لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران

satya-nadella
درحالی‌که بازار تلفن‌های هوشمند به سمت اشباع شدن پیش می‌رود و سخت‌افزار تبلت ها با تحول اساسی روبرو می‌شود، نحوه تعامل کاربران با دستگاه‌هایشان نیز در حال تغییر کردن است. پیش‌تر برای مصرف‌کنندگان عادی بود که یک دستگاه رایانه، یا تبلت یا تلفن همراه خریداری کرده و آن را با یک مشت نرم‌افزار به‌ظاهر مفید انباشته نمایند و تا خرید دستگاهی جدید از همان نرم افزارها استفاده کنند.

به لطف فناوری رو به رشد رایانش ابری، پیشرفت چشمگیر سخت‌افزار تلفن‌های همراه، رشد فناوری‌های ارتباطی و البته جاه طلبی‌های توسعه‌دهندگان کاربران اکنون توقع دارند که دستگاه‌هایشان کارهای بیشتری انجام داده و همچنین مسیر کوتاه‌تری را برای دستیابی به خواسته‌های خود طی کنند.

مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا معتقد است که تحول رفتار کاربران به‌صورت خودکار، مشمول چت بات ها به‌عنوان اساسِ بنیانِ ارتباط بین کاربران و داده‌ها خواهد شد. نادلا توجه همگان را در کنفرانس همکاری‌های جهانی مایکروسافت در تورنتو به این نکته جلب کرده است:

کاملاً اطمینان دارم که هر کس دست به ساختن نرم‌افزار می زند، چه برای رایانه چه تلفن همراه و چه وب، به‌زودی رابط کاربری چت بات آن را نیز توسعه خواهد داد.

مبحث ارائه‌شده درزمینهٔ چت بات در کنفرانس همکاری‌های جهانی مضمونی مشابه مواضع قبلی شرکت در کنفرانس بیلد ۲۰۱۶ برای توسعه‌دهندگان داشت که نشان‌دهنده شرط‌بندی عظیم مایکروسافت بر روی رایج شدن استفاده از چت بات ها به عنوان الگوی جدید رایانش است. مایکروسافت در این کنفرانس به توسعه‌دهندگان اصرار داشت تا بیابند که در آینده چه نوع باتی (مخصوصاً بات های مخصوص زیرساخت‌های خود مایکروسافت) می‌تواند سرویس مشابه با آن چیزی که نرم‌افزارهایشان ارائه می‌دهد، را در اختیار کاربران قرار بدهد. درواقع مایکروسافت از آن‌ها می‌خواهد تا جایی که می‌توانند نرم‌افزارهای سنتی را با بات ها جایگزین نمایند. درحالی‌که نیازی به جایگزینی کامل اپلیکیشن های تخصصی نیست ولی بات ها می‌توانند در آن‌ها حرکت کرده و به جمع‌آوری و نمایش اطلاعات برای کاربر بپردازند.
در مورد مایکروسافت، کاربران ویندوز (و برخی دیگر از پلتفرم‌ها) می‌توانند با یک بات خاص مانند کرتانا که به جست‌وجو، جمع‌آوری و ارائه اطلاعات در تعداد زیادی اپلیکیشن شناخته‌شده و ناشناس برای مصرف کاربران می‌پردازد، تعامل کنند.

Cortana9

Faramework بات کرتانا

 نادلا می‌گوید:

این رابط‌های کاربری گفتگو محور در دستگاه‌هایی که امروز در دست دارید به‌عنوان یک ورودی و یک تجربهٔ جدید، متولد خواهند شد.

البته مایکروسافت در این باور که کاربران در آینده نزدیک به سرویس‌های شبه خدمت رسان روی می‌آورند، تنها نیست. سرویس‌هایی که در طول اپلیکیشن ها زندگی می‌کنند و به جمع‌آوری اطلاعات از آن‌ها می‌پردازند. فیسبوک نیز از مدت‌ها پیش، بات ها را در پیام‌رسان خود ادغام نموده است. شرکت‌های دیگر نیز در حال آزمودن دستیارهای مبتنی بر فضای ابری هستند. گوگل از این ویژگی در نرم‌افزار جدید پیام‌رسان خود استفاده کرده و آمازون با بلندگوی هوشمند خود یعنی اکو به موفقیت‌هایی دست پیداکرده است.
خواه‌ناخواه نیمی از کاربران اکنون از طریق صحبت کردن با بات ها ایمیل‌های خود را کنترل کرده، زنگ هشدار تنظیم کرده، اخبار را خوانده، به موسیقی و کتاب‌های صوتی گوش می‌دهند. میزان نفوذ بات ها در یک پلتفرم بستگی به این دارد که شرکت‌ها تا چه میزان در سایر جنبه‌های فرعی آن‌ها را به‌کار گرفته باشند. چیزی که مشخص است، رابطه کاربران و دستگاه‌ها دچار یک روزمرگی شده است و خیلی از افراد درصدد هستند که این رابطه را مؤثر تر نمایند. فرضیه چت باتِ نادلا می‌تواند تلاش و شروع خوبی برای این مسأله باشد.

منبع :

WINBETA

297 پست
حسین محمدزاده
لیسانس مدیریت. (تکنولوژی دوست داشتنی ترین چیز در دنیا است)
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , ,