نوع اظهارات مایکروسافت در رابطه با پلتفرم یونیورسال متحول گشته است و این شاید به دلیل تمرکز مایکروسافت روی دستگاه های دسکتاب درعوض موبایلی باشد. مایکروسافت قصد دارد تمرکز ویژه خود را در کنفرانس بیلد در دو هفته آینده روی پلت فرم یونیورسال بگذارد. ابزار های نو، بهبود های پشتیبانی زامارین و قابلیت های پلت فرم باید تمام این کنفرانس را تحت شعاع قرار دهند. در ادامه با وینفون همراه باشید.

با توجه به عدم توفیق چشم گیر مایکروسافت در ویندوز ۱۰ موبایل ممکن است به زودی شاهد تغییرات محسوسی در نوع پیام رسانی مایکروسافت در رابطه با پلت فرم یونیورسال باشیم.

عدم درک پلت فرم یونیورسال

همواره شاهد کج فهمی هایی پیرو پلت فرم یونیورسال مایکروسافت، بخصوص میان مشتریان محصولات مایکروسافت هستیم به طوری که برخی از آنها گمان می برند که پلت فرم یونیورسال به معنای پایانی برای موضوعی به نام سخت افزار است زیرا برنامه های یونیورسال توانای اجرا بدون محدودیت را دارند! اما این نمی تواند اظهار نظر دقیقی باشد.

در حقیقت مایکروسافت از “یونیورسال” برای اشاره به ابزاری استفاده می کند که به توسعه دهندگان توانایی ارائه محصولاتشان توسط استور ویندوز را می دهد و به همین دلیل است که ما تمام برنامه های استور را یونیورسال می نامیم در حالی که همه آنها توانایی اجرا روی دستگاه های موبایلی را ندارند.

یونیورسال همچنین به مجموعه ای از ویژگی های غیر مصرفی مثل خرید داخل برنامه ای، توانایی نصب از طریق چند دستگاهی و واحد های یکپارچه تبلیغات اطلاق می گردد.

شاید بتوان گفت دلیل بیشتر کج فهمی های پیرو پلت فرم یونیورسال به علت نامگذاری آن و کمبود اطلاع رسانی دقیق در رابطه با آن است.

البته این تنها مشتریان مایکروسافت نیستند که در درک درست مفهوم پلت فرم یونیورسال مشکل دارند، بلکه برخی از توسعه دهندگان نیز چنین تصور می‌کنند که برنامه نویسی یونیورسال تنها برای ساخت برنامه‌های موبایلی می‌باشد که می‌توانند روی دستگاه‌های دسکتاپ شما هم اجرا شوند. برخی از توسعه دهندگان پلت فرم یونیورسال را بزرگ‌ترین شکست تاریخ مایکروسافت می‌دانند و این اصلاً خوب نیست.

مایکروسافت برای پلت فرم یونیورسال خود روزی را در نظر گرفته است که برنامه‌های توسعه داده شده تحت آن جایگزین برنامه‌های وین ۳۲ یا همان برنامه‌های کلاسیک ویندوز دسکتاپ خواهند شد. اگرچه در حال حاضر این موضوع هنوز مقداری دور از انتظار است چون برنامه‌های یونیورسال از توانایی به مراتب پایین‌تری برخوردارند اما مایکروسافت با تمام توان در راه به وقوع پیوستن این موضوع در حال حرکت است.

هرساله با رشد پلت فرم یونیورسال ویژگی‌های بیشتری به آن افزوده شده و به هدف مایکروسافت نزدیک‌تر می‌گردد، اما توسعه دهندگان همچنان به برنامه نویسی یونیورسال بی میل هستند و تا حدودی می‌توان دلیل این امر را عدم توفیق‌های ویندوز ۱۰ موبایل دانست.

فراتر از تلفن همراه

گزارش‌های مالی اخیر مایکروسافت از جهت‌گیری جدید مایکروسافت برای دور شدن از سمت و سوی دستگاه‌های موبایلی دارد و ممکن است این دور شدن تا حدودی به ویندوز ۱۰ و پلت فرم یونیورسال کمک کند، اما چگونه؟

به نقل از ویندوز سنترال، یک منبع آگاه از برنامه‌های آینده مایکروسافت، کاهش درآمد توسعه دهندگان یونیورسال، خصوصاً از دستگاه‌های موبایلی را تأیید کرده است.
نتیجه این اتفاق شاید قدری شگفت‌انگیز باشد اما اگر برنامه پلت فرم یونیورسال در بلند مدت جایگزینی برای پلت فرم وین ۳۲ باشد، این امر توسط برنامه‌های تلفن همراه محقق نخواهد شد و این خود گواهی بر وضعیت امروز می‌باشد و برنامه‌های تلفن راه خود را کم‌کم به کامپیوترهای شخصی خواهند یافت.

مایکروسافت برای موفقیت پلت فرم یونیورسال نیازمند اقدامات زیر است:

  1. اولویت با ویندوز کامپیوتر های شخصی و دسکتاپ است.
  2. اثبات برتری های پلت فرم یونیورسال نسبت به وین ۳۲
  3. متقاعد کردن توسعه دهندگان که این پلت فرم تنها برای برنامه های موبایلی نیست.

اولین مرحله برای توفیق پلت فرم یونیورسال در دسکتاپ حضور برنامه‌ها و بازی‌های موفق در استور ویندوز است. تغییر نگرش توسعه دهندگان و کاربران در رابطه با استور یک نیاز حتمی است و باید به جای تصور استور از محل اجماع برنامه‌ها به آن با دید محل یافتن برنامه‌های جایگزین وین ۳۲ با توانایی عملکردی مشابه بنگرند.

“ادوب فتوشاپ المنتس ۱۵” و “دیجی پرو “، که از طریق پروژه ایسلندوود از آی او اس پرت شده است، مثال‌های خوبی برای این منظور هستند. در بخش بازی نیز  “فالوت شیلتر”، “ماینکرافت” و “رزیدنت اویل ۷ ” به خوبی قابلیت‌های این پلت فرم را به رخ همگان می‌کشند.

دستاورد اجرای مناسب نرم افزار های یونیورسال اثبات قدرت این پلت فرم خواهد بود، پلت فرم یونیورسال ویندوز نیازمند این قسم انتشار ها برای نمایش توانایی های خود به توسعه دهندگان و کاربران می باشد.

برنامه دیجی پرو را می توان یکی از چشمگیر ترین انتشار ها با توجه به پشتیبانی از سرفس دایل، اِلمنت های پیچیده رابط کاربری، صدا های همگام و موارد بسیار دیگر از این دست دانست. کمپانی توسعه دهنده این برنامه برای ویندوز ۱۰ در رابطه با سهولت انتقال این برنامه به ویندوز ۱۰ بدون هیچ محدودیتی و بدون نیاز به استفاده و استخدام یک تیم کاری جدید مصاحبه های جالب توجه ای کرده است.

خبر هایی مبنی بر تمایل مایکروسافت برای برجسته کردن این مدل انتشار ها در کنفرانس بیلد پیش رو به منظور تبلیغ پلت فرم یونیورسال نیز به گوش میرسد.

موفقیت در کامپیوتر های شخصی و سپس پیشروی به بخش موبایل

اگر به خوبی حول پلت فرم یونیورسال تفکر کنید پی خواهید برد که تمام این موارد جهت بازگشت توسعه دهندگان خواهد بود. در حقیقت ویندوز فون هیچ وقت سرمایه گذاری چندان سود آوری برای یک توسعه دهنده نبود علی رغم اینکه نوکیا همواره در تلاش برای حفظ آنها بود.

به هر حال، اگر مایکروسافت بتواند پلت فرم یونیورسال خود را در برهه ای که از تلفن های همراه فاصله گرفته است به موفقیت برساند همه چیز تغییر می کند. در این زمان شما با برنامه هایی قوی و مستحکم دسکتاپ رو به رو خواهید بود که به صورت شگفت انگیزی آنها به سادگی توانایی اجرا در دستگاه های موبایل را خواهند داشت. در واقع این همیشه موضوع آشکاری بوده است اما با بررسی موارد ذکر شده درک آن ساده تر می گردد.

این موضوع که مایکروسافت در حال حاضر قصد تمرکز بر پلت فرم یونیورسال در دسکتاب ها را دارد به هیچ وجه خیال پردازی نیست. درواقع ردموندی ها قصد دارند ابتدا با انتشار برنامه ها و بازی های قدرتمند و مدرن این پلت فرم را در دسکتاپ به موفقیت کامل برساند و این خود می تواند دلیل اصلی عدم توفیق این روز های بخش موبایل ویندوز ۱۰ باشد. اگر ویندوز ۱۰ نتواند در دستگاه های کامپیوتر های شخصی، اکس باکس، واقعیت ترکیب شده و… به موفقیت برسد برای موفقیت او در بخش موبایل امیدی وجود ندارد. که البته این امر دور از انتظار است.

بنظر می رسد با توجه به این منطق تفکر عدم موفقیت پلت فرم یونیورسال در موبایل ها نیز رنگ می بازد. هنگامی که مایکروسافت در موقعیت به نسبت بهتری قرار گرفته باشد مطمئناً برای چهارمین بار در ده سال گذشته تجارت تلفن های همراه خود را از دست نخواهد داد.

با این وجود شاید این یک خبر نه‌چندان خوش‌آیندی برای طرفداران ویندوز فون باشد که مایکروسافت قصد دارد به جای ادامه تلاش‌های نه‌چندان مؤثر خود در بخش ویندوزفون تمام توان خود را بر کامپیوترهای شخصی، تبلت ها، ویندوز واقعیت ترکیب شده، اینترنت اشیا و دیگر پلت فرم‌ها قرار دهد. در واقع باید این‌گونه گفت که قرار است تعداد زیاد توسعه دهنده به بخش‌های موفق حال حاضر تجارت مایکروسافت افزوده شوند و سپس این حجم توسعه دهنده به محض آماده شدن سخت افزار و برنامه‌های مناسب و کافی برای کاربران به موبایل آورده شوند.

همان طور که هر تحلیل گری می‌داند، حتی اگر همین فردا مایکروسافت سرفس فون افسانه‌ای را با مشخصات و قابلیت‌های خارق‌العاده‌ای معرفی کند باز هم پاشنه آشیل این دستگاه کمبود برنامه‌های کاربردی خواهد بود. مایکروسافت قبل از هر چیزی نیازمند مرتفع سازی این مشکل است اما آنها قصد ندارند این مشکل را با معرفی یک گوشی موبایل تمام عیار و مدرن برطرف کنند و به جای آن آنها تمام تلاش خود را در ایجاد پلت فرم یونیورسال قوی و موفق خواهند گذاشت و به محض آنکه تمام شرایط برای معرفی یک محصول جدید و بی نقص محیا و مساعد گشت به ایجاد دسته بندی جدید اقدام خواهند کرد.

اگرچه شاید برخی از این خبرها برای بسیاری از کاربران ناخوشایند باشد اما باید این موضوع را به خوبی درک کرد که مایکروسافت برای ایجاد آینده‌ای درخشان برای ویندوز ۱۰ نیازمند موفقیت در پلت فرم یونیورسال می‌باشد.

نظر شما چیست؟ آیا مایکروسافت می‌تواند با بهبود و رشد پلت فرم یونیورسال بازی را به نفع خود تمام کند؟

منبع :

windowscentral

94 پست
عرفان الهامی
مهندس فناوری اطلاعات، علاقه مند به دنیای تکنولوژی و کمپانی مایکروسافت! ، "آینده را تصور کن "
مطالب مرتبط
مطالب نویسنده
بررسی تخصصی سرفس آرک ماوس یکشنبه 8 مرداد 1396
دیدگاه کاربران
javad
💔 1 پاسخ دهید سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

کریترزی که براش سر از پا نمی شناختین آپدیتش اومد

alireza
💔 3 پاسخ دهید سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

سلام.چرا برای من گوشیم کریترز رسمی رو نمیگیره؟۹۵۰xl

مصطفی
💔 0 پاسخ دهید سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

اظهارات نه اضحارات لطفاً تصحیح کنید

    عرفان الهامی
    💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396

    تصحیح شد دوست عزیز

tatu
💔 3 پاسخ دهید سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

بسیار مقاله عالی و امیدوارم کننده ای بود . بهترین سناریویی که میشه بهش امید داشت .

mohammad reza
💔 9 پاسخ دهید سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

کیفیت برنامه های یونیورسال خیلی نسبت به وین ۳۲ کمتره مث جوکه، البته یکی از دلایلش تازه بودن برنامه ها هست منظورم اینه مثلا idm فک کنم الان ورژن ۶ باسه ولی دانلود منجر های توی استور ورژن یک هستن اغلب، و یک سری باگ و مشکلات دارن از طرفی توسعه دهنده های وین ۳۲ وقت بیشتری روی برنامه هاشون گذاشتن ،تنها مزیت اپ یونیورسال اینه که توی دستگاه های مختلف سینک بشه کارایی که کردی مثلا توی لپتابت یه فایل با لودکیت دانلود کردی توی گوشیت هم وقتی لودکیت رو باز میکنی بشه اون فایل رو دانلود کرد،یا مثلا بازی هایی که توی استور برا پی سی هست الان برا موبایل نیست مثل فورزا،درسته که سخت افزار موبایل خییییییلی ضعیف تر پی سی هست ولی مثلا اگه میشد ادامه بازی رو با گرافیکی مثل بازی اسفالت روی گوشی ادامه داد عالی میشد
که این چیزایی که گفتم فعلا نیس
شاید به نظر حرفام تخیلی باشه ولی به نظر من کار اپ یونیورسال سینک شدن اطلاعات اون اپ توی دستگاه های مختلف هست

مرتضی عبدی
💔 1 پاسخ دهید چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396

آقا دستت درد نکنه اما یکم رو املا دقت بیشتری کنید حاظر نه حاضر ، اضحارات که دوستمون گفت برحه نه برهه

    عرفان الهامی
    💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396

    حتما دوست عزیز

Ali
💔 0 پاسخ دهید پنجشنبه 14 اردیبهشت 1396

مقاله جالبی بود ویندوزسنترال عالی کار میکنه مخصوصا توی نقد و تحلیل های ویندوز دست شما هم بابت ترجمه درد نکنه تحلیل ها کاملا منطقی بود

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , ,