مایکروسافت اخیرا جایگاه ارزشمندترین شرکت دنیا را از اپل بازپس گرفته است. وال‌استریت از این قضیه خوشحال، سهمام‌داران راضی و سیاست‌گذاران شرکت به عملکرد خود می‌بالند. اما عملکرد ردموندی‌ها برای برخی راضی کننده نیست.

برای بخشی از کاربران، به خصوص طرفداران پر و پا قرص مایکروسافت، تغییر سیاسیت‌های مایکروسافت و تمرکز آن‌ها بر روی خدمات، زیاد خوشامد نیست. رشد زیاد بخش‌های آفیس ۳۶۵ و اژور برای این دسته از کاربران، هیجان زیادی ندارد. مایکروسافت حتما قبل از این تغییر جهت، احتمال ریزش این کاربران را در نظر گرفته است و راستش را بخواهید، این ریزش برای آن‌ها اهمیت چندانی ندارد.

راهی که مایکروسافت در پیش گرفته است، شامل رها کردن برخی مشتریان و برخی محصولات ناموفق، تغییرات ناگهانی در مسیرهای قبلی، به روز رسانی‌های نرم‌افزاری تهاجمی و کاهش ارتباط با مشتریان غیرتجاری بوده است. طرفداران محصولات مایکروسافت احساس می‌کنند که این شرکت در ارائه و ادامه پشتیبانی یک محصول برای آن‌ها عاجز است.

مدیر‌عامل مایکروسافت به اتخاد راهبردهایی متهم شده است که بدون توجه به خواسته‌های مشتریان قدیمی، راه تجاری سازی محصولات شرکت برای ایجاد ارزش افزوده در سهام مایکروسافت در وال‌استریت را در پیش گرفته است. البته که در شرکت‌های چندین میلیارد دلاری مانند مایکروسافت، اعضای مدیریتی مانند مدیرعامل، نمی‌توانند از جزئیات امور و ریز عملکردها اطلاع داشته باشند اما رها شدگان قدیمی و کسانی که محصولات مایکروسافت را خریداری کرده بودند، به نوعی احساس خیانت می‌کنند. راهی که مایکروسافت را به مقام ارزشمندترین شرکت دنیا رسانده، از تخریب اعتماد عده‌ای زیادی از مشتریان عادی عبور کرده است.

نقصان ویندوز ۱۰

برای شرکتی که سال‌ها به اتهام ایجاد انحصار در بازار، زیر ذره‌بین وزارت دادگستری آمریکا قرار داشته است، به روز رسانی‌های اجباری ویندوز ۱۰، تعجب بسیاری را در پی داشت. رویای مایکروسافت برای یک میلیارد دستگاه ویندوزی در سال ۲۰۱۵، باعث اخذ سیاست‌های سوال برانگیز در تشویق یا هدایت کاربران، برای به روز رسانی به ویندوز ۱۰ شد. پیام آزاردهنده‌ای که دائما در نوار وظیفه نمایان می‌شد و راهی هم برای خلاصی از آن وجود نداشت. بسیاری از کاربران برخلاف خواسته مایکروسافت، هیچ علاقه‌ای به ارتقا به ویندوز ۱۰ نداشتند.

حتی گزارش‌هایی مبنی بر ارتقا ناخواسته و سرخود برخی از دستگاه‌هایی که از نسخه قدیمی‌تر ویندوز استفاده می‌کردند، وجود داشت. شاید اگر مایکروسافت آن اعمال را که منجر به خدشه‌دار شدن اعتماد بین خود و برخی از کاربران شد را انجام نمی‌داد، امروز بر جایگاه ارزشمند‌ترین شرکت دنیا تکیه نزده بود.

سردرگرمی مشتریان

مشتریان با انتخاب یک اکوسیستم، پول، زمان و علاقه خود را در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. گرچه که وابستگی که طرفداران فناوری به یک شرکت و یا یک اکوسیستم پیدا می‌کنند و تعهد آن‌ها به استفاده نکردن از محصولات دیگر شرکت‌ها به نظر کار بی حاصلی بیاید، اما واقعیتی است که وجود دارد. بر همین اساس، طرفداران مایکروسافت برای تلفن‌همراه ویندوزفون، برای محصولات پوشیدنی مایکروسافت بند، برای سرویس موسیقی گروو (Groove) و … را انتخاب کرده بودند و مایکروسافت یکی پس از دیگری این محصولات را به سطل زباله انداخت و باعث رنجش خاطر آن‌ها شد.

اعتماد کاربران به مایکروسافت سبب شده بود که انتظار برود این شرکت حداقل برای محصولاتی که این کابران از آن‌ها استفاده می‌کردند، اندکی بجنگد. اگر یک کاربر معمولی می‌تواند چند صد دلار در یک اکوسیستم سرمایه‌گذاری کند، توقع می‌رود (درست یا غلط) یک شرکت چند میلیارد دلاری نیز بتواند برای محصولات خود و برای آنان که این محصولات را تهیه کرده‌اند، مبارزه کند. واقعیت تلخ اما این است که خوشامد تعداد کمی (در مقیاس عظیم کاربران) از کاربران، هیچ نقشی در طراحی نقشه راه و اهداف یک یک شرکت عظیم ندارد.

ساتیا نادلا پیش‌تر از رها کردن دسته‌ای از کاربران ابراز ناراحتی و همدردی کرده بود اما آسیبی که نباید، پیش‌تر وارد شده است. او زمانی قول داد که حتی اگر یک نفر از تلفن‌های همراه مایکروسافت استفاده کند، به تولید آن ادامه خواهند داد اما این قول نیز به سرنوشتی بهتر از آنچه در مورد زون، گروو و سایر محصولات رها شده، دچار نشد. گرچه رهاسازی این محصولات، تعدادی از طرفداران مایکروسافت را رنجاند اما بخشی از مسیر موفقیت مایکروسافت در رسیدن به ارزش کنونی بود. به همین سادگی.

دردسری به نام کرتانا

در سال ۲۰۱۴، دارندگان ویندوزفون به خاطر رونمایی از کرتانا،که در آن زمان به عنوان یک دستیار شخصی واقعی از آن یاد می‌شد، بسیار هیجان‌زده بودند. کرتانا با درب‌های باز به روی توسعه‌دهندگان شخص ثالث، دسترسی به زمان، مکان، یادآور، پیام کوتاه و با آن پس‌زمینه شخصیتی که از یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های رایانه‌ای برگرفته شده بود، تفاوت عمده‌ای با رقبای وقت خود، یعنی سیری و گوگل ناو داشت.

متاسفانه آن برتری‌ها با مشکلاتی همچون محدودیت‌های منطقه‌ای و سایر کاستی‌هایی که هرگز اصلاح نشد، ناکارآمد شد و تکامل آن را مختل کرد. بدون شک، امروزه گوگل اسیستنت عنوان شخصی‌ترین و واقعی‌ترین دستیار دیجیتال را در اختیار دارد. الکسا متعلق به آمازون هم به عنوان دستیاری که در خانه‌های هوشمند به کار می‌رود، شناخته شده است.

مایکروسافت حتی دیگر از عنوان دستیار شخصی برای کرتانا استفاده نمی‌کند و آن را همیار دیجیتالی می‌خواند و مشتریانی که به تبلیغات و صحبت‌های مایکروسافت درباره آینده این محصول، اعتماد کرده بودند، دوباره با ضربه محکمی روبرو شدند.

ناپدید شدن پوشه‌ها و خداحافظی با اِج

این که غول نرم‌افزاری دنیا و شرکتی که مدت‌های مدیدی بزرگترین و گسترده‌ترین سیستم‌عامل دنیا را هدایت کرده است با عرضه یک به‌روز رسانی باعث پاک شدن اطلاعات شخصی بسیاری از کاربران شود هم حکایت جالبی است. متاسفانه مایکروسافت با عرضه به روز رسانی اکتبر ۲۰۱۸، به سبب وجود یک ایراد نرم‌افزاری، باعث چنین اتفاقی شد به طوری که شرکت مجبور گردید، عرضه آن به روز رسانی را تا چند روز پیش، یعنی یک ماه بعد از اکتبر، متوقف نماید.

مرورگر خانگی ویندوز، مایکروسافت اج، عرضه شد تا خاطرات بد اینترنت اکسپلورر را بزداید. بعد از گذشت تنها سه سال اما موتور رندر اج بازنشسته و با موتور رندر کرومیوم جایگزین خواهد شد. گرچه که این تغییر احتمالا در نهایت به نفع مصرف کنندگان تمام شود اما با توجه به سابقه بد مایکروسافت در رها کردن محصولات و یا عدم تلاش کافی برای نجات آن‌ها، کاربران به این تغییر نیز با دیده تردید نگاه می‌کنند.

قابل اعتماد؟

سوا از روابط و پل‌های خراب شده، کسب و کار مایکروسافت از همیشه بهتر است. البته این مسأله برای طرفداران مایکروسافت و کسانی که محصولات نافرجام مایکروسافت را تهیه کرده بودند، به هیچ عنوان مرهم نخواهد شد. سرمایه‌گذاری بی‌حاصل زمان و پول این دسته از کاربران بر روی محصولات شرکت، با قطع بدون توضیح پشتیبانی پاسخ داده شده و این مسأله به اعتماد ما بین آن‌ها و ردموندی‌ها ضربه جبران ناپذیری وارد کرده است.

تاریخ مایکروسافت سرشار از طرفداران سابقی است که دیگر آن‌ها را قابل اعتماد نمی‌دانند. اگر این سابقه خاکستری بر روی سایر بازارهای شرکت سایه بیفکند، آنگاه عنوان “ارزشمند‌ترین شرکت دنیا” نیز می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

 

منبع :

WINDOWSCENTRAL

396 پست
حسین محمدزاده
لیسانس مدیریت. گیک، برنامه‌نویس پایتون. دوستدار لینوکس و مایکروسافت به صورت هم‌زمان!!
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
ngame
پاسخ دهید شنبه 1 دی 1397

استیو بالمر خیلی بهتر بود عملکردش.
و اکثر موفقیت های الان این کچل به خاطر کار های بالمره..
من جمله هالولنز ، همین تبلت تاشو سرفیس فون یا هر چی که بهش میگین، همین اپلیکیشن های یونیورسال، سرفیس و خیلی چیزای دیگه که خبر داریم و خیلی چیزای دیگه هم هست که خبر نداریم.

hamed
پاسخ دهید شنبه 1 دی 1397

قبول دارم حرفتو ولی خب زیر دست این کچل یکم منطقی تر شد شرکت واقع بین تر شد واسه همینم داره رشد میکنه ولی خب به صورت جدی از 2020 به بعد تاثیرات نادلا کاملا مشخص میشه

MojtabaHere
پاسخ دهید شنبه 1 دی 1397

بالاخره یکی حرف دل ما رو زد 😐

Forza Juventus
پاسخ دهید یکشنبه 2 دی 1397

استیو بالمر عالی بودش لااقل برای ما مصرف کننده ها مثلا به عنوان نمونه به هر قیمتی میخواست پلتفرم موبایلش رو داشته باشه حتی با خرید نوکیا
اما نادلا فقط برای سهام داراشون خوبه و سودآوریش ،چون هر لحظه احساس کنه داره ضرر میده یا سودش کم میشه اون کارو خیلی راحت ول میکنه و میره دنبال چیزای دیگه یه نمونش همون موبایل که از اولشم با خرید نوکیا موافق نبود کلا بهش نرسید تا کار به اینجا کشیدش اگر به این باشه گوشی های اندرویدی فقط تولید میکنه یه چیزی مثل همون ایکس2و….

محسن توکلی نیا
پاسخ دهید یکشنبه 2 دی 1397

واقعیت اینه که بالمر نقاط قوت خودش رو داشت، اما از این مسئله نمیشه گذشت که رقبا رو دست کم گرفت و دیر تغییرات رو بو کشید. نادلا شامه تیزتری داره، رایانش ابری آینده کامپیوترهای شخصی رو رقم میزنه. نادلا نیاز به تغییر رو خیلی زود احساس کرد. نکته بعدی در این بین این اصل مهم هست که شرکتی که پول خوب در بیاره میتونه ریسک بیشتری بکنه و سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشه. دست مایکروسافت امروز تو این عرصه خیلی بازتر از گذشته هست.

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , ,