_ایکس باکس و گیمینگ پنل جدید

نقد و بررسی بازی L.A. Noire

عنوان L.A. Noire روی ایکس باکس وان، نسخه ریمستر شده همان بازی اصلی جهان‌باز است که در سال 2011 برای ایکس باکس 360 و پلتفرم های دیگر عرضه شد. حتی با گذشت هفت سال، این بازی هنوز هم یکی از بهترین عنوان های پلیسی تا به کنون است. داستان آن عمیق و پرمعنا است و گیم‌پلی آن جدا از تیراندازی سوم شخص، خلاق و متفکر است. با این حال، نسخه ریمستر شده از چیزی که ما انتظار داشتیم بهتر بود اما کلا به لحاظ جلوه های تصویری زیاد قابل توجه نیست. در ادامه با تیم کافه ایکس باکس وینفون همراه باشید.

پیشینه و داستان

L.A. Noire یک بازی جرم و جنایتی خشونت آمیز در شهر لس آنجلس است. وقایع نزدیک به سال 1940 میلادی اتفاق می‌افتد و دقیقا آن دوران را به تصویر می‌کشد. گیم‌پلی اطراف کاوش در شهر، گشت‌زنی در خیابان‌ها، دستگیری مجرمان و حل پرونده‌ها در دیدگاه سوم شخص می‌چرخد. هالیوود در عصر طلایی خود به سر می‌برد و درست مانند هر عصر دیگری، در کنار موفقیت های بزرگش، مشکلات فراوانی را به همراه دارد. گیمرها در نقش Cole Phelps، کارآگاهی در دپارتمان پلیس لس‌ آنجلس، قرار می‌گیرند که باید علاوه بر حل پرونده و گرفتن ترفیع، گره از توطئه‌ای بزرگتر بگشایند.

این بازی با موضوع های مهمی از جمله فساد گسترده، تجارت مواد مخدر و افزایش میزان قتل سر و کار دارد. فلپس باید واقعیت پشت توطئه ها و قتل های وحشیانه را پیدا و کشف کند. این کار آن قدر ها هم ساده نیست چون که فساد شهر لس آنجلس و بخشی از دپارتمان پلیس را در بر گرفته است. در بسیاری از مواقع Phelps باید در برابر کل سیستم مبارزه کند.

فلپس سرباز بازنشسته جنگ جهانی دوم است. روابط و تجربیات او نقش مهمی را در مسیر کارآگاهی او ایفا می‌کنند. افراد بسیاری از گذشته او، طول داستان L.A. Noire را حتی بعد از پایان انفجاری آن، شکل می‌دهند. بازی به طور خارق‎العاده‌ای عناصر داستان را به هم مرتبط می‌کند با اینکه در بعضی مواقع این عناصر بی‌ربط به نظر می‌رسند. موضوع فساد تنها چیزی نیست که در اینجا مورد بررسی قرار گیرد. این که چطور قدرت و موفقیت بدون در نظر گرفتن جایگاه روی افراد تاثیر می‌گذارد، دقیقا مرکز اصلی داستان است که عواقب غم‌انگیزی را برای بسیاری از شخصیت ها به همراه دارد.

گیم‌پلی تحقیقاتی

یکی از برجسته ترین ویژگی های بازی، بازجویی از مظنونین است. در بازی اصلی گیمرها می‌توانستند اظهارات مظنونین را باور و یا رد کنند. در هر مورد، نتیحه بستگی به انتخاب گزینه مناسب و تجزیه و تحلیل نحوه واکنش شخصیت ها در حین بازجویی داشت. تشخیص دروغ و راست بودن حرف مظنون و یا پنهان کردن اطلاعات مهم توسط شاهد، به طور چشمگیری دیدگاه شما را نسبت به پرونده تغییر می‌داد.

L.A. Noire همانند تمامی بازی های پلیسی، ویژگی های تعقیب و گریز، تیر اندازی و کار های کارآگاهی را دارد. به جای این که به راحتی تمامی تکه های معما را در اختیار شما قرار دهد، لازم است که با تجزیه و تحلیل همه چیز، بیشتر خود را در داستان غوطه‌ور کنید. درست مثل بازی Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter، شما باید سرنخ ها را پیدا کنید و افراد مرتبط به پرونده را دنبال کنید. به عنوان مثال، برای پیدا کردن رد صاحب یک تفنگ، شما باید شماره سریال آن را یاد داشت نمایید و بعد به فروشگاه اسلحه بروید و آن را بررسی کنید. این بازی پر از چنین معما هایی است که هر چه جلوتر می‌روید، پیچیده تر می‎شوند. بسیاری از پرونده ها از جرایم و توطئه های وحشیانه سال 1947 لس آنجلس الهام گرفته شده است. بدون شک آن سال یکی از فاجعه بار ترین و خشن ترین زمان های تاریخ لس آنجلس بود.

در نسخه ایکس باکس 360 این بازی، به گیمرها هنگام بازجویی سه گزینه داده می‌شد. شما باید بین سه گزینه واقعیت، شک و دروغ بر اساس گفته های مظنون انتخاب می‌کردید. با این حال این گزینه ها با رفتار فلپس مطابقت نداشتند. انتخاب واقعیت باعث می‌شد که شخصیت ما رویکرد “پلیس خوب” را بپذیرد، در حالی که شک رویکرد “پلیس بد” را به همراه داشت. گزینه دروغ هم بسیار عجیب بود چرا که باعث می‌شد فلپس تهمت های بی‌پایه و اساس بزند. همه این ها منجر به این شد که سکانس های بازجویی بیشتر به بازی حدسی تبدیل شود، چون که شما نمی‌دانستید که شخصیت شما چه واکنشی از خود نشان می‌دهد.

شرکت Rockstar Games این مشکل آگاه شد و در نسخه ریمستر شده این بازی، نام سه گزینه را به “پلیس خوب” ، “پلیس بد” و “متهم” تغییر داد. این ها بیشتر با گفته های فلپس مطابقت دارد اما هنوز هم کاملا واضح نیستند. این حرکت گیم‌پلی بازی را نیز تغییر می‌دهد. زیرا الان شما تکنیک بازجویی را به قضاوت سریع بر شهادت ها ترجیح می‌دهید. این یکی از بزرگ‌ترین مزیت های نسخه ریمستر بوده چرا که گیم‌پلی قابل فهم تر شده است.

تصاویر و عملکردها

متاسفانه، L.A. Noire کاملا قدیمی روی ایکس باکس وان دیده می‌شود و کیفیت حقیقی 4K برای ایکس باکس وان ایکس نیز دید کلی را بهبود نمی‌دهد. مشکل به بافت های این بازی بر می‌گردد چرا که حتی Red Dead Redemption که در سال 2010 عرضه شد، کیفیتش بهتر است. در هر زمان از روز که باشد، جهانی بسیار تخت و تاریک دارد. جدا از شفافیت تصویر، در بسیاری از جوانب این بازی دقیقا همان L.A. Noire است که چند سال پیش برای ایکس باکس 360 عرضه شد.

اگر شما این نسخه بهبود یافته L.A. Noire را با عنوانی چون The Elder Scrolls V: Skyrim – Special Edition مقایسه کنید، واضح است که شرکت Bethesda بسیار بیشتر از راک‌استار روی نسخه ریمستر شده خود کار کرده است. وقتی یک توسعه دهنده عنوانی را ریمستر (بازسازی) می‌کند، باید علاقه گیمرهای جدید و قدیمی را به خود جذب کند. کسانی که قبلا L.A. Noire را بازی کرده‌اند، دیگر دلیلی برای تجربه دوباره آن ندارند. افراد جدید ممکن است این بازی را به خاطر داستان بی‌نظیرش انتخاب کنند اما کیفیت قدیمی آن کمی ناخوشایند است.

امروزه مردم به دنبال بهترین کیفیت هستند و می‌خواهد بازی هایشان روی سیستم جدید شگفت انگیز به نظر برسد. کسانی که این بازی را به خاطر کیفیتش خریداری کردند، ناامید شده‌اند. با وجود این که کیفیت آن روی ایکس باکس وان 1080 پیکسل و روی ایکس باکس وان ایکس 4K حقیقی است اما زیاد قابل توجه نیست. نرخ فریم نیز تغییری نداشته و هم‌چنان 30 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود. خوشبختانه، نسخه ریمسر تمامی محتوای اضافی را شامل می‌شود.

تکنیک های انیمیشن

جدا از صداگذاری خارق‌العاده، L.A. Noire موجی انقلابی در سال 2011 به راه انداخت. زیرا از تکنولوژی متحرک انیمشن صورت استفاده کرد که تمامی جزئیات صورت شخصیت ها را نشان می‎داد. ده ها دوربین حرکت صورت آن‌ها را ضبط کردند و به توسعه‌دهندگان اجازه استفاده از آن را در بازی دادند. با این حال کمی اختلاف بین بدن و صورت آن ها وجود دارد. مقداری از هم‌گسستگی دیده می‌شود، مخصوصا زمانی که شما از مظنونین بازجویی می‌کنید. مثلا شما در زندگی واقعی هنگامی که دو دست خود را بالا می‌برید کمی سرتان نیز کج می‌شود اما این خصوصیات در L.A. Noire وجود ندارد. در حالی که چهره ها دقیق هستند، حرکات بدن خیلی وقت ها غیر طبیعی است.

جمع‌بندی

به طور کلی L.A. Noire هم‌چنان یکی از بهترین بازی هاست اما مشکلات خود را نیز دارد. پیشرفت بخصوصی حاصل نشده و  جلوه های بصری آن نیز عالی نیست اما هنوز هم تجربه‌ای نو را برای گیمرها به ارمغان می‌آورد. نسخه ریمستر چندان برای کسانی که قبلا این بازی را تجربه کرده‌اند، جالب نیست اما دیگران حتما باید آن را امتحان کنند. با این وجود در نظر داشته باشید که این بازی به خاطر بافت مسطح آن، مدرن به نظر نمی‌رسد.

نقطه قوت  L.A. Noire انیمیشن صورت بسیار دقیق آن است که تمام جزئیات چهره شخصیت ها را به نمایش می‎گذارد. متاسفانه از سال 2011 تاکنون هیچ بازی دیگری از این تکنولوژی استفاده نکرده است. بیش‌تر از هر چیز دیگری، تجربه L.A. Noire باعث می‌شود که شما بگویید ای کاش نسخه بعدی آن با انیمیشن و گیم‌پلی خلاق‌تر هم تولید شود. امیدواریم که بعد از عرضه بازی Red Dead Redemption 2 در سال 2018، خبر آن به گوشمان برسد.

4/5

XBOX ONE

L.A. Noire هم‌اکنون با قیمت 39.99$ برای ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و پلی‌استیشن چهار در دسترس است. این بازی به طور رسمی در سال 2011 برای ایکس باکس 360، کامپیوترهای شخصی و پلی‌استیشن سه عرضه شد.

دیدگاه خود را درباره این شاهکار راک‌استار با ما درمیان بگذارید.

منبع :

وینفون

339 پست
سینا لواسانی
او دانشجوی مهندسی کامپیوتر است. به پرواز و بازی های ویدیویی علاقه‌ی وافری دارد و سعی می‌کند اغلب اوقات فراغت خودش را صرف بازی های ویدیویی و فیلم کند. سینا اکنون نویسنده و مترجم بخش اکس باکس وب‌سایت وینفون است.
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , ,