دستیار دیجیتالی مایکروسافت اخیرا زمان دشواری داشته است. کورتانا بعد از شروع به کار در ویندوز فون در کامپیوترهای شخصی ویندوز10 ظاهر شد و به نظر می‌رسید بر روی طیف وسیعی از اسپیکرهای هوشمند، یخچال‌ها، توسترها، ترموستات‌ها، و غیره نصب شود. اما آلکسا (Alexa) و دستیار گوگل این بخش از بازار را تصاحب کردند و کورتانا در پشت سر آنها قرار گرفت و از رقابت باز ماند.

مدیر عامل مایکروسافت ساتیا نادلا در اوایل سال جاری میلادی پذیرفت که کورتانا دیگر به طور مستقیم با دستیار گوگل یا آلکسا رقابت نمی‌کند. مایکروسافت برای کورتانا دیدگاه جدیدی دارد، که شامل تعاملات محاوره‌ایی برای کارمندانی است که به برنامه روزانه خود نظم می‌بخشند. برای به دست آوردن ایده‌ایی درباره اینکه شرکت چه نگرش و رویکردی درباره کورتانا در سال 2019 و بعد از آن اتخاذ کرده، مصاحبه ایی با اندرو شومن، رئیس جدید کورتانا انجام شده است، این مقاله به این مصاحبه می‌پردازد.

شومن توضیح می‌دهد: “فکر می‌کنم یکی از چالش‌هایی که در طی چند سال گذشته با آن روبه‌رو بوده‌ایم پیدا کردن جایی است که مایکروسافت بتواند واقعا به آن بها بدهد.” وی در ادامه می‌گوید: “فکر می‌کنم چیزی که ما واقعا در طی چند سال گذشته بر روی آن کار کرده‌ایم این بوده که چگونه کورتانا را بهتر در تجارب مایکروسافت 365 بکار ببریم و واقعا کاربران را خشنود کنیم، مخصوصا کاربرانی که در دسترس هستند، بنابراین ما باید تقویم آنها، وظایف آنها، اسناد کاری آنها، وجه مشترک آنها با همکاران نزدیک آنها را بفهمیم و از آن اطلاع داشته باشیم.”

مایکروسافت، کورتانا را تغییر می‌دهد تا بر روی ادغام دستیار دیجیتالی با روال‌ها و بخش‌هایی از نرم افزار شرکت و سرویس‌هایی که منطقی باشد تمرکز کند، و نیز تمرکز زیادی بر روی کسب وکار داشته باشد. منصفانه خواهد بود اگر بگوییم کورتانا یقینا در این سناریوها شروع به نمایش بیشتر و بیشتری می‌کند، اما هنوز فضا برای المنت‌های مشتریان کورتانا وجود دارد. شومن می‌گوید: “شما محصولی برای تمام زندگیتان در اختیار دارید و ما صد در صد آن را باور داریم.” وی در ادامه می‌گوید: “ما تنها به این می‌اندیشیم که شروع کردن با مشتریانی که در حوزه‌ی کاری خود در مایکروسافت سرمایه‌گذاری کرده‌اند منطقی باشد و به این فکر می‌کنیم که چگونه این محصولات در زندگی آنها تاثیر می‌گذارد.”

سرمایه‌گذاری اولیه در قالب یادگیری ماشین‌های معنایی (Semantic Machines) مایکروسافت در سال گذشته شکل گرفت. این شرکت برای بهبود محاسبات محاوره‌ایی کار می‌کرده است تا دستیار دیجیتالی مانند کورتانا نه فقط دستورات بلکه بتواند گفتگوها را درک کند. مایکروسافت در هفته گذشته سناریویی را به نمایش گذاشته که شما می‌توانید از کورتانا بر روی تلفن برای مدیریت کردن دعوت‌های ملاقات، مکان‌ها، آب و هوا، و بسیاری موارد دیگر همگی در چهارچوب یک شخص و با گویش عادی به جای دستورات اختصاصی استفاده کنید. بسیاری از این مکالمات هوش مصنوعی (AI) چند مرحله‌ایی بوده و برای بیداری در هر بار شامل استفاده از عبارت ” Hey, Cortana” نمی‌شود. گوگل نیز در هفته گذشته رویکرد مشابه خود را در I/O به نمایش گذاشته است، و به نظر می‌رسد هر دو شرکت در حال کار به سوی آینده‌ایی هستند که دستیارهای دیجیتال به جای نیاز به عبارت بیداری در هر بار، در پاسخ‌دهی طبیعی‌تر باشند. شومن می‌گوید: ” در این حوزه، درباره اینکه چطور بتوانید به دقت و به شیوه درستی این دستیار را به کمک بطلبید، هنوز فرصتهای بسیاری برای نوآوری وجود دارد.” وی در ادامه می‌گوید: “فکر می‌کنم فرصتهای جالبی در این حوزه وجود دارد، زمانی که شروع به استفاده از دوربین می‌کنید یا سیگنال‌های دیگر مانند، زمانی که تلفن را برای جواب دادن بر می‌دارید یا اینکه به صفحه نمایش نگاهی می‌اندازد. این موارد بسیار هیجان انگیز هستند، و به پتانسیل‌های تحقق نیافته بسیاری از این فرصتها اشاره دارد.”

برای رسیدن به نقطه‌ایی که کورتانا درباره زمینه‌ی سوالی که می‌پرسید درکی داشته باشد هنوز راه زیادی باقیست، اما مایکروسافت تلاش دارد رویکرد فعلی مهارت‌های پیچیده برای دستیابی دستیاران دیجیتال برای انجام موارد درخواستی را تغییر دهد. در این ویدیو نمونه، تقویم، آب و هوا، مکان‌ها، اطلاعات رستوران، و جزئیات کانتکت وجود دارد. دن کلین یک متخصص فنی مایکروسافت که در ایجاد ماشین‌های معنایی همکاری داشته، توضیح می‌دهد که: “تعداد زیاد مهارت‌های مختلف در رویکرد این استاندارد می‌تواند نگران کننده باشد.” وی در ادامه می‌گوید: “موضوع کلیدی در اینجا زمینه‌ی سوال است، و ایده این است که هر چیزی که شما می‌گویید و انجام می‌دهید با هم همپوشانی دارد.”

مایکروسافت از این زمینه و واقعیت استفاده می‌کند تا بداند چگونه کاربرانش از ویندوز، آفیس، و دیگر سرویس‌های مایکروسافت استفاده می‌کنند تا کارهایشان انجام شود. مایکروسافت در حال ساخت پلت فرمی برای درک همه این موارد با یادگیری ماشین است، و پس از آن مهارت‌های لازم را در پس زمینه برای فعال کردن گفتگوها در کورتانا به هم ربط می‌دهد. و این کلید خواهد بود زیرا در حالی که مایکروسافت موتور جستجوی بینگ (Bing) خود را راه‌اندازی کرده، به گستردگی گوگل از آن استفاده نمی‌شود، بنابراین مایکروسافت نیاز دارد از طریق روش‌های هدفمند بر روی نواحی تمرکز کند تا به اندازه کافی اطلاعات و توانایی بهبود کورتانا را داشته باشند.

شومن می‌گوید: “فکر می‌کنم چیزی که مردم شاید به آن توجهی ندارند تعداد کاربرانی است که در حال انجام مهمترین کارهای خود با ابزار و سرویس‌های ما هستند.” خواه میلیاردها نفر از آفیس استفاده کنند، یا حتی میلیون‌ها نفر از نسخه‌های متصل به ابر استفاده کنند، مایکروسافت توانایی استفاده از آنها را برای بهبود کورتانا دارد. شومن توضیح می‌دهد: “این بدان معناست که هر تعاملی که کاربران از طریق روش‌های پیرو و قابل اطمینان با ما دارند به فرصتی برای یادگیری ما تبدیل می‌شود. ما می‌توانیم از فایل‌هایی که به اشتراک می‌گذارید یا حتی عناوین فایل‌های شما، یا موضوع ایمیل‌های شما یاد بگیریم. و منظورم به طرق غیر قابل قبول نیست، بلکه از طریق منابع دیتا است که الگوریتم‌ها می‌توانند یاد بگیرند.”

این بدان معناست که کورتانا قادر خواهد بود تا پروژه‌های مهم شما، سررسیدهای آینده، ملاقات‌ها، و موارد دیگر را یاد بگیرد تا زمانی که سوالی می‌پرسید زمینه‌ایی از آن داشته باشد. در نهایت اینکه سرانجام چه زمانی به محصولات مایکروسافت منتهی می‌شود هنوز مشخص نیست. در حال حاضر یخچال‌ها، توسترها، و ترموستات‌ها از منو خارج شده‌اند، اما مایکروسافت در مورد کی و کجایی پیاده سازی کورتانا بسیار محتاط‌تر شده است. اخیرا شاهد جداسازی کورتانا از تجربه جستجو در ویندوز 10 بوده‌ایم. مایکروسافت هدفون‌های سرفیس را با کورتانا ادغام کرده است، و شایعات حاکی از آن است که ایربادهای (earbuds) سرفیس رقیب ایرپادهای (AirPods) اپل خواهند شد.

شومن می‌گوید: “هدفون‌ها عالی بوده‌اند. جای بسیار خوبی است تا درباره اینکه چگونه می‌توانیم از طریق صدا تجربه کاملی از آفیس داشته باشیم بداینم.” در حال حاضر مایکروسافت به سخت افزار به مانند عرصه‌ایی برای نرم افزار نگاه می‌کند، بنابراین احتمال دارد در آینده ما شاهد حضور کورتانا در سخت افزار های مایکروسافتی باشیم.

در حال حاضر، مایکروسافت برای کسب اطمینان از مفید بودن دستیار دیجیتال خود برای افرادی که بیشترین استفاده را از محصولات و سرویس‌های آنها دارند، متمرکز تر از هر زمان دیگری می‌باشد.

منبع :

THEVERGE

135 پست
نجمه عنایتی
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
ali
پاسخ دهید سه شنبه 25 اردیبهشت 1398

بالاخره مایکروسافت خونه واقعی کورتانا رو پیدا کرد اگه درست اجرا بشه کورتانا خیلی مناسب این کار خواهد بود با توجه به اینکه مایکروسافت ید طولایی در برنامه های اداری و شرکتی داره می تونه موفق بشه

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , ,