در شانزده سال گذشته 9 نسخه از فرنچایز Halo عرضه شده است. این سری بازی در مجموع توانسته نظر بازیکنان را به خود جلب کند و در صنعت بازی عنوانی موفق بوده است. اما این فرنچایز هم بالا و پایین‌هایی داشته است. در ادامه با رتبه بندی نسخه‌های مختلف سری بازی Halo با تیم کافه اکس باکس وینفون همراه باشید.

عظمت بازی Halo: Combat Evolved در زمان انتشار همه را شگفت زده کرد. این بازی در بخش‌های مختلف به خصوص نوع روایت داستان و گیم‌پلی سال‌ها از زمان خود جلوتر بود و همه‌ی این‌ها صاحبان اکس باکس را ذوق زده کرده بود. این فرنچایز آن‌قدر خوب عمل کرد که هیچ عنوانی توانایی رقابت با آن را نداشت و بعد از گذشت زمان بازی‌هایی که می‌توانستند با آن رقابت کنند را Halo killers می‌نامیدند.

در این پست به مقایسه نسخه‌های مختلف بازی با یکدیگر از بهترین به بدترین می‌پردازیم. این که هر کدام در مقابل دیگری چه برتری‌هایی داشته است و چگونه به ادامه ماجراجویی با سری بازی Halo کمک کرده‌اند.

Halo 2

در حالی که Halo: Combat Evolved به عنوان مقدمه برای ورود به دنیای بازی Halo قلمداد می‌شود، Halo 2 داستانی ارائه می‌دهد که بیش از هر چیز به جنبه‌های شخصی داستان زندگی Arbiter می‌پردازد. همه Chief را به عنوان شخصیت اصلی می‌شناسند اما باید گفت که Arbiter یکی از مهم‌ترین عناصر بازی و همچنین شخصیت نقش مکمل بازی است.

شاید همه از این مسئله لذت نبرند اما تمرکز بازی بر Arbiter و Covenant این اجازه را به سازندگان داد تا شخصیت پردازی و داستان نویسی جدید و جالبی را در کنار گیم‌پلی مخصوص Halo قرار دهند. از نظر خیلی‌ها داستان بازی و نحوه پردازش آن در کنار بزرگنمایی‌های انجام شده بهترین داستان نوشته شده برای سری بازی Halo است. داستان بازی در کنار موسیقی عالی ساخته شده توسط Marty O’Donnel بازی را بی رقیب می‌کند.

اما درباره‌ی گیم‌پلی باید گفت که هر دو قسمت تک‌نفره و مولتی‌پلیر راضی کننده هستند. در حالی که گیم‌پلی خطی است، بازی Halo 2 نشان می‌دهد که یک بازی خطی خوب چگونه باید باشد. هر منطقه از بازی با مناطق دیگر متفاوت است و حس پویایی به بازیکن می‌دهد. سازندگان در بخش مولتی‌پلیر بازی اکس باکس لایو را به نقشه اضافه کردند که با سیستم انقلابی Party در آن زمان کاری عالی شمرده شد. همچنین آن‌ها با تقویت سبک تیر اندازی چند‌نفره که از نسخه Halo: Combat Evolved روی ان کار شده بود به بخش مولتی‌پلیر کمک کردند.

Halo 2 در استور اکس باکس موجود نیست اما می‌توانید با خرید نسخه Master Chief Collection از بازی کردن آن لذت ببرید.

Halo 3: ODST

در اکثر نسخه‌های سری بازی Halo بازیکن در نقش یک Spartan سرسخت در بازی جلو می‌رود و به حساب دشمنان فضایی می‌رسد. انگار که به هبچ وجه نمی‌شود جلوی او را گرفت. در اصل وهم قدرت در بازی وجود دارد. اما بازی Halo 3: ODST این فرمول را به هم می‌زند. در این قسمت به جای بازی به عنوان Master Chief دوست داشتنی نقش یکی از سربازان Orbital Drop Shock Troopers را که نیروهای ویژه ارتش UNSC هستند را بر عهده داریم و تنها راه نجات پیوستن به دیگر اعضای گروه و فرار کردن است. چیزی که در عنوان ODST  بسیار دوست داشتنی است، نشان داده شدن بخش‌های تاریک دنیای Halo است. شما سپر، سلاح ویژه و خیلی دیگر از تجهیزات پیشرفته را در اختیار ندارید بلکه هوش و تیم شما تنها دارایی‌هایتان هستند.

نتیجه‌ی این افزایش خطر این است که گیم‌پلی بازی نسبت به نسخه‌های قبلی بسیار تاکتیکی‌تر می‌شود. در کل این عنوان با ارائه داستانی با تکیه بر همکاری، گیم‌پلی چالش برانگیز ، حالت جدید Firefight و موسیقی فوق‌العاده Halo 3: ODST یکی از راضی‌کننده‌ترین و متفاوت‌ترین تجربه‌های سری بازی Halo است.

Halo: Combat Evolved

همه چیز از این بازی شروع شد. Halo: Combat Evolved شروع ورود سری بازی Halo به دنیای بازی‌های رایانه‌ای و ژانر علمی تخیلی بود که در هر دوی آن‌ها توفان به پا کرد. ساختار غیر خطی بازی و دشمنان با هوش مصنوعی بالا نفس تازه‌ای در شش‌های بازی‌های تیراندازی بود. بازی‌هایی که قبل از Combat Evolved عرضه شده بودند دارای هوش مصنوعی ضعیف بودند و بازی کردن به تیر اندازی به دشمنان بی عقل در یک راهرو کوچک خلاصه می‌شد، که بعد از گذراندن نیمی از بازی برای شما تکراری می‌شد و علاقه‌ای به ادامه آن نداشتید.

داستان نیز در عین سادگی تمام محتویات لازم برای شناساندن Halo به دنیا و صنعت بازی داشت. بازی با میانگین نمرات 97 چنان مورد تقدیر منتقدان قرار گرفت که در آن زمان هیچ عنوانی نمی‌توانست با آن رقابت کند. Combat Evolved با استاندارد‌های سال 2001 واقعا یک شاهکار به تمام معنا بود.

اگر چه تمام تعریف‌های گفته شده از بازی کافی بود تا به تالار شهرت دنیای بازی‌های رایانه‌ای راه پیدا کند، اما این عنوان پایه گذار آینده فرنچایز Halo در ژانر تیراندازی نیز بود. بخش مولتی‌پلر بازی از کابل LAN پشتیبانی می‌کرد به این معنا که در صورت وجود 4 دستگاه اکس باکس و تلوزیون می‌توانستید با 15 نفر از دوستانتان مشغول بازی شوید.

Halo Wars 2

Halo Wars 2 بعد از گذشت 7 سال از انتشار نسخه قبلی این عنوان یعنی Halo Wars با شناساندن یک جناح جدید در Atriox و Banished معرفی شد. با الهام گیری از نسخه اصلی Halo و المان‌های آن، بازی Halo Wars 2 تجربه‌ای از داستانی جانبی هرچند ساده و قابل پیش‌بینی اما تازه و دل‌چسب را به هواداران ارائه داد. در اصل در بازی روی گیم‌پلی تمرکز شده و داستان چیزی نیست که فکر بازیکن را درگیر کند، اما برای چنین عنوانی با این اهداف کافی است.

در واقع ارزش اصلی این بازی به بخش مولتی‌پلیر آن است. با بهره گیری از المان‌های اصلی سری بازی Halo و عمق دادن به آن‌ها و حتی ایجاد ویژگی‌های جدید برای این نسخه از بازی، Creative Assembly یک بازی RTS مناسب را برای بازیکنان و در عین حال عنوانی با عمق زیاد برای بازیکنان حرفه‌ای ایجاد کرد. این عنوان می‌تواند ساعت‌ها بازیکن را سرگرم کرده.

Halo Wars

Halo Wars عنوانی است که دوره‌ی جوانی خیلی از بازیکنان دارای اکس باکس با آن گذرانده شده است. این بازی توسط Ensemble Studios ساخته شد که نسخه‌ی استراتژی و real-time بازی بود. برای دوستداران و علاقه‌مندان به بخش داستانی بازی، باید گفت که داستان در مورد روزهای اولیه جنگ Human-Covenant است. با توجه به این که این بازی تمام انتظارات لازم برای این سبک را برآورده کرد اما همچنان همانند نسخه دوم یا Halo Wars 2 چیزی بیش‌تر برای ارائه نداشت. در واقع حتی از Halo Wars 2 نیز قابل پیش‌بینی‌تر بود. چرا که به جای معرفی ویژگی‌های جدید مانند Banished که در Halo Wars 2 وجود داشتند تنها به Covenantها بسنده کردند، که این مسئله سبب تکراری شدن بازی شد.

خوشبختانه بخش مولتی‌پلیر تجربه‌ای متفاوت بود. دیدن این که سری بازی Halo می تواند در ژانر RTS نیز موفق باشد بسیار قابل بحث بود. هرچند که با وجود این پتانسیل بالا در ژانر جدید وجود باگ‌ها و مشکلات فراوان به بازی ضربه زد. شاید بتوان گفت که Ensemble Studios با ساخت این بازی ایده‌ و الگو ساخت نسخه دوم از این بازی یعنی Halo Wars 2 را به Creative Assembly داد.

Halo 4

بازگشت Master Chief که بسیار مورد انتظار بود توسط 343 Industries در سال 2012 رقم خورد. بازی از نظر گرافیکی فوق‌العاده بود و بهترین کیفیتی که اکس باکس 360 می‌توانست ارائه دهد را نشان می‌داد به طوری که به عنوان یک الگو برای بازی‌های دیگر شناخته شد. البته برعکس نسخه‌های گذشته Master Chief این بازی با نمره‌ی 87 نتوانست تجربه نمره عالی 97 را تکرار کند اما باز هم متااسکور قابل قبولی گرفت.

بهترین قسمت Halo 4 نحوه روایت آن بود. در این بازی بود که جزییات داستان زندگی Master Chief برای اولین بار به بازیکن معرفی شد. همراه شدن Cortana به عنوان دستیار و روند رو به رشد او در مسئله هوش مصنوعی با پیشرفت در بازی و دیالوگ‌های رد و بدل شده میان این دو شخصیت مهم سری بازی Halo داستانی عمیق و احساسی برای بازیکنان ایجاد می‌کند که به رگ و ریشه قلب آن‌ها نفوذ کند.

اما قسمتی که Halo 4 کاملا در آن رد شده است، بخش گیم‌پلی بازی است. با وجود هوش مصنوعی ضعیف دشمنان و لول‌های بد طراحی شده، گیم‌پلی عنوان Halo 4 اصلا تعریفی نیست. در بخش مولتی‌پلیر نیز بازی تصمیمات اشتباه عنوان Halo: Reach را ادامه داد به طوری که قسمت چند‌نفره بازی اصلا شبیه سری Halo نبود.

Halo 3

Halo 3 یکی از بزرگ‌ترین انتشارات در زمینه سرگرمی بود. حتی با وجود مورد انتقاد قرار گرفتن توسط تعدادی از تحلیلگرها به خاطر افت فروش هفتگی کمی بعد از انتشار بازی باز هم نمی‌توان منکر بزرگ بودن این عنوان شد. Halo 3 بهترین مولتی‌پلیر تا کنون را در میان تمام نسخه‌های فرنچایز Halo دارد. با تکیه بر بازخوردهای گرفته شده از عنوان Halo 2 استدیوی Bungie قادر بود تا مولتی‌پلیر نسخه سوم بازی را به بهترین شکل ممکن فرم دهی کند. وجود مود Forge نیز به این بخش کمک شایانی کرد. با وجود نقدهای تندی در مقابل بازی، عنوان Halo 3 کاملا با فرمول و چهارچوب سری Halo هماهنگی داشت.

اما مشکلاتی در بخش داستانی و تک‌نفره بازی وجود دارد. روایت داستان بسیار ضعیف کار شده است و حتی تا نیمه‌های بازی به معنای واقعی چیزی به عنوان شخصیت پردازی وجود ندارد و در بخش دوم بازی به صورت مقوایی به آن پرداخته می‌شود. در مجموع باید گفت که داستان بازی اصلا راضی کننده نیست. بخش گیم‌پلی نیز زیاد تعریفی نیست. در Halo 3 بدترین هوش مصنوعی ممکن برای دشمنان ساخته‌شده‌است. اما در مقابل طراحی مراحل بازی به قدری با دقت و هوشمندانه انجام شده که دیگر کسی به این مسئله که قرار است با دشمنان خنگ پر شود اهمیت نمی‌دهد.

Halo 5: Guardians

گیم‌پلی بخش تک‌نفره به طور عجیبی بد بود. جدا از Hunterها، هوش مصنوعی و مراحل در بازی بسیار نا امید کننده‌اند. بر خلاف نسخه قبلی یعنی Halo 4 این عنوان دارای روایت داستان جذابی نیست که لااقل با آن بتوان بخش تک‌نفره را نجات داد. شخصیت‌های Jameson Locke و Fireteam Osiris پتانسیل تبدیل به نقش‌های جالبی در بازی داشتند اما آن‌گونه که باید به پردازش شخصیت‌های این دو پرداخته و دقت نشد.

در بخش مولتی‌پلیر سعی سازندگان بازی بر این بوده‌است که برخی از ویژگی‌های Halo سنتی را در بازی ایجاد کنند اما در بخش‌های دیگر، بازی تا جا داشته‌است از این سنت‌ها فاصله گرفته است. همین مسئله باعث شده که بازی Halo 5 گیج کننده باشد و نمی‌توان تشخیص داد که هدف بازی چیست که همین مسئله باعث شده کیفیت بازی به حد معمولی برسد. خوشبختانه مود Forge بسیار عالی است و به یکی از قسمت‌های فوق‌العاده بازی Halo تبدیل شده است.

Halo: Reach

Bungie تصمیم گرفت تا کار خود را با یک تجربه جدید در بازی Halo به پایان برساند. متاسفانه این بازی خیلی‌ها را از هر نظر ناامید کرد. روایت داستان بخش تک‌نفره دارای ساختار بدی بود. Reach از بازیکن می‌خواست که به اعضای Nobel Team اهمیت دهید اما آن‌ها برخلاف تلاش شما یکی پس از دیگری کشته می‌شوند. به جز شخصیت Jorge مرگ همه شخصیت‌های بازی اصلا تلخ یا ناراحت کننده نبود. این که داستان بازی مستقیما به سریال کوتاه The Fall of Reach مربوط می‌شود نیز کمکی به این عنوان نمی‌کند.

خوشبختانه هوش مصنوعی دشمنان این بار خوب کار شده اند، اما این مسئله هم باعث نمی‌شود که گیم‌پلی به خوبی نسخه‌های دیگر باشد که یکی از مهم‌ترین دلایل آن انتخاب سلاح‌های نا مناسب برای بازی بود. تنها تعداد کمی از سلاح‌های درون بازی کارآمد هستند و باید بقیه را روی طاقچه گذاشت تا خاک بخورند. در نهایت این امر سبب ایجاد حس تکراری شدن بازی می‌شود. در صورتی که همه‌ی این‌ها را در کنار هم قرار دهید متوجه خواهید شد که با ضعیف‌ترین نسخه Halo طرف هستید.

در بخش مولتی‌پلیر سعی شده‌است که Halo: Reach از سنت‌های معمول بازی فاصله بگیرد و ویژگی‌های جدیدی را به بازی اضافه شود. اما متاسفانه مانند Halo 5 این تغییرات مناسب سری Halo نبودند و در نهایت یک بازی با تناقض‌های بسیار نتیجه‌ی کار سازندگان و استدیو Bungie بود. حالت Firefight سرگرم کننده و قابل شخصی سازی بود. اما به تنهایی نمی‌توانست تمام نواقص بازی را جبران کند. Forge 2.0 نیز که آپدیت شده‌ی Forge بازی Halo 3 بود پیشرفتی در بازی به حساب می‌آمد اما همانند Firefight برای جبران کاستی‌های بازی کافی نبود.

 

نظرات خود را درباره‌ی این لیست با ما در میان بگذارید. آیا شما هم با این رده بندی موافق هستید؟

منبع :

WINDOWSCENTRAL

8 پست
پرهام مردانی
او دانشجوی رشته کامپیوتر مقطع کارشناسی دانشگاه تهران پردیس است. به موسیقی ، بازی های ویدئویی، فوتبال، فیلم و سریال علاقه‌ی وافری دارد و سعی می‌کند اغلب اوقات فراغت خودش را صرف مطالعه در مورد مباحث برنامه نویسی و طراحی، دیدن فیلم و سریال و ملاقات با دوستان کند. پرهان اکنون نویسنده وب‌سایت وینفون است.
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , ,