کسانی که مرا می شناسند و مرا در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند احتمالا متوجه شده اند که مداوم از واقعیت ترکیبی ویندوز گله می کنم و علاقه چندانی به آن ندارم. قسمتی از شک و تردید من در رابطه با این تکنولوژی از نحوه مدیریت بخش موبایل مایکروسافت نشأت می گیرد. همه می دانیم مایکروسافت در زمینه موبایل شکست خورد و کار ویندوز موبایل دیگر تمام است.

من معتقدم روابط مایکروسافت با توسعه دهنده‌ها، امیدی که پلتفرم اپلیکیشن های یونیورسال به وجود آورده بود و مهم تر از همه اعتماد طرفداران سرسخت مایکروسافت نیز همراه با ویندوز موبایل از بین رفتند. مشتریانی که ممکن بود عیب های اولین نسل دستگاه های واقعیت ترکیبی ویندوز را نادیده بگیرند، با شکست ویندوز موبایل از مایکروسافت روی برگرداندند.

هنوز زود است که از موفقیت یا عدم موفقیت واقعیت ترکیبی ویندوز و در مجموع واقعیت مجازی صحبت کنیم اما با پیشرفت هولولنز، معرفی هدست های قدرتمند توسط دیگر شرکت‌ها که مبتنی بر واقعیت ترکیبی ویندوز عمل می کنند و کنترلرهای حرکتی مایکروسافت، می توان به این تکنولوژی امید داشت.

تجربه شخصی من از واقعیت ترکیبی ویندوز

واقعیت ترکیبی ویندوز در واقع ترکیبی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است که در پلتفرم ویندوز به یکدیگر می پیوندند. این می تواند واقعیت افزوده روی هدست هولوگرافیکی مانند هولولنز باشد یا واقعیت مجازی در هدست هایی که امروزه توسط سامسونگ، لنوو و اچ پی عرضه می شوند.

نمی توان انتظار داشت که در آینده ای نزدیک این نمایشگر های پوشیدنی جایگزین لپ ­تاپ ها یا تلویزیون ها شوند اما می توانید با آن چیزی را تجربه کنید که سیستم های دیگر قادر به انجام آن نیستند.

در تجربه ای که از واقعیت افزوده ویندوز داشتم قادر بودم آرشیو Movies & TV ام را در صفحه که به بزرگی صفحات سینما به صورت مجازی ببینم. قادر بودم بازی های یونیورسالی مانندGWENT: A Witcher Card Game را بازی کنم، در حالی که چند برنامه دیگر مانند GroupMe، اسکایپ و مایکروسافت اج نیز باز بودند. این تکنولوژی پوشیدنی نهایت استفاده را از فضای خالی محیط برای بهره وری بیشتر می کند.

قبلا تجربه ای شبیه به این را با استفاده از کیت توسعه دهندگان هولولنز داشته ام که به من اجازه می داد برنامه های یونیورسال را به شکل هولوگرام هایی در دنیای واقعی اطرافتان قرار دهم. اما هولولنز عیب هایی داشت که آن را در زمینه واقعیت افزوده محدود می کند.

به عنوان مثال برای دیدن بقیه هولوگرام هایی که در سمت چپ وجود دارند به جای نگاه کردن به سمت چپ، باید سرتان را کاملا به سمت چپ بچرخانید. با یک هدست واقعیت ترکیبی این مشکل از بین می رود. لنزهای این هدست­ها تمام زوایای دید را پوشش می دهند.

اپلیکیشن های جالبی برای واقعیت ترکیبی ویندوز وجود دارند. نمونه آن HoloTour است اما بعید می دانم کسی بخواهد بیش از یک بار از آن استفاده کند. بهترین دقایقی که با واقعیت ترکیبی ویندوز تجربه کردم هنگام بازی کردن Arizona Sunshine بود. یک بازی از Vertigo Games که در آن هدف شما کشتن زامبی­ ها است. حتی در حین بازی می توانستم اعلان هایی از دیگر برنامه های یونیورسال مانند توییتر دریافت کنم و حتی برای بازی کردن Achievement هایی هم دریافت کردم.

برخلاف پلی استیشن VR که حس تنهایی و جدا شدن از دنیای واقعی را به شما القا می کند، واقعیت ترکیبی ویندوز واقعا سیستم عامل را به محیط واقعیت مجازی می آورد. این باعث می شود از دنیای بیرون غافل نشوید و بتوانید بدون نیاز به در آوردن هدست، به کارهای دیگرتان نیز برسید.

همانطور که در یک رایانه شخصی ویندوز با فشردن کلید ویندوز به دسکتاپ باز خواهید گشت تا به کار دیگری برسید، در واقعیت ترکیبی ویندوز هم می توانید به راحتی فشردن یک کلید، بازی متوقف کنید و زمانی که کارتان تمام شد دوباره به بازی برگردید و از همان جایی که بازی را متوقف کردید، آن را ادامه دهید.

واقعیت ترکیبی ویندوز هنوز مشکلاتی دارد

مشکلاتی که در حین استفاده از واقعیت ترکیبی ویندوز با آن مواجه شدم اکثرا مشکلاتی نبودند که از این سیستم مجازی حاصل شده باشند بلکه بیشتر به دلیل محدودیت تکنولوژی امروزی بودند.

واقعیت ترکیبی ویندوز هنوز یک ایده نوپا است. هنوز مشکلات زیادی وجود دارند که مانع از استفاده انبوه آن می شود. هولولنز مایکروسافت ممکن است برای برخی از کارها مانند یادگیری مجازی و دیدن مدل های سه بعدی پیچیده که ساخت آن هزینه زیادی خواهد داشت کاربرد داشته باشد اما عیب های آن مانند عیبی که بالاتر به آن پرداختیم باعث می شوند که این وسیله نتواند به عنوان یک جایگزین برای رایانه های شخصی امروزی قابل استفاده باشد. از آن جایی که این دستگاه از زمان معرفی اش هنوز به­‌روزرسانی سخت افزاری ای نداشته است، مایکروسافت مطمئنا در حال کار برای رفع این مشکل است.

هدست های واقعیت ترکیبی ویندوز مشکل هولولنز را رفع می کنند اما این هدست ها نیز خود مشکلاتی دارند. این فوق العاده است که بی نهایت فضا برای قرار دادن پنجره های مختلف آن هم در دنیای واقعی داشته باشید، اما عدم وجود صفحه کلید و ماوس برای کاربرانی که همیشه با این دو ابزار کار کرده اند مقداری سخت خواهد بود. تایپ با استفاده از کنترلرهای حرکتی به هیچ عنوان سرعت کافی را ندارند و تایپ صوتی هم هنوز مشکلاتی دارد. قدم بعدی برای واقعیت ترکیبی ویندوز این است که روشی برای تایپ سریع و آوردن صفحه کلید فیزیکی به محیط واقعیت مجازی ابداع کند. در غیر این صورت پتانسیل این تکنولوژی عملا کارآمد نخواهد بود.

جدا از مشکلات استفاده مشکلات دیگری نیز هستند که اجازه نمی دهند این تکنولوژی همه­‌گیر شود. شما برای استفاده از این تکنولوژی به یک رایانه قدرتمند نیاز خواهید داشت که حداقل هزار دلار هزینه خواهد داشت. علاوه بر آن هزینه تهیه یک هدست به همراه کنترلر های حرکتی حداقل 350 دلار است. این مقدار بسیار بیشتر از چیزیست که هرکسی بتواند برای تجربه یک تکنولوژی نوپا هزینه کند. کاربران معمولی که به صفحه کلیدهای لمسی عادت دارند و کاربران حرفه‌­ای که بیشتر کارهایشان را با صفحه کلیدهای فیزیکی می کنند، حداقل تا زمانی که یک صفحه کلید مجازی سریع و راحت برای واقعیت ترکیبی ویندوز ابداع نشود، با این تکنولوژی کنار نخواهند آمد.

باتری های کنترلر حرکتی که مدام نیاز به شارژ دارند، سیم های اضافی، پوشیدن یک هدست بزرگ روی سرتان، همه این­ها باعث می شوند که ترجیح بدهم به جای ایستادن و استفاده از یک هدست واقعیت ترکیبی روی مبل لم بدهم و با لپ تاپم کار کنم. مطمئناً عالیست که می توانید یک صفحه نمایش به بزرگی صفحه سینما در خانه خود داشته باشید اما شخصاً علاقه ای ندارم که یک هدست بزرگ بپوشم و از کنترلر های حرکتی استفاده کنم.

گیمینگ چطور؟

واقعیت مجازی در زمینه بازی­ ها چیزی است که نمی توانید آن را با بازی های عادی مقایسه کنید. بازی های واقعیت ترکیبی ویندوز چیزی کاملا متفاوت است و تجربه ای جدید را برای شما به ارمغان می آورد. زمانی که Arizona Sunshine را بازی می کردم به یاد دستگاه های بازی شهربازی ­ها در دهه های گذشته افتادم.

زمانی که کودک بودم دستگاه های بازی جدیدی به شهربازی­­ ها وارد شده بود که گرافیک خوبی به همراه یک تفنگ نوری بسیار دقیق داشتند. گرافیک بازی­ها در بهترین حالت به خوبی گرافیک پلی استیشن 2 بود اما چیزی که این دستگاه ­ها را خاص می کرد بعد جدیدی بود که آن تفنگ نوری و گرفتن آن به سمت نمایشگر به بازی اضافه می کرد. این تجربه چیزی بود که با ماوس و صفحه کلید نمی­شد به آن دست یافت. واقعیت مجازی دقیقا چنین چیزی است که با پیشرفت تکنولوژی به مرحله جدیدی رسیده است.

در حال حاضر تعداد کمی بازی واقعیت مجازی تحت پلتفرم یونیوسال، به علاوه بازی های SteamVR قابلیت اجرا روی هدست های واقعیت ترکیبی ویندوز را دارند اما فکر کردن به آینده این تکنولوژی در زمینه بازی­ها واقعا هیجان انگیز است.

یک نبرد سخت

مایکروسافت در زمینه جذب توسعه دهنده برای اپلیکیشن های واقعیت افزوده، در مقابل ARKit اپل که موبایل­ ها را برای واقعیت افزوده هدف میگیرد نبرد سختی دارد. با شکست ویندوز 10 موبایل، پشتیبانی از اپلیکیشن های فروشگاه ویندوز هم کمتر شده است. معمولا پشتیبانی توسعه دهندگان از اپلیکیشن های موبایل بیشتر از پشتیبانی از اپلیکیشن های دسکتاپ است. برنامه های پورت شده Win32 و Electron که به اپلیکیشن یونیورسال تبدیل شده اند و در فروشگاه مایکروسافت برای دانلود در دسترس اند، به خوبی با واقعیت ترکیبی ویندوز کار نمی کنند. این برنامه­ ها به جای باز شدن در یک پنجره، در یک دسکتاپ باز می شوند.

واقعیت مجازی محیطی است که اپلیکیشن های مخصوص این پلتفرم بهتر از وبسایت ها کار می کنند. وبسایت­ ها برای کار با صفحه کلید و ماوس یا لمس ساخته شده اند اما واقعیت مجازی چیزی کاملا متفاوت است. مشخص نیست که توسعه دهندگان چه مقدار تمایل دارند برای واقعیت مجازی ویندوز برنامه بنویسند اما سخت می توان از بعد از شکست ویندوز موبایل دوباره به مایکروسافت اعتماد کرد. این که نرخ نصب بازی یا برنامه نسبت به دیگر پلتفرم­ ها و حتی ویندوز موبایل کمتر است نیز می تواند باعث شود توسعه دهندگان به سمت واقعیت افزوده اپل بروند. همراه کردن توسعه دهندگان با واقعیت مجازی ویندوز امر چالش برانگیزی است که مایکروسافت باید با آن دست و پنجه نرم کند. مایکروسافت همین حالا هم در زمینه اپلیکیشن های واقعیت افزوده از اپل و گوگل عقب است اما به نظر می رسد مایکروسافت می داند با چه چالشی روبه‌روست و چه برای باقی ماندن در عرصه رقابت در این زمینه چه کاری باید انجام دهد.

من دیگر از واقعیت ترکیبی ویندوز متنفر نیستم اما مایکروسافت کار سختی برای راضی کردن دیگر مشتریان و مهم تر از همه توسعه دهندگان دارد تا به این غول تکنولوژی کمک کنند در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد.

منبع :

WINDOWS CENTRAL

164 پست
احسان وائقی
دانشجوی مهندسی برق. علاقه‌مند به تکنولوژی، موسیقی و سفر
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , ,