به اکس‌باکس قابلیت پشتیبانی از ماوس و کیبورد اضافه خواهد شد که این ممکن است به کلی طبیعت کنسول‌های بازی را پیشرفت دهد . اما آیا این مسئله جنبه های بدی نیز دارد؟ برای بررسی نقاط ضعف و قوت این قابلیت با تیم کافه اکس باکس وینفون همراه باشید.

برای چندین دهه کنترلرهای بی سیم که امروزه وجود دارند به این شکل نبوده‌اند و با استفاده از سیم به کنسول‌ها متصل می‌شدند. امروزه جوی استیک‌ها کوچکتر شده‌اند، دکمه‌ها فرورفتگی بیشتری دارند و دکمه‌های جهتی(D-Pad) تبدیل به اولویت ثانویه[در کنترل بازی] شده‌اند. بااین حال، بازی‌های کامپیوتری معمولا با ماوس و کیبورد سروکار دارند، همین امر باعث می‌گردد تا نشانه‌گیری در بازی‌های اول شخص راحت‌تر صورت گیرد. همچنین اجازه می‌دهد برخی از بازی‌ها پیچیده‌تر ظاهر شوند مانند بازی‌های استراتژیک. به نظر می‌رسد با ظهور گزینه‌های ماوس و کیبورد در گیم پلی‌ها این تنظیمات به طور کلی دچار تغییر شوند، Minecraft’s “Better Together” بتا در حال حاضر از این قابلیت پشتیبانی می‌کند، و تعداد زیادی از عناوین دیگر هم در راه هستند.

اما  تحقق این امر چه معنایی برای گیمرهای اکس‌باکس خواهد داشت؟ این قابلیت چطور پیاده‌سازی می‌شود؟ بیاید نگاهی به حقایق و همچنین مزایا و معایب(حدس و گمان) آن داشته باشیم.

حقایق

یکی از بزرگترین ترس‌ها در مورد پشتیبانی از ماوس و کیبورد این است که مایکروسافت می‌خواهد گیمرها را _ کسانی که سالها از تنظیمات کنترلر‌ها لذت برده‌اند _ مجبور به رقابت با دیگر کاربران ماوس و کیبورد کند. این ایده که برای یک بازی رقابتی با بازیکنان یا بازی‌های مشابه تنها می‌توانید با ماوس و کیبور ارتباط برقرار کنید به کلی مفهوم تعادل و عدالت را از بین می‌برد. میلیون‌ها گیمر که سال‌ها از بازی فقط با کنترلرها لذت برده‌اند باید دوباره چگونگی رقابت و پیدا کردن مکان مناسب برای قرار دادن ماوس و کیبورد را یاد بگیرند. امیدوارم که این اتفاق رخ ندهد.

در صحبت‌های گفته شده در PAX ، رئیس پلتفرم اکس‌باکس ” مایک ایبارا ” گفت: مایکروسافت توجه زیادی را به پیاده‌سازی این برنامه خواهد کرد. اولین بازی‌ها برای اجرا به صورت co-op متمرکز خواهند شد، مانند ماینکرفت و احتمالا Sea of Thieves که اخیرا اعلام شد که برای هر دو بازیکنان کنترلر اکس‌باکس و کیبورد و ماوس کامپیوتر سرورهای مشابه را به اشتراک میگذارند. در بازی‌های دیگری مانند RTS Halo Wars 2 قابلیت cross-play به هیچ عنوان دیده نمی‌شود زیرا به راحتی تعادل بازی را برهم خواهد زد حتی در بازی‌های co-op.

بنابراین مایکروسافت چگونه می‌خواهد این مسائل را حل کند؟

“ایبارا” گفت که احتمالا مایکروسافت در سطح نرم‌افزاری می‌خواهد محیطی را ایجاد کند که بازیکنان بر اساس ورودی، بتوانند ازهم جدا شوند. اینطور به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت توانایی کنترل کامل بر اکس‌باکس لایو و پتلفرم یونیورسال ویندوز (UWP) APIs را دارد. “ایبارا” گفت توسعه دهندگان باید در یکی کردن انواع کنترلر‌ها هوشیاری به خرج دهند تا از ایجاد عدم تعادل و ناسازگاری جلوگیری کنند.

کلید اصلی اینجاست که مایکروسافت نمی‌خواهد خبرگی و تجربه کسانی را که استفاده از کنترلر‌ها را به ماوس و کیبورد ترجیح می‌دهند، نابود کند. در حالی که همزمان گزینه های جدیدی را برای گیمرها وتوسعه دهندگان ارائه می‌دهد.

مزایا

قطعا نکته مثبت در اینجا این است که به طور واضح شما گزینه ای برای بازی با کیبورد و ماوس دارید. کنترل توسط ماوس‌ها در بازی‌های اول شخص دقت بیشتری را در هدف‌گیری به‌همراه دارند، بدون از دست دادن چرخش سریع و هدایت.

با توجه به نظرات اخیر “ایبارا” و اطمینان‌دهی رئیس بخش اکس‌باکس ” فیل اسپنسر” ، برای بازیکنان ماوس و کیبورد پلی‌لیست جداگانه ای وجود خواهد داشت. البته قبلا، مایکروسافت در بازی گیرز آو وار 4 این مورد را اجرا کرده است به‌طوری که بازیکنان گزینه‌ای دارند که توسط آن می‌توانند رقابت در مقابل بازیکنان ویندوز را انتخاب کنند یا اینکه تنها در مقابل بازیکنانی قرر گیرند که با کنترلر بازی می‌کنند.

علاوه بر‌این، پشتیبانی کامل از ماوس در اکس‌باکس وان زمان پیشروی در بعضی بازی‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

بازی‌های مدیریتی مثل Cities: Skylines سالهاست که در کنسول‌ها طرفداری جذب نکرده فقط به این دلیل که رابط کاربری و کنترل بازی‌ها باید کاملا بازنویسی و باز طراحی شود تا بتواند به سختی با کنترلرهای نسبتا محدود هماهنگ شود. دنیایی را تصور کنید که درآن توسعه دهندگان بازی‌های cRPGs ،RTS، مدیریت و بازی‌های MOBA در اکس‌باکس وان نیازی به نگرانی در مورد ورودی کنترلرها نداشته باشند. این موضوع استور اکس‌باکس و همینطور استور ویندوز 10 را به سمت پیشرفت بسیار زیادی خواهد برد که APIs به طور کامل می‌توانند هم‌ردیف قابلیت cross-platform باشند.

معایب

“ایبارا” گفت: مایکروسافت چگونگی پیاده سازی پشتیبانی از ماوس و کیبورد را بر عهده‌ی توسعه‌دهندگان می‌گذارد که این تئوری احتمالا به سناریوهای آزاردهنده‌ای ختم می‌شود که پشتیبانی از ماوس و کیبورد بسته به علاقه‌ی توسعه‌دهندگان کامپیوتری است که به اکس باکس آمده اند. شاید توسعه‌دهندگان بازی‌های اول شخص تصمیم بگیرند که هیچ لیست‌پخش جداگانه‌ای را ارائه ندهند و بازیکنانی که با کنترلرها کار می‌کنند مجبور به برخورد با بازیکنان ماوس شوند که به دلیل حرکت سریع و دقیق آ‌ن‌ها تجربه‌ی بازی‌شان خراب ‌می‌شود. “ایبارا” گفت: توسعه دهندگان باید این موارد را مدیریت کنند اما به هیچ‌وجه تضمینی برای این کار وجود ندارد.

حتی اگر مایکروسافت برای سطح API موفق به ساخت بخش‌های جداگانه‌ای برای انواع ورودی‌ها شود، بازهم بازی‌هایی مانند Battleborn که از تعداد کم بازیکن رنج می‌برند، اگر بازیکنان بر اساس ورودی‌ها تقسیم شوند تطابق آن‌ها با یکدیگر زمان خیلی بیشتری می‌برد، و در این فرآیند تطابق کیفیت برپایه‌ی مهارتِ بازی به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

برای بازیکنانی که از شرایط فعلی راضی هستند و علاقه‌ای به گیم‌پلی با ماوس و کیبورد ندارند، هر تغییر و اجرای جدیدی تاثیر منفی بر روی مشتریان اکس‌باکس در پی دارد و می‌تواند آن‌ها را به سمت پتلفرم‌های دیگری مثل PlayStation سوق دهد هرچند به احتمال فراوان پروژه پشتیبانی از ماوس و کیبورد به این زودی ها محقق نخواهد شد.

پیش‌بینی آینده

درحالی که بازی‌های ویندوز در حال رشد هستند، فروشگاه ویندوز به طورکلی در حال سقوط است. بازی‌های موبایل نه تنها برای گیمرهای اتفاقی بلکه برای گیمرهای اصلی و دو آتیشه هم تبدیل به رقیب شده اند.که این نه تنها برای مایکروسافت بلکه برای Valve هم مشکل بزرگی محسوب می‌شود.

Valve همچنان بزرگترین پلتفرم بازی‌های کامپیوتری است، و با وجود رابطه‌ی بین سیستم عامل مک و لینوکس بازی‌های کامپیوتری در ویندوز همچنان نیروی برتر هستند. و عدم موفقیت بازی‌های ویندوزی به معنی عدم موفقیت Steam است، به این‌ترتیب بازی‌های ویندوزی دچار دردسر بزرگی می‌شوند و اینطور به نظر می‌آید که ویندوز و Steam برای رشد و پیشرفت به شدت به یکدیگر نیازمندند.

به نظر می‌رسد که نیروی اجباری پشت Valve قرار دارد که آن‌را به سمت Windows Mixed Reality هدایت می‌کند که این موضوع شامل بازی‌ها و پشتیبانی SteamVR هم خواهد شد. VR هرگز پیشرفتی نخواهد داشت اگر شرکت همچنان به مقابله با ویندوز بپردازد زیرا به تجربه و قدرت زیادی نیاز دارد.

گفتگوی بین ویندوز و Valve حاکی از این است که این‌دو تصمیم به برقراری بازی‌های درون شبکه‌ای بین Steam و ویندوز 10 در بازی‌های استور پلتفرم یونیورسال ویندوز، را دارند. Rise of Nations ، یک بازی RTS که به تازگی برای Steam و استور ویندوز 10 بازسازی شده ، با وجود اینکه از APIs اکس‌باکس  استفاده میکند از قابلیت بازی بین شبکه Steam و Live برخوردار است ،.قبلا، بازی‌های UWP در کامپیوترهای شخصی، مانند Call of Duty Infinite Warfare برای ایجاد گروه بازیکنان کوچک در نسخه‌ی استور ویندوز 10 از نسخه‌ی Steam جدا شده بودند. گفته بودم که Steam مستقیما با ساخت بازی درون شبکه‌ای سروکار دارد.

اگر مایکروسافت بخش فهرست بازیکنان ماوس و کیبورد را در اکس‌باکس وان آغاز کند، شاید آوردن بازیکنان کامپیوتری Steam به شکل مستقیم به اکس‌باس لایو، بتواند مشکل تعداد بازیکنان را حل کند بعضی بازی‌ها مانند Rocket League درحال حاضر ویژگی بازی درون شبکه را دارند ولی نیازی به جداسازی ورودی‌ها نیست که به عنوان یک روش کنترل،مزیت قابل توجهی به دست نمی‌اورد.

اگر مایکروسافت و Valve به خوبی باهم کنار بیایند، شاید Steam و اکس‌باکس در آینده از قابلیت درون شبکه‌ای کامل بهره‌مند شوند و لیست پخش بازیکنان که به APIهای استیم محدود شده توسط اکس‌باکس هم پوشش داده شود و بازیکنان کامپیوتری بتوانند از لیست پخش، فقط بازیکنانِ کنترلر را انتخاب کنند.اکس‌باکس می‎تواند به یک کنسول همراه مناسب برای بازیکنان هاردکور کامپیوتری تبدیل شود کسانی که ممکن است خواهانِ یک دستگاه بازی با کیفیت فورکی با بهره‌مندی از گروه‌های بزرگتر از بازیکنان و سازگاری با کیفیت‌تر در میان بازیکنان اکس‌باکس باشند. Killer Instinct به زودی وارد Steam می‌شود و من پول زیادی را دراین باره شرط‌بندی می‌کنم که از ویژگی بازی درون شبکه بهره خواهد برد.

اکس‌باکس فراتر از یک بازی

علاوه براین، دادن قابلیت پشتیبانی از ماوس و کیبورد به اکس‌باکس، پای این محصول را به برنامه‌های غیر از بازی در پلتفرم یونیورسال ویندوز مثل آفیس و برنامه‌های سودمند دیگر باز خواهد کرد.

برای بعضی مخاطبان، یک دستگاه اکس‌باکس می‌تواند به یک بودجه عظیم بازی‌های کامیپوتری و یک ماشین سودمند، برای سوئیچ بین بازی‌ها و OneNote یا Word تبدیل شود. اکس‌باکس تا زمانی که محصولِ UWP است، بدون نیاز به هیچ‌گونه تغییری توسط توسعه دهندگان، قادر به اجرا خواهد بود.

ترکیبی از اکس‌باکس و Windows Mixed Reality منجر به افزایش دریافت فرمت در برنامه‌های مخصوص UWP می‌شود، بخصوص اگر مایکروسافت، اکس‌باکس را به عنوان برنامه‌ای از استور با توسعه‌دهندگان قرار دهد. ویژگی جدید اکس‌باکس که قابلیت تنظیم بلاک‌لیست است و با آپدیت بعدی 1710 برای اکس‌باکس وان هم موجود می‌شود، قبلا توسط ” مایک یبارا” آزمایش شده است به‌عنوان پشتیبانی سوم شخص از برنامه‌ها علاوه بر بازی‌ها، برای مثال استفاده از توییتر.

آخرین تفکرات

گیمرها نگران هستند که مایکروسافت Call of Duty را به یکباره غرق در بازیکنان ماوس و کیبورد کند و بازیکنان باید اطمینان حاصل کنند که شرکت مانع به وجود آمدن همچین سناریویی خواهد شد. در بهترین حالت بازی‌های رقابتی دارای لیست‌بازیکنان جداگانه ای خواهند بود. و من بعید می‌دانم که بازیکنان ارشد این صنعت حتی شجاعت آزمون و خطای این فرمول برای کنسول‌ها را تا زمانی که مایکروسافت ثابت نکند که تجربه اولیه اکس‌باکس را ازبین نخواهد برد، داشته باشند.

چنانچه برای بازی‌های غیر رقابتی یا بازی‌هایی که ورودی ماوس و کیبورد هیچ مزیتی برایشان ندارد مانند Killer Instinct، در انتظار تعداد بازیکنان بیشتر، کیفیت بهتر هماهنگ سازی و میزان زیادی از بازی‌های جدید که خیلی پیچیده هستند یا ساده هستند، طراحی دوباره ورودی‌ کنترلرها هزینه گزافی را برایشان به همراه دارد.

همچنین در دنیایی که تلفن‌های همراه غیرقابل توقف به نظر می‌رسند، چشم اندازی از نزدیکتر شدن Steam و اکس‌باکس در پشتبانی از بازی‌های درون‌شبکه به عنوان دو شرکتی که برای مشخص کردن آینده بازی‌های اصلی و VR باهم همکاری می‌کنند، وجود دارد .

من معتقدم که گیمرهای اکس‌باکس باید به مایکروسافت دراین باره اعتماد کنند. مایکروسافت پتلفرم تلفن همراه ندارد، و گیمرهای کامپیوترهای شخصی هرچیزی که شرکت قصد تلاش برای آن در این فضا دارد، دیر باور می‌کنند.
خوشبختانه مایکروسافت می‌داند که این میان چه چیزی در گرو (خطر) است.

نظر شما در رابطه با ورودی ماوس و کیبورد چیست ؟ نظراتتان را با وینفون به اشتراک بگذارید.

منبع :

WINDOWSCENTRAL

21 پست
صبا ابراهیمی
او کارشناس مترجمی زبان انگلیسی است. به کارهای هنری، خوشنویسی، کتاب و فیلم علاقه‌ی وافری دارد و سعی می‌کند اغلب اوقات فراغت خودش را صرف کتاب خواندن و فیلم دیدن کند. صبا اکنون نویسنده وب‌سایت وینفون است.
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
smp
💔 3 پاسخ دهید پنجشنبه 30 شهریور 1396

ما برای گوشی هم به ماکروسافت اعتماد کردیم ولی چی شد؟!!!!

    alireza
    💔 1 پاسخ دهید پنجشنبه 30 شهریور 1396

    این پست راجب به ایکس باکس هست نه گوشی!!

    صبا ابراهیمی
    💔 0 پاسخ دهید پنجشنبه 30 شهریور 1396

    من فکر می‌کنم برخلاف تلفن همراه، مایکروسافت در زمینه اکس‌باکس خیلی خوب تونسته پیش بره.

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,