اگر مایکروسافت می‌خواهد که سرفیس اندرومدا موفق شود، می‌بایست همان مسیری را که برای هولولنز و پروژه اینسایدر‌ها طی کرد را طی کند. این راهی است که می‌تواند در آن اندرومدا را موفق کند. در چند هفته گذشته، اخبار زیادی پیرامون دستگاه تا شوی مایکروسافت یعنی سرفیس اندرومدا منتشر شد. دستگاهی که نرم افزار و سخت افزار آن، هر دو شگفتی‌هایی هستند که مایکروسافت در تلاش برای محقق کردن آن‌ها بود.

این که هرچه به زمان عرضه اش نزدیک تر می‌شویم، شایعات و اخبار پیرامون آن بیشتر می‌شود، چیز سوپرایز کننده ای نیست. اما، نکته ای که توجه اکثر ما کاربران را به خود جلب می‌کند، این است که اخباری که اخیرا در مورد سرفیس اندرومدا منتشر می‌شوند، اخباری با بار منفی هستند. اخباری نظیر تأخیر در معرفی، تصمیم گیری مجدد برای ادامه توسعه سرفیس اندرومدا و بعضا لغو توسعه این دستگاه است.

همان گونه که پیش تر نیز گفتیم، بعضا، شرکت‌ها با منتشر کردن چنین خبر‌هایی مبنی بر لغو توسعه و یا کنار گذاشتن این پروژه‌ها، سعی دارند تا افکار عمومی را بر انگیخته کنند تا با توجه به استقبال عمومی از این طرح‌ها، از کنار گذاشتن این پروژه‌ها صرف نظر کنند. پیش تر نیز، شاهد بودیم که چگونه پیش از عرضه برخی سرویس‌های مایکروسافت اخباری مبنی بر لغو شدن ادامه کار روی آن ها منتشر می‌شد اما کمی بعد، پروژه ها به طور عمومی عرضه می‌شدند. این اخبار منفی که پیرامون سرفیس اندرومدا می‌شنویم نیز، می‌توانند مهر تأییدی بر همین طرز فکر باشند.

اما انتظارات مایکروسافت از سرفیس اندرومدا چیست؟ این شرکت چگونه می‌تواند این دستگاه را نجات دهد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات، نیازی نیست به جلو نگاه کنید. تنها به عرضه هولولنز و سیستم اینسایدر‌ها نگاه کنید.

کوچک قدم بردار یا که بزرگ قدم بردار، اما قدم بردار

هنوز مشخص نیست که مایکروسافت چگونه می‌خواهد جای پای سرفیس اندرومدا را در بازار تثبیت کند. و همین مشخص نبودن سیاست ورود به بازار مایکروسافت خود یک مشکل اساسی است. نوع دستگاهی که در توصیف آن می‌گویند “آن یک گوشی موبایل نیست اما، قادر به برقراری تماس است” خیلی سخت در بازار فروش می‌رود مخصوصا زمانی که، خاطره شکست ویندوز 10 موبایل هنوز هم در خاطر کاربران خود نمایی می‌کند و ویندوز 10 در سطح یک گوشی موبایل هنوز هم نرم افزار‌های کاربردی کاربران را ندارد.

بیایید فرض کنیم مایکروسافت قدم بزرگی بر می‌دارد و خبر می‌دهد که به زودی سرفیس اندرومدا را عرضه می‌کند. در زمان این عرضه، این کمپانی به میلیون‌ها دلار هزینه برای تبلیغات این دستگاه احتیاج خواهد داشت و میلیون‌ها دلار دیگر نیز، برای عقد قرارداد با شرکای سخت افزاری و نرم افزاری خود میلیون‌ها دلار دیگر را نیز نیاز خواهد داشت. و این، حد اقل هزینه ای است که این شرکت برای رقابت با اپل و گوگل در پایین ترین سطح ممکن باید بپردازد.

ریسک بزرگ دیگری که این شرکت برای عرضه سرفیس اندرومدا متحمل شود، شکست اصل تفکر استقبال عموم از دستگاه‌های تا شو است. آیا مایکروسافت می‌تواند در زمینه سخت افزاری در چنین سناریویی مقاومت کند؟ البته که می‌تواند اما بسیار متحمل ضرر خواهد شد. سرفیس RT و ویندوز RT را به خاطر بیاورید، هنوز هم با گذشت چهار سال از شکست مایکروسافت در این دو زمینه، کاربران نمی‌گذارند که شکست این شرکت از یادش برود.

و اگر در نهایت مایکروسافت این دستگاه را عرضه کند، شکست این شرکت در این زمینه، بر دوش مدیر عامل این شرکت یعنی ساتیا نادلا خواهد بود. مدیر عاملی که در طول دوره سکان داری خود هیچ گونه شکستی نداشته است روز به روز به گسترش مایکروسافت کمک کرده است. پس با این حساب، نباید به ساتیا نادلا در مورد احتیاطش برای عرضه سرفیس اندرومدا سخت بگیریم.

انتخاب دیگر برای این شرکت نیز، لغو کردن پروژه توسعه سرفیس اندرومدا و سرمایه گذاری در زمینه‌های بی خطر نظیر فضای ابری است. در کل، چنین کاری ضرری ندارد. هنوز هم سرفیس اندرومدایی وجود ندارد. پس اگر این دستگاه عرضه نشود هم چیز بزرگی را از دست نداده ایم. این شرکت می‌تواند به سرمایه گذاری‌های خود در زمینه سرویس دهی در فضای ابری ادامه دهد و فرم های قدیمی تر ویندوز را به سرویس‌های ابری منتقل کند. مشکل این راه، بستن درب هرگونه پیشرفتی برای جاه طلبی موبایل‌های تا شو است.

اما در این جا انتخاب دیگری هم برای این شرکت وجود دارد: آهسته و پیوسته قدم بردار!

هولولنز و همه گیر سازی آهسته آن

در ماه ژانویه سال 2015 مایکروسافت دنیای تکنولوژی را شوکه کرد. نه تنها ایده انتقال دنیای تکنولوژی به دنیای هولولگرافیک‌ها را مطرح کرد، بلکه نمونه آزمایشی قابل پوشیدنی از دستگاهی که در مورد آن سخن می‌گفت را نیز آماده کرده بود.

کاری که مایکروسافت کرد این بود که، هولولنز را فورا به بازاری که به شدت خواهان آن بود عرضه نکرد. به جای این کار، مایکروسافت در طول 14 ماه به آهستگی هولولنز را عرضه کرد و آن را با قیمت 3000 دلار در اختیار توسعه دهندگان قرار داد و در طول ماه‌های بعد آن سال، کم کم به توسعه بیشتر آن پرداخت.

در سال 2017 نیز، خبر‌های از فروش هزاران نسخه از هولولنز در صدر اخبار قرار گرفت و بدین شکل، هولولنز به آن سطح از انتظاراتی که از این دستگاه می‌رفت دست پیدا کرد.

این مثالی از یک رویکرد درست بود. هولولنز برای کاربران بسیار گران قیمت بود. و حتی اگر گران قیمت نبود، نرم افزار، سخت افزار بازی‌ها و تجربه کار با آن هنوز در جایگاه مناسبی برای عرضه آن برای کاربران معمولی قرار نداشتند و نمی‌توانست بر بازار بزرگی سلطه پیدا کند.

امواج جزر و مد با یک رشته آغاز می‌شوند

 

 

مایکروسافت باید یک کنفرانس خبری بزرگ را برگذار کند، سرفیس استودیو 2 و هر دستگاه دیگری که به کمک ویندوز 10 پیشرفت کرده را معرفی کند و کم کم به سرفیس اندرومدا خود نزدیک شود. مایکروسافت باید این دستگاه را به عنوان کانسپتی از دستگاهی که می‌خواهد به زودی در بازار عرضه کند معرفی کند.

شما باید بتوانید آن را از قبل پیa خرید کنید تا در اوایل سال 2019 به دست شما برسد. این محصول برای آن دسته از افرادی است که در لبه برش قرار دارند و می‌خواهند به مایکروسافت کمک کنند که تغییر بزرگ بعدی دنیای تکنولوژی را رقم بزند.

مابقی مسیر نیز، مستقیم است:

  • دستگاه‌های نسخه محدود را معرفی کند.
  • در چند موج درخواست‌های پیش خرید را دریافت کند.
  • نسخه‌های پیش نمایش را به شرکت‌های پر نفوذ و توسعه دهندگان ارسال کند.

زمانی که این دستگاه به دست مشتریان برسد و عده ای در مورد کیفیت آن اظهار نظر کنند، می‌بینید که جامعه هکر‌ها و توسعه دهندگان چه هجومی به سمت آن می‌آورند و با اکوسیستم آن چه کاری می‌کنند. ما در این مورد مطمئن هستیم. این شرکت با این کار، متوجه می‌شود که این طرح شکست خورده است و یا خیر. و اگر شکست خورده بود نیز، کم کم آن را از بازار حذف می‌کند، از تجربیاتش درس میگیرد و دوباره در زمانی مناسب تر و به شیوه ای مناسب تر تجربه آن را تکرار می‌کند. یا حتی این شرکت می‌تواند در آن زمان به کلی این پروژه را کنار بگذارد.

با در اختیار گذاشتن پروژه اندرومدا یا هر طرح آزمایشی دیگری در دست توسعه دهندگان، مایکروسافت می‌تواند توجه عمومی را به سمت این دستگاه‌ها جلب کند و نرم افزار‌هایی را برای این اکوسیستم توسط همان توسعه دهندگان تولید کند. و اگر هم مردم از این طرح استقبال کردند و خواهان آن بودند، این شرکت می‌تواند کم کم این دستگاه را توسعه دهد. این امر می‌تواند محدودیتی را برای ایجاد کمبودهای نادرست ایجاد کند. شرکت‌های تولید کننده کفش کتانی مانند نایک این کار را همیشه انجام می‌دهند. بنابراین این شرکت نیاز دارد تا نو آوری در ابتدای کار را انجام دهد.

هر هفته محصولات indie  جدیدی توسط Indiegogo تولید میشوند و در سایت‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرند. در این سایت نیز، مردم روزانه صد‌ها دلار را بابت چیز‌هایی که تا کنون ندیده اند یا هرگز وجود نداشته اند می‌پردازند. بعضی اوقات، اگر یک دستگاه به خوبی مورد استقبال مردم قرار گرفته بود، تولید کنندگان آن را به طور انبوه تولید می‌کنند و سپس به سراغ ایده دیگری می‌روند. کمپانی‌های سازنده این طرح‌های کوچک را برای عرضه دستگاه‌های نو آورانه در زمانی که بودجه کافی ندارند ارائه می‌کنند. مایکروسافت نیز می‌تواند همین مدل امن را دنبال کند و به کمک اهرم قرار دادن مرکز، جمعیت، تیم پشتیبانی و قدرت تیم سازنده اش، بهتر از این‌ها عمل کند.

جدیت مایکروسافت برای به عقب راندن مرز‌های تولید سخت افزار، نیاز نیست همیشه برای بازار‌های عظیم باشد. سرفیس استودیو این حقیقت را ثابت کرد. اما این شرکت باید از هر ابزار در دسترس خود استفاده کند و این، شامل عرضه دستگاه‌های کوچک تر و بی همتایی است که به جامعه مایکروسافت کمک می‌کند مقاصد اصلی خود را دنبال کنند.

برنامه ویندوز اینسایدر برای سخت افزار

همان گونه که تا کنون متوجه شده اید، منظورمان از سخت افزار قالب دستگاه است. مایکروسافت مدت‌ها است که بخش اعظم پروژه‌های نرم افزاری اش را به صورت عمومی آزمایش می‌کند. به طور مثال، اخباری که در مورد ویندوز 10 درز می‌کنند، بسیار سرگرم کننده هستند چرا که درست چند هفته بعد اینسایدر‌ها این قابلیت‌ها را روی ویندوز خود نصب کرده اند.

چرا مایکروسافت همین رویکرد را در مورد سخت افزار دنبال نکند؟

من دلیل کوچکی می‌بینم که چرا کمپانی بزرگی چون مایکروسافت که به نو آوری خود افتخار می‌کند، نمی‌تواند دستگاه‌های آزمایشی خود را به طور عمومی عرضه کند، پشتیبانی کند و مورد آزمایش قرار دهد. این دلیل هم این است که اگر این شرکت در تولید و عرضه نسخه آزمایشی این دستگاه شکست بخورد، همواره شرکای ثابتی نظیر دل، لنوو و اچ پی را دارد که می‌توانند این طرح‌ها را به خوبی به موفقیت برسانند. این ایده تولید دستگاه‌های مرجع در صنعت رایانه‌ها به خوبی برای شرکت ها شناخته شده است. این تعمیمی از آن ایده است.

مایکروسافت کار مشابهی را در ابعاد کوچکتری با لومیا 950 و داک آن در سال 2015 کرد. پس این ایده آن چنان هم دیوانه وار نیست.

نیاز نیست که همه چیز به مدت پنج سال در خفا ساخته شود و با یک عرضه یهویی، بازار را متشنج کند. اندرومدا ویژگی‌های بی همتای زیادی دارد که همه را مجذوب خود کرده است. دیگر، دیر شده است که این شرکت وجود چنین دستگاهی را انکار کند. مایکروسافت می‌تواند راه سومی که پیشنهاد دادیم را به خوبی با سخت افزاری که با نرم افزارش مطابقت دارد را پیش بگیرد. سخت نیست! تنها نیاز است قدم اول را بردارد.

منبع :

WINDOWS CENTRAL

302 پست
احسان رستمی پور
او دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه خلیج فارس بوشهر است. به عکاسی، طراحی و بازی های رایانه ای علاقه زیادی دارد و وقت خود را با فعالیت های مرتبط پر می کند.
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
امیر
پاسخ دهید شنبه 16 تیر 1397

تموم شد
سرفیس فون هم به سطل اشغال ویندوز پیوست
دو سال دیگه هم یه و یدیومایکروسافت میده و میگه این دستگاه ی بود ک میخواستیم عرضه کنیم
و ما باید زیر پست اون.موقع این سایت غصه بخوریم و….
کسی ک قدرت ریسک نداشته باشه بمیره بهتره
پس بدرود مایکروسافت

ali
پاسخ دهید یکشنبه 17 تیر 1397

اگه برنامه های ویندوز برای اندرومیدا قابل اجرا باشه کمبودی نخواهد داشت

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , ,