خب، اولین رویداد X0 در بیش از یک دهه اخیر هم مدتی پیش به کار خود پایان داد که… خوب هم بود. این رویداد مراسمی خوب بود ولی نمی‌توان لغت بهترین رویداد مایکروسافت را برایش به کار برد چون حتی به تعریف این کلمه نزدیک هم نبود. من حتی آن را عالی هم توصیف نمی‌کنم اما خب به نوبه خود آنچنان هم بد نبود. فقط… خوب بود. این رویداد کار خودش را انجام داد و به چیزی که می‌خواست برسد، دست پیدا کرد. در ادامه نگاهی اجمالی به رویداد X018 و آنچه در آن گذشت خواهم انداخت.

در طی برگزاری این رویداد چند به‌روزرسانی جدید برای بازی‌های مایکروسافت که در بازار وجود دارند، معرفی شد، نگاهی به برخی از بازی‌های ترد پارتی مورد انتظار امسال انداخته شد، یک سری قول و قرارها و همینطور قردادهای جدید بسته شد و مایکروسافت خبر از به خدمت گرفتن چند استودیوی جدید داد و فهرست استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت از عدد ۱۰ را به ۱۲ رساندند.

با این حال در طول برگزاری کل این رویداد، هیچ بازی تازه‌ای معرفی نشد (به جز تعداد انگشت شماری بازی مستقل که به عنوان عناوین جدید برای سرویس گیم پس و یا سرویس‌های دیگر معرفی شدند) و هیچ بازی بزرگ جدیدی برای مایکروسافت و کنسول‌های نسل هشتمی آن ندیدیم. هیچ چیز جدیدی از نمونه کارهای تازه استودیوهای جدید مایکروسافت ندیدیم تا امیدوار شویم که آن‌ها از E3 گذشته تا به حال سخت در حال کار روی عنوان تازه‌ای برای مایکروسافت بوده‌اند، شاید هم همین اکنون در حال کار روی بازی‌های جدید باشند و فقط X018 را زمان مناسبی برای رونمایی از آن‌ها نمی‌دانستند. با این حال هیچ چیز خاصی حتی از بازی‌های ترد پارتی هم ندیدیم. حتی نگاه تازه‌ای که به بازی‌های از پیش معرفی شده هم انداخته شد، فاقد هیجان لازم بود و ما را سر ذوق نیاورد. خب شاید Just Cause 4 عالی به نظر برسد، اما هیچ یک از چیزهایی که از این بازی دوباره به ما نشان داده شد، جدید نبود و ویژگی‌ها و خصوصیاتی بود که ما پیش از این درمورد این بازی می‌دانستیم. نمونه دیگر آن Jump Force است که بدون در نظر گرفتن کیفیت آن و این که اصلا مناسب نمایش در چنین مراسمی هست یا نه، هیچ چیز جدیدی برای ارایه نداشت و همان چیزهایی که ما از این بازی دیده بودیم و می‌دانستیم، دوباره به نمایش درآمد. فقط Kingdom Hearts 3 تنها استثناء این مراسم بود که تریلر Winnie the Pooh را به ما نشان داد و در طی این پروسه هم بسیار عالی به نظر می‌رسید.

نمایش Kingdom Hearts 3 بار دیگر به ما نشان داد که مایکروسافت به دنبال این است که مسیری که آغاز کرده را تا انتها به پایان برساند. این مسیر بهبود روابط کاری و فرصت‌های شغلی مایکروسافت با شرکت‌های ناشر و بازی‌ساز ژاپنی است. کاری که مایکروسافت در E3 2018 آن را استارت زد و اکنون در این رویداد همچنان حسن نیت خود را نسبت به بازی‌های شرقی باز هم ثابت کرد. کاری که سال‌های سال در انجام دادنش ناتوان بود و اکنون که بار دیگر در حال پر و بال گرفتن است، به فکر ادامه آن افتاده است. این تنها تفسیری است که می‌توان از نمایش این بازی در این رویداد داشت وگرنه هیچ توجیهی وجود ندارد که در چنین برهه‌ای از زمان وقتی خود مایکروسافت هنوز عناوین پر شماری دارد که ما هیچ اطلاعات خاصی از آن‌ها نداریم، تریلر و ویژگی‌های جدید Kingdom Hearts 3 به نمایش در بیاید.

اما به ادامه بررسی این رویداد می‌پردازیم که گفتیم نمایش تریلر Kingdom Hearts 3 جذاب‌ترین اتفاق این رویداد در بخش بازی‌های آن بود. حتی به روزرسانی‌هایی که برای بازی‌های مایکروسافت نیز به نمایش درآمد، تماما برای چیزهایی بود که پیش از این وجود داشتند و عرضه شده بودند. یک به‌روزرسانی جدید برای Sea of Thieves یک به‌روزرسانی جدید برای State of Decay 2 یک به‌‌روزرسانی جدید برای Forza Horizon 4؛ همه این‌ها خوب است. اما بهتر نبود اگر از بازی Ori and the Will of the Wisps چیزهای بیشتری به ما نشان می‌دادند؟ چرا Gears 5 را بیشتر به ما نشان ندادند؟ پیش از این می‌دانستیم که Halo Infinite قرار نیست در این رویداد حضور داشته باشد اما خب بازی‌های دیگری که به جای آن می‌توانستند به ما نشان بدهند. چرا از انجام همه‌ این کارها جلوگیری شد؟ آیا واقعا دست مایکروسافت بسته است و با وجود به خدمت گرفتن این همه استودیوی جدید هنوز هم در ساخت آ‌‌ی‌پی جدید ناتوان است؟ یا این که به خاطر مشکلات قبلی خود، مایکروسافت به شدت محافظه کار شده و دوست ندارد تا قطعی شدن چیزی آن را به نمایش دربیاورد؟ شاید هم مایکروسافت نمی‌خواهد تجربیات تلخ گذشته خود را در Crackdown 3 و چوبی که برای زود معرفی کردن آن خورد را دوباره بخورد و دوباره چنین چیزی را تجربه کند.

سرانجام از تاریخ نهایی انتشار Crackdown 3 مطلع شدیم تا از شر تمام تاخیر‌های آن خلاص شویم. خوشبختانه این تاریخ دیگر نهایی است و قرار نیست تغییر کند. این خودش جای خوشحالی دارد.

باز هم قرار شد Crackdown 3 را ببینیم. این بار با نمایش بخش مولتی پلیر آن به سراغمان آمدند. ساختار کلی آن عالی به نظر می‌رسید و مهم تر از هر چیز، به نظر می‌رسید که اجزای مختلف این بازی دور هم گردآوری شده‌اند تا یک بازی منسجم به وجود بیاورند، چیزی شبیه به یک بسته قابل بازی مناسب (به هر حال بعد از گذشت پنج سال از مراحل ساخت و توسعه آن به نظر می‌رسد که این زمان ارزشش را داشته). همچنین ما تاریخ انتشار آن را نیز متوجه شدیم و از آن آگاهی پیدا کردیم که عالی به نظر می‌رسد. خوشبختانه از این به بعد دیگر این بازی تاخیر نخواهد خورد؛ همین خودش مایه خوشحالی و رضایت است.

بخش [واقعا] زیادی از این رویداد روی گیم پس تمرکز داشت که مایکروسافت به آن به چشم یک استراتژی کلی برای آینده خود نگاه می‌کند که بخش زیادی از توجه و تمرکز آن را به خودش اختصاص داده است. این در حالی است که فیل اسپنسر (Phil Spancer)، مدیر عامل ایکس‌باکس، بسیار هنوز هم اصرار داشت که اعلام کند این ویژگی جایگزینی برای روش خرید سنتی بازی‌ها و کنسول‌های بازی نیست. شانزده بازی جدید برای این سرویس معرفی شد که در آینده به آن اضافه خواهند شد که شامل عناوین بسیاری از جمله ادامه عنوان پیش روی Ori و همینطور PUBG و یا عنوان تحسین شده Hellblade: Senua`s Sacrifice می‌شود که باز هم می‌گویم، عالی است. من هیچ گله و شکایتی از هیچ یک از این‌ها ندارم.

حتی مایکروسافت برخی از تخفیف‌های Black Friday خود را نیز اعلام کرد که شامل طیف وسیعی از بازی‌های ایکس‌باکس و حتی تمام مدل‌های این کنسول می‌شود (که قیمت ایکس‌باکس وان ایکس را به پایین‌ترین حد خود که تا به حال بوده رسانده است). همچنین این تخفیف‌ها شامل کنترلرها نیز می‌شود و همینطور عضویت گیم پس و حتی بازی‌ها. یک سری عنوان جدید که اغلب هم از بازی‌های اسکوئر انیکس (Square Enix) هستند نیز برای اضافه شدن به ویژگی پشتیبانی از نسل قبل ایکس‌باکس وان (Backward Compatibility) معرفی شدند.

همه این‌ها خوب است. اما موضوع این جا است که از نظر وسعت و محدوده چیزی که در این رویداد به نمایش گذاشته شد و همینطور از نظر اهمیت آن‌ها برای برند ایکس‌باکس در برابر جایگاه فعلی آن در بازار، این یک نمایش کوتاه مدت بود. یعنی اهداف بلند مدت مایکروسافت در آن به نمایش در آورده نشد و فقط اهداف و برنامه‌های کوتاه مدت آن معرفی شدند. باز هم با همه این تفاسیر، هنوز هم هیچ مشکلی با هیچ یک از این موضوعات وجود ندارد. مایکروسافت هر ماه خودش را به‌روز می‌کند تا بازی‌بازان را از آخرین به‌روزرسانی‌های خود برای بازی‌ها، سرویس‌ها و سخت افزار آن در کوتاه مدت با خبر و آگاه کند و اگر بخواهیم موشکافانه نگاه کنیم، این رویداد فقط نسخه بزرگی از این حرکت بود که همه آن‌ها را یکجا به نمایش گذاشت تا حالت یک رویداد رسمی و کامل به خود بگیرد؛ چیزی که در ذات خود از آن بسیار دور بود.

مشکل من هم همین جا است. طوری که در بوق و کرنا خوانده شد، این یک رویداد اصلی و بزرگ بود که قرار بود معرفی‌های بزرگی در آن صورت بگیرد اما واقعا هیچ چیز زیادی از آن‌ها نصیبمان نشد. ما چیزهای با حال و جذابی در این مراسم دیدیم و احتمالا طرفداران مایکروسافت و دارندگان کنسول‌های ایکس‌باکس از به‌روزرسانی‌هایی که ما در این رویداد دیدیم خوشحال هستند اما بیایید واقع بین باشیم. در طی برگزاری این رویداد هیچ لحظه به خصوص و خاصی وجود نداشت که ما توجیح شویم این یک رویداد اصلی و مهم است و چیزی فراتر از یک قسمت جدید از نمایش Inside Xbox است. چیزی که من سعی دارم بگویم این است که مایکروسافت نتوانست انتظارات را مدیریت کند و در انجام این کار عاجز ماند.

شاید بزرگ‌ترین و بهترین اتفاق این رویداد را بتوان خبر به خدمت گرفتن دو استودیوی جدید توسط مایکروسافت به حساب آورد که آن هم با آب سردی که بقیه این مراسم به پیکره آن پاشید، هیجانش از بین رفت و باعث ناامیدی شد.

خب نباید این را هم فراموش کنیم که این اتفاقی رایج است و زیاد هم عجیب و غریب نیست. سونی هم در سال ۲۰۱۴ زمانی که برای اولین بار قصد برگزاری مراسم Playstation Experience را داشت، دچار همین مشکل شد، اگر چه در نهایت آن را تبدیل به مراسمی کرد که بازی‌بازان و دوست داران این برند هر سال مشتاقانه منتظر برگزاری آن هستند و انتظار آن را می‌کشند. نینتندو هم در اوایل با برگزاری اولین قسمت‌های Nintendo Direct همین مشکل را داشت،‌ اگر چه اکنون دیگر Nintendo Direct تبدیل به یکی از اصلی‌ترین قرارهای ملاقات نینتندو با طرفداران خود برای معرفی به‌روزرسانی‌ها و برنامه‌های پیش روی آن برای طرفداران شده است. مایکروسافت در نیز هایپ کردن اولین سری از رویدادهای دنباله دار خود و مهم‌تر جلوه دادن آن از چیزی که واقعا هست، تنها نیست. همانطور که قبلا هم تجربه رخ دادن چنین اتفاقاتی را داشتیم، تخریب کردن انتظارات طرفداران و ارایه نمایشی برعکس با یک چرخه نرم و روان در اولین PSX و چندین قسمت اول Nintendo Direct چیزی است که باعث شد ما در X018 هم انتظار تخریب انتظارات خود را داشته باشیم. بنابراین همیشه جای این وجود دارد که انتظار ما از چیزی که واقعا نسبت به چنین رویدادی انتظار داریم، تخریب شود و از بین برود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که به ما قول داده شده که چیزهای بیشتری ببینیم، در صورتی که واقعا بدان دست پیدا نمی‌کنیم و همین باعث از بین رفتن اعتمادی می‌شود که بازسازی آن کار بسیار دشواری است.

شاید بتوان مراسم اخیر مایکروسافت را جزو استثناهای این زمینه به حساب آورد. با نگاهی نزدیک‌تر و دقیق‌تر به این رویداد می‌بینیم که مایکروسافت خبر به خدمت گرفتن دو استودیوی جدید را اعلام کرد که دو استودیوی بزرگ و مهم‌ هم به حساب می‌آیند که سابقه و کارنامه درخشان و خوبی از خود به جای گذاشته‌اند. یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌ها و مشکلات مایکروسافت عدم در اختیار داشتن فرانچایزهای ماجراجویی کافی و مناسب بود که اکنون دیگر این خلاء می‌تواند پر شود. خبر به خدمت گرفتن دو استودیوی جدید، معرفی بسیار خوبی بود اما به نظر می‌رسد که واقعا نیاز به یک کنفرانس بزرگ و اصلی دو ساعته نداشت. مایکروسافت می‌توانست فقط با انتشار یک ویدیو تیزر آن را اعلام کند و یا در طی برگزاری یکی از قسمت‌های رویداد Inside Xbox این کار را انجام دهد و یا حتی می‌توانست یک لایو استریم برگزار کند و این خبر را اعلام کند. نتیجه همه این‌ها یکسان بود. اما هیچ یک از این‌ها انجام نشد تا مایکروسافت با پرداخت هزینه‌های هنگفت و سنگین برای برگزاری این رویداد، عملا چیزهایی که وجود داشت را به ما نمایش دهد. شاید بزرگ‌ترین و بهترین اتفاق این رویداد را بتوان خبر به خدمت گرفتن دو استودیوی جدید توسط مایکروسافت به حساب آورد که آن هم با آب سردی که بقیه این مراسم به پیکره آن پاشید، هیجانش از بین رفت و باعث ناامیدی شد.

در نهایت باید بگویم که X018 در ذات خود هیچ مشکل خاصی نداشت و مراسمی… خوب بود. اما مایکروسافت به ما قول بیشتری از “خوب بودن” داده بود که با نمایش و اعلام برنامه‌های کوتاه مدتی که نشان داد، باعث خالی شدن تمام آن هیجانات شد.

نکته: دیدگاه‌های مطرح شده در این مقاله تماما متعقل به نویسنده است و صرفا متوجه هیچ یک از اعضاء و نویسندگان وینفون به عنوان یک مرجع، به طور خاص نیست و نباید به آن ربط داده شود. هر کسی آزاد است که برداشت و دیدگاه مد نظر خود را بیان کند و با دیگران به تبادل نظر و اطلاعات بپردازد.

منبع :

GAMINGBOLT

331 پست
عرفان رحیمی صادق
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , ,