قطعا سرویس ایکس‌باکس گیم پس را می‌توان یکی از بهترین امکاناتی دانست که در اختیار بازی‌بازان در نسل هشتم کنسول‌های ویدیویی قرار داده شد. کاملا مشخص است که پس از موفقیت‌هایی که این سرویس به دست آورد، در مرکز توجه مایکروسافت قرار گرفت تا آن را تبدیل به یک سرویس دنباله دار و همیشگی برای کاربران کنسول‌های ایکس‌باکس کند. اما شاید موضوعی که به چشم ما نمی‌آید، پشت پرده و حقایقی باشد که این سرویس برای سازندگان و توسعه دهندگان به همراه داشته است. با وینفون همراه باشید.

این سرویس چیزی است که مایکروسافت در طول نسل هشتم توجه اصلی خود را روی آن قرار داد تا تمام عناوین و بازی های فرست پارتی و انحصاری خودشان را به آن اضافه کنند. در حالی که قدم‌های اخیر این شرکت در جهت تکمیل این سرویس مانند معرفی سرویس ایکس‌باکس گیم پس آلتیمیت (Xbox Game Pass Ultimate) و ایکس‌باکس گیم پس برای کاربران پلتفرم رایانه‌های شخصی فقط برای تحقق این هدف انجام شد که این سرویس را به گسترش بیشتری برساند و روند رو به رشد آن را همچنان حفظ کرده باشد.

هر زمان که درمورد این سرویس گفت و گو می‌شود، فقط بازی‌های فرست پارتی به خاطرمان می‌رسند. اما بازی‌های ترد پارتی نیز بخش زیادی از این سرویس را تشکیل داده‌اند طوری که بیش از نیمی از بازی‌های این سرویس بازی‌های ترد پارتی هستند. ناشران و توسعه دهندگان بازی‌های Third Party چه چیزی از این سرویس به دست آورده‌اند؟ نظر آن‌ها درمورد این سرویس چیست؟ همانطور که می‌دانید مدل کسب و کار این سرویس بدین شکل است که مردم با پرداخت مقداری بها قادر خواهند بود هر عنوانی که در لیست بازی‌های این سرویس قرار دارد را برای هر مدت زمانی که دوست دارند تجربه کنند که مقدار واقعا کم‌تری از پرداخت جداگانه برای این بازی‌ها است که برای هر کدام باید ۴۰ تا ۶۰ دلار پول بپردازند. تاثیر مالی این سرویس برای استودیوها و شرکت‌هایی که به مایکروسافت تعلق ندارند، اما بازی‌هایشان روی این سرویس قرار دارد چطور است؟

اخیر در طی برگزاری پنلی که در Gamelab تشکیل شده بود (که به وسیله Euro Gamer برگزار شده بود)، تعداد زیادی از افراد حرفه‌ای مشغول در صنعت بازی‌های ویدیویی نظر خودشان را درمورد سرویس اشتراکی ایکس‌باکس گیم پس اعلام کردند و در حالی که برخی از آن‌ها مثل Dino Patti، موسس استودیوی Playdead، که گفت مدل کسب و کار سرویس اشتراکی ایکس‌باکس گیم پس “در واقع اولین چیزی است که می‌بینم به صورت منصفانه و عادلانه حق و حقوق توسعه دهندگان و سازنده‌های بازی‌های رایانه‌ای را رعایت می‌کند”، اما عده دیگری نیز وجود داشتند که به اندازه او به این سرویس مشتاق نبودند و عکس العملی چنین مثبت به این موضوع نشان ندادند.

به عنوان مثال می‌توان از Fred Wester، مدیر عامل سابق استودیوی Paradox Interactive، یاد کرد که احساس می کند اگر چه مدل کسب و کار ایکس‌باکس گیم پس یک کسب و کار منصفانه و خوب است، اما در پایان باعث به وجود آمدن این نتیجه می‌شود که تعدادی از سازندگان و توسعه دهندگانِ به خصوص، به اندازه‌ای که بازی‌بازان بازی‌های آن‌ها را در این سرویس انجام داده‌اند، از مزایا و نتایج آن بهره مند نمی‌شوند و در واقع مقداری که بازی‌بازان زمان صرف بازی‌های آن‌ها در این سرویس می‌کنند، متناسب با درآمدی که به دست می‌آورند نیست. وی در این زمینه چنین اظهار نظر کرده است که:

در Spotify پرداخت به این شکل است که آن‌ها بر اساس تعداد دفعاتی که موسیقی شما پخش شده، به شما پول می‌دهند.

همچنین وی تکمیل صحبت‌های خود در ادامه چنین افزود که:

در Netflix آن‌ها به شما یک مبلغ ثابت می‌پردازند که بستگی به این دارد که آن‌ها فکر می‌کنند محصول شما چقدر می‌ارزد. این‌ها دو روش مختلف هستند که از پایه و اساس متفاوت هستند. این چیزی است که شما در اینجا (گیم پس) نیز می‌بینید.

وی در ادامه چنین گفت که:

برای مثال در OnLive آن‌ها می‌گویند شما می‌توانید بازی خود را روی سرویس ما داشته باشید تا در اختیار مردم قرار بگیرد و ما هم در عوض مشتری‌های زیادی برای شما جذب می‌کنیم و پول شما را هم بر اساس مقدار ساعاتی که مردم بازی شما را انجام داده‌اند به شما پرداخت خواهیم کرد. حال در استودیوی Paradox ما این مدل از کسب و کار را دوست داریم چون مردم بازی‌های ما را سه تا چهار هزار ساعت بازی می‌کنند. در حالی که مدل کسب و کار ایکس‌باکس گیم پس هنوز هم یک مدل خوب و مناسب برای ما است، اما ما فکر می‌کنیم که بهای بازی‌های ما به اندازه کافی پرداخت نمی‌شود چون مردم بازی‌های ما را بیشتر از بازی‌های سینگل پلیر داستان محور بازی می‌کنند.

در واقع Fred Wester عقیده دارد که آن مقداری که آن‌ها باید از انجام شدن بازی‌های خود پول در بیاورند، دریافت نمی‌کنند. البته این نکته را نیز بد نیست به خاطر سپرد که ایکس‌باکس گیم پس هنوز روزهای اول خود را سپری می‌کند و نسبت به سرویس‌های اشتراکی دیگری که مثلا در دنیای فیلم و سریال وجود دارد، هنوز در ابتدای مسیر طولانی، سخت و پر پیچ و خم خود قرار دارد و چنین سرویس‌های اشتراکی هنوز هم برای این صنعت بسیار جدید و نوپا است بنابراین هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که مایکروسافت باید متوجه شود. آن‌ها باید کم کم متوجه شوند همانطور که این سرویس‌ را بهبود می‌بخشند و آن را پیش می‌برند، چه مدل کسب و کاری بهترین و مناسب‌ترین شیوه پرداخت به توسعه دهندگان و بازی‌ سازهایی است که بازی‌هایشان روی این سرویس قرار می‌گیرد تا در خور شان این صنعت باشد و این که مردم چطور با چنین مدیایی تعامل و ارتباط مناسب برقرار می‌کنند. مایکروسافت هنوز هم باید چیزهای زیادی درمورد این سرویس یاد بگیرد.

موضوعی که تعدادی از توسعه دهندگان به آن اشاره کردند که میزان پرداختی که به آن‌ها می‌شود بر اساس مقدار زمانی نیست که بازی‌بازان بازی‌های آن‌ها را انجام می‌دهند، کاملا عادلانه، منطقی و منصفانه است اما ایکس‌باکس گیم پس هم یک سری مزیت‌های منحصر به فرد برای آن‌ها و بازی‌هایشان دارد که شیوه‌های مختلفی دارد که از این دست به عنوان مثال می‌توان از امکان دیده شدن بهتر و بیشتر برای سازنده‌هایی اشاره کرد که تازه اول راه خودشان هستند و به این شکل می‌توانند بهتر دیده شوند.

از طرفی دیگر نیز یک حقیقت وجود دارد که اگر مقدار پرداختیِ سازنده‌ها بر اساس مقدار ساعاتی باشد که بازی‌هایشان توسط گیمرها انجام می‌شود، بدین ترتیب ممکن است سازنده‌ها و توسعه دهنده‌هایی که بازی‌های کوچک در این سرویس دارند بسیار متضرر شوند چون اولا، بازی‌های آن‌ها آن مقدار از استقبالی که از بازی‌های بزرگ می‌شود را کسب نمی‌کنند و دوما، مقدار انجام بازی‌های آن‌ها نسبت به دیگران بسیار کم‌تر است چون ارزش تکرار دوباره کمی دارند و بازی‌بازان معمولا بعد از این که یک بار آن‌ها را بازی کردند، کنارشان می‌گذارند و دیگر سراغشان نمی‌روند. این در حالی است که هیچ شکی وجود دارد که Game Pass در مرحله اول بیشتر برای رضایت خاطر مشتریان ساخته شده است و بیشتر به عنوان روشی شناخته می‌شود که مردم به جای پرداخت هزینه برای خرید بازی‌های متعدد، فقط با پرداخت بهای یکی از آن‌ها همه این بازی‌ها را انجام دهند تا بدین ترتیب هزینه کمی‌تری خرج کنند. این موضوع نیز خودش در تضاد با این موضوع قرار می‌گیرد که به ازای مقداری که بازی‌ها انجام می‌شوند پول پرداخت شود. پس شاید این مدل از کسب و کار و پرداخت، بهترین روشی باشد که برای چنین سرویسی می‌توان در نظر گرفت.

منبع :

GAMINGBOLT

936 پست
عرفان رحیمی صادق
مطالب مرتبط
تبلیغات
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , ,