باز‌هم با یکی دیگر از مقالات نویسنده محبوب وب‌سایت ویندوز‌سنترال آقای جیسون وارد و تحلیل ایشان در خصوص رویکرد یک ویندوز برای همه نوع دستگاه‌ مایکروسافت که به نظر می‌آید با نسخه‌ای کاملاً انعطاف‌پذیر و قابل سفارشی‌سازی از ویندوز ۱۰ به نام Windows Core OS به ثمر خواهد رسید در خدمت شما هستیم. با وینفون همراه باشید.

طبق نظر Zac Bowden خودمان از ویندوز‌سنترال، Windows Core OS نسخه‌ای از ویندوز ۱۰ است که تنها با اعمال تغییراتی جزئی، در همه طبقه‌بندی دستگاه ها قابل استفاده است.

Windows Core OS اجازه استفاده از سیستم عامل ویندوز را در ابزار‌های پوشیدنی، کامپیوتر‌های شخصی و انواع مختلف دستگاه‌ها  ازجمله گوشی‌های هوشمند را می‌دهد. در اصل Windows Core OS این امکان را به وجود می‌آورد تا برخی قابلیت‌ها که در کارکرد دستگاه ضرورتی ندارد حذف شود تا ویندوز سبک‌تر و مناسب سخت‌افزار دستگاه هدف قرار گیرد.

هدف کلیدی این است که ویندوز ۱۰ بدون توجه به نوع دستگاه، یک نسخه واحد باقی بماند و انعطاف‌پذیر بودن آن، احتیاج به وجود سیستم‌عامل‌های متمایز مانند Windows 10 Mobile را از بین ببرد. در حقیقت ویندوز ۱۰ در هر نوع دستگاهی در زیر‌ساخت همان ویندوز ۱۰ باشد که در دستگاه‌های دیگر وجود دارد.

این اطلاعات در مورد Windows Core OS و نیز اطلاعاتی که در مورد پوسته تطبیقی یا همان CShell داشته‌ایم همگی هم‌راستا با تحلیل قبلی ما در مورد رویکرد یک ویندوز برای همه نوع دستگاه‌ مایکروسافت است. البته که در دنیا همه چیز مثل هم نیست و گوگل و اپل هم دستورکاری مخصوص به خود دارند. پس فلسفه تفاوت بین استراتژی یک سیستم‌عامل برای همه نوع دستگاه‌ مایکروسافت با دیدگاه دیگر رقبا در قبال دستگاه‌های کامپیوتری چیست؟

دیدگاه‌ متفاوت : اپل و پلتفرم‌های بسیار

اپل، گوگل و مایکروسافت اصلی‌ترین ارائه کننده سیستم‌عامل برای دستگاه‌های کامپیوتری هستند. مایکروسافت با سیستم عامل ویندوز، مدت‌ها است که بر بیش از ۹۰ درصد بازار کامپیوتر‌های رومیزی تسلط دارد. نزدیک‌ترین رغیب مایکروسافت در این بخش MacOS اپل است که کاملاً تحت‌الشعاع ویندوز قرار گرفته است. در بخش گوشی‌های هوشمند موضوع به‌طور کامل فرق می‌کند، مایکروسافت کمتر از ۱ درصد از این بازار را در اختیار دارد و اندروید بیش از ۸۰ درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار گرفته است در حالی که iOS اپل سهم کوچک باقی مانده را از آن خود کرده است.

استراتژی مایکروسافت همواره ارائه یک ویندوز اما در فرم‌های مختلف برای همه دستگاه‌هایی است که مصرف‌کننده نهایی استفاده می‌کند. برعکس، اپل برای هر نوع وسیله یک سیستم‌عامل دارد. watchOS را برای ابزار‌های پوشیدنی، iOS را برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، macOS را برای کامپیوتر‌های رومیزی و tvOS  را برای محصولات مرتبط با پخش محتوا در تلویزیون.

برتری این رویکرد، ساخت هر پلتفرم‌ به‌صورت سفارشی برای نوع دستگاه هدفی است که سیستم‌عامل مشخصاً برای آن ساخته شده است. اما عیب این رویکرد وجود چند پلتفرم هدف برای توسعه‌دهندگان است. البته اپل ۱۶ میلیون توسعه‌دهنده ثبت شده دارد و محبوب صنعت برنامه‌نویسی است. بنابراین حتی با وجود چند پلتفرمه بودن هیچ‌گاه چالشی که مایکروسافت برای بدست آوردن پشتیبانی توسعه‌دهندگان را دارد نداشته است. متاسفانه ردموندی‌ها در تقلا برای به‌دست‌آوردن پشتیبانی توسعه‌دهندگان برای تنها پلتفرم خود یعنی پلتفرم یونیورسال ویندوز (UWP) هستند.

گوگل دو پلت‌فرمی

گوگل ‌جایی بین رویکرد مایکروسافت و اپل قرار گرفته است. نه یک سیستم‌عامل مانند مایکروسافت و نه چندین سیستم‌عامل مانند اپل. گوگل دو پلتفرم را برای خودش حفظ کرده است، اندروید و سیستم‌عامل کروم. اندروید روی تعداد زیادی از انواع دستگاه‌ها مانند گوشی‌هوشمند، ابزار‌های پوشیدنی و اینترنت اشیاء اجرا می‌شود. اما تاکنون موفقیت چشمگیری در تبدیل اندروید به یک سیستم‌عامل رومیزی با ثبات محقق نشده است. اندروید هنوز به آن حد از راحتی در استفاده و پایداری که ویندوز در زمینه کامپیوتر‌های رومیزی ارائه می‌دهد نرسیده است.

سیستم‌عامل کروم یک سیستم عامل بر پایه مرورگر اینترنت است که به پلتفرم گوگل برای کامپیوتر‌های رومیزی بدل گشته است. کروم‌بوک‌ها که سیستم‌عامل کروم را اجرا می‌کنند در بخش آموزش‌و‌پرورش به محبوبیت دست پیدا کرده‌اند. آنها مقرون‌به‌صرفه هستند و نگهداری راحتی دارند و به‌ علت تحت وب بودن، اطلاعات کاربران از همه‌ جا قابل دسترس است. سالها است که شایعاتی مبنی بر ادغام سیستم‌عامل کروم و اندروید وجود دارد اما تاکنون نتیجه‌ای از آن دیده نشده است.

از قضا مایکروسافت نام مستعاری که گوگل برای سیستم‌عامل یکپارچه شایعه شده خود انتخاب کرده بود، اندرومدا! را اقتباس کرد تا حد‌اقل در درون خود قانون یک سیستم‌عامل برای همه دستگاه‌ها را باز‌تعریف کند.

رویکرد‌های متفاوت، هدف مشترک

با‌وجود رویکرد‌های متفاوت اپل، گوگل و مایکروسافت در خصوص استفاده از ابزار‌های کامپیوتری، همگی آنها در یک جهت در حال حرکت هستند. هدف همه آنها قوی‌تر و کار‌آمد‌تر کردن ابزار‌های قابل حمل تا حدی است که بتوانند کارهایی که به‌طور سنتی از دستگاه‌های رومیزی انتظار می‌رود را انجام دهند.

گوشی‌های هوشمند در کمتر از ۱۰ سال توانستند برخی از کار‌ها که در حوزه کامپیوتر‌های رومیزی بود مانند: وب‌گردی، ویرایش اسناد، ایمیل، پیام‌رسانی، بازی‌های سنگین‌تر و …. را انجام دهند.

در سیر تکامل گوشی‌های هوشمند، ترکیب افزایش قدرت پردازشی و اپلیکیشن‌های کاربردی باعث شد تا حوزه ابزار‌های قابل حمل به جانشین خوبی برای برخی از کار‌هایی که با کامپیوتر‌های رومیزی انجام می‌شده تبدیل گردد.

اپل، گوگل و مایکروسافت هنوز بر این اعتقاد هستند که چون بیشتر استفاده کاربران از دستگاه‌های کامپیوتری در ابزار‌های قابل حمل انجام می‌شود لذا این دسته از ابزار‌ها می‌بایست همچنان به پیشرفت و افزایش قدرت ادامه دهند تا بتوانند به کارایی‌هایی که در حوزه کامپیوتر‌های رومیزی است دست‌یابند.

شباهت

پلتفرم‌های اصلی اپل و گوگل، iOS و اندروید ، بر اساس مدل اپلیکیشن محور و طراحی لمس محور برای پردازش‌های سبک در گوشی‌های هوشمند تکامل پیدا کرده‌اند. اما حالا این شرکت‌ها با یک چالش جدی روبرو شده‌اند و آن همزمانی حفظ مزیت‌هایی که باعث موفقیت پلتفرم‌‌ موبایل آنها شده و در عین‌حال قوی‌تر کردن قابلیت‌هایی که برای استفاده‌های سنگین‌ و روزافزون کاربران نیاز است.

بنابر‌این به‌طور خلاصه آنها از الگوی موبایل محور به سمت الگوی استفاده جامع و فراگیری از کار‌های کامپیوتری که بیشتر با تعریف الگوی کامپیوتر‌های رومیزی شباهت دارد در حرکت هستند. و از شواهد این حرکت می‌توان به iPad Pro اپل که بر اساس سیستم‌عامل iOS شکل گرفته اما به همراه کیبورد، قلم و تبلیغاتی عوامانه که آن‌را معادل کامپیوتر‌های رومیزی جا می‌زند مثال زد.

گوگل‌ نیز با ارائه برنامه‌های اندروید روی کروم‌بوک‌ها همچین حرکتی را انجام داده است و لپ‌تاپ‌هایی بر اساس سیستم‌عامل اندروید به بازار ارائه کرده است. سامسونگ هم با داک DeX که چیزی شبیه به کانتینیوم است و گوشی اندرویدی را شبیه به دسکتاپ کامپیوتر می‌کند حرکتی مشابه انجام داده است. اما به‌هر‌حال بر‌خلاف برنامه‌های یونیورسال، در توسعه برنامه‌های اندروید سازگاری و تطبیق‌پذیری لازم برای انواع طبقه‌بندی‌ دستگاه‌ها مد‌نظر نبوده و رابط کاربری حساس به حالت استفاده ندارند که بتوانند برای راحتی در استفاده بطور پویا خود را با نوع ورودی(لمس یا ماوس و کیبورد) منطبق کنند. برنامه‌های یونیورسال ویندوز می‌توانند بطور پویا نسبت به شرایط استفاده اعم از اندازه نمایشگر یا ورودی به صورت لمسی یا ماوس و کیبورد سازگار شوند.

آنگاه که یکی بودن فرا رسد : Windows Core OS

محوریت تمام تلاش‌های دو شرکت اپل و گوگل در آماده شدن برای انجام کاربری‌های سنگین‌تر کامپیوتری، مجزا کردن پلتفرم‌ موفق موبایل‌شان از سیستم‌عامل‌های رومیزی‌ خود بوده است. اما مایکروسافت چالشی متضاد دارد چرا که در زمینه سیستم‌عامل‌های رومیزی موفق بوده است و حالا می‌خواهد قدرت ویندوز ۱۰ را به وسیله Windows Core OS به همه‌چیز بیاورد. برتری مایکروسافت این است که با ویندوز ۱۰ همان جایی است که iOS و اندروید در تلاشند به آن برسند و به‌عنوان یک استاندارد در سیستم‌عامل‌های رومیزی، تمام قدرت و ویژگی‌هایی که بیش‌از‌پیش کاربران و تولید‌کنندگان دستگاه‌های موبایل  اصرار دارند به آن برسند را دارد. بنابر‌این بر خلاف رقبا به جای آنکه سعی در افزودن بر قدرت و قابلیت‌های پلتفرم موبایل خود کند، به وسیله Windows Core OS این امکان برای مایکروسافت و تولید‌کنندگان به‌وجود می‌آید تا قابلیت‌های یک ویندوز ۱۰ کامل را به اندازه‌ای‌ متعادل کنند که پاسخ‌گوی نیاز‌ نوع دستگاه هدف که قرار است تولید شود باشد.

Windows Core OS در‌ها را به روی طراحی‌های خلاقانه در انواع دستگاه‌ها‌ از گوشی‌های هوشمند تا اینترنت اشیاء باز می‌کند.

البته اگر این رویکرد زیرکانه راه خود را به بازار باز کند، همچنان کمبود برنامه یک چالش باقی خواهد ماند اما به‌هر‌حال پلتفرم ویندوز مدرن خواهد شد. اگر مایکروسافت از چالش کمبود برنامه عبور کند و در چیز‌هایی مثل وب‌اپلیکیشن‌های قابل گسترش (Progressive web apps) اعمال‌نفوذ کند، Windows Core OS و اکوسیستم قدرتمند آن چیزی را به ابزار‌های موبایل خواهند آورد که نادیده گرفتن آن توسط اپل، گوگل و مصرف‌کننده غیر‌ممکن شود.

منبع :

WINDOWSCENTRAL

23 پست
محمدعلی معدلی
علاقه مند به اخبار و وقایع حوزه های تکنولوژی و فن آوری دوستدار شرکت مایکروسافت و نرم افزارها و سرویسهای عالی اون
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
حمزه
پاسخ دهید چهارشنبه 6 دی 1396

امیدوارم مایکروسافت بتونه ایده‌های خودشو عملی کنه تا بتونه در دنیای موبایل رغیب قدرتمندی بشه. هرچه شرکت‌های رقیب بیشتر باشن به نفع مصرف کننده است

علی
پاسخ دهید چهارشنبه 6 دی 1396

مطلب زیبای بود تشکر از گردانندگان سایت وین فون

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , ,