مایکروسافت روش طراحی آن‌ها را تغییر داده است. آیکون‌های جدید آفیس که در این هفته معرفی شدند، اولین نگاه اجمالی به تغییرات طراحی به مراتب بزرگ‌تر در داخل این کمپانی می‌باشد. همچنین ویندوز با تغییر آیکون‌های خود به این مسیر قدم نهاده است، اما تغییرات بزرگ‌تر نیازمند یک تلاش مشترک بین ویندوز، آفیس و سرفیس است.

جان فریدمن مدیر مایکروسافت، در مصاحبه با وب‌سایت The Verge چنین توضیح می‌دهد:

قطعا این یک تلاش متقابل کمپانی است.

اکنون رهبران طراحی این کمپانی – فریدمن با آفیس، آلبرت شوم در بخش ویندوز و رلف گرونه برای سرفیس – در حال کار بر روی این موضوع هستند.

فریدمن می‌گوید:

ما مانند یک تیم منبع باز درونی عمل می‌کنیم. بنابراین ما آزادانه کار طراحی‌مان را به اشتراک می‌گذاریم، کارها را تصحیح و دوباره به کار کردن بر روی آن‌ها ادامه خواهیم داد. چیزی که ما کشف کردیم، این است که بهترین راه جهت توسعه سیستم Fluent Design ایجاد یک منبع واقعا باز در درون آن می‌باشد. چیزی که قرار است در اینجا رخ دهد، این است که ما بهترین کار را برای همه انجام خواهیم داد.

در دهه‌ی گذشته مایکروسافت به‌طور قابل توجهی بر روی طراحی متمرکز شده است. Media Center ،Zune، ویندوزفون و ویندوز 8 همگی شامل اصول طراحی بودند، که در نهایت در سال 2003 به زبان طراحی Metro تبدیل شد. این یک رویکرد استراتژیک برای طراحی، تمامی موارد محتوا و تایپوگرافی بود. در حالی که طراحی زبان Metro بر روی تلفن‌های همراه به‌خوبی کار می‌کرد، به شکل ویندوز 8 بر روی رایانه‌های شخصی فرود آمد. این یک حرکت به سوی محاسبات صفحه‌نمایش لمسی بود که برای بسیاری ار کاربران رایانه‌ی شخصی کمی بیش از انتظار دور رفت و مایکروسافت با ویندوز 10 و مرگ ویندوزفون از زبان طراحی Metro  به شدت عقب نشینی کرد.

یک رویکرد منبع باز جدید برای طراحی

مایکروسافت طی سال گذشته Fluent Design را معرفی کرد. بر خلاف Metro، طراحی Fluent شامل تغییرات ظریف‌تر طراحی با تمرکز بر روی انیمیشن‌ها و جلوه‌های تار است. در حالی که برای اولین بار در ویندوز 10 شروع به کار کرد و این کمپانی در تلاش است تا بیشتر اصول آن در سرویس‌های آفیس و مایکروسافت وب ارائه دهد. مایکروسافت سریعا در راه اندازی خود متوجه شد که Fluent یک “سفر” است و نه گونه‌ای از ویندوز 8 Metro که ما با عجله آن را مشاهده کردیم. این امر در طول سال گذشته درست بوده است، زیرا طراحی ویندوز 10 به آرامی با لمس Fluent تکامل یافته است.

طراحی همیشه یک بخش اصلی از محصولات خاص مایکروسافت است، اما هیچ وقت تجربه‌ی هماهنگی کامل بین بخش‌های مختلف این کمپانی را نداشته است.

فریدمن می‌گوید:

طراحی همیشه می‌خواست با هم‌کار کنیم و این نوع کارها را انجام دهیم. چیزی که مشاهده می‌کنید هدفی است که کل شرکت آن را دنبال می‌کند و طراحی استفاده از این سرویس‌ها را به روش بسیار خوبی فراهم می‌کند و خواهید دید که در طول زمان روی ویندوز، آفیس و سرفیس بیشتر اتفاق می‌افتد.

مایکروسافت یک رویکردی محتاطانه با Fluent Design دارد، یعنی به جای آن که سعی کند همه چیز را در یک زمان واحد به آن تبدیل کند، می‌خواهد به آرامی این جریان را در سرویس‌های خود به راه بیاندازد. فریدمن در حوزه‌ی محصولات جاه طلبانه مایکروسافت، از جمله ساعت‌های SPOT از سال 2004، رایانه‌های همراه فوق‌العاده، تلفن همراه KIN و دستگاه پیک باز نشده بوده است. به نظر می‌رسد که این شکست‌ها قطعا به مایکروسافت درس‌های ارزشمندی داده‌اند تا از تکرار آن اجتناب کنند و آیکون جدید آفیس مثال خوبی از آن می‌باشد.

فریدمن چنین توضیح می‌دهد:

اگر ما مجبور باشیم که همه چیز را همزمان تغییر دهیم، هرگز این اتفاق نخواهد افتاد. ما در داخل به شدت هماهنگ هستیم، بنابراین طراحان آفیس دقیقا می‌دانند که ویندوز بعدی چه آینده‌ای خواهد داشت. همچنین طراحان ویندوز دقیقا می‌دانند که چه اتفاقی در انتظار آفیس است.

مایکروسافت پس از مرگ ویندوزفون دیگر یک پلتفرم سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری موبایل را ندارد، بنابراین تاثیر گذاشتن بر دیگر سیستم‌عامل‌های تلفن همراه با Metro دشوار می‌شود. با این حال با ارائه‌ی برخی نرم‌افزار برای موبایل مانند اوت‌لوک، موفقیت‌هایی را به دست آورده است. این نرم‌افزار در حال حاضر توسط بیش از 100 میلیون نفر استفاده می‌شود و رتبه‌های بالای آن نیز در App Store قابل مشاهده است. همچنین وب‌سایت The Verge آن را بهترین نرم‌افزار برای iOS معرفی کرده است. امروز به‌عنوان بخشی از تمرکز دوباره‌ی مایکروسافت بر طراحی و سبک انیمیشن‌های ظریف و سایر مشخصه‌ها، باعث شود که شما برای استفاده از یک نرم‌افزار خوب از آن‌ها قدردانی کنید.

اوت‌لوک موبایل یک مثال خوب از نوع توجه به جزئیاتی است، چرا که مایکروسافت طی سال‌های گذشته در برخی از بخش‌ها آن را فراموش کرده بود و این  برای کاربران ویندوز دلگرم‌کننده خواهد بود که بشنویم بهترین طراحان مایکروسافت در حال حاضر بر روی آینده نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این کمپانی کار می‌کنند.

فریدمن می‌گوید:

این موضوع مربوط به آوردن نرم‌افزار به جایی است که باید باشد  و همچنین همکاری سخت‌افزار و نرم‌افزار با یکدیگر باعث ایجاد یک آرایش منسجم و مهارت بالا می‌شود.

منبع :

THE VERGE

163 پست
شاهین باشوکی
مطالب مرتبط
تبلیغات
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , ,