پیتر کایراکو سرپرست تیم مدیریت برنامه‌ دستگاه‌های مایکروسافت سرفیس است. او از راز پیشرفت این محصول گفته است و راز ترقی آن را در آزمایش‌های متعدد بسیاری از ایده‌ها، شکست سریع و توسعه خوب دانسته است. برای بررسی پیشرفت‌های مایکروسافت سرفیس در ادامه با وینفون همراه باشید.

پیتر کایراکو ابتدا مدیر برنامه‌های بخش اصلی سرفیس پرو بود و اکنون تیم مدیریت برنامه‌های همه دستگاه‌های سرفیس را هدایت می‌کند. همچنین او پیش از پیوستن به مایکروسافت مدیر ارشد برنامه‌های شرکت سونوس بوده است.

کایراکو در مصاحبه اش با سایت ZDNET از رویداد رمزنگاری آینده مایکروسافت در لندن گفت که در آن شرکت کنندگان در خصوص تصمیم گیری برای پشت دستگاه تبادل نظر کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا او به طور دقیق در برنامه‌ریزی و اجرای محصولات سرفیس جدید شرکت کرده‌ است یا خیر گفت:

بله، ما بر اساس نقشه راه فعالیت می کنیم؛ و سپس هنگامی که برنامه‌های مان شروع به فعالیت می‌کند دامنه گستره آن را توسعه داده و مدیریت خواهیم کرد. سرفیس پرو 1 که در سال 2013 ارائه شد، اولین محصول ما بود؛ و سپس بر روی سایر سرفیس پرو ها و نیز سرفیس بوک کار کردیم. من هنوز سرفیس پرو 1 را در اختیار دارم و این محصول کلیه برنامه‌ها را علی رغم آنکه پنج سال از انتشارش گذشته است، به خوبی اجرا می‌کند.

وی ادامه داد:

پنج سال پیش، اگر می‌پرسیدید که شما به عنوان یک خلاق کدام یک از دستگاه‌های موبایل را به عنوان حرفه‌ای ترین دستگاه انتخاب می کنید؟ احتمالاً بدون تردید اپل را انتخاب می‌کردم (مک بوک پرو یا حتی آیپد). در حال حاضر اما محصولات مایکروسافت سرفیس طرفداران جدی‌ای در بازار دارد. شما باید حتماً این تغییرات را در طول پنج سال اخیر جدی بگیرید.

پیتر کایراکو در ادامه می‌افزاید:

اجازه بدهید مثالی بزنیم: وقتی ما از سرفیس پرو 1 استفاده می‌کردیم،  یک قلم واکیوم داشتیم و از آن برای فوتوشاپ استفاده می‌کردیم. سپس ما جلسه‌ای را با شرکت ادوبی برگزار کردیم و به آنها گفتیم که ما چنین دستگاهی (سرفیس پرو1) را ساخته‌ایم؛ و به دنبال آن خواهان اجرای بی نقص فوتوشاپ روی آن هستیم. از این رو ما مواردی مهم و اساسی مانند چگونگی نمایش آیکون‌ها بر روی دستگاه سرفیس پرو1 را با آنها در میان گذاشتیم به نحوی که مردم هنگام استفاده از سرفیس پرو 1 بتوانند به‌وسیله یک قلم بسیار کوچک از فتوشاپ استفاده کنند. حالا نگاه کنید و ببینید که ما و ادوبی چقدر با یکدیگر نزدیک و در تعامل هستیم. آنچه اکنون قابل مشاهده‌ است آن است که مردم تنها یک دستگاه سرفیس را انتخاب می‌کنند و وارد برنامه‌های طراحی مانند فوتوشاپ و… یا مایکروسافت آفیس می‌شوند و می‌توانند از قلم فوق‌العاده‌ای که برای سرفیس طراحی شده است به آسانی استفاده کنند. اما در مسیری که قصد داریم آن را ادامه دهیم می‌خواهیم سخت‌افزار محصول را نیز متناسب با نرم‌افزار آن و یا حتی یک پله بالاتر  از آن ایجاد کنیم. این رویکرد بسیار ایده‌آل خواهد بود؛ چرا که ما می‌خواهیم سخت افزار در پس زمینه فعالیت‌های کاربر با سرفیس احساس شود و بدون آنکه تاثیر خاصی روی عملکرد نرم افزار بگذارد، کاربر به فعالیت خود ادامه دهد. قطعاً این همان چیزی است که کاربران تاکنون بارها از ما آن را خواسته‌اند.

پیتر کایراکو سرپرست تیم مدیربرنامه‌های مایکروسافت سرفیس

نحوه تعامل آخرین نمونه از ادغام بین قلم و لمس است. کایراکو نیز در صحبت‌های خود از همکاری تنگاتنگ مایکروسافت با فوتوشاپ سخن به میان آورده است که حاصل این همکاری به وجود آوردن کلیدهای میانبر بر روی کیبوردهای مخصوص سرفیس نیز هست. حتی بر این اساس شما می‌توانید با قلم مو نقاشی کنید و به راحتی اندازه قلم مو یا رنگ را بدون مکث و تنها با رفتن به یک منو تغییر دهید.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکل اپل در مورد تفاوت عملکرد سیستم عامل هنگام استفاده از قلم و لمس در مک بوک خود است خاطرنشان کرد:

لمس کردن و کار با دست بر روی سیستم عامل آی او اس بسیار سخت است. آنها شرکتی عالی هستند که محصولات فوق‌العاده‌ای تولید می‌کنند. ما در ابتدای راه بر روی نحوه لمس با دست توسط کاربران در سیستم عامل ویندوز 7 به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سیستم عامل کار کردیم. و حالا شما در مایکروسافت سیستم عاملی را در اختیار دارید که در آن مجبور نیستید به اینکه قصد دارید از دستگاه خود چگونه استفاده کنید یا چه سیستم عاملی بر روی دستگاه تان قرار دارد فکر کنید. لمس اولین قدم است، اما صفحه‌کلید و موس نیز در سرفیس‌ها عالی طراحی شده‌اند و پد لمسی نیز جزو مواردی بود که تمرکز ما را بر روی ساخت آن به همراه داشت. حتی به این هم فکر کردیم که چگونه بتوان یک صفحه کلید را به تبلت اضافه کرد تا کاربر همچون یک لپ تاپ بتواند با آن کار کند. ما کار خود را با سرفیس آرتی و سرفیس پرو آغاز کردیم. تمرکز ما بر این بود که چه کنیم تا کاربر توسط این دستگاه به یک آفریننده تبدیل شود؟ سپس، بر روی تجربیات‌مان از نحوه تایپ کردن، پد لمسی، قلم و هر آنچه که به این موارد در آینده مربوط می‌شود تمرکز کردیم. در مرحله بعد نیز به این اندیشیدیم که چگونه دستگاه‌های ما بتواند همه‌ صداها را مستقل از یکدیگر به خوبی شناسایی کند.

مدیر بخش کسب و کار مایکروسافت سرفیس نیز اعلام کرده است که این محصول در هر سه ماه حدود یک میلیارد دلار درآمد عاید مایکروسافت می‌کند. پیتر کایراکو سرپرست تیم مدیربرنامه‌های مایکروسافت سرفیس در خصوص اینکه کدام یک از بازارها می‌تواند بیش از سایرین به بازار هدف مایکروسافت برای این محصول تبدیل شود اینگونه پاسخ می‌دهد:

در حال حاضر فروش این محصول برای مصرف کنندگان عادی و نیز بخش تجاری به طور مساوی و برابر است؛ اما پیش بینی می‌کنیم مصرف کنندگان تجاری در آینده نزدیک بیش از مصرف کنندگان عادی از سرفیس استفاده کنند. به خصوص آنکه سرفیس می‌تواند محصولی باشد که تاجران در دفاتر کاری مدرن خود به آن تکیه کنند. آگهی‌های ما قطعاً مهمترین رکن فروش محصولاتمان را تشکیل می‌دهند. اما طبیعی است که فروش اولیه هر محصولی پس از مدتی کاهش یابد. ما این نکته را به هیئت مدیره و سایر کارکنان این بخش گوشزد کرده‌ایم. ما اطلاعاتی را در اختیار داریم که نشان می‌دهد نسل جدیدی از فناوری‌ها در حال رخنه به شرکت‌ها هستند؛ فناوری‌هایی که حالا شما بیش از پیش به آنها اهمیت می‌دهید. و همچنین ما دریافته‌ایم که شما وقتی یک دستگاه سرفیس را در اختیار می‌گیرید احساس مهمتر بودن و رضایت پیدا می‌کنید.

تیم مایکروسافت سرفیس به شدت درگیر ساختن سخت افزار شده است. مخفی کردن جزییات، مدارها و پیچ و تاب‌های طراحی تا آنجا که امکان پذیر است. اما همه اینها منوط به آن است تا به لحاظ دسترسی آسیبی به بخش تجاری این محصول وارد نشود. برای مثال، گزارش‌های تحلیلی ifixit و نمراتی که برای دستگاه‌های سرفیس اعلام کرده است بسیار انتقادآمیز است.

وقتی کسی یک لپ تاپ را از فروشگاهی خریداری می‎‌کند، خریدار به جایگاه تجاری محصول نیز نگاهی می‌اندازد. برای مثال در سرفیس بوک 2، مایکروسافت به موضوعاتی همچون عمر باتری، عملکرد، صفحه نمایش و تراکم پیکسل که برای خریدار بسیار مهم است توجه کرده است و سعی کرده تمام آنها را بدون اینکه به وزن دستگاه اضافه شود به حداکثر خود برساند. یک مصرف کننده واقعی باید از مایکروسافت بابت توجه فوق‌العاده‌اش به این موضوعات تشکر کند.

در طول سال‌ها، مسائل مختلفی در خصوص دستگاه‌های سرفیس بوجود آمده است. مسائلی نظیر خنک کننده‌اش، سروصدای فن، نحوه اتصال وای فای، به خواب رفتن دستگاه و آماده به کار بودنش و… . پیتر کایراکو در خصوص این مسائل و از دست ندادن بازار و شکست ناپذیری مایکروسافت سرفیس مقابل سایر دستگاه‎‌های تجاری رقیبش اینگونه پاسخ می‌دهد:

ما در طول دو سال گذشته سخت افزار سرفیس‌ها را مجدداً طراحی کرده‌ایم؛ اما می‌دانیم که از لحاظ کیفیت راه درازی را در پیش داریم. ما واقعاً افتخار می‌کنیم که می‌توانیم در ماه ژوئن از لپ تاپ جدید سرفیس و نیز سرفیس پرو جدید خود رونمایی کنیم و دروازه‌ها برای انتشار این دو محصول باز می‌شوند و همچنین شما خواهید دید که سرفیس بوک 2 چقدر بهتر شده است. این تغییراتی که در فرآیند تولید محصولاتمان ایجاد کرده‌ایم قطعاً کیفیت آنها را نیز بالاتر خواهد برد.

سرفیس پروهای جدید به سیستم پردازش کامل کور آی 7 مجهز شده‌اند و سروصدای فن آنها به قدری کاهش یافته است که عملاً ساکت هستند. البته سرفیس پرو جدید یا سرفیس پرو 3 نسبت به نسخه‌های قبلی آن کمی داغتر به نظر رسید و مایکروسافت قول داده است در الگوریتم‌های بهینه سازی برای خنک کردن این دستگاه‌ها تجدید نظر کند. عمر باتری سرفیس پروهای جدید (سرفیس پرو 3) همانند سرفیس پرو 2 است. مایکروسافت همچنین از  طراحی اولیه سرفیس پرو 4 خبر داده است و اعلام کرده است آن محصول نیز تا حدود 50% شبیه مایکروسافت سرفیس 3 خواهد بود. سرفیس بوک‌‌های جدید نیز عملاً 17 ساعت عمر باتری دارند که برای دستگاهی در این سطح فوق‌العاده است.

مایکروسافت مطمئن است که اگر بازخوردهای مصرف کنندگان محصولات جدیدش را منتشر کند، کسی شگفت زده نخواهد شد و این بدان معناست که رتبه‌ دستگاه‌هایش نسبت به آگوست سال گذشته تغییری پیدا نکرده است. پیتر کایراکو اینگونه با اطمینان از نتایج حاصل از بررسی‌های مایکروسافت سخن می‌گوید:

ما به بازخوردهای مصرف کنندگان محصولاتمان و همینطور آنچه که نقشه راه خودمان است ارزش زیادی قائل هستیم، اما ما روش خود را در نحوه بررسی تحقیقات‌مان داریم. ما زمانی در حدود دو سال را وقت صرف بررسی‌هایمان صرف کرده‌ایم و در طول این دو سال از کاربران خواسته‌ایم تا اگر مشکلاتی داشتند مطرح کنند. آنچه را که ما از تجربه استفاده کاربران‌مان دریافتیم هرگز اینطور نبود که ما با دستگاهی شکست خورده روبرو هستیم. ما با بخش اعظمی از کاربران مان صحبت کردیم و نوع فعالیت آنها با محصولات‌مان را بسیار ارزشمند دانستیم. در پایان دریافتیم آنچه که آنها می‌گویند با آنچه را که خودمان می‌دانستیم مطابقت دارد. ما در حال کار بر روی کسب و کارمان هستیم و مشتری‌های ما برایمان ارزش فوق‌العاده‌ای دارند. کیفیت حرف اول را در سراسر شرکت مایکروسافت می‌زند. کیفیت نه تنها در بخش تست عملکرد و خدمات پس از فروش بلکه در بخش طراحی نیز برای ما بسیار مهم است تا محصولات‌مان DNA خاص خود را داشته باشند. البته، در طرف دیگر سکه نتایج نظرسنجی‌های رضایت مشتری شرکت JD POWER برای ما بسیار مهم است؛ که در سال 2017 مایکروسافت سرفیس را در جایگاه نخست نشان می‌داد.

مایکروسافت به این نتایج به چشم نمرات خالص بازار نگاه می‌کند و با تکیه بر این نمرات بالاترین جایگاه را برای ویندوز قائل است. این تصوری عالی در بین دستگاه‌های لپ تاپ و سرفیس پرو است.

باید دانست تفکر مایکروسافت درباره معرفی فناوری‌های جدید محصولات سرفیس چیست؟ به عنوان مثال درگاه یو اس بی نوع C یکی از قدرتمندترین فناوری‌های جدید در سرفیس‌ها بود که امکان انتقال داده‌ها را به صورت اختصاصی و با سرعت بالا فراهم می‌کرد. اما آیا فناوری دیگری نیز در راه است؟ پیتر کایراکو در این خصوص پاسخ می‌دهد:

سئوال خوبی است. ما نحوه اتصال برق در سرفیس 3 را تغییر داده‌ایم و اولین شرکتی بودیم که توانستیم پورت‌های متعددی را برای انتقال داده و ویدیوها ایجاد کنیم. حالا با یو اس بی نوع C چیزی که ما در سرفیس‌های جدید (سرفیس3) داریم نوعی اتصال مغناطیسی است که در نوع خود جدید و بی‌نظیر است. ما پیش از این شاهد شکایات فراوانی در این خصوص بوده‌ایم که حالا با استفاده از یو اس بی های نوع C این مسئله کاهش یافته است. موضوع دیگر تغییر نحوه شارژ سرفیس‌های جدید (سرفیس 3) است که نسبت به قبل سازگارتر شده است و نوع و نحوه شارژ این محصولات با توجه به نوع آداپتور متفاوت است. سازگاری شارژری که ما در جعبه سرفیس 3 ارائه می‌کنیم فوق‌العاده است. ما همچنین کانکتور‌های نوع C  را نیز در جعبه دستگاه‌های خود قرار داده‌ایم چرا که هنوز بسیاری از مشتریان ما از نسخه‌های پیشین کانکتورها ( یو اس بی‌های نوع B) استفاده می‌کنند و بدین‌گونه سعی کرده‌ایم تا همچنان مشتریان قبلی خود را نیز حفظ کنیم تا آنها نیز بتوانند به راحتی از محصولات جدیدمان استفاده کنند. این همان چیزی است که ما بدان افتخار می‌کنیم. سرفیس پرو 3 شباهت زیادی با سرفیس پرو ال تی ای دارد. علاوه بر این، ما در سرفیس پرو3 توانسته‌ایم تا محدوده پهنای باند تلفن همراه را به بیشترین حد خود برسانیم. اینها همه براساس درخواست‌های مشتریان بود تا سرفیس پرو را به سرفیس پروهای ال تی ای پیشرفته ارتقا دادیم.

در واقع مایکروسافت در محصولات سرفیس خود چند چیز را با هم ادغام کرده است. مایکروسافت ابتدا توانست قالب سرفیس‌های ال تی ای را بدون تغییر در ضخامت یا طول عمر باتری‌هایشان و نوع ساخت‌وساز و نحوه آنتن‌دهی با کور آی 5 سازگار کند. همچنین مایکروسافت تغییرات کوچکی را در چگونگی قدرت آنتن سرفیس‌های جدید با توجه به نوع ساخت آنها اعمال کرده است. اما از منظری دیگر و بدون پیش داوری طراحی سرفیس‌های جدید واقعاً فوق‌العاده است.

اما در سرفیس‌های پرو ال تی ای، کور آی 7 وجود ندارد زیرا در اینگونه از محصولات همواره یک فن بسیار پرقدرت به جهت خنک کردن محصول مورد نیاز است و اگر از کور آی 7 استفاده شود دیگر فضایی برای مودم ال تی ای باقی نمی‌ماند. پیتر کایراکومی‌گوید شکایت‌ها در این خصوص را دیده و شنیده است و در پاسخ به این شکایات می‌گوید:

مردم همیشه بهانه‌ای را برای شکایت کردن پیدا می کنند، اما مشتریان واقعی ما خواهان دستگاهی هستند که ما با مشخصات Core i5-7300U و گرافیک 620HD آن را ساخته‌ایم.

چگونگی تبدیل به فرایند ایجاد محصول، وقتی منحصر‌به‌فرد می‌شود که همه طرح‌هایی که ارائه می‌شود را داشته باشیم. پیتر کایراکو می‌گوید نمونه‌های اولیه و فعالیت‌های مهندسی روی آن، همه زیر یک سقف در ساختمان 87 پردیس ردموند انجام می‌شود. وی ادامه می‌دهد:

این فوق‌العاده است. همه آنچه که اتفاق می‌افتد در زیر یک سقف رخ می‌دهد. تیم ما باور دارد که “شکست به سرعت اتفاق می افتد” . به عبارتی دیگر، قبل از آنکه شما به یک ایده خوب برسید، به 999 ایده شکست خورده دست پیدا کرده‌اید. آیا ایده‎‌های بدی دارید و شکست می‌خورید؟ آنچه ما انجام می‌دهیم این است که، در آن فضای کوچک -که از نظر من واقعاً هم کوچک و در حدود 100000 مترمربع است- مهندسان،طراحان و آزمایش‌کنندگان باهم و در کنارهم کار می‌کنند. بنابراین یک مهندس می‌تواند در یک بعدازظهر در ذهن خود ایده‌ای را داشته باشد و فردای آن روز ایده‌ی خود را به دست آزمایش‌کنندگان بسپارد.

اجازه دهید در پایان این نکته را نیز متذکر شویم که مایکروسافت سرفیس‌های جدید خود را بسیار نازک طراحی کرده و مقدار مشخصی از دستگاه‌ها را برای بلندگوها تعبیه کرده است. شما هم می‌توانید مهندسی صدا را با این دستگاه شبیه سازی کنید. اما صادقانه باید گفت انتقال صدا به طور صد در صد مطمئنی انجام نمی‌شود. شما می‌توانید تمامی موارد مربوط به چاپ‌های سه‌بعدی را به سرعت و در طول یک شب انجام دهید و آنها را در محفظه‌ای فلزی قرار داده و روی دستگاه‌های CNC اجرا کنید. همه را با فاصله از هم امتحان کنید و بازخوردهایش را بگیرید. چیزی که به طور معمول چهار هفته طول می‌کشد با این دستگاه‌ها شاید چهار روزه به اتمام برسد. سرفیس به شما کمک می‌کند تا در طراحی محصولاتتان بهینه‌سازی شده تر عمل کنید. شما می‌توانید با استفاده از دوربین‌هایش فعالیت‌های خیره‌کننده‌ای داشته باشید. سیگنال‌های ال تی ای، صفحه نمایش، تجربه تایپ کردن و… همه جزو افتخارات مایکروسافت در تولید محصولات جدید مایکروسافت سرفیس است.

منبع :

ZDNET

41 پست
سینا هنربخش
متخصص شبکه های مایکروسافتی و رفع و عیب یابی سیستم های مایکروسافت هلپ دسک (ادمین) سرور دارای مدرک MCSE2012R2+ علاقمند تخصصی به مباحث مایکروسافت ، به خصوص در زمینه ی ویندوز دسکتاپ و ویندوز فون دارای گوشی 950XL و اینسایدر
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , ,