بازی Kingdom Hearts 3

پس از انتظار وصف ناشدنی طرفداران برای بازی Kingdom Hearts 3 و عرضه آ‌ن‌ برای کنسول‌های نسل هشتمی، حالا این بازی محبوب و دوست داشتنی عرضه شده و بازی‌بازان و طرفداران می‌توانند با خیالی راحت به تجربه آن بنشینند. در این قسمت از سری «تحلیل فنی» قصد داریم تا Kingdom Hearts 3  را از منظر فنی و بصری بررسی نماییم. آیا ماجرای جدید Sora بدون عیب و نقص، نمایش داده می‌شود؟ با وینفون در ادامه مطلب همراه باشید.

همان طور که گفته شد، طرفداران سری Kingdom Hearts، مدت زمان بسیار زیادی را منتظر عرضه بازی Kingdom Hearts 3  بودند. حدود 13 سال پیش بود که آخرین نسخه اصلی از سری برای کنسول های خانگی (کنسول پلی‌استیشن 2) منتشر شد و پس از آن، شرکت اسکوئر اینکس (Square Enix) تصمیم گرفت تا سری را نسخه‌های کوچکتر و برای کنسول‌های دستی و قابل حمل، گسترده سازد. چندین نسخه به همین شکل عرضه شد و خیلی زود، 13 سال از عرضه آخرین نسخه از سری اصلی گذشت. حال، می‌توانیم پس از گذشت سال‌ها، بازی Kingdom Hearts 3 را در اختیار داشته باشیم.

حال، دوره و زمانه نسبت به 13 سال پیش و دوره پلی‌استیشن 2، زمین تا آسمان فرق کرده و سازندگان قطعا جهت بهینه کردن بازی برای بازی‌بازان امروزی، زمان زیادی را صرف کرده‌اند. Kingdom Hearts 3 با موتور آنریل انجین 4 (Unreal Engine 4) ساخته شده؛ موتوری قدرتمند که تمام ویژگی‌های گرافیکی و بصری نسل نسل کنونی را دارد و می‌تواند هر کاری را برای سازندگان انجام دهد. از آن جایی که بازی دیگر توسط موتور داخلی اسکوئر اینکس ساخته نمی‌شود، قطعا انتظارات بالایی از آنریل انجین 4 داریم و امیدوار هستیم تا این انتظارات، برآورده شود. تاکنون عناوین نسل هشتمی زیادی را مشاهده کرده‌ایم که با موتور آنریل 4 ساخته شده‌اند و با نگاهی گذرا و بررسی مختصر، می‌توانیم بگوییم که آنریل 4 یک موتور پرتقاضا و سنگین است؛ موتوری که استودیوهای ترد پارتی، نمی‌توانند با آن‌ به رزولوشن Native 4K روی هر کدام از کنسول‌های میان نسلی برسند. اما رویکرد سازندگان بازی Kingdom Hearts 3 با آنریل انجین 4 چگونه بوده است؟

در همین ابتدا، می‌توان این خبر خوب را داد که امکان  تجربه بازی Kingdom Hearts 3 با نرخ فریم 60 بر ثانیه وجود دارد اما واقعا کدام کنسول‌ها می‌توانند این رقم را به صورت ثابت نگه دارند؟ خوشبختانه یا متاسفانه در دورانی قرار داریم که برای تجربه عناوین جدید مانند Resident Evil 2 Remake و Just Cause 4 و Ace Combat 7 و… نیاز شدیدی به داشتن یک کنسول میان نسلی حس می‌شود. کنسول‌های پایه نسل هشتمی، یعنی پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان، دیگر توان اجرای عناوین جدید را با رزولوشن یا نرخ فریم مناسب ندارند و قدرت سخت افزاری بیشتر کنسول‌های پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس، مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. حال، این موضوع در مورد بازی Kingdom Hearts 3 نیز صدق می‌کند.

با این حال، پیش از این که به سراغ بحث‌های چالشی و عملکرد برویم، بیایید بازی Kingdom Hearts 3  را از نظر بصری مورد بررسی قرار دهیم. بزرگترین عاملی که نسخه‌های مختلف بازی را از یکدیگر جدا می‌کند، رزولوشن اجرایی محسوب می‌شود. کنسنول ایکس‌باکس وان ایکس، با داشتن بیشترین قدرت سخت افزاری نسبت به کنسول‌های دیگر، Kingdom Hearts 3 را با رزولوشن 2560×1440 اجرا می‌کند و پس از آن نیز کنسول پلی‌استیشن 4 پرو با رزولوشن اجرایی 2304×1296 (مقدار 81 درصدِ رزولوشن اجرایی نسخه ایکس) در رتبه بعدی قرار می‌گیرد که هر دوی آن‌ها به صورت Native هستند و به صورت داینامیک تغییر نمی‌کنند. تا همین جای کار و مشاهده اعداد و ارقام رزولوشن روی کنسول‌های میان نسلی سونی و مایکروسافت، خیلی راحت می‌توان باری دیگر، پرتقاضا بودن موتور آنریل 4 را اثبات کرد. اما این تنها نیمه پر لیوان است؛ کنسول‌های پایه پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان، بازی را با رزولوشن ناامید کننده‌ای اجرا می‌کنند که مشخصه هر کدام از آن‌ها به ترتیب، 1600×900 و 1280×720 است. همان طور که مشاهده می‌کنید، رزولوشن اجرایی بازی روی کنسول‌های پایه، مخصوصا ایکس‌باکس وان بسیار ناامید کننده است. همه چیز زمانی رنگ تیره‌تری به خود می‌گیرید که بدانیم عناصر و مواردی مانند فیلتر بافت‌ها (Texture Filtering) یا Anti Aliasing به نسبتِ رزولوشن، بالا و پایین می‌شوند. با این که به نظر می‌رسد نسخه‌ پلی‌استیشن 4 هنوز هم می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد، اما مشخص است که نسخه ایکس‌باکس وان به شدت رنج می‌برد. نکته جالب از منظر بصری و گرافیکی این است که به غیر از رزولوشن و مواردی که وابسته‌ به آن هستند، تنها عامل متفاوت بین کنسول‌های مختلف، Ambient Occlusion است. کنسول‌های پایه برای به نمایش گذاشتن این تکنیک با مشکلاتی مواجه هستند اما کنسول‌های میان نسلی، آن را خیلی جذاب تر به نمایش می‌گذارند.

اما به نظر می‌رسد که بحث داغ مربوط به بازی Kingdom Hearts 3، مسائل بصری، گرافیکی و میزان رزولوشن اجرایی روی کنسول‌های مختلف نباشد. بحث داغ و اصلی برای بازی Kingdom Hearts 3 قطعا عملکرد و نرخ فریم برروی تمامی کنسول‌ها است. به دور از عناصر داستانی که سایه سنگینی را روی پیکره و نام Kingdom Hearts انداخته‌اند، باید این نکته را درک کنیم که Kingdom Hearts 3 یک اکشن نقش آفرینی است و پرفورمنس و نرخ فریم در آن به شدت اهمیت دارد و ایجاد خلل در این موضوع، می‌تواند نتایج بدی را برای بازی‌بازان به همراه داشته باشد. تمامی نسخه‌های Kingdom Hearts 3 برروی تمامی کنسول‌ها، دو گزینه گرافیکی را برای بازی‌بازان فراهم آورده که Default و Stable نامیده می‌شوند. در حالت Default، بازی با نرخ فریمی آزاد و بدون محدودیت اجرا می‌شود و در حالت Stable، نرخ فریم روی 30 بر ثانیه قفل می‌شود. بزرگترین مشکل در این خصوص از جایی آغاز می‌شود که نرخ فریم بازی به هیچ عنوان ثابت نیست؛ درست است که بازی در بیشتر مواقع، 30 فریم را در ثانیه تحویل می‌دهد اما هر فریم معمولا با 16.7، 33.3 یا حتی 50 میلی ثانیه توقف و فاصله به نمایش درمی‌آیند. این مشکل که معمولا مشکلِ Frame Pacing نامیده می‌شود، بدترین مسئله برای نرخ فریم و عملکرد بازی محسوب می‌شود و یک Stutter زشت و ناپسند را در اکثر مواقع شاهد هستیم. این موضوع زمانی بدتر می‌شود که بدانیم سازندگان در بازی از افکت موشن بلور برای اشیا (Per Object Motion Blur) استفاده نکرده‌اند و مشاهده موشن بلور در میان پرده های زیبای بازی، حسرت عدم استفاده آن در گیم‌پلی را بیشتر هم می‌کند.

اما نرخ فریم دقیقا در هر کنسول چگونه است؟ زمانی که بازی را با حالت Default روی کنسول‌های پایه تجربه می‌کنید، نرخ فریم مدام بین 30 تا 60 فریم بر ثانیه در حال حرکت است و تغییر آن‌، به رندرینگ لود بستگی دارد. نرخ فریم متغیر و پویا قطعا گزینه خوبی برای تجربه عنوانی مانند Kingdom Hearts 3 محسوب نمی‌شود اما قطعا از حالت Stable بهتر و مناسب تر است. خروجی نرخ فریم در کنسول‌های پایه، شباهت بسیاری با هم دارند اما طبق بررسی‌های انجام شده توسط منبع تحلیلی دیجیتال فاندری، در بعضی از صحنه‌ها، عملکرد کنسول ایکس‌باکس وان، از کنسول پلی‌استیشن 4 پیشی می‌گیرد و جالب است بدانید که کنسول پایه مایکروسافت، با رزولوشن پایین تر، حتی از کنسول پلی‌استیشن 4 پرو نیز سریع تر اجرا می‌شود که قطعا غافلگیر کننده است! ایکس‌باکس وان ایکس نیز در بهترین حالت ممکن قرار دارد که با رزولوشن 1440p، نرخ فریمی بین 50 تا 60 فریم بر ثانیه را خروجی می‌دهد که بدون شک تجربه لذت بخش‌تری را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد.

یک نکته یا راهنمایی جالب در مورد نسخه پلی‌استیشن 4 پرو بازی وجود دارد؛ اگر رزولوشن بیشتری که این نسخه به شما می‌دهد (1296p) را فراموش کنید و خروجی رزولوشن کنسول را روی 1080p تنظیم نمایید، می‌توانید یک جهش عالی و تاثیر گذار در نرخ فریم داشته باشید. با انجام دادن این کار، شما تنها 216p را از دست می‌دهید اما در آن طرف، نرخ فریمی به مانند نسخه ایکس‌باکس وان ایکس (بین 50 تا 60) یا حتی بهتر دریافت می‌کنید. اگر بتوان نسخه وان ایکس را با استفاده از یک مانیتور Free Sync تجربه کرد، با بهترین نسخه بازی Kingdom Hearts 3 طرف هستیم اما در غیر این صورت، به نظر می‌رسد که تجربه بازی روی خروجی 1080p پلی‌استیشن 4 پرو، سریع ترین و بهترین راه برای تجربه بازی باشد‌؛ حداقل از نظر عملکرد!

Kingdom Hearts 3 قطعا یک بازی فوق‌العاده، سرگرم کننده و تاثیر گذار است که هر فردی باید به تجربه آن بپردازد. اگر بخواهیم این بازی را با نسخه اصلی پیشین مقایسه کنیم، میزان پیشرفت قطعا وصف ناشدنی خواهد بود. به لطف موتور آنریل انجین 4، حالا مراحل Kingdom Hearts 3 نسبت به مراحل نسخه پلی‌استیشن 2 بسیار عمیق تر، بازتر و پرجزئیات تر شده و نورپردازی، افکت‌های و دیگر عناصر گرافیکی به بهترین شکل ممکن طراحی شده‌اند. ویژگی‌های فیزیکی موتور آنریل 4 مانند متریال‌ها و نورپردازی مبتنی بر فیزیک در ترکیب با استایل CG انیمیشن‌های دیزنی، یک معجون ناب را پدید آورده که چشم و دل هر فردی را با خود می‌برد؛ تا جایی که در بعضی مواقع حس می‌کنیم که در حال تجربه یک فیلم تعاملی از طرف دیزنی و استودیوی پیکسار هستیم. همه این موارد را می‌توان در مرحله معرفی یا افتتاحیه بازی به خوبی مشاهده کرد.

با تمام این تفاسیر و با تمام این تعریف و تمجید‌ها، قطعا جای انتقاد و ایراد به مسائل فنی بازی Kingdom Hearts 3 وجود دارد. اول و مهمتر از همه این که مدت زمان طولانی ساخت بازی، قطعا به جنبه‌های فنی آن صدمات جزئی وارد کرده است. به دور از بحث در مورد گیم‌پلی که از حوصله این مطلب خارج است، از منظر فنی، انیمیشن‌ها قطعا می‌توانستند در سال 2019، بهتر و بهبود یافته‌تر باشند. در طرف دیگر، شاید مودهای گرافیکی بازی آن طور که باید و شاید روی کنسول‌های مختلف، خوب کار نمی‌کنندو حالت Stable برروی تمامی کنسول‌ها با Frame Pace نامناسب و رزولوشن پایین تر از حد انتظار همراه است و قطعا به یک به‌روزرسانی احتیاج دارد و حالت Default، انتظارات را برای تجربه بازی با نرخ فریمی بهتر و بالاتر، برآورده نمی‌سازد. شاید بهتر بود سازندگان همین نکته‌ای که ما به آن اشاره کردیم (قرار دادن خروجی نسخه پلی‌استیشن 4 پرو روی 1080p) را درون بازی قرار می‌دادند تا همه بازی‌بازان به تجربه دلخواه خود برسند. این مورد، قطعا دو طرف است و می‌توانست در نسخه ایکس‌باکس وان ایکس بازی نیز قرار بگیرد؛ به طوری که حداقل در این نسخه، نرخ فریم به صورت کامل روی 60 بر ثانیه قفل شود. در آخر نیز می‌توان به نکته ریز اما مهمی اشاره کرد که بازی می‌تواند از موشن بلور بیشتر، به خصوص موشن بلور اشیا (Per Object Motion Blur) بهره ببرد که امیدوار هستیم تا با پشتیبانی شرکت اسکوئر اینکس، به این موارد رسیدگی شود.

بازی Kingdom Hearts 3

بازی Kingdom Hearts 3 قطعا یک بازگشت رویایی و فوق‌العاده برای این سری محبوب و دوست داشتنی است. شاید این نسخه برای تازه واردان و کسانی که تازه با سری آشنا شده‌اند، غریب به نظر برسد اما تمام افراد باید فرصتی را برای تجربه Kingdom Hearts 3 اختصاص دهند. قطعا کم و کاستی‌های فنی بازی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، زیر ذره بین دقیق تیم وینفون و البته تیم دیجیتال فاندری قرار گرفته است و شاید بسیاری از آن‌ها حتی به چشم افراد و بازی‌بازان دیگر نیاید؛ بنابراین این موارد نمی‌توانند مشکلی را برای تجربه نهایی Kingdom Hearts 3 به وجود آورند.

حتما نظرات مفید خود را در مورد این قسمت از سری تحلیل فنی و به صورت کلی، بازی Kingdom Hearts 3 با ما به اشتراک بگذارید.
منبع : وینفون
23 پست
اشکان عالی‌خانی
مطالب مرتبط
تبلیغات
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , ,