مایکروسافت باید برای شکست گوگل کروم بر دپارتمان‌های IT غلبه کند، تا بتواند به خوبی شاهد موفقیت تغییر اج به مرورگری مبتنی بر کرومیوم باشد.

زمانی که مایکروسافت اعلام کرد در حال کنار گذاشتن موتور رندر EdgeHTML خود به نفع مرورگری مبتنی بر کرومیوم است، ترکیبی از بیم و امید در میان کاربران ویندوز و طرفداران Edge حکفرما شد.

از یک طرف، شرکت تصمیم گرفته سال‌ها کار انجام شده بر روی EdgeHTML را به منظور شروعی تازه کنار بگذارد، که به صورت بالقوه‌ایی پایه و اساس خرد وکوچک اما قابل اعتماد مرورگر را واگذار می‌کند. از طرف دیگر، انتقال به کرومیوم (Chromium)، اگر به درستی انجام بگیرد، پلت فرم کاملی برای ساخته و پرداخته شدن را در اختیار مایکروسافت قرار می‌دهد، و این در حالی است که بعضی از ویژگی‌های محبوب ولی در حال حاضر قدیمی Edge را برای بهبود سازگاری با خود به همراه دارد.

در مقاله‌ایی با عنوان “چرا مرورگر جدید اج مایکروسافت می‌تواند رقیب واقعی گوگل کروم باشد” که در چند روز گذشته در سایت وینفون منتشر گردیده، بر روی اج مبتنی بر Chromium و اینکه می‌تواند میدان را برای گوگل کروم (Google Chrome) تنگ‌تر کند بحث شده است و بیلدهای اخیر منتشر شده از این مرورگر قطعا آینده درخشانی از آن را به نمایش گذاشته است (ویدیو زیر را تماشا کنید). اما، به منظور به چالش کشیدن تسلط کامل بر کروم در بازار مرورگرها، تصمیم‌گیری سرنوشت Edge برعهده طرفداران و مصرف کننده‌های مایکروسافت نیست. در عوض، با توجه به منابعی که در این مورد با آنها گفتگو شده، مایکروسافت برای غلبه بر دپارتمانهای IT باید به سختی کار کند.

چگونه Chrome تاج و تخت را در اختیار گرفت

دو شرکت بزرگ StatCounter و Net MarketShare که آمار و ارقام مرورگرها را رصد می‌کنند، می‌گویند در حال حاضر Chrome بر بازار مرورگر دسکتاپ تسلطی بین 66 درصد و 71 درصد دارد، و البته این ارقام بستگی به آمار شرکت مورد نظر شما دارد. در مقایسه، Edge در حال حاضر تنها بر چهار درصد بازار کنترل دارد، در حالی که فایرفاکس (Firefox) کمی پایین‌تر از 10 درصد بازار را در اختیار دارد. به عبارت دیگر، هم اکنون Chrome کاملا غالب است.

با این حال، همیشه اینگونه نبوده، اینترنت اکسپلورر (IE)، مرورگر پرچمدار قبلی مایکروسافت برای بیش از یک دهه پیشتاز بود تا اینکه که در نهایت Chrome در سال 2008 ارائه شد. مطمئنا IE مرورگری نبود که در سطح جهانی با اقبال مواجه شده باشد. ناکامی‌های مکرر IE باعث شد Firefox قبل از رسیدن Chrome عنوان جایگزین بعدی قابل ملاحظه را به دست آورد.

از آنجا که Chrome به صورت یک پدیده ظاهر شد و این مرورگر به اکوسیستم وسیع‌تری پیوند زده شد، و یک کاتالوگ گسترده از افزونه‌ها ایجاد کرد، به تدریج توانست به بالاترین نقطه حال حاضر برسد. دست کشیدن مجازی مایکروسافت از IE (البته در حال حاضر هنوز به منظور پشتیبانی موروثی کاملا از دور خارج نشده) و تغییر به Edge به همراه ویندوز 10 به افزایش استفاده از Chrome به عنوان مرورگری جدید شتاب بخشید.

همچنانکه که IE در پس زمینه محو می‌شد، Chrome توجه دپارتمان‌های IT را به عنوان مرورگر انتخابی‌شان جلب کرد. تقدیر بخش‌های شرکتی به تدریج به سوی Chrome و بر اساس بلوغ آن به عنوان یک پلت فرم و نیز امنیت آن تغییر پیدا کرد. و به عنوان اپلیکیشن وب به طرز فزاینده‌ایی شروع به بخش مهمی از تجارت جهانی کرد، Chrome خود را به عنوان راه حلی سریع و امن برای نیازهای تجاری قرار داده است.

از گزارش اخیر کمیسیون گوگل توسط گروه تحقیقاتی Forrester بر روی تاثیر اقتصادی به کار گرفتن Chrome در سازمان‌ها :

در حال حاضر Chrome با توجه به راه حل‌های تجاری بیشتر و ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد توسط بیشتر سازمان‌ها به کار گرفته می‌شود. با مرورگر کروم، سازمان‌ها می‌توانند کنترل بیشتری برای نظارت بر استفاده کارمندان از اینترنت، استانداردسازی فرآیندهایی که می‌توانند به طور اساسی مدیریت شوند، و نیز افزایش امنیت در حفاظت از اطلاعات شرکت‌ها از بدافزار و حملات فیشینگ به تیم‌های IT ارائه دهند.

در سال 2017، گوگل Chrome Enterprise، عرضه دیگری از نمونه‌های تجاری این مرورگر، به همراه اکوسیستم گسترده Chrome و ابر را معرفی کرد.

به چالش کشیدن جامعه IT

طبق گفته‌های Steve Kleynhans معاون رئیس کل موبایل و پایانه شرکت تحلیلگر Gartner، بسیاری از مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند به جای تمرکز بر مسائلی مانند “جنگ مرورگرها” به ندرت سناریوهای شرکتی را در نظر بگیرند، اما این بخش برای هر دوی شرکت‌های مایکروسافت و گوگل فوق العاده مهم است. مهم‌تر از همه اینکه، تجارت آهسته تغییر می‌کند. و گروه‌های IT آنها، به غیر از انفرادی‌ها، بعضی از تصمیم گیرندگان اصلی در موفقیت Edge جدید خواهند بود.

Kleynhans می‌گوید : “سازمان‌های IT با سکون اداره میشوند، از آنجا که آنها تا به امروز به همان شیوه قبلی خودشان کار می‌کردند تمایل به تغییر هیچ چیزی ندارند.”

و این دقیقا چالشی است که مایکروسافت با تجارت روبه رو است، و پس از آن، با بخش بزرگی از بازار مرورگر. Kleynhans می‌گوید : دپارتمان‌های IT با بی‌میلی از اینترنت اکسپلورر برای Chrome دست کشیدند، و حرکت آنها از Chrome به مرورگری دیگر نیز بسیار سخت خواهد بود.

با توجه به گفته‌های Kleynhans، مایکروسافت دو راه اصلی برای مشاغل تجاری دارد. یکی اینکه شرکت باید چیزی ارائه دهد که بسیار ارزشمند باشد که نتوان آنرا نادیده گرفت، یا اینکه فرآیند انتقال به اج جدید آنقدر ساده باشد که تقریبا بدون فهمیدن آن انجام گیرد.

Kleynhans می‌گوید : امنیت قطعه بزرگی از این پازل برای مایکروسافت خواهد بود. ویژگی جدید جالبی برای جلب توجه نخواهد بود. ولی در عوض، شرکت بایستی نشان بدهد که Edge به نوعی امن‌تر خواهد بود.

از سوی دیگر، چه می‌توان کرد تا این مرورگر به آسانی مورد پذیرش قرار بگیرد، بخشی از کار مایکروسافت در حال حاضر انجام شده : این مرورگر به همراه ویندوز می‌آید.  Kleynhans می‌گوید : “تنها دلیلی که از Edge قدیمی استقبال نشد این است که این مرورگر خیلی خوب کار نمی‌کرد”. “اگر Edge اصول اولیه را انجام دهد، اگر وب سایت‌های آنها را تغییر ندهد و همه چیز به همان شیوه‌ایی که آنها می‌خواهند کار کند، برای آنها آسان‌تر خواهد بود تا به سوی آن بروند.”

طبق گفته‌های Kleynhans، مایکروسافت می‌توانست با تمرکز بر مسیر ثانویه در طولانی مدت، کاربران را به سوی خود جذب کند : تا آنجا که امکان دارد این تغییر را یکدست انجام دهد. اما اگر شرکت قصد دارد خیلی سریع Edge جدید را در سمت و سوی مسائل تجاری تغییر دهد، باید دلیل قانع کننده‌ایی ارائه کند که چرا این مرورگر امن‌تر است.

فرصت تغییر

آشکارسازی اولیه مایکروسافت مبنی بر تغییر Edge برای اجرای Chromium  با عکس العمل موزیلا (Mozilla) مواجه شده بود. سازنده Firefox استدلال می‌کند که مایکروسافت کنترل بیشتر را به گوگل واگذار کرده، و Chromium و موتور Gecko Quantum موزیلا را به عنوان دو بازیگر اصلی باقی مانده رها کرده است.

مدیر عامل شرکت موزیلا Chris Beard در آن زمان نوشت : “مایکروسافت به طور رسمی از ارائه پلت‌فرم اشتراکی مستقل برای اینترنت دست کشیده است.” وی در ادامه می‌گوید : “مایکروسافت با پذیرش Chromium، کنترل آنلاین زندگی را به گوگل واگذار کرده است.”

در حالی که اساسا موتورهای پشت مرورگرها برای کاربران نامرئی هستند، Beard استدلال می‌کند، آنها تاثیر زیادی بر اینکه اولویت‌بندی توسعه دهندگان وب چیست و چه چیزی ممکن است آنلاین باشد، دارند. Beard می‌نویسد، این تصمیم مایکروسافت توانایی زیادی به گوگل می‌دهد تا یک تنه تصمیم بگیرد که چه امکانات بالقوه‌ایی در دسترس هر یک از ما باشد.

اما در حالی که ممکن است Mozilla شیفت مایکروسافت را به عنوان واگذار کردن زمین به گوگل بداند، Kleynhans نظر مخالفی را مفروض دانسته و می‌گوید : انتقال Edge به Chromium می‌تواند به مایکروسافت بیشتر از گفتن اینکه Chromium چگونه به جلو می‌تازد امتیاز بدهد.

Kleynhans می‌گوید : “آیا مایکروسافت کنترل را به گوگل واگذار کرده است  یا اینکه آیا آنها سعی دارند کنترل را از چنگ گوگل درآورند؟”. از دید مخاطب عمومی مسائل، مایکروسافت سعی دارد مرورگر تعبیه شده را به قدری خوب بسازد تا همگان از آن استفاده کنند. “در پشت صحنه، این فرصت کمی برای مایکروسافت است تا کمی کنترل بیشتر نسبت به مسائل در حال وقوع به دست آورد و حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد. ”

دستیابی به Edge

Edge مبتنی بر Chromium قطعا انتقال گیرایی خواهد بود. انتظار می‌رود این مرورگر تازه در هفته‌های آتی مورد بررسی دقیق توسعه‌دهندگان در حالت پیش نمایش قرار بگیرد، و بیلدهای اخیر منتشر شده حجم شگفت انگیزی از ظرافت را به نمایش گذاشته‌اند.

Peter Tsai تحلیلگر ارشد تکنولوژی در Spiceworks، که یک شرکت IT بازار و جوامع است، می‌گوید : اما حتی اگر در این مرحله هم، مایکروسافت امید داشته باشد که مردم را از Chrome به سوی خود بکشاند، باید چیزی به آن اضافه کند. یکی از زمینه‌هایی که میتوان بر آن تمرکز کرد بالا بردن سرعت Edge می‌باشد. “برای مثال، Edge می‌تواند تعداد کاربران بیشتری را به سوی خود بکشاند اگر که بتواند سرعت بارگذاری صفحه سریعتری نسبت به Chrome ارائه دهد در حالی که منابع سیستمی کمتری نسبت به مرورگر گوگل استفاده کند – و این در حالی است که مرورگر گوگل در مال خود کردن CPU و حافظه شهرتی برای خود دست و پا کرده است.”

از دید کاربر عمومی مسائل، تعداد زیادی از کاربران Edge هستند که با این حجم تغییرات هیجان زده خواهند شد، تغییراتی که منجر به دسترسی  به کاتالوگ بزرگی از افزونه‌ها و عملکرد سریعتر آن در سایت‌هایی مانند YouTube خواهد شد. به همان اندازه، کاربرانی وجود دارند که به خاطر ویژگی‌های محبوبی که به Edge جدید مهاجرت نمی‌کنند و یا اضافه شدن آنها زمانبر است، از آن رضایت ندارند.

اما واضح است که تغییر در  سازمان‌های IT برای رشد و پیشرفت Edge که در حال پیشروی است، اهمیت فوق العاده‌ایی دارد. تغییر به Chromium بایستی از لحاظ سازگاری در همه موارد سود خالص باشد، اما این به مایکروسافت برمی‌گردد که این مرورگر بتواند پیاده‌سازی شود و بازار موفقی داشته باشد و از مزیتی که نه فقط برای کاربران ویندوز، بلکه برای متخصصان IT خواهد داشت، اطمینان حاصل کند.

نظر شما کاربران عزیز وینفون در این باره چیست؟ در صورت انتشار عمومی مرورگر جدید Edge آیا به آن شیفت خواهید کرد یا همچنان از Chrome و یا Firefox استفاده می‌کنید؟

منبع :

WINDOWSCENTRAL

159 پست
نجمه عنایتی
مطالب مرتبط
تبلیغات
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , ,