دیروز در فضای رسانه ای خبری منتشر شد که شوک بزرگی به طرفداران این عرصه وارد کرد، مایکروسافت و آمازون که در جنبه های مختلفی نظیر هوش مصنوعی، دستیارهای دیجیتال و سرویس های ابری رقبای مهمی به‌شمار می‌آیند، از همکاری خود برای تعامل دستیارهای دیجیتال خود یعنی کرتانا و الکسا پرده برداری کردند.

همکاری دو رقیب آن هم در حوزه ای که هریک محصول ویژه خود را در اختیار دارند اتفاقی شگرف است، مایکروسافت سالها است که سرمایه گذاری زیادی را برای توسعه و پیشرفت کرتانا انجام داده و آمازون هم با استفاده از بلندگوی هوشمند خود الکسا را در خانه بسیاری از شهروندان آمریکایی وارد کرده است، اکنون این دو رقیب دست به تصمیمی عجیب اما زیرکانه زده اند و همکاری خود را در عرصه دستیارهای دیجیتال اعلام ساختند.

این دو شرکت در بیانیه ای اعلام کرده اند که تا اواخز سال جاری میلادی این دو دستیار هوشمند با یکدیگر تعامل خواهند داشت. بنابراین کاربرانی که از دستگاه های قدرت گرفته از الکسا استفاده می‌کنند قادر خواهند بود تا با گفتن جمله “Alexa, open Cortana” به دستیار هوشمند و مجبوب مایکروسافت یعنی کرتانا دسترسی داشته باشند، از سوی دیگر کاربران دستگاه های ویندوزی یا وسایلی که کرتانا را در قلب خود جای داده اند با گفتن جمله “Cortana, open Alexa” می‌توانند از دستیار صوتی آمازون استفاده کنند.

برطیق خبری که در سایت مایکروسافت منتشر شده دسترسی کاربرانی که از کرتانا استفاده می‌کنند به دستیار صوتی آمازون ابتدا در دستگاه ها ی ویندوزی و در ادامه در گوشی های اندرویدی و ios امکان‌پذیر خواهد بود. با توجه به آنکه هر دو شرکت پلتفرم موبایل قدرتمندی را در اختیار ندارند هر یک به شیوه ای خاص در پی گسترش و رواج دستیار صوتی خود برآمده اند. مایکروسافت کرتانا را به‌صورت عمیقی با آفیس و اوتلوک و ویندوز ۱۰ ادغام کرده، این در حالی است که آمازون با استفاده از بلندگوی هوشمند خود اکوسیستم خاص خود را ایجاد کرده است.

هوش مصنوعی کرتانا در قیاس با الکسا در سطح بالاتری قرار دارد، اما الکسا توانسته در دل بلندگوهای هوشمند اکو شرکت آمازون راه خود را به بسیاری از خانه ها باز کند. از سوی دیگر مایکروسافت در حال حاضر در مراحل انتهایی استفاده از تکنیک های یادگیری ماشینی برای شناسایی کلمات در ایمیل ها است، بدین معنی که هنگامی که در یک ایمیل بازه زمانی تعریف شده باشد، کرتانا قادر خواهد بود به‌صورت خودکار و هوشمندانه این زمان را تشخیص داده و از شما سوال خواهد کرد که آیا نیازی به تنظیم یک یادآور برای آن زمان دارید یا خیر. با همکاری این دو غول دنیای فناوری کاربران الکسا قادر خواهند بود از این توانایی های کرتانا به‌ ویژه ادغام عمیق آن با سرویس ایمیل مایکروسافت یعنی اوتلوک استفاده کنند.

آمازون نیز روی توانایی های عامه پسند الکسا مانور زیادی داده است، الکسا قادر است کنترل نور اتاق را در دست گیرد، از سایت آمازون برای شما خرید کند، موسیقی مدنظر شما را اجرا کند.

مایکروسافت در زمینه باز کردن دسترسی توسعه دهندگان به مهارت های کرتانا از آمازون عقب تر است، برای مثال در حال حاضر بیش ۲۰.۰۰۰ مهارت و قابلیت برای الکسا توسط توسعه دهندگان شخص ثالث منتشر شده است، این در حالی است که مایکروسافت کیت توسعه دهندگان کرتانا را برای اولین بار در اواخر ماه آوریل در اختیار توسعه دهندگان قرار داد.

اگر در مورد چگونگی شروع این همکاری کنجکاو هستید باید اشاره کنیم که برطبق مصاحبه ای که مدیران عامل دو شرکت مایکروسافت و آمازون یعنی ساتیا نادلا و جف بزوس با نیویورک تایمز داشته اند، ظاهرا برای اولین بار در ماه می سال گذشته حف بزوس در کنفرانس CEO Summit این پیشنهاد را به ساتیا نادلا داده، که البته با استقبال مدیر عامل هندی تبار مایکروسافت مواجه شده است. از آن زمان دو شرکت مقدمات لازم برای این همکاری را فراهم کرده اند و نتیجه نهایی این همکاری تا مدتی دیگر در اختیار کاربران خواهد بود.

 

این همکاری از جهاتی برای هر دو شرکت بسیار مهم است و البته اقدامی استراتژیک برای مقابله با گوگل محسوب می‌شود. از یک سو الکسا از موتور جستجوی مایکروسافت یعنی بینگ قدرت گرفته، بنابراین هر جستجویی که توسط دستیار صوتی آمازون انجام گیرد برای مایکروسافت سودمند خواهد بود، ای مسئله در نهایت مقابله ای با موتور جستجوی گوگل محسوب می‌شود، از سوی دیگر همکاری این دو غول دنیای فناوری می‌تواند توان آنها را در مقابله با دستیار صوتی گوگل که از پتانسیل تعداد زیاد گوشی های اندرویدی بهره می‌برد، افزایش دهد. آنچه که مسلم است این همکاری در نهایت به سود مصرف کننده خواهد بود و به بهبود تجربه کاربری ختم خواهد شد و البته گواهی است بر دیدگاه نادلا که عصر پیش رو را عصر هوش مصنوعی و دستیارهای دیجیتال می‌داند.

منبع :

ZDNET

652 پست
محسن توکلی
او لیسانس میکروبیولوژی از دانشگاه آزاد تهران شمال دریافت کرده است. به ادبیات، عرفان، فناوری علاقه ی وافری دارد و سعی میکند اغلب اوقات فراغت خودش را صرف خدمت به خانواده و مطالعه شعر کند. محسن اکنون یکی از دبیران وبسایت وینفون است.
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
red death
💔 2 پاسخ دهید پنجشنبه 9 شهریور 1396

امیدوارم یه روزی ایران هم بتونه هوش مصنوعی خودش رو توسعه بده و شاهد دستیار شخصی ایرانی باشیم. خارجی ها نمیان برای زبان فارسی کاری کنند.

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , ,