ای با سایت WCCFTECH شرکت کرده‌اند. در این مصاحبه در خصوص موضوعات مختلفی مانند فناوری بصری بازی، موسیقی، سیستم اخلاق (یا عدم وجود آن)، امکان عرضه بازی به عنوان یک بازی میان نسلی و غیره صحبت شده است؛ پس در ادامه با وینفون همراه باشید.

Dying Light 2 به گونه‌ای طراحی شده تا بازی‌باز هر نقشی که دوست دارد را بازی کند: نیکوکار، کمک‌کننده، خائن، یک غارتگر خودخواه، یک اصولگرای بی‌رحم و یا حتی یک شیاد را در صورت تمایل ایفا کند و شما قطعا می‌توانید جناح‌های مختلف را علیه خودشان و دیگر جناح‌ها بشورانید. ممکن است نمونه‌های بسیاری وجود داشته باشد که در آنجا این رفتارها، پاداش‌هایی منتظره و یا بعضا غیرمنتظره به دنبال داشته باشند… ولی پیامدهایی غیرمنتظره نیز خواهند داشت.

در E3 از شخصیت اصلی جدید بازی، ایدن کالدول رونمایی کردید. هدف او در بازی چیست؟ آلوده بودن او به ویروس، چه نقشی در شخصیت و پیشرفت او دارد؟

کریس آولون: نمی‌خواهیم در این مرحله، درباره پیشینه ایدن و قوس داستانی او زیاد صحبت کنیم، اما به جرات می‌توان گفت که اهداف او ثابت نیستند. همانطور که او بیشتر خودش، شهر و ساکنان آن را می‌شناسد و در بازی جلو می‌رویم، این اهداف نیز تغییر می‌کنند. و جدای از اهداف شخصی ایدن، لیست وظایف روزانه او نیز تحت تاثیر (و یا مطابق با) جناح‌های مختلف موجود در بازی است و آن‌ها نیز همچنین به شدت وابسته به اهدافی هستند که بازی‌بازان تمایل دارند در چشم‌انداز شهر به آن‌ها دست یابند.

با این حال هنوز هم چالش‌ها و تهدیدات مشترکی وجود دارند که همه در دنیای Dying Light با آن‌ها سروکله می‌زنند. ویروسی که بیشتر انسانیت را نابود کرده است، همیشه وجود دارد و زندگی تمام ساکنان شهر، از جمله خود ایدن را در خطر قرار می‌دهد. تهدید آلوده شدن یک شخص به ویروس و ملحق شدنش به ارتش زامبی‌ها در خیابان‌های شهر، هیچوقت از ذهن بازی‎‌باز دور نمی‌شود و این به نوعی یک نیروی پیشران مداوم برای تمام افرادی است که در شهر زندگی می‌کنند و بزرگترین دلیلی است که چرا جناح‌های مختلف، تشنه به خون یکدیگر هستند. اما اگر چه تهدید آلوده شدن، بسیار خطرناک است ولی از جنبه مثبت قضیه، همچنین دلیلی برای همکاری جناح‌ها برای رسیدن به هدفی مشترک یعنی بقا است و ایدن نقش خود را در این خصوص در Dying Light 2 ایفا خواهد کرد.

ایدن به خصوص با توجه به فشارهای اخیر برای ارائه قهرمانانی متنوع‌تر، کمی آشنا به نظر می‌رسد. آیا این موضوع همه‌گیر شده است؟ آیا ایدن قرار است همان شمایلی باشد که تبدیل به تمرکز اصلی در جهان شده است؟

کورنل جاسکولا: ما شخصیت قابل بازی خود را با هدفی مشخص در ذهنمان خلق کرده‌ایم. ما می‌خواهیم که ایدن ظرف خالی و صدفی باشد که بازی‌بازان با تصمیمات خود پر می‌کنند. ایدنی که در نهایت ظاهر می‌شود، توسط جهت‌گیری اخلاقی خود بازی‌باز شکل خواهد گرفت.

دموی E3 تمرکز ویژه‌ای بر روی تصمیمات بازی‌باز داشت. آیا با یک سیستم اخلاقی کلاسیک در ایفای نقش یک قهرمان روبرو هستیم و یا این که بستگی به خود شما دارد تا کاری که انجام داده‌اید را “خوب” یا “بد” تعبیر کنید؟

کریس آولون: خبری از یک نوار اخلاقی سنتی و یا سیستم کارمایی که در عناوین دیگر می‌بینید نخواهد بود. شما خود اعمال خود را قضاوت خواهید کرد. در نهایت شما می‌دانید که چرا باید تصمیم بگیرید و چه هدفی پشت تصمیم شما وجود دارد و سپس با عواقب تصمیم خود روبرو خواهید شد. حتی اگر بهترین قصد و نیت را نیز داشته باشید، کاملا این امکان وجود دارد تصمیمی که می‌گیرید شما را در چشم بقیه تبدیل به یک شخصیت شرور و یا دشمن کند و تصمیمی که ممکن است بر اساس دلایل شخصی خود بگیرید ممکن است در نهایت ساکنان شهر آن را به عنوان کاری از روی حسن نیت تعبیر کنند. در نهایت باید گفت که بازی‌باز جهت‌گیری اخلاقی خود را دارد ولی ممکن است جهان پیرامونش، او را بر اساس دستورالعمل، چشم‌انداز و انگیزه‌های خود قضاوت کند.

در حالی که دوستان شما از Colonel به عنوان یک شخصیت شرور یاد می‌کنند، با این حال جامعه‌ای که او شکل داده در واقع بسیار خوب به نظر می‌رسد. حداقل بهتر از منجلابی است که در شهر جریان دارد. وقتی با Colonel روبرو می‌شوید، دو گزینه در اختیار دارید؛ می‌توانید با او کار کنید و یا این که او را بکشید و دریچه‌های آب را باز کنید. آیا باید قلعه را فدای دوستان خود در داخل شهر کنید؟

آیا این امکان وجود دارد که نقش یک جوکر را در بازی ایفا کنیم؟ این که همه را در مقابل یکدیگر قرار دهیم و فقط محض خندیدن، هرج و مرج ایجاد کنیم؟

کریس آولون: بله. Dying Light 2 به گونه‌ای طراحی شده تا بازی‌باز هر نقشی که دوست دارد را بازی کند: نیکوکار، کمک‌کننده، خائن، یک غارتگر خودخواه، یک اصولگرای بی‌رحم و یا حتی یک شیاد را در صورت تمایل ایفا کند و شما قطعا می‌توانید جناح‌های مختلف را علیه خودشان و دیگر جناح‌ها بشورانید. ممکن است نمونه‌های بسیاری وجود داشته باشد که در آنجا این رفتارها، پاداش‌هایی منتظره و یا بعضا غیرمنتظره به دنبال داشته باشند… ولی پیامدهایی غیرمنتظره نیز خواهند داشت. اگر چه می‌توانید هرج و مرج ایجاد کنید، ولی از طرفی این خطر وجود دارد که خودتان نیز در این هرج و مرج غرق شوید.

بخش اعظم دموی E3، در خارج از شهر، در فضای حومه شهر و در پایگاهی مجزا جریان داشت. فضاهای اطراف شهر تا چه اندازه بزرگ است؟ آیا جوامع منحصر به فرد دیگری نیز وجود دارند که امکان روبرو شدن با آن‌ها را داشته باشیم؟

کورنل جیسکولا: در کل شهر چهار برابر بزرگتر از تمام نقشه‌های ترکیب شده در عنوان نخست Dying Light است. این نقشه شامل هفت ناحیه مختلف، از جمله مناطقی غیرشهری نیز می‌شود. هر ناحیه یک محیط کاملا منحصر به فرد است که هر اینچ از آن قابل بازی چه در راستای افقی و چه در راستای عمودی است (از لحاظ جابجایی در نقشه). ساکنین شهر دو جناح اصلی Peacekeeperها و Scavengerها و سایر جوامع مختلفی هستند که بازی‌باز می‌تواند آن‌ها را اکتشاف کند.

در پایان دمو، تصمیمات ایدن به آزاد شدن یک منطقه کاملا جدید منجر شد. آیا این امکان وجود دارد که در صورت اتخاذ تصمیماتی دیگر، این ناحیه را به طور کامل از دست بدهیم؟

کورنل جیسکولا: اگر ایدن تصمیم دیگری می‌گرفت، این ناحیه همچنان غرق در آب باقی می‌ماند. این ناحیه همچنان قابل بازی بود ولی به شیوه‌ای کاملا متفاوت. تعداد زیادی از فعالیت‌ها و ماجراهایی که مرتبط با آن تصمیم هستند، از دست خواهند رفت. لازم به اشاره است که در جریان اولین تجربه بخش تک نفره Dying Light 2، شما احتمالا 50 درصد از محتویات آن را خواهید دید.

شما همچنین به نوع جدیدی از زامبی در انتهای دمو اشاره کردید. می‌توانید در این مورد بیشتر صحبت کنید؟ بازی‌بازان انتظار دیدن چه تعداد زامبی جدید را داشته باشند؟

کورنل جیسکولا: نمی‌خواهم خیلی در مورد جزئیات صحبت کنم ولی می‌توانم بگویم که Dying Light 2، پانزده سال بعد از حوادث عنوان نخست جریان دارد؛ بنابراین دیدن تکامل ویروسی که این هیولاها را بوجود آورده است، منطقی به نظر می‌رسد. شما می‌توانید انتظار دشمنان جدید و راه‌های جدیدی برای مبارزه با آن‌ها را داشته باشید.

سال گذشته، یکی از موارد جدیدی که به ما نشان دادید، “معماهای پارکوری” بود ولی امسال نمونه جدیدی از آن ندیدیم. آیا این معماها هنوز هم مورد توجه شما قرار دارند؟

کورنل جیسکولا: ما در تلاش هستیم تا یک ماجراجویی به یاد ماندنی را برای بازی‌باز به ارمغان آوریم. ما از “حباب‌های” گیم‌پلی بسیار زیاد و مختلفی برای دستیابی به این هدف استفاده می‌کنیم. بخش‌هایی که شما باید از مسیر مناسب سر در بیاورید و در حالی که به طور مداوم بر استقامت خود نظارت می‌کنید، مجموعه‌ای از حرکات را انجام دهید، یکی از آن‌ها است. بنابراین بله، ما هنوز تمرکز زیادی روی آن داریم.

در تک لند، ما همیشه علاقمند به فناوری‌های جدید هستیم مخصوصا وقتی صحبت از فوتو-رئالیسم و واقع‌گرایی گرافیکی باشد. ردیابی پرتو سال‌هاست که به عنوان هدفی نهایی در گرافیک‌های هم‌زمان گرافیکی مطرح است؛ بنابراین قطعا به دنبال آن هستیم. در مورد DLSS کمی تردید داریم ولی در این حوزه نیز در حال انجام تحقیقات هستیم.

یکی از چیزهایی که در دموی امسال، بسیار من را تحت تاثیر قرار داد، موسیقی آن بود. موسیقی بازی، حس بسیار پویایی را ایجاد می‌کند. چه کسی وظیفه ساخت موسیقی متن را بر عهده دارد؟

کورنل جیسکولا: هدف ما یک موسیقی متن درجه یک با موزیکی است که فضای تیره‌ای را برای “عصر تاریک و مدرن” ما منتقل کند. اولیور دراوییر (Olivier Deriviere)، آهنگساز مشهور بازی‌های ویدئویی، این موسیقی را برای ما می‌سازد. این دمو همچنین حاوی آهنگ Help I’m Alive از Metric بود. ما موزیکی را می‌خواستیم که تا حد امکان به روح Dying Light نزدیک باشد و البته سیستمی را معرفی کند که به صورت پویا، موسیقی را با شرایطی که بازی‌باز در آن قرار دارد تطبیق دهد.

به نظر می‌رسد که بازی از لحاظ بصری نیز نسبت به سال گذشته بهبود داشته است. آیا شما از تکنیک‌های پردازش جدید، مانند ردیابی پرتو و یا DLSS استفاده می‌کنید؟ آیا در آینده، استفاده از آن‌ها را در نظر می‌گیرید؟

پاول رولدر: در تک لند، ما همیشه علاقمند به فناوری‌های جدید هستیم مخصوصا وقتی صحبت از فوتو-رئالیسم و واقع‌گرایی گرافیکی باشد. ردیابی پرتو سال‌هاست که به عنوان هدفی نهایی در گرافیک‌های هم‌زمان گرافیکی مطرح است؛ بنابراین قطعا به دنبال آن هستیم. در مورد DLSS کمی تردید داریم ولی در این حوزه نیز در حال انجام تحقیقات هستیم.

دمویی که شاهد بودیم، در چه نرخ وضوحی اجرا می‌شد؟ از نظر من، قطعا بازی واضح‌تر از نرخ وضوح 1080p بود. چه نرخ وضوح و ویژگی‌هایی را برای ارائه بر روی کنسول‌های قدرتمندتر همچون ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 4 پرو در نظر دارید؟

پاول رولدر: دمویی که شاهد بودید در نرخ وضوح 2.5K (2560×1440) اجرا می‌شد. ما می‌خواهیم بازی در کنسول‌های ایکس باکس وان و پلی استیشن 4، با نرخ وضوح فول اچ‌دی (1920×1080) اجرا شود. هنوز خیلی زود است تا از ویژگی‌های اختصاصی کنسول‌های قدرتمندتر صحبت کنیم، اما اولویت اصلی ما، یک تجربه روان از گیم‌پلی (پارکور، مبارزات و غیره) است.

به نظر می‌رسد که Dying Light 2، کاندیدای خوبی برای تبدیل شدن به یک عنوان میان‌نسلی باشد. شما قبلا به آن اشاره کرده‌اید، ولی می‌توانید تائید کنید که بازی برای کنسول‌های نسل بعد نیز ارائه خواهد شد؟

پاول رولدر: تک لند همیشه به جدیدترین اسباب‌بازی‌ها توجه دارد! واضح‌تر بگویم بله، از آغاز مراحل ساخت بازی، برنامه این بود که Dying Light 2 را به عنوان یک بازی میان نسلی توسعه دهیم.

ممنون که به سوالات من پاسخ دادید!

عنوان Dying Light 2 قرار است در نیمه اول سال 2020 میلادی، بر روی پلتفرم رایانه‌های شخصی و کنسول‌های ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 عرضه و منتشر شود.

منبع :

WCCFTECH

283 پست
هادی اسماعیل‌زاده
دانشجوی ارشد تبدیل انرژی که علاقه زیادی به بازی‌های رایانه‌ای خصوصا عناوین نقش‌آفرینی داره. اوقات فراغت خودشو با فیلم و کتاب پر میکنه و در حال حاضر در بخش گیمینگ وینفون مشغول به فعالیت است.
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , ,