شاید در نگاه اول این موضوع زیاد یک دیدگاهِ جنجال برانگیز به نظر نیاید اما من فکر می‌کنم می‌توان مدتی درمورد آن صحبت کرد؛ پس بزن بریم. اکنون ما از دوره‌ای که گرافیک و جلوه‌های بصری بازی‌ها به عنوان یکی از تعیین‌ کننده‌ترین فاکتورهای فروش یک کنسول جدید ویدیویی شناخته می‌شدند، فاصله زیادی گرفته‌ایم؛ دوره‌ای که حتی همین فاکتور، تنها دلیل خریدن یک کنسول یا بازی ویدیویی برایمان بود. در ادامه به جنبه‌های بیشتری از این بحث می‌پردازیم و آن را بیشتر باز خواهیم کرد. با وینفون همراه باشید.

همانطور که اشاره کوتاهی کردم، این موضوع هم درمورد باز‌ی‌ها و هم سخت افزار و کنسول‌های ویدیویی صدق می‌کرد به طوری که این روزها به سختی می‌توان کسی را پیدا کرد که صرفا به خاطر گرافیک و جلوه‌های بصری خیره کننده و زیبای یک بازی بخواهد آن را خریداری کند و بازی کند (مخصوصا با قیمت‌های نجومی که این روزها بازی‌ها پیدا کرده‌اند). در حقیقت روزهایی که مردم فقط به خاطر دیدن مناظر زیبا و چشم نواز در یک بازی، عنوانی مثل Crysis را بخرند، گذشته است. در همین رابطه، می‌توان ادعا کرد که اگر هنوز هم این موضوع همینطور بود، ایکس‌باکس وان ایکس که در حال حاضر پرقدرت‌ترین کنسول بازار است، پرفروش‌ترین کنسول بازار هم می‌شد و بازی‌ها هم بیشترین فروش خود را روی این کنسول تجربه می‌کردند. با توجه به این که چنین نیست، پس نمی‌توان گفت که گرافیک امروز فاکتوری تعیین کننده برای خرید یک کنسول یا یک بازی مانده است.

اما نباید این را به عنوان یک حمله به ایکس‌باکس وان ایکس یا هر کنسول دیگری به حساب آورد. من نمی‌گویم که بازی‌سازها امروزه گرافیک و جلوه‌های بصری را به حد نهایت خود رسانده‌اند و دیگر بهتر از این ممکن نیست، چون با بهتر شدن سخت افزار و قدرت کنسول‌ها در هر نسل، گرافیک بازی‌ها هم به طور بسیار افزاینده‌ای بهبود پیدا می‌کند. هیچ شکی نیست که گرافیک بازی‌ها هنوز هم می‌تواند بهتر شود و قطعا به این روند مثل همیشه ادامه خواهند داد چون هنوز جای پیشرفت زیادی در این زمینه باقی مانده. به هر ترتیب، من سعی دارم این را بگویم که برای اکثریت مردمی که یک بازی را می‌خرند و بازی‌ می‌کنند، جایگاه فعلی گرافیک و جلوه‌های بصری در جای مناسبی قرار دارد که در عین حالی که هنوز جای پیشرفت کردن دارد، اما دیگر به جایگاه قابل قبولی دست پیدا کرده است. آن‌ها دیگر مانند دوره پلی‌استیشن ۲ نیستند که ما قطعا می‌دانستیم گرافیک آن‌ها می‌تواند بسیار بهبود پیدا کند. در حال حاضر، حتی با وجودی که سخت افزارهای محسابه گر به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود پیدا می‌کنند، اما گرافیک‌ها کم‌تر به چنین بهبودی دست پیدا می‌کنند و اختلافشان دیگر چنان فاحش نیست که بگوییم به اندازه یک نسل اختلاف دارند.

برای مدتی بسیار طولانی، سخت افزارهای جدید بر اساس گرافیک‌ها و جلوه‌های بصری بهتر نسبت به چیزهایی که ما تا به حال در آن دوره دیده بودیم، بازاریابی می‌شدند. Genesis شانزده بیت یک نسخه بهبود یافته نسبت به NES از نظر گرافیک و جلوه‌های بصری بود. نسل جدید کنسول‌های ویدیویی در آن دوران به اسم پلی‌استیشن که دارای CD-ROM بودند و طوفانی به راه انداخته بود و همینطور Nintendo 64 شصت و چهار بیت چند برابر بهتر و عالی‌تر از SNES و Genesis بودند. به همین منوال این روند همینطور ادامه پیدا کرد تا به کنسول‌های نسل هشتمِ فعلی رسید.

برای عده زیادی از مردم کنسول‌های میان نسلی سونی یا مایکروسافتِ آن‌ها به اسم پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس، فراتر از یک کنسول خوب و قدرتمند هستند و بسیار کافی به نظر می‌رسند. در حقیقت اگر بخواهیم صادق باشیم و نگاهی واقع بینانه داشته باشیم، برای اغلب مردمی که در جامعه اطراف خودمان وجود دارند، حتی مدل پایه و استاندارد پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان هم کافی است. در واقع برای عده زیادی از مردم، حتی بازی‌های کنسول ترکیبی نینتندو سوییچ هم از نظر گرافیک و جلوه‌های بصری کافی به نظر می‌رسند. اما نه برای شما، به عنوان کسی که واقعا علاقه مند و طرفدار این چیزها است و تک تک پیکسل‌هایی که در تمام فریم‌های بازی در هر ثانیه‌ی آن به نمایش گذاشته می‌شوند را می‌تواند بشمارد؛ بلکه برای سایر طرفداران که جزو جریان‌های عادی محسوب می‌شوند. برای این دسته از افراد، بازی‌ها چه روی پلی‌استیشن ۴ باشند چه روی ایکس‌باکس وان ایکس و بله، حتی چه روی نینتندو سوییچ باشند، عالی به نظر می‌رسند و فراتر از حد انتظارشان است. و ای وای خدای من، برای عده زیادی از آن‌ها حتی بازی‌های گوشی‌های هوشمند نیز احتمالا نهایت حد تصور آن‌ها از گرافیک و جلوه‌های بصری هستند که می‌توان تصورش را کرد. این افراد اغلب زمانی که صحبت از علایق و خواسته‌های خود می‌کنند، می‌توان به راحتی دید که بهتر است جای دیگری به دنبال ارضای نیاز گیمی خود باشند.

اما من با گفتن این چیزها دوست دارم بحث را به چه سمتی ببرم؟ چرا اصلا بحث این چیزها را باز کردم؟ به این دلیل که این‌ها نشان دهنده‌ی شروع یک تغییر الگو در نحوه‌ی این که چطور سخت افزار بازی‌های رایانه‌ای در نسل آینده، بازاریابی خواهند شد، است. برای مدتی بسیار طولانی، سخت افزارهای جدید بر اساس گرافیک‌ها و جلوه‌های بصری بهتر نسبت به چیزهایی که ما تا به حال در آن دوره دیده بودیم، بازاریابی می‌شدند. Genesis شانزده بیت یک نسخه بهبود یافته نسبت به NES از نظر گرافیک و جلوه‌های بصری بود. نسل جدید کنسول‌های ویدیویی در آن دوران به اسم پلی‌استیشن که دارای CD-ROM بودند و طوفانی به راه انداخته بود و همینطور Nintendo 64 شصت و چهار بیت چند برابر بهتر و عالی‌تر از SNES و Genesis بودند. به همین منوال، کنسول‌های بعدی اعم از Dreamcast, GameCube, Playstation 2 و همینطور Xbox همه و همه بر اساس قدرت گرافیکی خود بازاریابی می‌شدند و این مهم‌ترین فاکتور آن‌ها برای مانور دادن برای داشتن فروش بیشتر بود. نسل HD کنسول‌های ویدیویی بهبودهای بسیار چشم گیر و قابل توجهی نسبت به چیزهایی که ما پیش از آن‌ها داشتیم، ارایه می‌کردند و به دنبال آن، پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان هم واکنش مستقیم و واضحی به محدودیت‌ها و نهایت حد قدرت‌های گرافیکی پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰ بودند. حتی کنسول‌هایی نظیر Wii و Wii U هم که به اندازه کنسول‌های هم رده خود در شرکت‌های رقیب، قدرتمند نیستند و ضعیف‌تر از آن‌ها محسوب می‌شوند، گرافیک و جلوه‌های بصری بهتری نسبت به مدل‌های ابتدایی و قبلی خود ارایه می‌کردند.

امروز گفتن این که پلی‌استیشن ۵ می‌تواند به شما اجازه دهد که God of War را به شکل زیباتری بازی کنید، قطعا نمی‌تواند روی شما به عنوان یک گیمر حرفه‌ای زیاد تاثیر گذار باشد. این کافی نیست، چون شما یک بار God of War را بازی کرده‌اید و با مکانیزم‌های آن آشنایی دارید اما اکنون که بتوانید با گرافیک بهتری آن را بازی کنید، قطعا نمی‌تواند تاثیر آنچنان زیادی روی شما برای خرید مجدد آن داشته باشد. شما دنبال ویژگی‌های بهبود یافته بیشتری نسبت به بهبود گرافیک هستید تا در God of War ببینید و بتواند شما را به خرید آن ترغیب کند.

اما موضوع مورد بحث ما که توجه اصلیمان در این مطلب هم بوده، این است که با پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس اسکارلت، شما فقط نمی‌توانید روی گرافیک و جلوه‌های بصری بهتر مانور دهید و این کنسول‌ها را به این شکل بازاریابی کنید. این موقعیت، با زمان Nintendo 64 متفاوت است که کاملا مشهود و بدیهی بود که چیزی وجود دارد که تا حد امکان شکل بهتری به خود پیدا کرده است. این موقعیت مثل زمان ایکس‌باکس ۳۶۰ هم نیست که کاملا واضح و مشخص بود به حد نهایت قدرت آن دوره دست پیدا کرده و از تمام پتانسیل گرافیکی که در سال ۲۰۱۲ وجود دارد، بهترین و بیشترین استفاده ممکن را کرده. در پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس اسکارلت کم‌تر کسی دنبال گرافیک بهتر است. مردم این روزها بیشتر دنبال سرویس دهی و خدمات بهتری هستند تا کنسول نسل بعدی خود را انتخاب کنند. پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان هم کنسول‌هایی بودند که احساس می‌شد چند سال دیگر هم می‌توانند به کار خود ادامه دهند و در بازار همچنان حضور داشته باشند. امروز گفتن این که پلی‌استیشن ۵ می‌تواند به شما اجازه دهد که God of War را به شکل زیباتری بازی کنید، قطعا نمی‌تواند روی شما به عنوان یک گیمر حرفه‌ای زیاد تاثیر گذار باشد. این کافی نیست، چون شما یک بار God of War را بازی کرده‌اید و با مکانیزم‌های آن آشنایی دارید اما اکنون که بتوانید با گرافیک بهتری آن را بازی کنید، قطعا نمی‌تواند تاثیر آنچنان زیادی روی شما برای خرید مجدد آن داشته باشد. شما دنبال ویژگی‌های بهبود یافته بیشتری نسبت به بهبود گرافیک هستید تا در God of War ببینید و بتواند شما را به خرید آن ترغیب کند. بله، چشن نوازتر شدن آن بسیار هم عالی است و هیچ شکی در این نیست چون ما در مقابل بهای پرداختی خود هم چیز زیباتری به دست می‌آوریم اما فقط این، کافی نیست. به همین علت است که می‌گویم این روزها تعداد کمی از مردم هستند که کنسول‌های جدید را فقط به خاطر این که می‌توانند گرافیک بهتری نسبت به کنسول‌های حال حاضر بازار ارایه کنند، بخرند؛ آن هم در شرایطی که بازی‌های کنسول‌های فعلی واقعا به اندازه کافی خوب و زیبا هستند.

کنسول‌های جدید باید روی چیزهای بیشتری به جز گرافیکِ بهتر مانور دهند و بازاریابی شوند. این چیزی است که من مدت زیادی روی آن اصرار و پافشاری دارم. چه کنسول‌های نسل آینده بیشتر به ساختار فعلی خود و ویژگی‌هایی مانند Backward Compatibility (پشتیبانی از نسل قبل) تمرکز داشته باشند و چه مبارزه‌ تنگاتنگ و نفس گیر و نزدیکی از محتوا و عناوین انحصاری در اختیار کاربران خود قرار دهند، نسل آینده کنسول‌های ویدیویی روی ویژگی‌های دیگری به جز گرافیک و جلوه‌های بصری باید تکیه داشته باشند. با نگاهی به ساختار و پیشینه شرکت نینتندو، آن‌ها واقعا به درک درستی از این موضوع رسیده‌اند که به همین دلیل است که آن‌ها سوییچ را در وضعیتی قرار دادند که یک دستگاه کامل و عالی برای بازی کردن در سبک زندگی هزاره فعلی محسوب می‌شود که به شما اجازه می‌دهد که هر جایی که خودتان دوست دارید، در هر زمانی که ترجیح می‌دهید و با هر شرایطی که برای خود می‌پسندید، به بازی کردن ادامه دهید و بی وقفه این کار را کنید. با نگاهی به زمینه فعالیت این شرکت، می‌بینیم که چرا آن‌ها همیشه مشتاق تجربه و امتحان کردن محصولات خود در زمینه‌های دیگری به جز تکنولوژی‌های آخرین مدل بوده‌اند. من دارم سعی می‌کنم به شما اعلام کنم که با توجه به همه چیزهایی که اینجا گفتم، بقیه شرکت‌ها و سازنده‌های کنسول‌های ویدیویی اکنون به سختی در حال تلاش کردن هستند تا به چنین جایگاهی که نینتندو رسیده، دست پیدا کنند و با همین دیدگاه (عدم ضرورت استفاده از بهترین و آخرین مدل‌های تکنولوژی) محصولات خود را در نسل آینده و نسل‌های بعدی تولید کنند.

موضوع درمورد بازی‌های چشم نوازتر نیست، بحث درمورد بازی‌های بهتری است که روان‌تر اجرا می‌شوند که میان این دو تفاوت‌های زیادی است. دیگر بر اساس تعداد نقطه‌ها و خط‌هایی که روی نمایشگر وجود دارد، بازی نخواهیم خرید، بلکه بر اساس سخت افزار و کارهایی که قادر هستند انجام دهند، آن‌ها را می‌خریم.

البته من کاملا به شما این حق را هم می‌دهم که صحبت‌هایم را باور نداشته باشید. می‌توانید به دورانی نگاه کنید که هم سونی و هم مایکروسافت بیش از هر چیز دیگر، روی نگاه اولیه نسبی خود به کنسول‌های نسل آیندشان تاکید دارند. هر دوی آن‌ها تا به حال کمی درمورد ویژگی‌ها و مشخصات ابتدایی نسل بعدی کنسول‌هایشان صحبت کرده‌اند اما قطعا چیزی که بیشتر از بقیه روی آن تمرکز کرده‌اند، SSD بود که این کنسول‌ها با خود خواهند آورد. حافظه SSD که زمان بارگذاری را یکپارچه و آنی خواهد ساخت و نیروی کم‌تری از CPU و GPU خواهد کشید، منابع آزادسازی شده‌ی بیشتری به هر دوی آن‌ها خواهد داد و از نظر هوش مصنوعی و سیستم‌های دیگر، بازی‌های پیچیده‌تر بیشتری را کشش خواهد داشت. موضوع درمورد بازی‌های چشم نوازتر نیست، بحث درمورد بازی‌های بهتری است که روان‌تر اجرا می‌شوند که میان این دو تفاوت‌های زیادی است. دیگر بر اساس تعداد نقطه‌ها و خط‌هایی که روی نمایشگر وجود دارد، بازی نخواهیم خرید، بلکه بر اساس سخت افزار و کارهایی که قادر هستند انجام دهند، آن‌ها را می‌خریم.

بدون شک گرافیک و جلوه‌های بصری همچنان مهم و ضروری خواهند بود و من کاملا اطمینان دارم که وقتی هر دوی آن‌ها به ترتیب از کنسول‌های نسل بعدی خود رونمایی کنند و مدل نهایی آن‌ها را معرفی کنند، با گذشت زمان بیشتر و بیشتر روی گرافیک آن‌ها تمرکز خواهند کرد. همچنین من کاملا اطمینان دارم که فن بوی بازی‌ها و جنگ و جدال‌های طرفدارانِ دو طرف با عرضه این کنسول‌ها و بازی‌های جدیدشان باز هم در اوج خود باقی خواهد ماند و ما در وبسایت‌های مختلف به راحتی می‌توانیم آن‌ها را ببینیم که درمورد این که کدام بازی بهتر و چشم نوازتر از بازی کنسول رقیب است بحث می‌کنند و مخصوصا درمورد چیزهای دیگری مثل این که رزولوشن پویای 4K با فریم ریت بالاتر مهم است یا 4K ثابت ولی با فریم ریت پایین‌تر. قطعا این اتفاقات باز هم رخ خواهند داد.

این روند در پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس اسکارلت ادامه پیدا نخواهد کرد. در حالی که عده‌ زیادی از مردم که شاید خود من هم یکی از آن‌ها باشم، تصور می‌کنیم اغلب کسانی که حتی این مطلب را هم می‌خوانند، احتمالا به خاطر سخت افزار قوی‌تر و قدرتمندتر آن‌ها یکی از این دو کنسول را خواهند خرید تا چشم نوازترین بازی که وجود دارد را در اختیار داشته باشند. همینطور عده دیگری از مردم هم ممکن است آن‌ها را فقط به خاطر بازی‌های انحصاریشان بخرند، و یا حتی به خاطر سرویس‌های اشتراکی.

اما در بازارهای بزرگ‌تر، این نکات ممکن است همچنان نامربوط باقی بماند. حدودا دو دهه قبل هم روزگاری بود که در آن پلی‌استیشن ۲ بر اساس ارایه گرافیک آینده نگرانه خود به فروش نجومی دست پیدا می‌کرد و ایکس‌باکس ۳۶۰ هم با ظرفیت‌های HD خود از بقیه سرتر و بهتر به نظر می‌رسید. همه‌ی مردم به خاطر قول‌های گرافیکی که این کنسول‌ها به کاربران داده بودند، آن‌ها خریداری می‌کردند اما این روند در پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس اسکارلت ادامه پیدا نخواهد کرد. در حالی که عده‌ زیادی از مردم که شاید خود من هم یکی از آن‌ها باشم، تصور می‌کنیم اغلب کسانی که حتی این مطلب را هم می‌خوانند، احتمالا به خاطر سخت افزار قوی‌تر و قدرتمندتر آن‌ها یکی از این دو کنسول را خواهند خرید تا چشم نوازترین بازی که وجود دارد را در اختیار داشته باشند. همینطور عده دیگری از مردم هم ممکن است آن‌ها را فقط به خاطر بازی‌های انحصاریشان بخرند، و یا حتی به خاطر سرویس‌های اشتراکی؛ اما در این میان عده‌ای هم هستند که هر دو را مد نظر می‌گیرند و در نهایت برای خرید کنسول نسل آینده خود تصمیم می‌گیرند.

شما فکر می‌کنید مشخصات و بازی‌های نسل بعدی کدام یک از این دو برایتان جذاب‌تر خواهد بود و فکر می‌کنید در نهایت کدام را خواهید خرید؟ نظرات خود را حتما با ما در میان بگذارید.

منبع :

GAMINGBOLT

964 پست
عرفان رحیمی صادق
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
ALI
پاسخ دهید دوشنبه 1 مهر 1398

موقع بازدید از سایتتون مصرف cpu بالا میره!

    محمد مهدی هوشیار بخش
    پاسخ دهید سه شنبه 2 مهر 1398

    در حال رفع مشکل هستیم.

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , ,