_مایکروسافت پنل جدید

پلتفرم یونیورسال مایکروسافت هنوز نمرده است اما در طول این سال‌ها کامل شده است

تئوری یک اپلیکیشن برای تمامی دستگاه‌های مایکروسافت شاید مثل سابق جدی گرفته نشود، اما خب این مسئله‌ی جدیدی نیست. شاید پلتفرم یونیورسال مایکروسافت را نتوان کاملاً مرده خواند، اما در طول سالیان گذشته تغییراتی هر چند کوچک در آن اعمال شده‌اند. در ادامه با وینفون همراه باشید.

بیش از دو سال قبل بود که مایکروسافت تغییر عقیده داد و دیگر سعی نمی‌کرد تا برنامه‌های یونیورسال ویندوز (UWA) که بر پایه‌ی پلتفرم یونیورسال ویندوز (UWP) توسعه یافته بودند را با اپلیکیشن‌ها کلاس دسکتاپ در مایکروسافت استور جایگزین کند. دلیل این کار در زمان خود مشخص بود. ویندوزفون نفس‌های آخر خود را می‌کشید و بدون آن، توسعه دهندگان یک دلیل کم‌تر برای پیروی از UWP داشتند.

زمان به سرعت گذشت و ما اکنون در سال 2019 هستیم. وب سایت‌های Thurrott و The Verge هر دو تلاش کرده‌اند تا این موضوع را برعکس جلوه دهند. البته هر دو مقاله درست هستند اما تصورات غلط زیادی در مورد پلتفرم یونیورسال و آینده‌ی آن – مخصوصاً از طرف افراد غیر توسعه دهنده- از کنفرانس بیلد امسال وجود دارد.

امروز تلاش می‌کنیم تا حدودی این موضوع را اصلاح کنیم. اما قبل از آن اجازه دهید تا منظورمان از UWP را شفاف کنیم.

UWA یا UWP ؟

تاریخچه‌ی پلتفرم یونیورسال ویندوز به زمان ویندوز 8 بازمی‌گردد و قرار بود تا آغازگر عصر جدیدی برای مایکروسافت و پردازش‌های کامپیوتری باشد. حتی قبل‌تر از آن شعار ردموندی‌ها سه صفحه نمایش و یک ابر بود که اشاره به ایکس باکس، کامپیوترهای شخصی و موبایل‌‌ها داشت.

البته وقتی مردم از برنامه‌های یونیورسال صحبت می‌کنند و مواردی مانند برنامه‌ی اخبار مایکروسافت، برنامه‌ی آب و هوا، برنامه ایمیل ویندوز و سایر برنامه‌های شخص ثالث را مثال می‌زنند، به برنامه‌هایی اشاره می‌کنند که با تغییرات جزئی روی هر سه صفحه نمایش گفته شده اجرا شوند.

اما حقیقت ماجرا عکس این است. بخش پلتفرم یونیورسال از عبارت پلتفرم یونیورسال ویندوز اشاره به APIها و منابعی دارد که دردسترس توسعه دهندگان قرار می‌گیرد و نه به نوع دستگاه هدف. این تفاوت موجود حیاتی است که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

مایکروسافت دائماً در حال پیچیده کردن این مقررات است، آن‌ها از مخفف‌ها برای نام گذاری پلتفرم یونیورسال استفاده کردند و آن را UWP نامیدند. این مدل از ترکیب کردن واژه‌‌‌‌ها در دوران ویندوز 8 که برنامه‌های یونیورسال به عنوان برنامه‌های پیش‌فرض و اولیه‌ی سیستم عامل بودند، کاملاً درست بود.

Tom Warren، نویسنده‌ی وب سایت The Verge، در مورد پلتفرم یونیورسال می‌گوید :

رویای مایکروسافت زمانی به سمت نابودی کشیده شد که ویندوزفون شکست خورد. اما اکنون همه چیز به خوبی تمام شده است.

اما من نظر متفاوتی دارم. افتضاح اصلی مربوط به شکست  ویندوز 8 و استراتژی نادرست مایکروسافت در مورد تبلت‌ها بود. درست جایی که قرار بود برنامه‌‌های یونیورسال بدرخشند. اما از زمانی که مایکروسافت در ویندوز 8.1 تغییراتی را به منوی استارت آورد و سپس در ویندوز 10 به طور کلی آن را متحول کرد، برنامه‌های یونیورسال قدرت خود را در کامپیوترهای شخصی از دست دادند. افت ویندوزفون و سرانجام نابودی آن اوضاع را فقط بدتر کرد.

اشتباه (ها) مایکروسافت در مورد توسعه دهندگان

شکست موبایل و تبلت‌های ویندوزی بدون شک عوامل مهمی در وضعیت کنونی پلتفرم یونیورسال هستند. اما یک دلیل دیگر، که مایکروسافت در طول چند سال گذشته سعی در اصلاح آن داشت، اصرار آن‌ها به توسعه دهندگان برای تبدیل برنامه‌های کلاسیک خود به نسخه‌ی یونیورسال بود. این رویکرد، محوریت اصلی مایکروسافت در طول برگذاری کنفرانس بیلد بین سال‌های 2013 تا 2016 بود.

اگر منصفانه نگاه کنیم ویندوز 8 و تبلت‌های ویندوزی در کنار ویندوزفون، همگی از زمان خود جلوتر بودند و این مهم به کمک پلتفرم و برنامه‌ها یونیورسال اتفاق افتاد. اما متأسفانه هر دو شکست خوردند و به دنبال آن‌ها آرزوهای مایکروسافت برای پلتفرم یونیورسال نقش بر آب شد و اکنون میبینیم که اپل و گوگل به طرز عجیبی در حال پیاده سازی همان ایده هستند.

حالا اما توسعه دهندگان آماده‌اند. Mary Jo Foley از وب سایت ZDNet اطلاعات ارزشمندی را از Kevin Gallo، نایب رئیس پلتفرم توسعه دهندگان ویندوز، کسب کرده است. او می‌گوید :

ما از ابتدا نباید به آن سمت حرکت می‌کردیم. امروز نتیجه‌ای جز جدا شدن Win32 از UWP را شاهد نیستیم.

از طرفی برنامه‌های یونیورسال توان رقابت با اپلیکیشن‌های کهنه کار Win32 که بیش از ۲۰ سال است در دست توسعه هستند، را ندارند. نبود یا کمبود APIها و دسترسی‌ها باعث می‌شد که حتی اگر توسعه دهنده‌ای بخواهد مثلاً یک برنامه‌ از دسته بندی نقشه‌ها را وارد فروشگاه ویندوز کند، میل و علاقه‌ی خود را از دست بدهد.

درست است که مایکروسافت منتقل شدن به پلتفرم یونیورسال و ایجاد یک برنامه‌ی یونیورسال را برای توسعه دهندگان ویندوز آسان نکرد، اما الان آن‌‌ها در حال تغییر شرایط هستند. به خصوص در طول کنفرانس بیلد امسال مداوم شاهد این موضوع بودیم که مایکروسافت در صدد تسهیل امور است. این جمله‌ی مایکروسافت را به یاد بیاورید :

ما با توسعه دهندگان ملاقات خواهیم کرد، هر آن جایی که آن‌ها باشند.

فقط برنامه‌ی ویندوز صدایش کن

این نکته ما را به سمت مقصد مایکروسافت بعد از همه‌ی این تغییرات می‌کشاند. آن‌ها دیگر آینده را در UWA نمی‌بینند، بلکه WPF، برنامه‌های Win32 و همچنین WinRT نیز به دیدگاه مایکروسافت اضافه شده‌اند. به علاوه اینکه این شرکت شانس خود را در شروع پشتیبانی از XAML Islands، React Native، Electron و حتی قادر بودن به استفاده از موتور جاوا اسکریپت کروم برای برنامه‌های پیشرو وب (PWA) نیز می‌آزماید.

در دوران ریاست نادلا، مایکروسافت دائماً در حال حرکت به سمت رویکردی فراگیر از ساختار کمپانی تا سرویس‌ها و در نهایت توسعه‌ی برنامه‌ها بوده است. این شرکت از عملکرد پلتفرم و برنامه‌های یونیورسال خجالت زده نیست. بلکه از اصرارهای بی‌مورد خود عقب نشینی کرده است و در مقابل از توسعه دهندگان می‌خواهد تا برای آوردن برنامه‌ها و بازی‌ها به ویندوز 10 و استور مایکروسافت، از هر ابزاری که در اختیار دارند استفاده کنند.

Matt Velloso، مشاور فنی مدیریت مایکروسافت در این باره اظهار نظر کرد و گفت :

چرا پلتفرم یونیورسال نیاز به یک مشخصه دارد؟ هر چقدر تفاوت کمتری بین روش‌ها مختلف توسعه‌ی اپلیکیشن برای ویندوز داشته باشیم، نیازهای بیشتری از توسعه دهندگان نمایان می‌شود که به کمک کدهای موجود، آن‌ها می‌توانند کامل شوند، ترکیب کنند و آن چیز که بهترین است را انتخاب کنند. ما نمی‌خواهیم سر راه آن‌ها سنگ اندازی کنیم. هر چیزی را که می‌خواهید انتخاب کنید، هر طور که می‌خواهید کاملش کنید و… زندگی کوتاه‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم. من اصلاً درک نمی‌کنم که چرا بعضی افراد جملاتی مانند “این باید بر دیگری غلبه کند” و موارد مشابه را به زبان می‌آورند.

مواردی که Velloso به آن‌ها اشاره کرد مهم هستند. ویندوز هیچ‌وقت یک پلتفرم اصلی برای توسعه نداشته (Win32 به پایان عمر خود رسیده است) و این به علت ذات باز این سیستم است. توسعه دهندگان همیشه در حال انتقال، استفاده از زبان‌های جدید، شبیه سازی، اسکریپت کردن و مواردی این چنینی بودند. این همان چیزی است که ویندوز را فوق العاده می‌کند!

ردموندی‌ها با آوردن XAML Islands به Win32، یا سیستم طراحی فلوئنت به iOS، اندروید و وب، نشان دادند که می‌خواهند تنها خانه‌ی توسعه دهندگان باشند. دوران توسعه دهندگان پلتفرم محور به پایان رسیده است. آینده متعلق به PWA، Electron، React و JavaScript است. مواردی که حالا UWP نیز با آن‌ها هم‌خوانی دارد.همان‌طور که در کنفرانس بیلد امسال مطرح شد، ابزارهای جدید مایکروسافت به توسعه دهندگان کمک می‌کنند تا به جای بازنویسی کامل برنامه‌ها، کدهای موجود را از برنامه‌های کلاسیک بگیرند و آن‌‌ها را تقسیم بندی کنند و با استفاده از پلتفرم یونیورسال آن‌ها را پیشرفت دهند. در حقیقت هر توسعه دهنده‌ای به روش خود با پلتفرم یونیورسال منعطف می‌شود. اگر هنوز می‌پرسید که چرا توسعه دهندگان باید دست به چنین کاری بزنند؟ باید به شما بگوییم که بهبود حتمی در عملکرد برنامه‌ها به هنگام منتقل کردن آن‌ها به پلتفرم نیمه-یونیورسال و پیشرفت‌های حاصل شده از XAML Islands موارد کافی و قانع کننده‌ای به نظر می‌رسند. این را هم در نظر بگیرید که اکنون می‌توانید عناصر طراحی را از UWP  به Win32 منتقل کنید.

برنامه‌های یونیورسال هنوز مهم هستند

اما آیا واقعاً برنامه‌های یونیورسال ویندوز مرده‌اند؟ پاسخ قطعاً منفی است. این گونه نرم افزارها نه‌تنها نمرده‌اند، بلکه نقش مهمی را نیز در آینده‌ی پردازش‌های کامپیوتری مایکروسافت بازی می‌کنند.

اگر از کامپیوترهای ویندوزی صرف نظر کنیم، با هولولنر 2، سرفیس هاب 2، دستگاه‌های ویندوز 10 ARM، اینترنت اشیاء و پروژه‌ی ویندوز لایت مواجه می‌شویم. گزینه‌هایی که به اپلیکیشن‌های یونیورسال وابسته‌اند. اگرچه ممکن است مایکروسافت اجازه‌ی اجرای برنامه‌های کلاسیک Win32 را روی این دستگاه‌ها بدهد -به کمک شبیه سازی کردن یا به صورت مجازی – (حداقل در مورد ویندوز 10 ARM این قضیه صادق است)، اما خب Win32 روش اصلی برای برنامه نویسی این دستگاه‌ها نخواهد بود.

اینجا دقیقاً همان نقطه‌ای است که تمام ادعاها مبنی بر مردن پلتفرم یونیورسال، مضحک و حتی عجیب به نظر می‌آیند. مخصوصاً وقتی به یاد بیاوریم که مایکروسافت سرمایه گذاری عظیمی در زمینه‌ی پردازش‌های هالوگرافیک، واقعیت ترکیبی، دستگاه‌هایی با دو صفحه نمایش و لپ تاپ‌های سبک به عنوان بخشی از آینده‌ی خود کرده است و این همان پلتفرم یونیورسال است. این ایده‌ که مردم در حال اجرای نسخه‌ی Win32 فوتوشاپ روی هولولنز یا سرفیس هاب هستند، غیر قابل باور است. دلیل آن هم این است که برنامه‌های Win32 در کامپیوترهای شخصی توسط پردازنده‌های قدرت‌مند x86 اجرا می‌شوند، نه پردازنده‌های ARM که قدرت بخش دستگاه‌های سبک یا هالوگرافیک هستند.

پایه‌های ویندوز Core OS و ویندوز لایت بر پلتفرم یونیورسال استوار هستند. بدون UWP، مایکروسافت فقط و فقط می‌تواند از برنامه‌های کلاسیک استفاده کند، نه گزینه‌های جدیدتر. هیچ جایگزین دیگری برای آن‌ها وجود ندارد.

پلتفرم یونیورسال ویندوز و مفهموم آن

از زمانی که استراتژی مایکروسافت برای تبلت‌های ویندوز 8 شکست خورد و این اتفاق با سقوط ویندوزفون همراه شد، بسیاری از دیدگاه‌ها و برنامه‌های این شرکت برای اپلیکیشن‌های یونیورسال ویندوز، شور و اشتیاق خود را از دست دادند. این اتفاقات با افزایش فشارهای مایکروسافت بر توسعه دهندگان برای بازنویسی اپلیکیشن‌ها و تبدیل آن‌ها به نسخه‌ی یونیورسال به کمک ابزار‌ها نابالغ، مصادف شدند. اما خب این شرکت از اوایل سال 2017 میلادی شروع به عقب نشینی از مواضع خود کرد.

اکنون که دوباره لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی در کانون توجه قرار گرفته‌اند، مایکروسافت درهای پلتفرم یونیورسال ویندوز را به سوی ابزارهای چند پلتفرمی مانند Electron، اپلیکیشن‌های پیشرو تحت وب، جاوا اسکریپت و حتی سیستم‌های قدیمی‌تری مثل Win32، باز کرده است. همان‌طور که در کنفرانس بیلد امسال نیز ذکر شد، ردموندی‌ها حالا به توسعه دهندگان اجازه می‌دهند تا ابزارها و فناوری‌های مختلف کد نویسی را با موارد مشابه در پلتفرم یونیورسال مطابقت دهند و ترکیب کنند تا هر جایی که هستند با مایکروسافت ملاقات داشته باشند.

بنابراین برنامه‌های دقیقاً یونیورسال (نه نسخه‌هایWin32 موجود در استور مایکروسافت) هم‌چنان نقشی اساسی را برای این کمپانی و سایر توسعه دهندگان بازی ‌می‌کنند. این دسته از اپلیکیشن‌ها به عنوان برنامه‌های پیش‌فرض و اصلی ویندوز Core OS، ایکس باکس، هولولنز 2، سرفیس هاب و اینترنت اشیاء می‌باشند. اما زمانی که این دستگاه‌ها درصد کم‌تری از بازار را نسبت به کامپیوترهایی با پردازنده‌ی x86 در اختیار دارند، مایکروسافت باور دارد که رشد این روش‌های جدید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا با تغییر جهت به سمت ابر و پردازش‌های ابری در سال‌های پیش‌رو، نیاز به این گونه برنامه‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

تولید کنندگان سخت افزار نیز اکنون از پلتفرم یونیورسال برای ارائه‌ی تجربیات در برنامه‌های سفارشی، ابزارهای پیکربندی و همچنین درایورها از طریق مایکروسافت استور (به عنوان بخشی از برنامه‌ی درایورهای یونیورسال ویندوز)، استفاده می‌کنند.

در طول سالیان گذشته هیچ‌چیز در مورد UWP و UWA تغییر نکرده است. تدابیر شکست خورده‌ی مایکروسافت در مورد تبلت‌ها و موبایل‌های ویندوزی عمری چند ساله دارند، اما این کمپانی اکنون با زمان سازگار می‌شود. آن‌ها مشتاقانه به نسل بعدی دستگاه‌ها چشم دوخته‌اند و می‌خواهند ببینند که برنامه‌های کلاسیک چه‌طور مقابل برنامه‌های مدرن یونیورسال قرار می‌گیرند. برنامه‌های مدرنی که به عنوان روش اصلی (اما نه تنها روش) در دستگاه‌های نسل بعد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پلتفرم و برنامه‌های یونیورسال نمرده‌اند. بلکه صرفاً یک روش، در میان روش‌های دیگر، برای آوردن برنامه‌ها و بازی‌های فوق العاده به ویندوز به کار خود ادامه خواهند داد.

شما آینده‌ی پلتفرم یونیورسال را چه‌طور می‌بینید؟ به نظر شما مایکروسافت موفق می‌‎شود تا بالاخره آن‌ها را جایگزین اپلیکیشن‌های Win32 کند؟

منبع :

WINDOWS CENTRAL

105 پست
مجتبی قوی بازو
KATY CAT
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
منو
پاسخ دهید دوشنبه 20 خرداد 1398

با تسکر از ترجمتون
UWP دوباره متولد سده اینبار در جسم 32WIN APPS از لحاظ معماری این دو در حال یکسان شدن هستند.

ali
پاسخ دهید چهارشنبه 22 خرداد 1398

باوارد شدن برنامه های وین32 به استور به مرور شاهد ترکیب طراحی فلوئنت در برنامه های وین 32 در حال حاضر عملأ برای مایکروسافت و کار بر هاش غیر از موارد خاص فرقی نمی کنه که برنامه کلاسیک ویندوز یا یونیورسال باشه هلو لنز و سرفیس هاب و اینترنت اشیاء هم تکلیفشون مشخصه یک سیستم جدید هستن که از اول برپایه یونیورسال پایه گذاری شده
فقط یک مورد که اون به نظرم واقعأ برنامه های یونیورسال بدرد بخور میشن کم مصرف بودن منابع سخت افزاری و باتری دستگاه ها

sadegh
پاسخ دهید چهارشنبه 22 خرداد 1398

دقیقا نکته برنامه های یونیورسال همینه
بشدت بهینه هستن
درحالی که مثلا اپ ایکس باکس جدید (که اگه اشتباه نکنم React هست) کل رم دستگاه رو میگره! یه اپ ساده
ولی اپ Adobe XD که یونیورسال نوشته شده، با کیفیت ترین اپ تاریخ ادوبی هست. درحالی که اپ جدید Adobe Dimension که Win32 هست مثل فوتوشاپ و ایلستریتور و … یه آشغال جدید هست!
کاش توسعه دهنده‌ها از یونیورسال دست نکشن

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , ,