مایکروسافت با عرضه نسخه اولیه تبلت هیبریدی سرفیس پرو نشان داد که چگونه یک تبلت می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ شود. در ادامه با گذشت شش سال سرفیس‌های مایکروسافت بیش از پیش جایگاه خود را در بازار تحکیم دادند. اپل که با موفقیت سرفیس‌های مایکروسافت زنگ خطر را به خوبی احساس کرده طی دو سال اخیر سعی داشته تا آپیدهای خود را به‌عنوان محصولی مناسب برای تولید محتوا معرفی کند. آمار و ارقام اما حکایت از آن دارند که چندان در این زمینه موفق نبوده‌اند.

اپل با معرفی نسل اول آیپد توانست توجه بسیاری از کاربران و کارشناسان دنیای فناوری را به خود جلب کند. محصولی که توانست مفهوم تبلت را در دنیای فناوری مطرح سازد. در ادامه شرکت‌های سازنده دستگاه‌های اندرویدی با دیدن پتانسیل خوب بازار تبلت‌ها دست به کار شدند و تبلت‌های متعددی را راهی بازار کردند. این روند باعث شده بود تا دنیای تبلت‌ها به یک دو قطبی میان اپل و گوگل تبدیل شود.

تبلت‌های اندرویدی و ios در ادامه مسیر خود با دو مشکل مواجه شدند، از یک سو اندازه نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند طی چند سال اخیر پیوسته با افزایش همراه بوده و در نتیجه فبلت‌ها در جیب بسیاری از کاربران جایگزین تبلت‌ها شدند. مشکل دیگر این تبلت‌ها مناسب نبودن آنها برای تولید محتوا بود. در حقیقت آیپدها و تبلت‌های اندرویدی بیش از هر چیز ابزاری مناسب برای استفاده از محتوای چند رسانه‌ای بودند تا ابزاری قدرتمند برای تولید محتوا.

مایکروسافت با علم به نقطه ضعف مرسوم دنیای تبلت‌ها، شش سال پیش سرفیس پرو را معرفی کرد تا عملا مفهوم تبلت هیبریدی متولد شود. سرفیس پرو مایکروسافت برخلاف دیگر تبلت‌های موجود در بازار ابزاری مناسب برای تولید محتوا و انجام کارهای جدی و رسمی بود.

روند افزایش محبوبیت سرفیس پرو مایکروسافت با معرفی ویندوز 10 و عرضه سرفیس پرو 4 بیش از پیش افزایش یافت. سال 2017 نیز نسخه جدید سرفیس پرو موسوم به سرفیس پرو 2017 از راه رسید و موفقیت بیشتری را عاید ردموندی‌ها کرد.

یکی از مواردی که باعث شده بود تا سرفیس پرو مایکروسافت برای همه کاربران قابل دسترس نباشد قیمت آن بود. مایکروسافت برای پوشش دادن این مشکل در خرداد ماه سال جاری نسخه کوچک و ارزان قیمتی از تبلت‌های هیبریدی خود با نام سرفیس گو را معرفی کرد. Surface Go با وجود قیمت 400 دلاری خود در مدل پایه، از لحاظ کیفیت ساخت چیزی را برادر بزرگتر خود یعنی سرفیس پرو کم ندارد (برای آشنایی بیشتر با این تبلت به این مقاله از وینفون مراجعه کنید) و با توجه به اندازه 10 اینچی خود قابلیت حمل بیشتری را دارا است. 

فروش بسیار خوب تبلت‌های هیبریدی مایکروسافت و به تبع آن دیگر تبلت‌های ویندوزی باعث شده تا بار دیگر تبلت‌ها به ابزاری کارآمد برای بسیاری از کاربران تبدیل شده و عملا سهم سیستم عامل اندروید از بازار تبلت‌ها پیوسته با کاهش مواجه شود.

از سوی دیگر موفقیت روز افزون سرفیس پرو مایکروسافت باعث شد تا اپل مجبور به الهام گرفتن از دستگاهی که روزی آن را سخره گرفته بود شود و آیپد پرو خود را معرفی کند. آیپد پرو اپل با وجود دارا بودن یک کیبورد شباهت زیادی به سرفیس‌های مایکروسافت پیدا کرده، اما وجود سیستم عامل موبایل روی آن باعث شده تا همچنان با یک دستگاه قدرتمند برای خلق محتوا فاصله داشته باشد.اخیرا موسسه IDC طی گزارشی اعلام کرده که مایکروسافت موفق شده در سه ماهه سوم سال 2018 میلادی در زمینه میزان فروش تبلت‌های هیبریدی رقیب دیرینه خود را در کشورهای اروپای غربی از میدان به در کند.

برطبق بررسی‌های صورت گرفته توسط این موسسه، در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 316.000 دستگاه سرفیس به خرده‌فروشی‌ها عرضه شده که حکایت از رشدی 40 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. ظاهرا یکی از دلایل اصلی در افزایش چشمگیر میزان فروش‌ سرفیس‌های مایکروسافت تقاضای بسیار بالا برای تبلت تازه وارد مایکروسافت یعنی سرفیس گو بوده است.

طی این مدت مایکروسافت موفق شده چیزی در حدود 80.000 تبلت سرفیس گو را به خرده فروشی‌های این کشورها ارسال کرده و رقمی در حدود 30.000 دستگاه نیز میزان فروش سرفیس بوک مایکروسافت در این بخش بوده است. سرفیس پرو مایکروسافت نیز توانسته با فروش 205.000 دستگاه سهم عمده خود از فروش محصولات سرفیس را حفظ کند.

محقق موسسه IDC در ادامه گزارش خود اشاره داشته:

قیمت بسیار رقابتی سرفیس گو باعث شده تا کشش بیشتری در کاربرانی که قدرت خرید یا میل خرید به نسخه پرو را ندارند، ایجاد شود.

در ادامه گزارش IDC اشاره شده که مشخصات سخت‌افزاری سرفیس گو باعث شده تا تجربه کاربری بسیار بهتری در مقایسه با دیگر محصولات 10 اینچی موجود در بازار ایجاد شود.

در نقطه مقابل افزایش فروش سرفیس‌های مایکروسافت، میزان فروش تبلت‌های جدا شدنی اپل با کاهشی 40 درصدی مواجه بوده است. البته با توجه به عرضه نسخه جدید آیپد پرو اپل در هفته‌های گذشته میزان فروش تبلت‌های هیبریدی اپل بار دیگر با افزایش مواجه خواهد شد.

با توجه به عرضه سرفیس پرو 6 در سه ماهه چهارم سال  2018 و نسخه جدید آیپد پرو در این بازه زمانی، رقابت در حوزه تبلت‌های جدا شدنی بار دیگر حسابی داغ خواهد شد. به نظر شما کدام شرکت قادر است سهم عمده بازار تبلت‌های هیبریدی را از آن خود کند؟

 

 

منبع :

MSPU

1347 پست
محسن توکلی نیا
سردبیر بخش سخت افزار و گیم. همراه شما کاربران عزیز 😉
مطالب مرتبط
تبلیغات
دیدگاه کاربران
win
پاسخ دهید جمعه 2 آذر 1397

اپل داره تلاش میکنه تا پردازنده های آرم خودش رو بزور بجای پردازنده های اینتل قرار بده و از آیپد پرو بعنوان وسیله ای برای این هدف استفاده میکنه. هرچند در بنچمارک ها پردازنده آ12ایکس خوب ظاهر شده ولی مشخص نیست در کاربری عادی به همون اندزه خوب هست یا نه و دوم اینکه چون سیستم عامل موبایلی در آیپد استفاده شده قدرت پردازنده دقیقا مشخص نیست چون اکثر برنامه ها سبک هستند.

تنها برنامه ی تولید محتوای کاملی که برای ios عرضه شده فتوشاپ cc هست که گفته شده باز هم تمام قابلیت های فتوشاپ رو نداره بنابر این یه سرفیس گو ۴۰۰ دلاری قدرت مانور بسیار بیشتری به کاربر میده و حتی میشه با شبیه ساز بسیاری از برنامه های موبایی رو روش اجرا کرد. بنابراین نتیجه میگیریم اپل برای موفقیت باید مکینتاش رو روی تبلت هاش ارائه بده که با پردازنده آرم ممکن نیست(ولی مایکروسافت با ویندوز۱۰آرم این کارو به تدریج عمومی میکنه).

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , ,