سری بازی‌های Metro که توسط استودیوی A4 Games ساخته شده و توسعه پیدا کرده‌اند، بر اساس سری رمان‌هایی هستند که توسط دمیتری گلاخوفسکی (Dmitry Glukhovski)، نویسنده معروف روس نوشته شده‌اند. شاید اصلی‌ترین تفاوت این سری با بازی‌های مشابه آن این باشد که سری Metro هیچ وقت استانداردها، رویه و همینطور راه و روش سایر بازی‌های شوتر را دنبال نکرده است و همیشه به دنبال راه تازه‌ای برای خودش بوده است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ۱۵ ویژگی عنوان پیشروی Metro: Exodus تا بیشتر با آن آشنا شویم.

اگر از طرفداران سرسخت و متعصب این سری بپرسید که دلیل برتری این سری که باعث شده آن‌ها سری بازی‌های Metro را به این حد جدی دنبال کنند چیست، قطعا به شما این طور می‌گویند که چون هیچ چیز دیگری مثل آن وجود ندارد. این سری قرار است تا چند روز آینده با آخرین نسخه خود تحت عنوان Metro Exodus که قرار است تازه‌ترین نسخه از این سری شوتر ترسناک پسا آخرالزمانی باشد، دوباره بازگردد و در دستمان قرار بگیرد که قرار است بزرگ‌تر (و امیدواریم که بهتر) از تمام نسخه‌های قبلی این سری باشد. با نزدیک شدن به زمان عرضه این بازی شور و هیجان انجام این بازی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و همینطور بیشتر و بیشتر می‌شود. در این مقاله من قرار است درمورد ۱۵ ویژگی برتر این بازی که بهترین مشخصات این بازی هستند، صحبت کنم که قطعا ویژگی‌هایی هستند که شور و هیجان همه ما را برای تجربه عنوان Metro Exodus و همینطور ماجراجویی آرتیوم (Artyom) در طی روسیه‌ی پس از انفجار هسته‌ای را به بالاترین حد ممکن برسانند. پس بدون معطلی بیشتر، بریم به سراغ اصل مطلب و برشماری ۱۵ ویژگی برتر Metro Exodus.

اگرچه Metro Exodus دارای مراحل بزرگ‌تر و جهانِ آزادتری نسبت به نسخه‌های پیشین خود خواهد بود، این بازی قرار نیست یک بازی جهان آزاد باشد.

۱. وضعیت کلی Metro Exodus

به دنبال رستگاری به دست آمده در پایان آخرین نسخه منتشر شده از این سری یعنی Metro: Last Night، نسخه Exodus این سری یک سال پس از آن، در سال ۲۰۳۶ ادامه پیدا خواهد کرد و داستان آرتیوم و آنا (Anna) را دنبال خواهد کرد (که اکنون با هم ازدواج کرده‌اند) که در کنار آن‌ها گروهی از جنگجویان اسپارتان، از موسکو فرار می‌کنند تا برای پیدا کردن مکانی امن و آرام برای خود، به سمت شرق حرکت کنند. سفر آن‌ها در طی کشور روسیه در قطاری که با نام Aurora شناخته می‌شود، دنبال خواهد شد. داستان این بازی یک سال کامل به طول خواهد انجامید که در نتیجه آن، هر چهار فصل در این بازی به تصویر کشیده خواهند شد که با زمستان آغاز می‌شود. در ادامه به شرح و بسط بیشتر این ویژگی پرداخته خواهد شد.

۲. طراحی مراحل

سری بازی‌های Metro همیشه توسط مراحل سخت، انفجاری، و خطی تعریف شده‌اند اما Exodus آمده تا خیلی از چیزها را تغییر دهد. در حالی که پیشروی بازی همچنان به صورت خطی دنبال خواهد شد (که یعنی وقتی کار شما در یک مرحله به اتمام می‌رسد، دیگر نمی‌توانید به آن بازگردید)، اکنون دیگر مراحل این بازی در محیط‌های وسیع، گسترده و سند باکس جریان پیدا خواهند کرد. بازی‌بازان در این بازی می‌توانند آزادانه به گشت و گذار بپردازند و طبق اظهارات توسعه دهندگان این بازی، حتی فقط روند ضروری هر یک از این مراحل می‌تواند چندین و چند ساعت به طول بیانجامد.

۳. مراحل خطی

اگرچه Metro Exodus دارای مراحل بزرگ‌تر و جهانِ آزادتری نسبت به نسخه‌های پیشین خود خواهد بود، این بازی قرار نیست یک بازی جهان آزاد باشد. یعنی اگر بخواهم بیشتر توضیح بدهم، باید اضافه کنم که اگر نگران هستید که این بازی در اجرای مراحل مخصوص این سری و نمایش صحنه‌های شلوغ با طراحی‌های انفجاری زیاده‌روی کند، نباید نگرانی خاصی از این موضوع داشته باشید. استودیوی سازنده این بازی یعنی A4 Games تایید کرده است که اگرچه مراحل بزرگ‌تر این بازی بزرگ‌تر و بازتر از قبل خواهند بود، اما یک سری مراحل دیگر نیز در این بازی وجود دارد که به سبک دالان‌های مخوف این سری به تصویر کشیده خواهند شد و همچنان دارای محدودیت خواهند بود که خب امضای این سری محبوب به حساب می‌آید که اگر چنین چیزهایی در بازی وجود نداشت، قطعا شاید Exodus هویت اصلی این سری را از دست داده می‌دید. نکته روشن این موضوع این جا است که سازندگان این بازی نهایت سعی و تلاش خود را به کار گرفته‌اند که ضمن ایجاد تعادل در مراحل این بازی، هم مراحل بازتر و بزرگ‌تر خلق کنند و هم مراحل خطی و یکنواخت. امیدواریم این تعادل به نقطه خوبی در Exodus رسیده باشد چون همه ما ضمن این که دوست داریم فضای جدید را در این سری تجربه کنیم، دوست نداریم ویژگی‌ها و در حقیقت امضای این سری را هم از خاطر ببریم. Metro با آن مراحل خطی خود شناخته شده و اکنون که در راه تکامل قدم نهاده، دوست داریم باز هم اصالت خودش را ضمن ایجاد نوآوری، حفظ کند.

برخلاف نسخه‌های گذشته این سری، بازی‌بازان می‌توانند به انجام شخصی سازی سلاح‌های خود در حین پرواز کردن بپردازند. با استفاده از ابزار و قطعاتی که شما در طول پیشروی خود در مراحل مختلف بازی به دست آورده‌اید، می‌توانید به شخصی سازی و سفارشی سازی سلاح‌های خود در این بازی بپردازید تا هر گونه نیاز خاصی که شما دارید را برطرف کند.

۴. فعالیت‌های جانبی

یکی از دلایلی که استودیوی A4 Games اصرار داشت که Metro Exodus یک بازی جهان آزاد نباشد، این بود که آن‌ها تمرکز سفت و سخت خود را برای ارایه یک داستان پردازی بی عیب و نقص و جذاب که این سری همیشه به خاطر داشتن آن معروف بوده، از دست ندهند. بدین ترتیب نقشه‌های بزرگ و باز این عنوان قرار نیست که به شیوه‌های مرسوم قبلی دارای فعالیت‌ها و مراحل فرعی باشند. آن‌ها هنوز هم فعالیت‌های اختیاری هستند که بازی‌بازان می‌توانند انتخاب کنند به انجام آن‌ها بپردازند یا نه. این در حالی است که البته گشت و گذار کردن در محیط‌های بازی نیز می‌تواند مزیت‌های خاص خودش را داشته باشد اما در نهایت همه این‌ها به تصمیم خود بازی‌باز برمی‌گردد و بازی واقعا هیچ وقت شما را به طور مستقیم واراد به انجام چنین کارهایی نمی‌کند (که البته به معنی این نیز هست که هیچ نشانه‌ای برای علامت گذاری آن‌ها نیز در کار نخواهد بود). برای انجام مراحل و فعالیت‌های جانبی، خودتان باید دست به کار شوید و به جست و جوی آن‌ها بپردازید چون بازی اصراری برای انجام این کار نخواهد داشت.

۵. قطار

The Aurora قطاری است که آرتیوم و همراهانش از آن استفاده می‌کنند تا به گذر از روسیه در طول روند بازی بپزدازند که یک محیط HUB مانند برای بازی‌بازان در بین مراحل این بازی به وجود خواهد آورد. اگرچه این قطار در این بازی فقط به عنوان یک موتور کار خود را آغاز می‌کند، در طول روند بازی بازی‌بازان هر مرتبه واگن‌های بیشتری به آن اضافه خواهند کرد. شخصیت‌هایی که بازی‌بازان در طول روند انجام Metro Exodus با آن‌ها آشنا می‌شوند، می‌توانند به بزم آن‌ها در این قطار ملحق شوند و به جمع همراهان آرتیوم بپیوندند. بازی‌بازان نیز می‌توانند با رجوع دوباره به قطار از حضور این شخصیت‌ها آگاهی پیدا کنند و یا به انجام مکالماتی کوتاه با آن‌ها بپردازند و یا به گفت و گو درمورد مسائل مختلف مشغول شوند. این کار شبیه فعالیت‌های مشابهی خواهد بود که در طول نسخه‌های گذشته این سری انجام می‌شد.

۶. شخصی سازی

شخصی سازی سلاح‌ها یکی از ویژگی‌های عنوان Metro Exodus خواهد بود که نسبت به نسخه‌های قبلی این سری تاکید بسیار بیشتری روی آن شده و بسیار جدی‌تر انجام خواهد شد. برخلاف نسخه‌های گذشته این سری، بازی‌بازان می‌توانند به انجام شخصی سازی سلاح‌های خود در حین پرواز کردن بپردازند. با استفاده از ابزار و قطعاتی که شما در طول پیشروی خود در مراحل مختلف بازی به دست آورده‌اید، می‌توانید به شخصی سازی و سفارشی سازی سلاح‌های خود در این بازی بپردازید تا هر گونه نیاز خاصی که شما دارید را برطرف کند و شما را از انجام کارهای بیهوده منع کند.

در حالی که حیوانات و انسان‌های جهش یافته بی شک جزو انواع دشمنانی خواهند بود که بازی‌بازان در این بازی با آن‌ها مواجه خواهند شد و در طول روند پیشروی خود در Metro Exodus با آن‌ها رو به رو می‌شوند، دشمنان دیگری نیز در این بازی وجود دارد که انسان‌های معمولی هستند که هر یک از آن‌ها در غالب انواع مختلف در برابر بازی‌باز ظاهر خواهند شد.

۷. آب و هوای پویا

محیط‌های بزرگ و وسیع عنوان Metro Exodus دارای یک المان پویا نیز خواهند بود. این اتفاق بیشتر در بین فصول مختلف این بازی به انجام خواهد رسید که از این قبیل می‌توان به طوفان‌های شن اشاره کرد که روی برخی از ویژگی‌ها از جمله میدان دید بازی‌باز تاثیر گذار خواهند بود. علاوه بر این، این بازی دارای چرخه شب و روز نیز خواهد بود که این هم روی نحوه‌ی رسیدن بازی‌بازان به اهداف مورد نظر آن‌ها تاثیرات خود را خواهد گذاشت. بنابراین می‌توان انتظار داشت که تغییرات پویای این بازی، اعم از تغییرات آب و هوایی و یا چرخه شب و روز بازی روی گیم پلی آن تاثیر مستقیم داشته باشند.

۸. فصل‌ها

از آنجایی که داستان بازی Exodus به مدت یک سال کامل به طور خواهد انجامید، بازی‌بازان هر چهار فصل سال را نیز به چشم خواهند دید و زمانی که فصل‌ها از زمستان به بهار و یا از تابستان به پاییز تغییر پیدا می‌کنند، محیط‌های بازی نیز از این تغییرات آگاه خواهند شد. از جمله دیگر تغییراتی که فصل‌ها در پی خواهند داشت نیز می‌توان به این مورد اشاره کرد که تغییر کردن آن‌ها روی نوع دشمنانی که بازی‌بازها در طول بازی با آن‌ها مواجه می‌شوند نیز تاثیر خواهند گذاشت و بازی‌بازان در هر یک از فصل‌های مختلف این بازی با دشمنان متفاوتی رو به رو خواهند شد. این کار باعث می‌شود که ما به ویژگی بعدی خود برسیم و به بررسی بیشتر آن بپردازیم.

۹. دشمنان

در حالی که حیوانات و انسان‌های جهش یافته بی شک جزو انواع دشمنانی خواهند بود که بازی‌بازان در این بازی با آن‌ها مواجه خواهند شد و در طول روند پیشروی خود در Metro Exodus با آن‌ها رو به رو می‌شوند، دشمنان دیگری نیز در این بازی وجود دارد که انسان‌های معمولی هستند که هر یک از آن‌ها در غالب انواع مختلف در برابر بازی‌باز ظاهر خواهند شد. این دشمنان به جناح‌ها و فرقه‌های مختلفی که وجود دارد، تعلق دارند که این فرقه‌های مختلف در طول فصل‌های مختلف بازی به معرفی گذاشته خواهند شد. به عنوان مثال می‌توان به ذکر این مثال پرداخت که بازی‌بازان در فصل زمستان با فرقه Hanza رو به رو می‌شوند که فرقه‌ی غالب در طول این بازی به شمار می‌رود. The Fanatics و Bandits نیز دیگر فرقه‌های این بازی هستند که در فصل بهار حضور پیدا خواهند کرد. همچنین فرقه‌ای که در طول فصل تابستان معرفی خواهد شد نیز Children of the Forest خواهد بود که گروهی از کودکان هستند که در جنگل‌ها زندگی می‌کنند که البته با کسانی که به قلمرو آن‌ها دست درازی یا تجاوز کنند هم رفتار آنچنان دوستانه‌ای نشان نخواهند داد و با بدترین شیوه‌های ممکن به استقبال آن‌ها خواهند رفت؛ پس نباید گول ظاهر معصوم و بی خطر آن‌ها را خورد. به هر حال خطرات و دشمنان زیادی در Metro Exodus در کمین شما هستند که هر لحظه می‌توانند جان شما را با خطرات جدی و خطرناک رو به رو کنند. پس بهتر است ضمن مراقبت بسیار، خودتان را برای داشتن نبردهای سخت و سنگین آماده کنید.

بی شک داشتن انتخاب‌های وسیع و گسترده به داشتن پایان‌های چندگانه منجر خواهد شد. این ویژگی نیز یکی دیگر از ویژگی‌های این بازی است که طرفداران سری بازی‌های Metro کاملا در نسخه‌های گذشته این سری با آن آشنایی دارند و می‌دانند چطور قرار است به انجام برسد.

۱۰. انتخاب‌های بازی‌بازان

انتخاب‌هایی که بازی‌بازان در طول روند گیم پلی انجام می‌دهند، همیشه بخشی جدا نشدنی از سری بازی‌های Metro بوده است که در نسخه‌ی پیش روی Exodus نیز به همان شکل قبلی از اهمیت زیادی برخوردار خواهند بود. در طی داستان بازی، در لحظات زیادی به بازی‌باز انتخاب‌هایی داده می‌شود که نحوه ادامه پیدا کردن داستان را شکل خواهد داد. طبق گفته‌های توسعه دهندگان این بازی، انتخاب‌هایی که بازی‌بازان در طول روند بازی انجام می‌دهند ظریف و متنوع خواهند بود و به شکلی به تصویر کشیده نخواهند شد که بازی‌بازان قادر به دیدن یا آگاه شدن از آن‌ها باشند. باید صبر کنیم و ببینیم منظور دقیق سازندگان از این حرف چیست و انتخاب‌های این بازی دقیقا به چه شکلی به اجرا در خواهند آمد. خوشبختانه برای گرفتن پاسخ مورد نظر مدت زمان زیادی نباید صبر کنیم چون این بازی نهایتا تا چند روز آینده سرانجام به دست ما خواهد رسید و ما پاسخ همه سوالات و ابهامات خود را دریافت خواهیم کرد.

۱۱. پایان‌های چندگانه

بی شک داشتن انتخاب‌های وسیع و گسترده به داشتن پایان‌های چندگانه منجر خواهد شد. این ویژگی نیز یکی دیگر از ویژگی‌های این بازی است که طرفداران سری بازی‌های Metro کاملا در نسخه‌های گذشته این سری با آن آشنایی دارند و می‌دانند چطور قرار است به انجام برسد. انتخاب‌هایی که بازی‌بازان در طول روند داستان بازی انجام می‌دهند، نتیجه نهایی و خروجی نهایی داستان آن‌ها را شکل خواهد داد. طبق اظهارات توسعه دهندگان این بازی، هیچ پایان “اشتباه” در این بازی وجود نخواهد داشت و بدین ترتیب نتیجه‌ای که هر یک از بازی‌بازان در انتهای داستان بازی از آن می‌گیرد، با نحوه‌ای که آن‌ها کل این بازی را به انجام رسانده‌اند، جور خواهد بود. بنابراین هیچ پایانی نیست که از نظر سازندگان مسیر اشتباهی باشد که بازی‌بازان طی کرده‌اند؛ فقط بسته به انتخاب‌های بازی‌بازان پایان‌های چندگانه زیادی برای آن‌ها که نتیجه اعمال و انتخاب‌های خود آن‌ها است، برایشان آماده شده است که هیچ کدام از آن‌ها مسیر اشتباه نیستند.

۱۲. مدت زمانی که این بازی به طول خواهد انجامید

به عنوان بازی‌های شوتر داستانی خطی هر دو نسخه‌ی قبلی این سری یعنی هم Metro 2033 و هم Metro: Last Night عناوینی بودند که به سختی ۱۰ ساعت طول می‌کشیدند. ظاهرا نسخه‌ی پیش روی این سری یعنی Exodus قرار است بسیار طولانی‌تر از آن‌ دو باشد. اگرچه توسعه دهندگان این بازی هیچ آمار دقیق و مشخصی از مدت زمان به طول انجامیدن این بازی تا به حال نداده‌اند و هیچ اشاره‌ای هم به آن نکرده‌اند، گفته‌اند که با توجه به داشتن مراحل طولانی‌تر و افزایش تمرکز این بازی روی اکتشاف و گشت و گذار، این بازی در نهایت از نسخه‌های گذشته خود طولانی‌تر خواهد بود. همچنین به نظر می‌رسد که این بازی از جنبه داستان پردازی و روایت داستان نیز حرف‌های بیشتری نسبت به نسخه‌های گذشته خود برای گفتن خواهد داشت. این طور که به نظر می‌رسد، خط داستانی این بازی اگر هر دو نسخه‌ گذشته این سری را روی هم جمع کنیم، باز هم از آن‌ها بیشتر خواهد بود.

در نسخه ایکس‌باکس وان ایکس این بازی Exodus دارای رزولوشن Native 4K خواهد بود و در حالی که سازندگان این بازی هیچ اشاره دقیقی به مشخصات این بازی روی نسخه پلی‌استیشن ۴ پروی این بازی نکرده‌اند، اما می‌توان انتظار داشت که حداقل قادر به اجرای این بازی با رزولوشن 4K باشد.

۱۳. قابلیت Photo Mode

بخش‌های Photo Mode یا همان عکاسی از محیط‌های بازی این روزها در بازی‌های زیادی به کار گرفته شده است و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بخش هر بازی شده است که به همین دلیل هم سازندگان و توسعه دهندگان بیشتری از آن در بازی‌های خود استفاده می‌کنند تا لذت ثبت تصاویر زیبا با افکت‌ها و حالت‌های جذاب را به بازی‌بازان خود بدهند. استودیوی توسعه دهنده 4A Games نیز در همین راستا اعلام کرده است که آن‌ها نیز از قابلیت Photo Mode در عنوان پیش روی Metro Exodus استفاده خواهند کرد و آن را در بازی خود به کار خواهند گرفت. که واقعا خبر خوب و خوشحال کننده‌ای است چرا که ظاهرا این بازی قرار است از نظر بصری فوق العاده باشد و همینطور تنوع فصل‌ها و محیط‌های این بازی نیز یکی دیگر از انگیزه‌هایی است که شور و اشتیاق عکس گرفتن از محیط‌های این بازی را برای کاربران آن بالا می‌برد. قطعا عکاسی در محیط‌های پرجزئیات Metro Exodus یکی از بهترین و لذت بخش‌ترین کارها در این بازی خواهد بود.

۱۴. نسخه Aurora Edition

برای طرفداران سرسخت و همیشگی سری بازی‌های Metro، اعلام شده است که ناشر این بازی یعنی شرکت دیپ سیلور (Deep Silver) نیز قرار است برای این دسته از افراد یک نسخه کالکتور در دسترس قرار دهد. نسخه‌ی The Aurora Limited Edition بازی Metro Exodus شامل یک نسخه از خود بازی خواهد شد که بدیهی است، که در کنار آن بسته‌های گسترش دهنده پیش روی این بازی و همینطور یک کتاب هنری و همچنین یک قاب استیل بوک نیز در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت. جالب است که کل قیمت این بسته بسیار جذاب ۹۰ دلار خواهد بود که برای چنین امکاناتی، بسیار عالی و مناسب به نظر می‌رسد.

۱۵. سازگاری با ویژگی‌های برجسته کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس

سری بازی‌های Metro همیشه در زمان عرضه خود دارای جلوه‌های بصری و گرافیکی بسیار برجسته و جذابی بوده‌اند که قطعا دل همه بازی‌بازان را برده است. این طور که از شواهد پیدا است، Exodus نیز قرار است به این روند ادامه دهد. در حقیقت توسعه دهندگان این بازی یعنی استودیوی A4 Games اظهار کرده‌اند که به دنبال این هستند که از تمام مزایا و ویژگی‌های قدرتمند‌ترین سخت افزارهایی که روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس وجود دارد، استفاده کنند. در نسخه ایکس‌باکس وان ایکس این بازی Exodus دارای رزولوشن Native 4K خواهد بود و در حالی که سازندگان این بازی هیچ اشاره دقیقی به مشخصات این بازی روی نسخه پلی‌استیشن ۴ پروی این بازی نکرده‌اند، اما می‌توان انتظار داشت که حداقل قادر به اجرای این بازی با رزولوشن 4K باشد. اما باز هم برای این که این موضوع دقیقا مشخص شود که به چه شکل انجام خواهد شد، باید تا زمان عرضه نسخه پلی‌استیشن ۴ پروی این بازی صبر کنیم و ببینیم نتایج بررسی آن چگونه خواهند بود.

 

منبع :

GAMINGBOLT

964 پست
عرفان رحیمی صادق
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
بابک
پاسخ دهید جمعه 26 بهمن 1397

با سلام،،،چیزی که توجهمو جلب کرد این بود که شما با این همه اطلاعات در مورد این بازی و و و …
آخرین نور رو آخرین شب نوشتید و هی هم تاکید دارین که last night

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , ,