_ایکس باکس و گیمینگ پنل جدید

اولین نگاه به کمپین Gears 5: تحولی که منتظرش بودید در راه است این بازی تنها «یک نسخه دیگر از Gears» نیست

من از طرفداران پروپاقرص Gears of War هستم. بعد از عرضه اولین نسخه از بازی، تجربه Co-op در عناوین Gears of War به همراه دوستانم، تبدیل به یک عادت شده بود و همیشه منتظر یک نسخه جدید از این بازی بودیم تا این حس را تجربه کنیم. بخش Co-op تبدیل به یک سنت در این فرنچایز شده است و انتظارات دیگری مانند همین حس نوستالژی از سری Gears of War وجود دارد که طرفداران خواهان برآورده شدن آن‌ها هستند؛ با وینفون همراه باشید تا بررسی کنیم که آیا نسخه جدید سری خواهد توانست این انتظارات را برآورده کند یا خیر.

به نظرم عنوان Gears of War 4 شایسته تحسین بود؛ عنوانی که نسلی جدید را به ما معرفی کرد که سعی در بازسازی جهانی داشتند که از یک جنگ ویرانگر بیرون آمده بود. اگر به خاطر افرادی همچون مارکوس فنیکس (Marcus Fenix)، دام سانتیاگو (Dom Santiago) و سایر اعضای جوخه‌ی دلتا (Delta Squad) در جریان رویدادهای Gears of War 1 تا Gears of War 3 نبود، هیولاهای زیرزمینی Locust، تقریبا به هدف خود در نابودی کل بشریت رسیده بودند. Gears of War 4 مسیر تقریبا متفاوتی را در پیش گرفت و تهدید جدیدی به نام Swarm را معرفی کرد که از خاکسترهای Locust برخاسته بود. اما صرف‌نظر از این مورد، این عنوان نیز همان فرمت Gears را در خود داشت؛ کاورگیری، صحنه‌های سینماتیک و خطی بودنی که غافلگیری‌های کمی به همراه داشت.

اما بهتر است انتظارات خود را همچنان بالا نگه دارید چرا که Gears 5 همه چیز را تغییر خواهد داد. Gears 5 قرار است به صورت رسمی در تاریخ 10 سپتامبر 2019 منتشر شود و البته دارندگان نسخه Ultimate Edition و سرویس گیم پس، کمی زودتر بازی را دریافت خواهند کرد. حال قبل از انتشار بازی، به استودیوی کوالیشن (Coalition) در مایکروسافت سری زده‌ایم تا به بررسی روند توسعه بازی بپردازیم. به جرئت می‌توان گفت که Gears 5، تنها یک نسخه دیگر از سری Gears نیست.

Gears 5 داستانی از ترس، خیانت و زخم است

یت (Kait)، دِل (Del) و جی دی (JD) قبلا جزو Outsiderها بوده‌اند و خارج از قلمروی قدرت حاکم COG زندگی می‌کردند. حال هر سه‌ی آن‌ها در کنار سایر دهکده‌های Outsider، به صورت داوطلبانه به خدمت سربازی درآمده‌اند زیرا تنش‌ موجود بین Swarm و انسان‌های باقیمانده، شدیدتر از قبل شده است.

کوالیشن به منظور کمک به پیش‌نمایش، ما را به چند فصل جلوتر از بازی سوق داد؛ نزدیک به حال و هوایی که در تریلر اول بازی شاهد بودیم. نمی‌خواهم زیاد در مورد این صحنه‌ها صحبت کنم زیرا ممکن است بازی اسپویل شود؛ اما در طول بخش‌هایی از کمپین بیست ساعته بازی که تجربه کردیم؛ دید بیشتری از تعاملات بیت کیت (Kait)، دِل (Del) و جی دی (JD) و روابط فعلی این سه نفر بدست آوردیم.

این سه نفر قبلا جزو Outsiderها بوده‌اند و خارج از قلمروی قدرت حاکم COG زندگی می‌کردند. حال هر سه‌ی آن‌ها در کنار سایر دهکده‌های Outsider، به صورت داوطلبانه به خدمت سربازی درآمده‌اند زیرا تنش‌ موجود بین Swarm و انسان‌های باقیمانده، شدیدتر از قبل شده است. اولین بخشی که تجربه کردیم، ما را به جستجو در یکی از پایگاه‌های Outsider باقیمانده می‌برد تا تلاش کنیم آن‌ها را داوطلبانه با خود همراه کنیم.

از همین الان می‌توان متوجه شد که ساختار جهانی بازی نسبت به Gears of War 4، یک لول بالاتر است. جستجو در دهکده به پیدا کردن ده‌ها آیتم قابل جمع‌آوری که به داستان بازی ارتباط داشتند و حاوی توضیحاتی از تنش بین Outsiderها و COG بودند، منجر شد. بچه‌های داخل دهکده به بازی “فاشیست‌ها را بکشید!” مشغول بودند و این موضوع اشاره به این داشت که COG نسبت به سایر ملت‌های باقیمانده جهان، رفتاری دیکتاتوری دارد.

گروهی بزرگ از دشمنان Swarm، ناگهان به دهکده یورش می‌برند و در طول این حمله، کیت کنترل خود را از دست می‌دهد و تحت تاثیر یک Swarm Hivemind قرار می‌گیرد. در طول این سکانس، او قابلیت کنترل دسته‌های مختلف Swarm را بدست می‌آورد و در عین حال زمزمه‌هایی نیز در داخل سرش می‌شنود. اینجاست که کیت متوجه می‌شود که یک جای کار می‌لنگد و ارتباط او با Swarm عمیق‌تر از چیزی است که فکر می‌کرد.

در نهایت شما با رئیس دهکده که چهره‌ای آشناست، ملاقات می‌کنید ولی زمان کمی برای تجدید دیدار وجود دارد. گروهی بزرگ از دشمنان Swarm جدید، ناگهان به دهکده یورش می‌برند و در این بین که رهبری ضد حمله را به عهده می‌گیرید، به کشتار NPCهای غیرنظامی می‌پردازند.

Swarm مانند بسیاری از سیستم‌های Gears 5، فراتر از ریشه‌های Locust خود، تکامل یافته است. انگل‌های زالومانند جدیدی در بازی وجود دارند که در هوا پرسه می‌زنند و شبیه به Kryllها هستند و از طرفی می‌توانند در تکنولوژی‌های COG خرابکاری کنند. یکی دیگر از دشمنان جدید بازی، یک موجود عجیب و غریب است که نصف آن ربات DR-1 DeeBee و نصف دیگرش ژن جهش‌یافته Swarm  می‌باشد و به عنوان یک مسلسل زنده که با نام Stump شناخته می‌شود عمل می‌کند. این دشمنان میزان بسیار زیادی خط سلامتی دارند و می‌توانند به صورت پویا، خود را به دیوار یا سقف متصل کنند. آن‌ها همچنین تمایل دارند که از سلاح‌های سنگین استفاده کنند که این موضوع سر و کله زدن با آن‌ها را سخت‌تر هم می‌کند. مبارزه با DeeBeeهای فاسد شده نیز بسیار سرگرم‌کننده‌تر از مبارزه با پسرعموهای فلزی آن‌ها به نظر می‌رسد و احتمالا به محبوبیت بیشتری از قبل دست پیدا خواهند کرد.

در طول این حمله، کیت کنترل خود را از دست می‌دهد و تحت تاثیر یک Swarm Hivemind قرار می‌گیرد. در طول این سکانس، او قابلیت کنترل دسته‌های مختلف Swarm را بدست می‌آورد و در عین حال زمزمه‌هایی نیز در داخل سرش می‌شنود.  اینجاست که کیت متوجه می‌شود که یک جای کار می‌لنگد و ارتباط او با Swarm عمیق‌تر از چیزی است که فکر می‌کرد.

گفتن این که چه کسی قابل اعتماد است سخت است و این موضوع باعث شده تا کمپین بازی مرموزتر از قبل باشد. هیچ چیز امن به نظر نمی‌رسد و این حس آسیب‌پذیری کمک می‌کند تا با جذاب‌ترین داستان Gears تا به این تاریخ طرف باشیم.

در طول تجربه‌ای که از بازی داشتیم، کیت سردردها و تصوراتی پارانویدی که پر از زمزمه‌های تاریک و نیت‌های شوم بودند را تجربه کرد. این باعث شد تا دید بیشتری از تجربه اتصال به ذهن جمعی Locust یا Swarm داشته باشیم و این موضوع لایه‌هایی از ترس و وحشت را با خود به همراه دارد. Hivemind تلاش می‌کند تا کیت را نسبت به متحدانش بدبین کند و به او صحنه‌هایی را نشان می‌دهد که در آن‌ها دوستانش در حال توطئه‌چینی علیه او هستند. گفتن این که چه کسی قابل اعتماد است سخت است و این موضوع باعث شده تا کمپین بازی مرموزتر از قبل باشد. هیچ چیز امن به نظر نمی‌رسد و این حس آسیب‌پذیری کمک می‌کند تا با جذاب‌ترین داستان Gears تا به این تاریخ طرف باشیم.

Gears 5 سرشار از المان‌های عناوین نقش‌آفرینی جهان باز است

Gears 5 اولین عنوان در سری است که از یک نقشه‌ واقعی با علامت‌های «؟» بر روی آن بهره می‌برد. این علامت‌ها ممکن است به منابع، عناصر داستانی و یا آیتم‌های قابل جمع‌آوری ختم شوند.

با دنبال کردن سرنوشت کیت در Sera برای کشف حقیقت در مورد ریشه‌های خود، به هاب‌هایی جهان باز و غنی سفر می‌کنید که در مجموع بزرگترین مناطق سری Gears of War تا به این تاریخ را ارائه می‌دهند. وسیله‌ی با نام Skiff که توسط بادبان حرکت می‌کند (و کنترل آن نیز بسیار خوب صورت می‌گیرد)، اصلی‌ترین راه شما برای جابه‌جایی است؛ این وسیله توانایی ذخیره سلاح‌های سنگینی که بعدا به دردتان خواهد خورد را دارد. ما دو زیست بوم را تجربه کنیم؛ اولی محیط‌های یخ‌زده در اطراف Mount Kadar و New Hope بود و دومی شن‌های قرمزرنگ از قلمرو سابق UIR.

این مناطق از نظر سایز و اندازه، به نمونه‌های مشابه خود در عناوینی همچون Metro Exodus نزدیک هستند و نمی‌شود بازی را یک جهان باز کامل دانست. با این وجود این مناطق به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما را به گشت و گذار ترغیب می‌کند و این موضوع برای بازی‌بازانی که از جستجو در محیط لذت می‌برند، بسیار خوشایند است. Gears 5 اولین عنوان در سری است که از یک نقشه‌ واقعی با علامت‌های «؟» بر روی آن بهره می‌برد. این علامت‌ها ممکن است به منابع، عناصر داستانی و یا آیتم‌های قابل جمع‌آوری ختم شوند.

شما به سادگی می‌توانید در صورت تمایل، تمامی محتویات و ماموریت‌های فرعی را نادیده بگیرید. کوالیشن انتظار دارد بازی‌بازانی که ماموریت‌های فرعی و گشت و گذار در محیط را نادیده بگیرند، بتوانند کمپین بازی را در 12 ساعت به پایان برسانند در غیر این صورت کمپین بازی بیش از 20 ساعت طول خواهد کشید. کسانی که مایل به کامل کردن بازی باشند، حتی زمان بیشتری نیز احتیاج خواهند داشت.

دو منطقه‌ای که به گشت و گذار در آن‌ها پرداخته‌ایم، به شدت متراکم و غنی بودند. کیت و دل اغلب در مورد چشم‌انداز‌ها، شوخی‌های تصادفی و هر منطقه‌ای که به آن می‌رسیدند، صحبت می‌کردند و این موضوع کمک کرده است تا آن حس سینمایی که امضای سری Gears به شما می‌رود، دوباره به شما القا گردد. به همین دلیل نیز با یک بازی جهان باز طرف نیستیم؛ کوالیشن به سختی تلاش کرده است که Gears همان حسی که طرفداران انتظار دارند را حفظ کند و در عین حال محیطی را خلق کند که به معنای واقعی کلمه این فرنچایز را تکامل خواهد داد.

شما به سادگی می‌توانید در صورت تمایل، تمامی محتویات و ماموریت‌های فرعی را نادیده بگیرید. آنطور که به ما گفته شد، کوالیشن انتظار دارد بازی‌بازانی که ماموریت‌های فرعی و گشت و گذار در محیط را نادیده بگیرند، بتوانند کمپین بازی را در 12 ساعت به پایان برسانند در غیر این صورت کمپین بازی بیش از 20 ساعت طول خواهد کشید. کسانی که مایل به کامل کردن بازی باشند، حتی زمان بیشتری نیز احتیاج خواهند داشت. علاوه بر آیتم‌های داستانی قابل جمع‌آوری مانند فایل‌های متنی و اطلاعاتی، سلاح‌هایی منحصر به فرد تحت عنوان Relic نیز برای پیدا کردن وجود دارند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی نیز دارند. یکی از سلاح‌های Relic که ما پیدا کردیم، کلت Boltok بود که برای شلیک‌های سریع و بازی در سبک Gunslinger طراحی شده است. برای بدست آوردن آن باید با دو دسته Swarm و گروه‌هایی از دشمنان مبارزه کنیم و در نهایت آن را در یک هواپیمای سقوط‌کرده‌ی COG پیدا می‌کنیم.

جک (Jack) اولین نماینده Gears 5 در مسیر وارد شدن به سیستم‌های پیشرفت شخصیت در عناوین نقش‌آفرینی به شمار می‌رود. جک بسیار قدرتمندتر و کاربردی‌تر از چیزی است که در عناوین قبلی شاهد بودیم. حال او می‌تواند با تیرهای الکتریکی به دشمنان شوک وارد کند، به دور متحدان خود یک حفاظ بکشد و میدان‌های مخفی برای کل اعضای تیم ایجاد کند.

برای بهبود هر چه بیشتر تجربه بازی در مناطق باز، کوالیشن دلایل بیشتری برای جستجو در محیط‌های بازی ارائه کرده است. یکی از این دلایل، روبات جک (Jack) است که اولین نماینده Gears 5 در مسیر وارد شدن به سیستم‌های پیشرفت شخصیت در عناوین نقش‌آفرینی به شمار می‌رود. جک بسیار قدرتمندتر و کاربردی‌تر از چیزی است که در عناوین قبلی شاهد بودیم و دیگر تنها کارایی او در باز کردن درها نیست. حال او می‌تواند با تیرهای الکتریکی به دشمنان شوک وارد کند، به دور متحدان خود یک حفاظ بکشد و میدان‌های مخفی برای کل اعضای تیم ایجاد کند.

این سیستم‌ها و ویژگی‌ها را می‌توان با تکنولوژی‌هایی که در گوشه و کنار نقشه‌ها و مناطق بازی یافت می‌شوند، ارتقا داد و برخی از آن‌ها نیز با پیشروی در بخش داستانی بازی آزاد می‌شوند. از طرفی دشمنان به حضور جک واکنش نشان می‌دهند و برای رد شدن از سد آن‌ها، بایستی از برخی از تاکتیک‌ها و قابلیت‌های جک استفاده کنید. اگر چه مانند عناوین قبلی سری نمی‌توانید تنها با تکیه بر مهمات، مراحل را پشت سر بگذارید، ولی به عنوان مثال می‌توانید جک را مامور کنید که مهمات به جا مانده از دشمنان کشته شده را جمع‌آوری کند. با این حال نمی‌توان تنها به جک متکی بود زیرا بسیاری از قابلیت‌های او، به خصوص زمانی که در درجه سختی Experienced و یا درجه سختی‌های بالاتر بازی کنید، به زمان نسبتا زیادی برای شارژ مجدد خود نیاز دارند.

نحوه اتصال این مناطق بازتر به هم، بسیار شبیه به مراحل کلاسیک Gears است. ما در خرابه‌های یخ‌زده تاسیسات New Hope و در سالن‌های پر پیچ و خم و آشنای آن فرو رفتیم. ما به اکتشاف در سیلوهای موشکی UIR، در میان بیابانی بی آب و علف با سبک معماری و فرهنگی مخصوص به خود که اشاره به دنیایی وسیع‌تر دارد، پرداختیم. این مناطق که حال ساختاریافته‌تر هستند، صحنه‌های حماسی و سینمایی‌ای که سری Gears معروف به آن است را ارائه می‌دهند و از طرفی، محیط‌های جهان-بازی که این مناطق را به هم متصل می‌کند سبب شده است تا Gears 5 مدرن‌تر به نظر برسد و همچنین این محیط‌ها، مقیاسی را به وجود آورده‌اند که عناوین قبلی در دستیابی به آن عاجز بودند.

Gears 5 آینده را پایه‌ریزی می‌کند

این موضوع که Gears 5 به شکلی موفق شده است تا بدون فدا کردن کیفیت بصری نسبت به عنوانی همچون Gears of War 4، به نرخ وضوح 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه در کنسول ایکس باکس وان ایکس دست یابد، کم از معجزه ندارد. نورپردازی و مسافت دید در سطحی عالی قرار دارند و گاها واقعیت را به چالش می‌کشند و اگر چه بازی برای دستیابی به نرخ فریمی ثابت، از رزولوشن داینامیک و پویا استفاده می‌کند، با این وجود این موضوع به زحمت به چشم می‌آید.

در حالی که لایه‌های نقش‌آفرینی در جک و سیستم‌های جهان-باز بازی نسبتا ابتدایی هستند؛ با این وجود نشان‌دهنده اهمیت و توجه کوالیشن به رشد و نموی این فرنچایز است. بدیهی است که تمامی این تغییرات با هدف گسترش مرزهای Gears of War، بدون فدا کردن تمام چیزهایی است که از همان قدم نخست به عالی شدن فرنچایز منجر شده بودند. این حقیقت که استودیو همه چیز را محکم و متراکم نگه داشته است، نشان‌دهنده تمایل آن‌ها به حفظ آن روند سینماتیکی است که اکثر عناوین وقتی وارد سبک “جهان باز” می‌شوند، کاملا آن را از دست می‌دهند. به عنوان مثال انتظار نداشته باشید که 30 ساعت را به جمع‌آوری گیاهان یا تکرار مکرر ماموریت‌هایی مشابه سپری کنید. هر منطقه‌ای از بازی، چیزی جالب برای پیدا کردن دارد که با دیالوگ‌ها و سکانس‌هایی منحصر به فرد کامل می‌شود.

این موضوع که Gears 5 به شکلی موفق شده است تا بدون فدا کردن کیفیت بصری نسبت به عنوانی همچون Gears of War 4، به نرخ وضوح 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه در کنسول ایکس باکس وان ایکس دست یابد، کم از معجزه ندارد. بازی به همان اندازه‌ای که می‌خواهید روان است و جریان، گان‌پلی و رانندگی پولیش‌شده‌ و راضی‌کننده‌ای با Skiff ارائه می‌دهد. نورپردازی و مسافت دید در سطحی عالی قرار دارند و گاها واقعیت را به چالش می‌کشند و اگر چه بازی برای دستیابی به نرخ فریمی ثابت، از رزولوشن داینامیک و پویا استفاده می‌کند، با این وجود این موضوع به زحمت به چشم می‌آید.

در بخش‌هایی که ریتمی آهسته‌تر دارند، جایی که می‌توانید با استفاده از مکانیزم‌های مخفی‌کاری بازی، مبتکرانه وارد نبردها شوید، حس خوبی به شما منتقل می‌شود و اگرچه کمی ابتدایی هستند ولی می‌توان در نسخه‌های بعدی فرنچایز بر روی آن‌‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

به شخصه بسیار تحت‌تاثیر افکت‌های برف و شن بازی قرار گرفتم که نور خورشید را به خوبی بازتاب می‌دهند و جای پاهایتان هنگام راه رفتن بر روی آن‌ها به دقت پردازش می‌شود. کاورهای داینامیکی که اسپاون می‌شوند به همراه میخ‌های Razorhail که به زمین برخورد می‌کنند یا به عنوان ضربات صاعقه از زمین بلند می‌شوند و فورا در سطح شن بازتاب می‌یابند؛ بسیار هیجان انگیز هستند و میدان نبردی کاملا تکامل‌یافته را ارائه می‌دهند. حتی در بخش‌هایی که ریتمی آهسته‌تر دارند، جایی که می‌توانید با استفاده از مکانیزم‌های مخفی‌کاری بازی، مبتکرانه وارد نبردها شوید، حس خوبی به شما منتقل می‌شود و اگرچه کمی ابتدایی هستند ولی می‌توان در نسخه‌های بعدی فرنچایز بر روی آن‌‌ها سرمایه‌گذاری کرد. بازی حتی المان‌هایی از معماهای ساده دارد؛ جایی که کیت باید سنسورهای رادیویی را برای یافتن مناطقی از نقشه‌ی جهان-باز بازی هدایت کند.

Gears 5 تمام آن چیزی است که فرنچایز نیاز دارد

این موضوع که استودیو بدون فدا کردن اکشن غنی و سینمایی‌ای که Gears به آن معروف است، به دنبال راه‌هایی برای وارد کردن مفاهیمی همچون گشت و گذار، جابه‌جایی با وسائل نقلیه و مکانیزم‌های پیشرفت عناوین نقش‌آفرینی به فرنچایز است، من را متقاعد می‌کند که کوالیشن بهترین گزینه برای ادامه‌ی توسعه این فرنچایز افسانه‌ای است.

بعد از دیدن این دموی گیم‌پلی، به همان اندازه‌ که سطح انتظاراتم از Gears 5 بالا رفت، به همان اندازه نیز از این موضوع هیجان‌‌زده شده‌ام که کوالیشن با صدایی بلند و رسا اعلام کرده است که برای رشد و ارتقای این فرنچایز آماده است.

آن‌ها قصد ندارد تا پایه‌های اصلی Gears را که در طی سالیانی دراز محکم شده است، در عناوین آتی و پیش رو ویران کنند. این موضوع که استودیو بدون فدا کردن اکشن غنی و سینمایی‌ای که Gears به آن معروف است، به دنبال راه‌هایی برای وارد کردن مفاهیمی همچون گشت و گذار، جابه‌جایی با وسائل نقلیه و مکانیزم‌های پیشرفت عناوین نقش‌آفرینی به فرنچایز است، من را متقاعد می‌کند که کوالیشن بهترین گزینه برای ادامه‌ی توسعه این فرنچایز افسانه‌ای است.

در سال 2019، عنوان جدید سری Gears of War، دیگر با همان فرمت شوتر خطی سابق عرضه نخواهد شد. به مانند دشمنان جهش یافته بازی، Gears of War نیز برای تحقق انتظارات گیمرهای امروزی نیاز به تکامل داشت و به نظر می‌رسد که Gears 5 همان تکاملی باشد که این فرنچایز به شدت نیازمند آن بود.

Gears 5 قرار است در تاریخ جمعه 15 شهریورماه 1398 مصادف با 6 سپتامبر 2019 میلادی بر روی کنسول ایکس باکس وان و پلتفرم رایانه‌های شخصی عرضه و منتشر شود.

منبع :

WINDOWSCENTRAL

283 پست
هادی اسماعیل‌زاده
دانشجوی ارشد تبدیل انرژی که علاقه زیادی به بازی‌های رایانه‌ای خصوصا عناوین نقش‌آفرینی داره. اوقات فراغت خودشو با فیلم و کتاب پر میکنه و در حال حاضر در بخش گیمینگ وینفون مشغول به فعالیت است.
مطالب مرتبط
تبلیغات
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,