لرزش صفحه یکی از مشکلات عمومی دستگاه‌هایی است که به ویندوز 10 مجهز هستند و عموماً لرزش صفحه در دستگاه‌های قدیمی‌تر به وجود می‌آید چرا که کارت گرافیک آن‌ها توسط سازنده‌شان در ویندوز 10 پشتیانی نمی‌شود.

و البته لرزش صفحه ممکن است در سیستم‌های جدید نیز رخ دهد، ولی تشخیص منشا این مشکل در سیستم‌های جدیدتر آسان‌تر از سیستم‌های قدیمی‌تر است و در اکثر مواقع، درایورها باعث رخ دادن چنین پدیده‌ای می‌شوند.

به طور کلی، در یک کامپیوتر مجهز به ویندوز 10 لرزش صفحه به دو دلیل رخ می‌دهد. دلیل اول، درایورهای خراب یا قدیمی است که می‌توان با نصب مجدد آن‌ها یا نصب به‌روزرسانی لرزش صفحه را برطرف کرد. دلیل دوم اپلیکیشن‌های نصب شده روی سیستم هستند که برای رفع لرزش صفحه یا باید آن‌ها را به‌روزرسانی کرد یا به طور کامل از سیستم عامل حذف کرد.

مایکروسافت به کاربران توصیه کرده است که برای حل این مشکل از تسک منیجر استفاده کنند تا منشا آن را پیدا کنند.

برای این کار، تنها کافی است که تسک منیجر را باز کنید و ببینید که آیا تسک منیجر دچار لرزش می‌شود یا نه. برای باز کردن تسک منیجر می‌توانید روی Taskbar کلیک کرده و روی گزینه‌ی Task Manager کلیک کنید یا کلید‌های CTRL + Shift + Esc را در صفحه کلید فشار دهید.

اگر تسک منیجر نیز دچار لرزش است، به احتمال بسیار زیاد مشکل از درایورها است، ولی اگر تسک منیجر لرزشی نداشت و عادی بود، اپلیکیشنی در ویندوز 10 به علت ناسازگاری با این سیستم عامل باعث به وجود آمدن آن شده است.

چگونه بفهمیم که درایور گرافیک قدیمی است

اگر درایورها عامل به وجود آورنده‌ی لرزش صفحه هستند، می‌توان در اکثر مواقع با نصب آخرین نسخه تمام مشکلات آن‌ها را برطرف کرد.

در این جا ابتدا باید فهمید که چه نسخه‌ای از درایورها روی سیستم شما نصب شده است و سپس باید آن را با اطلاعات ارائه شده توسط سازنده‌ی سخت افزارتان مقایسه کنید. اگر نسخه‌ی درایور شما قدیمی‌تر است، باید اقدام به به‌روزرسانی درایورها کنید.

برای پیدا کردن نسخه‌ی درایورها، ابتدا روی منوی استارت ویندوز 10 کلیک راست کنید و روی Device Manager کلیک کنید. قسمت Display Adapters را گسترش دهید و روی کارت گرافیکتان در آن قسمت کلیک کنید. وارد قسمت Driver شوید و در آن قسمت نسخه‌ی درایور را می‌توانید ببینید.

راه دیگر برای فهمیدن نسخه‌ی درایور گرافیک، استفاده از ابزار DirectX Diagnostic Tool است که در خود ویندوز 10 به صورت پیش فرض وجود دارد. برای اجرا کردن این ابزار، در منوی استارت عبارت dxdiag را تایپ کنید. جزئیات درایور گرافیک در قسمت Display قرار دارند (مطابق تصویر بالا)

حال که نسخه‌ی درایور گرافیک را فهمیدید، آن‌ها را با سایت سازنده‌ی کارت گرافیکتان مقایسه کنید و اگر نسخه‌ی درایور شما قدیمی‌تر است، نسبت به دانلود نسخه‌های جدیدتر اقدام کنید.

چگونه مشکل درایورهای ناسازگار را حل کنیم؟

اگر اپلیکیشن خاصی در ویندوز باعث به وجود آمدن لرزش در صفحه نمایش شده است، رفع کردن آن کمی مشکل‌تر از مورد قبل است. چرا که این بار ابتدا باید فهمید که کدام اپلیکیشن باعث به وجود آمدن چنین پدیده‌ای شده است و تنها راه فهمیدن آن، حذف اپلیکیشن‌ها به صورت تک تک است تا جایی که لرزش صفحه متوقف شود.

برای آسان‌تر کردن این فرایند، ابتدا با اپلیکیشن‌هایی شروع کنید که در مدت بسیار طولانی به‌روزرسانی نشده‌اند، چرا که این اپلیکیشن‌ها بیشتر در معرض ناسازگاری با ویندوز 10 هستند.

همچنین می‌توانید پردازش‌های شخص ثالث را با استفاده از تسک منیجر در ویندوز متوقف کنید و ببینید آیا تفاوتی ایجاد می‌شود یا نه. گاهی اوقات پیش می‌آید که بستن اپلیکیشن‌ها به صورت عادی تنها رابط کاربری آن‌ها را متوقف می‌کند و همچنان این اپلیکیشن‌ها در پس زمینه به انجام پردازش‌هایشان ادامه می‌دهند.

در سیستم‌هایی که به طور کامل به‌روز هستند، که شامل مواردی مانند به‌روزرسانی‌های ویندوز، درایورها و اپلیکیشن‌ها می‌شود، معمولاً این پدیده رخ نمی‌دهد. و اگر چنین چیزی رخ داد، آسان‌ترین راه تماس گرفتن با سازندگان سخت افزار یا اپلیکیشنی است که معتقدید باعث به وجود آمدن آن شده است. ناسازگاری‌های اپلیکیشن‌ها را می‌توان با انجام به‌روزرسانی به راحتی رفع کرد. این گونه مشکلات مخصوصاً در نسخه‌ی ویندوز 10 اپلیکیشن‌ها به وجود می‌آید و علت آن تست نکردن اپلیکیشن‌ها قبل از عرضه‌ی رسمیشان است.

اگر هیچ کدام از این راه حل‌ها برای شما کارساز نبود، یک راه دیگر نیز وجود دارد و آن ریفرش کردن سیستم است. با ریفرش کردن، تمام تنظیمات سیستمتان به حالت پیش فرض باز خواهد گشت و بر خلاف دیگر روش‌ها، هیچ اپلیکیشن یا فایلی از روی سیستم پاک نخواهد شد. واضح است ریفرش کردن سیستم در مقایسه با دو راه حل قبلی نیازمند زمان بیشتری است ولی حداقل با انجام آن مطمئن خواهید شد که نه درایورها و نه اپلیکیشن‌ها عامل به وجود آمدن این پدیده هستند.

224 پست
مسعود پاکراه
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
نادرزاد
پاسخ دهید شنبه 31 شهریور 1397

البته دلیل دیگه این مشکل هم میتونه بدلیل اشکال سخت افزار دستگاه باشه که برای من روی دستگاه surface pro4 اتفاق افتاد و با ارتباطی که با پشتیبانی آنلاین مایکروسافت برقرار کردم و اتصال مستقیم آنها به دستگاه من، این اشکال پس از بررسی تمام راهکارها، از طرف کمپانی مورد تایید قرار گرفت و این امکان فراهم شد تا برای رضایتمندی مشتریان، دستگاه را تعویض نمایند البته بر اساس policy های کمپانی.

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , ,