گوشی های هوشمند دروازه های ورود به اکوسیستم های پهناور بسیاری از شرکت های فناوری هستند، متاسفانه تاریخ نشان داده که هر گونه تلاش مایکروسافت جهت پر کردن این خلا در اکوسیستم خود قماری بزرگ بوده است. در این مقاله قصد داریم  به بررسی جنبه های مختلفی که برای موفقیت این شرکت در عرصه گوشی های هوشمند لازم است بپردازیم.

در دنیای امروز گوشی های هوشمند را باید شخصی ترین دستگاه های پردازشی برای هر فرد دانست که البته غیبت این محصول در خط تولید مایکروسافت به زیان وضع فعلی و آینده این شرکت خواهد بود. مایکروسافت مجبور است که سرفس فون را عرضه کند.

چشم انداز پردازش های شخصی سالها است که از کامپیوترهای شخصی به گوشی های هوشمند تغییر یافته است، و امروزه گوشی های هوشمند در مرکز دیگر فناوری های مورداستفاده کاربران قرار گرفته اند. دستیارهای هوشمند، بلندگوهای هوشمند خانگی، کامپیوترها در خودروها، اینترنت اشیا و بازی های موبایلی، همه و همه عناصری هستند که روز به روز در زندگی کاربران پررنگ تر می‌شوند و گوشی های هوشمند دستگاه هایی هستند که در مرکز تمام این فناوری ها قرار گرفته اند.

در حقیقت در دنیای امروز پردازش های شخصی را دیگر کامپیوترها برعهده ندارند و گوشی های هوشمند این مهم را در جیب مصرف کنندگان عادی برعهده گرفته اند. عقب نشینی مایکروسافت در بازار گوشی های هوشمند به واقع چشم انداز پردازش های شخصی را که نزدیک به دو دهه در انحصار این شرکت بوده بیش از پیش مخدوش ساخته و البته تداوم این روند می‌تواند پایانی باشد بر حضور این شرکت در عرصه پردازش های شخصی. البته نباید از یاد ببریم که ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت چندی قبل قول یک دستگاه موبایل خارق العاده را که چیزی فراتر از گوشی های امروزی است و شبیه گوشی های دیگر کاربران نخواهد بود، داده است.

ابَر دستگاه موبایل مایکروسافت

بنده معتقد هستم که ابر دستگاه موبایل مایکروسافت جایگاه خالی ناشی از عقب نشینی این شرکت در بازار گوشی های هوشمند را پر خواهد کرد و این توانایی را دارد که دسته بندی جدیدی را در دستگاه ها تعریف کند. تسلط گوشی های اندرویدی و آیفون بر بازار از یک سو و نیاز مایکروسافت به داشتن گونه ای دستگاه موبایل در اکوسیستم خود از سوی دیگر، ساخت یک ابَر دستگاه موبایل را به یک الزام برای مایکروسافت بدل می‌سازد.

مایکروسافت به هر شکل نیاز به کانالی برای حضور در بازار مصرف کنندگان معمولی دارد و تولید دستگاهی اغوا کننده که استاندارها و قابلیت های رایج گوشی های هوشمند را به چالش بکشد امری حیاتی برای ماندن در بازار مصرف کنندگان معمولی به نظر می‌رسد.

دستگاهی که ورق را برگرداند به‌همراه سخت افزاری تطبیق پذیر که با توجه نوع نیاز کاربر تغییر و محتوای مورد استفاده تغییر یابد و مجموعه فناوری هایی نظیر قلم، واقعیت ترکیبی، گیمینگ را در خود جای داده باشد، پاسخ مناسبی به این نیاز خواهد بود.

البته که موارد ذکر شده اهدافی بلند پروازانه هستند. ساخت چنین دستگاهی نیاز به مهندسی بسیار خارق العاده ای دارد که برای تحقق آن بخش های مختلفی از شرکت باید باهم همکاری کنند تا بتوانند فناوری های مختلف را در یک جا جمع کرده و دستگاهی انقلابی ارایه دهند. البته ساخت دستگاه همه ماجرا نیست، چرا که پس از ساخت چنین ابر موبایلی بایستی بازاریابی قدرتمند و شبکه فروش پرتوانی جهت تبلیغ و ارایه گسترده محصول آماده فعالیت باشد. با تمام این تفاسیر باید نکته دیگری را نیز مد نظر داشت که فراهم آوردن موارد ذکر شده نیاز به سرمایه گذاری زیادی از سوی مایکروسافت دارد و در حقیقت نوعی قمار به‌شمار می‌آید.

به هر صورت همانطور که در پیشتر ذکر کردیم مهم ترین شکل پردازش شخصی و مهم ترین دستگاه در حوزه مصرف کنندگان نهایی گوشی های هوشمند هستند و در بازار امروز گوشی های هوشمند کانال اصلی ارتباط یک شرکت با مشتریان معمولی به حساب می‌آیند. مایکروسافت برای حفظ حضور کاربران معمولی در اکوسیستم خود و به صورت واضح تر برای حفظ جایگاه و آینده خود در بازار پردازش شخصی نیاز به این ریسک دارد. فکر نمی‌کنم که بیش از این بتوان بر این مسئله تاکید کرد که: مایکروسافت باید سرفس فون را روانه بازار کند.

شکست ها باید راه موفقیت را به مایکروسافت نشان داده باشند

توان رقبا از یک طرف و کم کاری های خود شرکت از طرف دیگر شکست این شرکت را در بازار موبایل رقم زده اند. مهمترین مواردی که در بروز این وضعیت دخیل بوده اند عبارتند از: پاسخ دهی بسیار کند به بازار و نیازها و خواسته های مشتریان، فقدان بازاریابی و شبکه توزیع بسیار ضعیف، پشتیبانی بیش از حد از اندروید و ios، آماده نبودن ویندوز ۱۰ موبایل هنگام عرضه اولیه، و برخی موارد دیگر که از حوصله این مقاله خارج است.

در طول سالیان حضور در بازار گوشی های هوشمند مایکروسافت گویی فراموشکار و یا بی توجه بوده، چرا که تجربه شکست ها باید راه شکست نخوردن را به ما آموزش دهد. ابَر دستگاه موبایل این شرکت که در حقیقت یک Surface PC به همراه پوسته تطبیق پذیر خواهد بود، پتانسیل موفقیت را دارا است.

گوشی تلفنی با قابلیت های یک کامپیوتر جیبی قابل حمل به همراه کانتینیوم، می تواند خلا موجود در خط تولید این شرکت را پر سازد، و در عین حال کوشی های هوشمند تکراری امروزی را به چالش بکشد. البته با داشتن بهترین برنامه ریزی ها موفقیت تضمین شده نمی‌تواند باشد و مبارزه مایکروسافت برای تعریف یک دسته بندی جدید و تثبیت موقعیت ابَر موبایل خود مطمئنا با دشواری هایی همراه خواهد بود.

تعریف دسته بندی جدید بسیار حیاتی است

معرفی موبایلی از سوی مایکروسافت به صورت مستقیم به عنوان یک گوشی هوشمند معرفی و بازاریابی گردد بزرگترین اشتباه ممکن است، چرا که هر گوشی هوشمندی که توسط مایکروسافت معرفی گردد در حقیقت در مقابل گوشی های اندرویدی و آیفون قرار خواهد گرفت و این تقابل مستقیم خودکشی محض است، چرا که بازار نسبت به تلاش های این شرکت در عرصه گوشی های هوشمند همواره پاسخ سردی داده است.

طرفداران تلخ کام شده اند، مصرف کنندگان دیگر از با بی تفاوتی از کنار گوشی های هوشمند این شرکت عبور کرده اند، تولیدکنندگان تعهدی نشان نمی‌دهند، و بخش مشتریان سازمانی نیز استقبال چندانی نشان نخواهد داد، و البته بسیاری از اهالی رسانه با خصومت با این گوشی هوشمند جدید برخورد خواهند کرد. به بیان دیگر هرگونه تلاش برای عرضه محصولی که نام گوشی هوشمند را یدک بکشد با پاسخ منفی بیشتری مواجه خواهد شد.

مایکروسافت قادر نیست که سرفس فون را به صورت مستقیم به عنوان یک گوشی هوشمند عرضه نماید، این شرکت باید این دستگاه را به عنوان یک کامپیوتر جیبی که توانایی های یک گوشی هوشمند را نیز دارد عرضه کند. برای طرفداران، مشتریان، سازمان ها، و اهالی رسانه باید این یقین ایجاد شود که با این ابَر موبایل دستگاهی کاملا جدید است.

 

ابَرموبایل مایکروسافت نباید شبیه به گوشی های هوشمند امروزی باشد، اما در عین حال باید به گونه ای طراحی گردد که کاربر حس یک دستگاه موبایل را از آن بگیرد. این دستگاه باید از شیوه های تعاملی و کاربری جدید بهره ببرد و در عین حال کاربر احساس سردرگمی هنگام مواجه با آن پیدا نکند.

این دستگاه باید به عنوان یک دستگاه قابل حمل و نه یک گوشی هوشمند معرفی گردد، به بیان دیگر عنوان کامپیوتر جیبی از یک سو با توجه به پیشینه درخشان این شرکت در عرصه کامپیوترها شخصی می‌تواند کاربران را به خود جلب کند و از سوی دیگر چون نام گوشی هوشمند را یدک نمی‌کشد دیگر یادآور دوران تلخ ویندوزموبایل نخواهد بود. اگر مایکروسافت نتواند ابرَموبایل سرفس را به صورتی که توضیح داده شد معرفی کند، ممکن است در همان قدم اول دچار شکست شود.

تولید سرفس فون مستلزم یک مایکروسافت واحد است‌‌

مدیر تیم سرفس یعنی پانوس پانای در کنفرانس مایکروسافت توضیح داد که چگونه تیم سرفس با تیم وان نوت همکاری عمیقی داشتند تا سرفس پن و سرفس تجربه ای روان و عالی را فراهم آوردند. برای ساخت  ابَر موبایل سرفس لازم است تا حتی سطح همکاری بسیار بالاتری در این شرکت شکل گیرد و تیم های متعدد در کنار هم به همکاری عمیق و پیوسته بپردازند.

سرفس فون به پشتیبانی وسیع شرکت نیاز دارد

در چارت سازمانی کنونی مایکروسافت چهار گروه مهندسی تعریف شده است، ابر و مهندسی سازمانی، گروه آفیس، گروه ویندوز و دستگاه ها، در آخر هم گروه فناوری و تحقیقات. این چهار گروه به این دلیل تعریف شده اند تا سر مهندس های هر بخش بتوانند به صورت مستقیم با نادلا در تماس باشند. سیستم مدیریتی که این مدیرعامل خوش فکر راه اندازی کرده توسعه محصولات، و بازاریابی و توزیع را به شکل کارآمدتری درآورده است.

این ساختار شرکتی همچنین این امکان را فراهم کرده تا تیم های مختلف راحت تر و عمیق تر به همکاری بپردازند، بنابراین مایکروسافت امروزی این پتانسیل را دارد که فناوری های متعددی را که در تیم های مهندسی مختلف خود در اختیار دارد، در یک جا جمع کرده تا ابَر موبایل سرفس ساخته شود.

پانای و تیم خوش ذوق وی لازم است تا با تیم هایی که بر روی واقعیت ترکیبی، آفیس، ویندوز اینکینگ، هوش مصنوعی، بازی، CShell، کانتینیوم، پروژه سنتنیال، ابر و ویندوز ۱۰ همکاری نزدیکی داشته باشند تا در نهایت بتوانند ابَر موبایل نادلا را به واقعیت بدل سازند.

بازاریابی و توزیع

پس از متحد شدن تیم های مختلف کنار هم لازم است تا به این تیم ها اطمینان داده شود که حاصل تلاش و تحقیق آنها به خوبی بازاریابی و توزیع می‌شود.

بخش برنامه ریزی استراتژیک ،بازاریابی فروش در سطح جهان، گروه بازاریابی، و گروه های تبلیغات تجاری این شرکت در تمامی نقاط دنیا باید برای این نبرد موضع واحدی بگیرند.

این تیم ها و رهبران آنها باید به گونه ای فعال و یکپارچه عمل کنند تا تمام وزن و تمام فنی و مدیریتی مایکروسافت در پشت تولید و عرضه و بازاریابی ابَر موبایل نادلا قرار گیرد، اگر این شرایط مهیا نشود تلاش مایکروسافت برای بازگشت به بازار موبایل مجددا شکست خواهد خورد.

توسعه دهندگان، توسعه دهندگان، توسعه… مایکروسافت تو خود هم یک توسعه دهنده هستی!

جهان در حال حرکت به سمت هوش مصنوعی، بات ها و اپلیکیشن های تحت وب پویا است، و در حال حاضر هیچ اکوسیستم موبایلی بدون برخورداری از اکوسیستم اپلیکیشن قدرتمند قادر به موفقیت نیست. اگر مایکروسافت نتواند توسعه دهنگان را جذب کند، ابَر موبایل این شرکت در همان نقطه شروع زمین خواهد خورد. توسعه دهندگان باید متقاعد شوند که ویندوز پلتفرمی مترقی و مستعد است.

مایکروسافت به صورت بالقوه این توان را دارد که عشق و علاقه خود را به توسعه دهندگان نشان دهد و نظر آنها را بیش از پیش به ویندوز جلب کند، این شرکت می‌تواند با توسعه چند مجموعه اپلیکیشن یونیورسال با کیفیت و منحصربفرد در زمینه های تولید محتوا، سرگرمی، بازی و .. تعهد خود را به بخش موبایل خود نشان دهد. این اپلیکیشن های ویژه می‌توانند تحت برند مخصوص سرفس عرضه شوند، که به نوعی یادآور اپلیکیشن های اختصاصی لومیا در گذشته است. همچنین مایکروسافت باید بر سر قول خود مبنی بر بهتر بودن کیفیت اپلیکیشن های بومی خود در ویندوز بماند.

مایکروسافت به عنوان غول نرم افزاری دنیا شناخته می‌شود، حجم گسترده نرم افزارهای این شرکت نظیر ویندوز، آفیس، اپلیکیشن های مایکروسافت گاراژ، هوش مصنوعی، اکس باکس و … به خوبی گستردگی و عظمت توان نرم افزاری این شرکت را نشان می‌دهد.

خود مایکروسافت می‌تواند بهترین مشوق برای حضور بیشتر توسعه دهندگان در اکوسیستم این شرکت باشد. اگر این شرکت تمام تلاش خود را برای ساخت اپلیکیشن های یونیورسال و بازی های اختصاصی، پیش از معرفی و عرضه سرفس فون بگذارد، توسعه دهندگان بیشتری تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

اما اگر مایکروسافت روند پیشین خود را در این زمینه ادامه دهد، مانند گذشته شکست خواهد خورد.

غلبه بر بی علاقگی کاربران مستلزم تلاشی عظیم است

جلب توجه کاربران پلتفرم های موبایل نیازمند تلاشی عظیم است. این جلب توجه مطمئنا یک شبه حاصل نخواهد شد، بسیاری از کاربران دید منفی نسبت به ویندوز فون دارند، و به خصوص بسیاری از طرفداران گذشته دیگر به این شرکت اعتماد ندارند.

مایکروسافت قمار استراتژیکی (البته دردناک برای کاربران) را با تلاش برای پاکسازی بازار ویندوز فون به هدف پاک شدن یاد پلتفرم شکست خورده از ذهن کاربران آغاز کرده است، تا بتواند در این مدت برای جهش بعدی آماده شود.

ابَر موبایل مایکروسافت تلاش بعدی این شرکت در حوزه موبایل خواهد بود. اگر این دستگاه از واقعیت ترکیبی، اکس باکس، ویندوز گیمینگ، پشتیبانی کند و در حالت کانتینیوم یک دسکتاپ حقیقی را ارایه دهد، با استفاده از CShell در حالات مختلف تطبیق یابد، مجموعه ای از اپلیکیشن های اختصاصی را دارا باشد، و از اپلیکیشن های بومی که بهترین کیفیت را بر روی ویندوز ارایه می‌دهند برخوردار باشد و البته مخزنی در حال رشد از اپلیکیشن های شخض ثالث را پشت خود ببیند، ممکن است مایکروسافت بتواند در قسمت مصرف کنندگان معمولی و سازمانی به موفقیت خوبی برسد.

مایکروسافت سرفس فون باید یک ابَر موبایل باشد

ابَر موبایل مایکروسافت بایستی به معنای واقعی کلمه یک ابَر دستگاه باشد. این دستگاه بایستی بتواند در نقش یک دستگاه همه کاره وارد میدان شده و به عنوان یک دستگاه فن حریف تبلیغ و عرضه گردد. مایکروسافت در این مسیر نمی‌تواند از هیچ تلاشی مضایقه کند و بایستی هنگام ساخت، بازایابی و توزیع این دستگاه قسمت های مختلف بازار را تحت پوشش قرار دهد. این دستگاه باید به گونه ای ساخته شود که برای مصرف کنندگان معمولی، مشتریان سازمانی و گیمرها گزینه ای ایده آل باشد.

گردآوری تلاش های چندین تیم مهندسی و راه اندازی کمپین تبلیغاتی قدرتمند برای ابَر موبایل سرفس قماری بزرگ برای مایکروسافت به حساب می‌آید. در صورتی که مایکروسافت در این مسیر شکست بخورد از یک سو منابع مالی زیادی به هدر خواهد رفت، وجه رسانه ای مسئله نیز چندان دلنواز نخواهد بود و البته اعتبار بالای برند سرفس تا حدی مخدوش خواهد شد.

اما اگر این دستگاه به موفقیت برسد، پیروزی بزرگ و مهمی برای تمامی تیم هایی که در خلق این دستگاه فعالیت داشته اند به دست خواهد آمد، و تمامی این تیم ها به صورت یکسان از این پیروزی و اعتبار بهره مند خواند شد و در نهایت مایکروسافت قادر خواهد بود نه تنها ورق را در عرصه گوشی های هوشمند به نفع خود برگرداند بلکه این بار مایکروسافت خواهد بود که گوشی موبایل را باز تعریف می‌سازد.

منبع :

WINDOWS CENTRAL

642 پست
محسن توکلی
او لیسانس میکروبیولوژی از دانشگاه آزاد تهران شمال دریافت کرده است. به ادبیات، عرفان، فناوری علاقه ی وافری دارد و سعی میکند اغلب اوقات فراغت خودش را صرف خدمت به خانواده و مطالعه شعر کند. محسن اکنون یکی از دبیران وبسایت وینفون است.
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
علیرضا
💔 4 پاسخ دهید دوشنبه 12 تیر 1396

تا حالا ده بار مقاله با این موضوع تو سایت گذاشتین اصلا موضوع گوشی یا سیستم عامل نیست مشکل ویندوز نبود کاربراشه و کیفیت پایین نرم افزارهاش یا نی
بود اونهاس حالا هی بگید سرفیس فونو گوشی خارق العاده و …..
وقتی یه کمپانی استراتژی درستی نداره همین میشه اولا دیر وارد بازار موبایل شد ثانیا پشتیبانیش تر مالیه

فرزام
💔 2 پاسخ دهید دوشنبه 12 تیر 1396

شاید اشتباه بزرگ مایکروسافت اینه که میخواد یک ابرسیستم یا ابر دستگاه بسازه،یعنی ی چیز بی نقص،چیزی که در همون گام اول همه رقبا رو کنار بزنه و این غیرممکنه و همین اهداف بسیار جاه طلبانه انتظارات بزرگ رو در مشتری ایجاد میکنه چیزی که با استفاده از وسیله یا سیستم خلق شده متناقضه و اصطلاحا توی ذوق خریدار میزنه،میخواد چیزی غیر از بقیه باشه،ولی برای کاربر این مهمه که دستگاه یا سیستمی که باهاش کار میکنه شبیه بقیه باشه ولی بهتر از بقیه کار کنه.
نکته دیگه انچه که کاربر رو ترغیب به استفاده میکنه تجربه خوشایند و راحت هست که گاهی در بعضی اپلیکیشن های ویندوزی نیست.

پارسا
💔 0 پاسخ دهید دوشنبه 12 تیر 1396

مقاله که تکراری بود اما خراب اون کانسپت موبایل سریال وست ورلد شدم 😍

Rza
💔 7 پاسخ دهید دوشنبه 12 تیر 1396

امروز بعد از سه سال همراهی با ویندوزفون و ویندوز موبایل دیگه تسلیم شدم و یه گوشی ارزون قیمت اندروید خریدم. اول از همه گشتم و تمام نرم افزارهایی که رو گوشی ۸۳۰ داشتم رو نسخه اندرویدش رو پیدا کردم و نصب کردم به اضافه نرم افزارها موبایل بانکی که تو ویندوز نیست و خیلی از نرم افزارهای دیگه…. الان احساس میکنم از زندان آزاد شدم و دیگه احساس محدودیت نمیکنم

    💔 13 پاسخ دهید دوشنبه 12 تیر 1396

    یاد تبلیغات تنتاک افتادم. که چی!؟

      Red death
      💔 1 پاسخ دهید دوشنبه 12 تیر 1396

      از این که چی گفتنت ضایس از اون متعصب هایی هستی که تاب کامنت دیگران ندارن ! که هیچی خواست نظرشو بگه ! کمی جنبه داشته باشین

    عباس
    💔 3 پاسخ دهید دوشنبه 12 تیر 1396

    درود بر تو

omid
💔 2 پاسخ دهید دوشنبه 12 تیر 1396

از زمانی که لومیا ۵۲۰ اومدش بازار
قرار بود سرفیس فون بزنن😂
ماهم بیس چاری اخبارو دنبال میکردیم.هنوزم میگن داره میاد
خداکنه بیاد،از دست ما کاری بر نمیاد

javad
💔 4 پاسخ دهید دوشنبه 12 تیر 1396

این داستانها خواب و خیالی بیش نیست ویندوز فون عاقبتی مثل بلک بری خواهد داشت

هادی
💔 0 پاسخ دهید دوشنبه 12 تیر 1396

با سلام
هزار بار گفتم بازم میگم که از ۶.۵ بودم تا ۱۰ چه گوهی زد ببخشید وزژن ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰.۱۲.۵۶۷.۸۸ هم بیاد ویندوز موبایل فاتحه این رو منه متعصب گفتم والله هرکی میگه اندروید بده یا خودش رو به خواب زده بوده مس من یا فک کرد ویندوز موبایل قراره اپولو هوا کنه
ولش بسه سونی اریکسون ویندوز موبایل ۶.۵ لومیا ۵۲۰ ویندوز ۸ تا اوایل ۱۰ لومیا ۸۳۰ تا اخرین اپدیت و هک گوشی به ۹۵۰ هیچی توش ندیدم نگید خوبه که من قبول ندارم لاقل مس من پای ویندوز نبودید.
اون موقع که واسه یه برنامه نصبیدن کلی باس ت. اینترنت چرخ میزدید
پس مخلص کلام خارق العاده هم بیاد باید گوشی باشه نه لپ تاپ یا تبلت پس دل خودتون رو با این مقاله ها حوش نکنید که جز حواب و رویا هیچی توش نیست.

m23
💔 1 پاسخ دهید سه شنبه 13 تیر 1396

سلام
والا یه سونی ایکس آ یک خریدم دو روز پیش البته واسه یکی دیگه
باهاش کار کردم
هیچی ایرادی نداشت
خیلی هم روون و خوب بود
چرا ادم بخواد متعصب باشه رو یه برند
هر وقت ویندوز موبایل هم خوب شد ادم برمیگرده و استفاده میکنه
خودم لومیا ۶۵۰ دارم
خیلی هم دوسش دارم
ولی به هیچ وجه به پای اندروید و ای او اس نمیرسه

سید
💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه 14 تیر 1396

سلام
ببینید اصلا قرار نیست جانب دارانه حرف بزنیم متاسفانه دوره لومیا و سیستم عامل ویندوز موبایل به پایان رسیده من خودم خیلی این سیستم عامل رو دوست داشتم ولی خودمون رو که نمیخوایم گول بزنیم الکی خودمونو محدود چی کنیم؟ از سال ۲۰۱۵ خود مایکروسافت حتی یه گوشی نزده و براش حاشیه ترین موضوع بحث گوشی و سیستم عامل ویندوز موبایل هست… پس چیزی قرار نیست گیر ما بیاد که الکی تعصب به خرج بدیم… من و شما یه مدت شاید لذت کار با این سیستم عامل رو بردیم ولی الان دیگه فایده نداره اصلا اسم این سایت که وینفون ببینید از هر ۲۰ تا موضون یکیش برا موبایله.. این سایتم اسمش بشه مایروسافت نیوز بهتره
یاعلی

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,