در طراحی سه بعدی، تفاوت‌های زیادی بین یک مدل سه بعدی معمولی و یک مدل سه بعدی مخصوص چاپ سه بعدی وجود دارد. برای این که یک مدل سه بعدی قابل استفاده برای چاپ سه بعدی باشد، باید دارای یک سری پارامترها و ویژگی‌های خاصی باشد. برای مثال، اگر یک قسمت از مدل دارای یک تکه‌ی آویزان بزرگ باشد، باعث می‌شود که چاپگر آن تکه را به صورت معلق در هوا چاپ کند که باعث نخ نخ شدن آن می‌شود و بدون استفاده از تکیه گاه سقوط خواهد کرد. ولی در صورتی که از تکیه گاه برای چاپ آن قسمت‌ها استفاده شود، در حین جدا کردن تکیه گاه‌ها از مدل ممکن است سطح مدل خش بردارد و برای بهبود ظاهر کلی مدل چاپ شده باید آن را صاف کرد.

چگونه از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنیم؟

در شرایط ایده آل، در چاپ سه بعدی باید از حداقل تعداد ممکن تکیه گاه و تکه‌های آویزان استفاده شود و برای این کار باید مدل سه بعدی به چند تکه تقسیم شود. با استفاده از قابلیت Split در 3D Builder می‌توانید در مدل سه بعدی در زوایا و قسمت‌های مختلف یک مدل سه بعدی برش ایجاد کنید و مدل را به منظور از بین بردن قسمت‌های آویزان و تکیه گاه‌ها به چند قسمت تقسیم کنید. در این آموزش، از یک مدل موشک فضایی استفاده خواهیم کرد و به شما نشان خواهیم داد که در این مدل سه بعدی در کدام قسمت‌ها برش باید ایجاد کرد و چگونه آن را انجام می‌دهیم. همان طور که می‌بینید، اگر در حالت کنونی این مدل اقدام به چاپش کنید، یا باید از تعداد زیادی تکیه گاه برای نگه داشتن قسمت میانی مدل استفاده کنید (که پس از اتمام چاپ باید به صورت دستی از مدل چاپ شده جدا کنید) یا این که در حین چاپ تنها شاهد سقوط کل مدل باشید.

مراحل چند تکه کردن یک مدل سه بعدی در 3D Builder

  1. ابتدا 3D Builder را اجرا کنید و با استفاده از گزینه‌ی Open، مدل سه بعدیتان را در آن باز کنید.
  2. در منوی بالای صفحه، بخش Edit را انتخاب کنید.
  3. در بخش Edit، ابزار Split را انتخاب کنید.
  4. در منوی Split، گزینه‌ی Keep Both را انتخاب کنید.
  5. صفحه‌ی برش را با استفاده از دسته‌ی چرخشی به قسمت مورد نظر ببرید.
  6. گزینه‌ی Cut را انتخاب کنید تا در قسمتی که صفحه‌ی برش را قرار داده‌اید یک برش انجام شود.
  7. پس از اتمام، روی گزینه‌ی Done کلیک کنید.
  8. در منوی بالای صفحه، بخش Object را انتخاب کنید.
  9. بخش معلق در مدل را انتخاب کنید و روی Settle کلیک کنید.
  10. بخش زیری مدل را انتخاب کنید و 180 درجه آن را بچرخانید (همانند تصویر انتهای مطلب).
  11. قدم‌های 8 و 9 را برای بخش زیری مدل تکرار کنید.
  12. گزینه‌ی Save as را انتخاب کنید و مدل را با فرمت STL ذخیره کنید.

برش دادن و چند تکه کردن یک مدل در 3D Builder بسیار ساده است، انجام این کار در 3D Builder بسیار آسان‌تر از بسیاری از اپلیکیشن‌های دیگر مانند Tinkercad است. در Tinkercad، ابتدا باید دو حفره‌ی چهارگوش و دو کپی از مدل ایجاد کنید و همه‌ی این‌ها را در یک گروه قرار دهید و پس از آن قادر خواهید بود تا در مدل یک برش ایجاد کنید. همین کار را می‌توانید در 3D Builder به راحتی تنها با چند کلیک ساده انجام دهید. تنها قسمت مشکل در این فرایند این است که در کجای مدل باید برش ایجاد شود و به چند برش در مدلتان نیاز است. در مدل موشک فضایی که در این آموزش در اختیار داریم می‌بینید که این برش به اندازه‌ی کافی بالا است و دیگر می‌توان موتورهای آن را به صورت سر و ته در سطح چاپگر قرار داد. این کار نیز هم راستا کردن قسمت‌های چاپ شده و اتصال مجدد آن‌ها به هم را بسیار آسان‌تر می‌کند.

در حین ایجاد برش با استفاده از منوی Edit، مطمئن شوید که گزینه‌ی Keep Both را انتخاب کرده‌اید، در غیر این صورت 3D Builder فرض می‌کند که پس از ایجاد برش به باقی مدل دیگر نیازی ندارید و آن را به صورت خودکار حذف می‌کند و در بعضی مواقع واقعاً آزار دهنده است. حال با استفاده از صفحه‌ی برش می‌توانید در هر قسمت از مدل یک برش ایجاد کرده و آن را از مدل اصلی جدا کنید. در این آموزش، یک برش دقیقاً در بالای موتورها و یک برش دیگر در بدنه‌ی اصلی موشک ایجاد کردیم تا ارتفاع قسمت‌هایی که قرار است چاپ شوند تقریباً برابر شود. اگر ارتفاع این قسمت‌ها برابر شود، وقت بیشتری برای خنک شدن لایه‌های چاپ شده وجود خواهد داشت و در این صورت، ظاهر لایه‌های کوچک‌تر مانند نوک موشک زشت و ذوب مانند نخواهد بود.

پس از ایجاد برش‌ها، باید مطمئن شوید که قسمت‌های برش خورده در جهت درست قرار گرفته‌اند. با اطمینان حاصل کردن از این مورد، دیگر نیازی به استفاده از تکیه گاه برای بخش‌های آویزان نخواهد بود. همان طور که در این مدل می‌بینید، پس از ایجاد برش‌ها و چند تکه کردن آن دیگر هیچ نیازی به استفاده از تکیه گاه در آن وجود ندارد. متاسفانه انجام چنین چیزی در تمام مدل‌ها ممکن نیست و گاهی اوقات استفاده از تکیه گاه برای چاپ سه بعدی ضروری است، ولی به خاطر داشته باشید که اگر تکه‌های برآمده و آویزان در یک مدل زاویه‌ی 35 درجه با بدنه‌ی اصلی تشکیل می‌دهند، به احتمال زیاد مشکلی در فرایند چاپ پیش نخواهد آمد.

پس از چرخش تکه‌های برش خورده و قرار دادن آن‌ها در جهت صحیح، از گزینه‌ی Settle برای هر تکه استفاده کنید. این گزینه، تکه‌های برش خورده را به سطح چاپگر منتقل می‌کند و چاپ آن تکه‌ها را آسان‌تر خواهد کرد. اگر استفاده از Settle را فراموش کنید و بدون استفاده از آن فایل STL را ذخیره کنید، در حین چاپ چاپگر در هوا اقدام به چاپ مدل خواهد کرد و ظاهر آن بیشتر شبیه به رشته‌های ماکارونی خواهد بود تا آن مدلی که می‌خواستید چاپ شود. البته اگر قدم به قدم این آموزش را دنبال کردید نیازی نیست نگران رخ دادن چنین چیزی باشید و بدون هیچ مشکلی مدل‌های سه بعدیتان چاپ خواهد شد. فاکتورهای دیگر در فرایند چاپ نیز مهم هستند ولی چند تکه کردن یک مدل برای چاپ کار را به شدت آسان‌تر می‌کند.

منبع :

WINDOWS CENTRAL

224 پست
مسعود پاکراه
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , ,