surface_studio-1

سرفس‌ها به خاطر لولا‌‌هایشان شناخته‌شده هستند. از نسخه‌ی اول سرفس که همراه با ویندوز ۸ عرضه شد تا آخرین آن که سرفس استودیو باشد، همگی با لولا‌هایشان نمو پیدا کرده‌اند. این اتفاقی نیست، طراحان در پشت‌صحنه، برای سال‌ها این فرمول را در دستگاه‌های سرفس دستکاری کرده‌اند. حال سایت ورج با تیم سرفس ملاقاتی داشته که شما در ادامه می‌توانید مصاحبه کامل ورج با سازندگان سرفس استودیو را مطالعه کنید. در ادامه با وینفون همراه باشید.

رالف گروئن، مدیر بخش طراحی صنعتی مایکروسافت، درحالی که کنار سرفس‌استودیو نشسته بود می‌گوید: ” گرفتن بودجه برای نمونه‌های اولیه پیش‌فرض به‌نوعی تبدیل به سنت ما شده است.” این نمونه‌های اولیه پیش‌فرض شامل حال طرح مفهومی سرفس RT نیز می‌شود. آن‌ها برای طرح‌اولیه این دستگاه یک ورق اکریلیک را با استفاده از یک رشته به یکدیگر متصل کرده بودند. مایکروسافت برای طرح اولیه‌ی تبلتش از یک نمونه‌ی بسیار پایه شروع کرد که براساس آن طرح، شما می‌توانستید تبلت را بر روی میز قرار دهید و شروع به تایپ کردن کنید. سپس اولین طرح مفهومی به‌دست پانوس پانای، رئیس بخش سرفس خواهد رسید تا مورد قبول واقع شود.

او می‌گوید: “در این نمونه‌های اولیه‌ی پیش‌فرض، به‌علت خالص بودن ایده کار آسان‌تری برای ساخت و طراحی مدل‌های اولیه با کروم و جزئیات داریم. در واقع ما کاری به هسته و اجزای پنهان نداریم.”

سرفس RT توانست راه را برای ساخت دستگاه تبلت و PC توسط مایکروسافت باز کند. یکی از مهم‌ترین بازخوردهایی که از جانب این دستگاه دریافت شد، مربوط به لولای پایه دستگاه بود. گروئن اذعان می‌کند: ” آن لولا نسبت به امروز واقعا کم‌ارزش است. ما قصد داشتم این قسمت را در سال‌های آینده بهبود بدهیم اما در آن برهه‌ی زمانی، توان مهندسی ساخت لولاهای امروزی را نداشتیم.” مایکروسافت قصد داشت سرفس RT را به همراه ویندوز ۸ معرفی کند اما پایه‌ی قابل تنظیم تا زمان سرفس‌پرو ۳ عملی نشد. البته پایه‌ی سرفس‌پرو ۲ کمی دست‌کاری شده بود و می‌توانستید در دو زاویه آن را قرار دهید. این حرکت به‌نوعی پاسخ مایکروسافت به انتقادها درباره‌ی پایه‌ی تک‌زاویه‌ای سرفس‌RT بود اما، مایکروسافت در آن زمان بر روی چیزی بسیار بهتر در حال کارکردن بود.

surface-rt

اندرو هیل، مدیر ارشد مهندسی مکانیک در مایکروسافت می‌گوید: “ما تنها به زمان نیاز داشتیم و در آن‌ هنگام برای درک درست از مکانیزمی که ما باید در محصول‌مان به‌کار ببریم در حال جمع‌آوری اطلاعاتی درباره‌ی علم اجسام متحرک بودیم. هدف ما در آن زمان این بود که مهارت‌مان در طراحی مکانیزم لولا را به خوبی سرفس‌بوک و سرفس‌استودیو به حد اعلا برسانیم.”

گروئن می‌گوید: “اگرچه لولای سرفس‌بوک از لحاظ مکانیزم متفاوت از بقیه است اما این دستگاه از همان المان‌ها و طرز فکری بهره‌‌ می‌برد که ما از آن‌ برای حل مشکلات سرفس استفاده کردیم.”

حل کردن مشکلی که برسر لولای سرفس‌استودیو ایجاد شده بود، تاثیر مستقیمی بر ماهیت اصلی دستگاه داشت. مایکروسافت با ایده‌ی تبدیل صفحه‌نمایش دستگاه به یک بوم طراحی کار ساخت سرفس‌استودیو را شروع کرد. در نهایت پس از صرف زمانی زیاد، مایکروسافت از محصول نهایی سرفس‌استودیو در کنفرانس ۵ آبان رونمایی کرد. گروئن با هیجان می‌گوید: “ما مکانیزم ابتکاری‌ای را در این دستگاه پیاده‌سازی کردیم که به‌وسیله‌ی حسگرخازنی‌ای که در زیر دستگاه قرار دارد، به شما اجازه‌ی بالا و پایین کردن دستگاه را می‌دهد [با بالا و پایین کردن صفحه‌نمایش سرفس استودیو، صدایی از دستگاه منعکس می‌شود که به‌لطف سنسور خازنی و لولای دستگاه به شما بازخورد مناسبی از تغییر مکان نمایش‌گر انتقال می‌دهد.]”

در ابتدا ایده‌ی استفاده از مکانیزم کلاچی مطرح شد اما بعدها تیم از آن صرف‌نظر کرد. تیم سرفس به این نتیجه رسید که استفاده‌نکردن از سیستم کلاچی در این دستگاه آن‌ها را قادر می‌سازد تا توازن وزن صفحه‌نمایش دستگاه را بر بازوها اعمال کنند، بنابراین هنگام تکان‌دادن صفحه‌نمایش حس بی‌وزنی به شما دست می‌دهد. گروئن می‌گوید: “ما واقعا هرچیزی را مهندسی کردیم تا اجزا با یکدیگر به‌خوبی کار کنند. ایده‌ی لولای سرفس استودیو شباهت زیادی به چراغ‌های مطالعه دارد. ما برای سرفس استودیو از ۴ لولا استفاده کرده‌ایم که کاملا از ۲ لولای موجود در چراغ‌های مطالعه الگوبرداری شده است. بنابراین قسمت بالایی متناظر قسمت پایینی است.”

 surface-studio15

درست مانند چراغ مطالعه، سرفس استودیو نیز هرگز به‌حالت کاملا تخت در نخواهد آمد. مایکروسافت مدل‌های اولیه زیادی را ساخت که در آن‌ها سعی شده بود تا سرفس استودیو به‌حالت کاملا تخت در آید اما شرکت می‌خواست به‌حالتی دست پیدا کند که برای کارهای طراحی و رسم راحت‌تر از همه باشد. گروئن می‌گوید: ” دیگر دلیلی برای پیش‌برد هدف قبلی‌مان وجود نداشت.” زاویه ۲۰ درجه متداول‌ترین درجه برای صفحات طراحی در دیزنی است و تیم سرفس نیز تصمیم گرفت که از هدف قبلی‌اش صرف‌نظر کند.

تعادلی که استفاده صحیح از اجزا در این دستگاه ایجاد کرده و توازن عالی صفحه‌نمایش، نشان از همکاری بخش مهندسی و طراحی برای ساخت این دستگاه دارد. گروئن دراین‌باره توضیح می‌دهد: “نکته‌ی این کار اینجاست که ما سعی کردیم کارمان را با یکدیگر انجام دهیم و به‌جلو ببریم نه از طریق راه‌های انفرادی یا پنهان‌کاری. این کار به ما این توانایی را داد تا تمام اجزا با یکدیگر به‌تناسب کار کنند.” برای ساخت این دستگاه تمام تیم‌ها بایکدیگر در حال کار بودند.

هیل می‌گوید: “ما اینجا نیستیم که فقط کارمان را به دیگران نشان بدهیم بلکه اینجا آمده‌ایم تا محصولات عالی‌ای را تولید کنیم. من فکر می‌کنم این مهم‌تر از هرچیز دیگریست.” این باوریست که از سوی گروئن به دیگران منعکس شده است. او ادامه می‌دهد: “اگر محصول موردنظر در داخل شرکت به‌خوبی کار نکند، پس لزومی هم در بیرون بودن آن محصول نیست.”

سرفس استودیو تا به‌ اینجای کار آخرین محصولی است که مایکروسافت در آن از لولا استفاده کرده است اما آخرینش نیست. من از گروئن پرسیدم که آیا تیم سرفس، لولاهای استفاده‌شده در سرفس‌پرو ۳ و ۴ را در آینده ارتقا خواهند داد؟ گروئن در پاسخ می‌گوید: “من فکر می‌کنم حقیقت تلخ است اما ما همیشه تحت فشار بودیم. ممکن است این قضیه تغییر کند و یا ممکن است تغییر نکند اما ما همیشه سعی در بهبود و ارتقا داریم.” گروئن هیچ اشاره‌ای درباره‌ی سرفس پرو ۵ نکرد اما از فلسفه‌ای سخن گفت که راهنمای راه تیم سرفس شده است.

گروئن توضیح می‌دهد: “اگر ما عرصه‌ی سخت‌افزار را انتخاب نکرده بودیم، نیازی به ساخت سخت‌افزار نداشتیم. ما عرصه‌ی سخت‌افزار را همراه با معرفی ویندوز ۸، با سرفس آغاز کردیم و پس از آن راهی شروع شده بود که باید تا آخر آن می‌رفتیم.” اکنون مایکروسافت برند سرفس را دارد، برندی که خود تبدیل به چشم‌اندازی برای پلتفرم بزرگ این شرکت شده است. گروئن ادامه می‌دهد: “ساتیا نادلا زمان زیادی از روز را در استودیو طراحی سپری می‌کند و در اطلاع تمام اجزای این بخش قرار دارد.”

ممکن است سرفس استودیو اکنون آخرین ساخته‌ی سخت‌افزاری عالی از سوی ردموندی‌ها باشد اما مطمئنا این دستگاه، اولین دستگاهیست که توسط آن مایکروسافت مستقیما مشتریان اپل را هدف قرار داده است. مایکروسافت تلاش کرد با سرفس‌پرو خود را از آیپدهای اپل متمایز کند. حال استودیو قصد دارد همین کار را در راه بزرگ‌تری به نام خلاقیت انجام می‌دهد. البته این بدین معنی نیست که تیم سرفس راه‌و‌روش اپل را غلط بپندارند.

ipad-pro

گروئن می‌گوید: “سرفس برندی دیگر و انتخابی متفاوت است. اکنون هدف ما از بهره‌وری به خلاقیت تغییر پیدا کرده است و عالی کارکردن زوایا در این دستگاه برای ما بسیار مهم است. اکنون شما دستگاهی را دارید که به‌جای ایستا بودن پویا است. این راه‌و‌روش به کلی از اپل متفاوت است.” گروئن در این‌باره خیلی رُک می‌گوید: ” چیزی که برای ما مهم است ممکن است برای اپل مهم نباشد زیرا نگاهی که آن‌ها به دنیا دارند متفاوت از ماست. آن‌ها مداد اپل دارند و ما خودکار سرفس. این خیلی خوب است. صادقانه، رقابت عالی‌ست.”

سخن از رقابت شد، بد نیست یادی از کسانی بکنیم که با الهام گرفتن از سرفس، نسخه‌ی سرفس خودشان را ساخته‌اند. گروئن با طنز می‌گوید: “گاهی‌اوقات شما به یک دستگاه نگاه می‌کند و از خود می‌پرسید که آیا این دستگاه سرفس است، و می‌گویید اوه نه این دستگاه از سرفس‌ها نیست.”[اشاره به کپی‌برداری برخی از شرکت‌ها از سرفس‌ها] او ادامه‌ می‌دهد: “برخی کارها احساسات ما را جریحه‌دار می‌کند، برای نمونه اگر روزی یک نفر مقیاس ۱:۱ را کپی کند، زیرا ما زمان زیادی را صرف رسیدن به این نقطه کرده‌ایم.” گروئن می‌گوید که توسعه‌ی یک محصول به‌مانند یک سیرک بزرگ می‌ماند. برای ساخت محصول همه‌ی طراحان و مهندسان باید در کنار یکدیگر باهم کار کنند. گروئن می‌گوید: “جهانِ توسعه‌ی محصولات نسبتا کوچک است و این موضوع باعث شده است که ما هرکدام‌مان دیگری رابه‌صورت غیرمستقیم کمک کنیم؛ این برای مشتریان خیلی خوب است. بالاخره یک‌نفر باید محصول بزرگ بعدی را اختراع کند، خواه ما باشیم یا کسان دیگر.”

گروئن نمی‌خواست درباره‌ی سرفس‌پرو ۵ یا سرفس‌بوک ۲ صحبت کند اما، او آشکار ساخت که مایکروسافت هرگز در عرصه‌ی طراحی، اپل را دنبال نخواهد کرد. از گروئن درباره‌ی احتمال حذف کلید Escape از صفحه‌کلیدها پرسیدم و او به طنز گفت: “ما جَک صدا را حذف نخواهیم کرد ولی، گاهی‌اوقات نیاز داریم تا یک‌سری کارهای دیوانه‌وار انجام دهیم.”

در پایان می‌توانید عکس‌های گرفته‌شده از سرفس‌استودیو و لولای استفاده‌شده در آن را مشاهده کنید.

surface-studio-29 surface-studio-28 surface-studio-27 surface-studio-26 surface-studio-25 surface-studio-24 surface-studio-23 surface-studio-22 surface-studio-21 surface-studio-20 surface-studio-19 surface-studio-18 surface-studio-17 surface-studio-16

منبع :

THE VERGE

217 پست
كيان زرعكانی
در رشته نرم‌افزار تحصیل می‌کنم. عاشق کد نویسی هستم و خودم رو به یک شاخه خاص محدود نمی‌کنم. آشنایی من با دنیای ویندوز با گوشی لومیا 520 اتفاق افتاد. همین رخ داد باعث شکل‌گیری علاقه من به مایکروسافت شد و امیدوارم مایکروسافت بتونه با خلاقیت‌های خودش، دنیای رو تبدیل به جای بهتری برای زندگی کنه.
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
محمد
💔 0 پاسخ دهید شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵

اوففففففففففففف.خیلی عالیههههههههه♥
اگه تو بخش موبایل هم یه خلاقیتی به خرج بده عالی تر میشه

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , ,