Acer-Predator_21_X_GX21-71_moodshot-number-pad-1بازار کامپیوترهای شخصی سال ها است که از دوران طلایی خود دور شده، چرا که گوشی های هوشمند تبدیل به مرکز توجه مشتریان معمولی شده اند و می توانند بخش عمده نیاز یک کاربر معمولی و غیر متخصص را برآورده سازند. اما همچنان در برخی عرصه ها کامپیوتر ها بی رقیب هستند و گوشی های هوشمند در این حوزه ها نمی توانند ورود کنند.

در بخش های تجاری، اداری، آموزشی، و دست آخر سرگرمی علی رغم رکود کلی بازار کامپیوترها ما همچنان شاهد تولید و عرضه محصولات قدرتمند و به روزی هستیم، و به عبارت دیگر این حوزه ها هنوز عامل سود دهی سازندگان کامپیوترهای شخصی هستند. در این میان بخش سرگرمی و گیمینگ سودآوری بیش تری نسبت به سایر حوزه های نامبرده دارد. نتایج تحقیقات موسسه Jon Peddie Research آمارهای جالبی را در این زمینه نشان می دهد، برای مثال بر طبق تحقیقات این موسسه بازار کامپیوترهای گیمینگ در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار از مرز ۳۰ میلیارد دلار عبور کرده است، رقم سرسام آوری که نشان از رشد این بخش از صنعت کامپیوترها دارد. در حقیقت موسسه Jon Peddie Research پیش بینی کرده بود که بازار کامپیوترهای گیمینگ در سال ۲۰۱۸ به رکورد ۳۰ میلیارد دلاری برسد، اما تقاضای بالای بازار و جهش این بخش باعث شد تا این رکورد دو سال زودتر رقم بخورد.

Jon Peddie اذعان داشته که بخش کامپیوترهای پرچمدار دلیل اصلی این جهش بوده، چرا که توانسته به تنهایی ۱۳ میلیارد دلار پول را روانه جیب تولیدکنندگان کند، رقمی که ۴۳% از سهم بازار امسال کامپیوترهای شخصی را شامل می شود. بازار میان رده ها با رقم تقریبا ۱۰ میلیارد دلاری در رده دوم سودآوری قرار داشته و سرانجام بخش کامپیوترهای پایین رده درآمد ۷ میلیارد دلاری را رقم زده است.pc-gaming-data

JPR بیان کرده که بخش آسیا اقیانوسیه به سبب کشش پایین کنسول ها در میان خریداران بیش ترین میزان رشد را تجربه کرده است، اما وقتی پای سخت افزار های بالا رده و پرجمدار به میان می آید این منطقه اروپای غربی و آمریکای شمالی است که در صدر جدول خودنمایی می کنند.

در این گزارش ذکر شده:

به واسطه رواج فرهنگ پی سی گیمینگ، جمعیت بالا، و فقدان کشش بالای کنسول ها در منطقه آسیا اقیانوسیه شاهد بالاترین میزان رشد بازار در این منطقه بوده ایم. رقمی که با رشد ۷% در سال ۲۰۱۶ به عدد حیرت آور ۱۱.۳ میلیارد دلار رسیده است. البته باید توجه داشت در زمینه بازار کامپیوترهای پرچمدار کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی در صدر قرار می گیرند، ما از نظر درصد رشد خرید محصولات پرچمدار آمریکای شمالی با رشد ۵.۷۸%، و اروپای غربی با رشد ۶.۶۳% پایین تر از منطقه آسیا اقیانوسیه قرار می گیرند که در زمینه افزایش رشد خرید کامپیوترهای پرجمدار رشد ۹.۶۱ را تجربه کرده اند. با این حال به علت اشتهای بالای کاربران غربی به پی سی گیمینگ و علاقه دیرینه آنها به خرید محصولات پرچمدار و گران قیمت، در مجموع هنوز هم بیش تر از آسیایی ها پول صرف کامپیوتر های پرچمدار می کنند.

Ted Pollak از تحلیل گران موسسه JPR در جمله ای اشاره کرده: مشتریان در سراسر دنیا به چندین علت همچنان از کامپیوترهای گیمینگ استقبال می کنند. در وهله اول حالت ارگونومی دسکتاپ ها به سبب میزان فاصله به هنگام استفاده از مانیتورهای HD و UHD جزییات بیش تری به معرض نمایش می گذارد. از سوی دیگر موس و کیبورد ترکیبی خارق العاده را برای کنترل بازی در اختیار کاربر قرار می دهند که بسیاری این ترکیب را به دسته های کنسولی ترجیح می دهند. دیگر آنکه طراحان محصولات هزاران گزینه جهت شخصی سازی عملکرد و ظاهر دستگاه خود را ارایه می کنند.

برای مثال ارایه سیستم های مختص رانندگی و پرواز و دسته های مخصوص، امکان بهره گیری از چندین نمایشگر همزمان، کارت های گرافیک وحشتناک قدرتمند، و از سوی دیگر طیف وسیعی از نوت بوک های گیمینگ، از کیس های گیمینگ گرفته تا نوت بوک های نازک و سبک، که بهره مند از خنک کننده مایع، نورپردازی، SSD، میکروفون های مخصوص گیمینگ، کیبورد های مکانیکی، تقویت کننده های گرافیک نوت بوک، و سرانجام سازگاری لوازم جانبی XBOX با کامپیوترهای گیمینگ همگی نمونه هایی از قدرت شخصی سازی و تنوع بیش تر پی سی گیمینگ در مقابل کنسول ها است، که باعث شده پی سی گیمر ها بیش از همیشه گزینه های متنوعی را در اختیار داشته باشند.

واضح است که بازار بازی و سرگرمی به واسطه نوآوری های جدید بخش پرچمداران بازار در حال خروش و غرش است. هم چنین سازندگان لپ تاپ ها در حال قرار دادن سخت افزار های رده بالای گیمینگ در دل دستگاه های نازک هستند که این امر احتمالا یکی از دلایل رشد روزافزون بازار سخت افزار های گیمینگ است. عامل دیگر این رشد را باید در کیفیت بالا و نوآوری های عرصه نمایشگرها پیدا کرد، و سرانجام واقعیت مجازی در سال های اتی با ارزان تر شدن هدست های واقعیت مجازی به تداوم این رشد کمک خواهند کرد.

 

 

منبع :

MSPU

1347 پست
محسن توکلی نیا
سردبیر بخش سخت افزار و گیم. همراه شما کاربران عزیز 😉
مطالب مرتبط
تبلیغات
دیدگاه کاربران
saeed
پاسخ دهید دوشنبه 4 بهمن 1395

میشه تیتر خبر رو توضیح بدین اصلا متوجه نشدم

    محسن توکلی
    پاسخ دهید دوشنبه 4 بهمن 1395

    درود، در چند سطر ابتدایی مقاله توضیح داده شده، بازار کامپیوترهای شخصی در مجموع دوران رکود را طی می کند، اما در این بازار کامپیوترهای گیمینگ در حال رشد هستند.

javadkhof
پاسخ دهید دوشنبه 4 بهمن 1395

ولی هیچ چیز به قدرت سیستم گیمینگ نیست !

siamak
پاسخ دهید دوشنبه 4 بهمن 1395

من با لپ تاپ راحت نیستم چه برسه به موبایل!!!
فقط دسکتاپ کامپیوتر…
بازی کردن رو موبایل هم فقط وقت تلف کردن هست و هیچ لذتی نداره (نظر شخصی)

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , ,