پس از انتظار فراوان برای انتشار عنوان مبارزه‌ای جدید استودیوی NetherRealm، حالا بازی Mortal Kombat 11 برروی تمامی پلتفرم‌ها منتشر شده و بازی‌بازان و طرفداران را به شدت سرگرم ساخته است. با این که اساس و پایه یک بازی مبارزه‌ای یا فایتینگ، گیم‌پلی و مبارزات سرگرم کننده آن است و می‌توان در مورد سیستم مبارزات بازی Mortal Kombat 11 ساعت‌ها بحث کرد، اما در این مطلب قصد داریم تا نگاهی دقیق و ریز بینانه‌ای به بعد بصری، گرافیکی و البته عملکرد این عنوان محبوب بیندازیم و ببینیم که نسخه جدید سری Mortal Kombat، برروی تمامی کنسول ها به چه صورتی اجرا می‌شود. با وینفون در ادامه مطلب همراه باشید.

از ابتدای پیدایش سری Mortal Kombat تا به حال، نسخه‌های بسیاری از این مجموعه ماندگار و محبوب را تجربه کرده‌ایم و با هر کدام از آن‌ها برروی کنسول‌ها و پلتفرم‌های مختلف، خاطره‌های فراوان داریم. سری Mortal Kombat همیشه در بحث بصری و گرافیکی در میان بازی‌های مبارزه‌ای پیش قدم و پیشگام بوده و سازندگان آن همیشه سعی داشتند تا با استفاده از آخرین فناوری و تکنیک‌های فنی، بازی‌بازان و طرفداران خود را غافلگیر کنند. به عنوان مثال، در نسخه‌های اولیه بازی روی کنسول خاطره انگیز Sega Mega Drive، برای اولین بار در تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی (در یک بازی مبارزه‌ای)، شاهد استفاده از مدل‌های واقعی برای شخصیت‌ها بودیم و این پیشگام بودن در زمینه فناوری، همیشه در دستور کار سازندگان قرار داشته است. پس از تجربه بازی Mortal Kombat سال 2011 که بسیاری از طرفداران، آن را نقطه اوج سری می‌دانند، شاید کسی فکر نمی‌کرد که نسخه جدیدی از سری بتواند عملکرد بهتری داشته باشد اما اد بون (Ed Boon) و تیم او در استودیوی NetherRealm، هر بار به ما ثابت می‌کنند که چیزهای جدیدی برای رونمایی وجود دارند. در نسل هشتم کنسول‌ها، بازی‌بازان توانستند در سال 2015، بازی Mortal Kombat X را تجربه کنند؛ این عنوان، به جای استفاده از موتور آنریل 3، از نسخه‌ای ارتقا یافته (یا آنریل انجین 4) بهره برده بود و همین باعث شد تا شاهد جلوه‌های بصری زیبا و واقع گرایانه‌ای برروی کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان باشیم. پس از این بازی، سازندگان دست به ساخت نسخه دوم Injustice زدند که به جرئت می‌توان گفت، بهترین بازی مبارزه‌ای در نسل کنونی است و حالا، با بازی Mortal Kombat 11 طرف هستیم.

استودیوی NetherRealm همیشه به استفاده از عناصر سینمایی و خشونت واقع گرایانه در بازی‌های خود (مخصوصا سری Mortal Kombat) معروف بوده و حالا این موضوع در مورد بازی Mortal Kombat 11 نیز صادق است. ویژگی‌های بصری مانند نورپردازی بر پایه فیزیک و موشن کپچر برای چهره‌ها، از عواملی هستند که شاید استودیوی فایتینگ ساز دیگری، زحمت تهیه و تولید آن‌ها را به خود ندهد اما تمام این موارد را در بهترین شکل با بازی Injustice 2 مشاهده کردیم. حالا بازی Mortal Kombat 11 در حالی منتشر شده که قصد دارد تا این ویژگی‌ها را به نقطه اوج خود برساند و حداقل در بحث فنی و بصری، به زیباترین بازی مبارزه‌ای نسل هشتم تبدیل شود. با این حساب، باید ببینیم که کنسول‌های پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و مدل های ارتقا یافته این کنسول‌ها، چگونه از پس اجرای این عنوان برمی‌آیند و البته فراموش نکنیم که این بار، پس از مدت‌ها، می‌توانیم بازی Mortal Kombat 11 را روی یک کنسول دستی (ترکیبی) نیز تجربه کنیم! بله، Mortal Kombat 11 برای کنسول نینتندو سوییچ نیز عرضه شده و قطعا بررسی این نسخه از بازی به شدت جذاب خواهد بود.

بازی Mortal Kombat 11
استودیوی NetherRealm همیشه به استفاده از عناصر سینمایی و خشونت واقع گرایانه در بازی‌های خود (مخصوصا سری Mortal Kombat) معروف بوده و حالا این موضوع در مورد بازی Mortal Kombat 11 نیز صادق است

با این که بررسی بصری و عملکرد بازی Mortal Kombat 11 روی کنسول‌های سونی و مایکروسافت نیز نکات جالب و خوبی دارد، اما واضح است که بررسی نسخه نینتندو سوییچ، می‌تواند به شدت هیجان انگیز باشد. همه ما می‌دانیم که کنسول ترکیبی شرکت نینتندو، از قدرت پردازشی کمتری نسبت به کنسول‌های نسل هشتمی پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان برخوردار است و اجرا شدن یک بازی بزرگ و پرتقاضا روی سخت افزار این کنسول، آن هم به صورت ایده‌ آل، نکات جدیدی را به ما می‌آموزد. پیش از این مشاهده کرده بودیم که عناوین بزرگ و پرتقاضای دیگری مانند L.A.Noire ،Doom و Wolfenstein: The New Colossus یا حتی در همین اواخر، Hellblade Senua’s Sacrifice برروی نینتندو سوییچ به خوبی به اجرا در می‌آیند و تجربه خوبی را چه به صورت دستی و چه به صورت متصل (خانگی)، به بازی‌بازان ارایه می‌کنند اما واضح است که برای اجرای این عناوین بزرگ و سنگین روی سخت افزار محدود سوییچ، نیاز به بهینه شدید و کاهش عوامل مختلف بصری و البته نرخ فریم است که پیش از این به وفور آن‌ها را دیده بودیم. با این حال، نکته جالب و حیرت انگیز در مورد نسخه نینتندو سوییچ بازی Mortal Kombat 11 این است که این نسخه با داشتن تمامی ویژگی‌های بصری موتور آنریل 4، با همان نرخ فریم نسخه‌های دیگر، یعنی 60 بر ثانیه اجرا می‌شود و این فوق‌العاده‌ است!

با این حال، تفاوت میان نسخه نینتندو سوییچ با نسخه‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان، به وفور یافت می‌شود که از بین آن‌ها می‌توان به تفاوت در میزان فضای مورد نیاز برای نصب اشاره کرد. بازی Mortal Kombat 11 روی کنسول‌های پایه سونی و مایکروسافت، 40 گیگابایت از فضای هارد شما را طلب می‌کند اما در این حالی است که میزان فضای مورد نیاز برای نصب نسخه سوییچ، 22.6 گیگابایت است. این مقدار شاید برای یک بازی نینتندو سوییچ، زیاد به نظر برسد اما تفاوت زیادی با نسخه‌های دیگر بازی دارد که قطعا به خاطر رزولوشن پایین تر بافت‌ها و البته حجم کمتر ویدیوها و میان پرده‌های از پیش رندر شده است. همه ما می‌دانیم که موتور آنریل 4، یک موتور پرتقاضا و سنگین (به صورت نسبی) محسوب می‌شود و عناوینی که در این نسل و در این چند سال اخیر با این موتور ساخته شده‌اند، همیشه عرصه را برای کنسول ها (حتی کنسول‌های پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس) تنگ کرده‌اند. با این حال، با توجه به نمونه‌های دیگر مانند Fortnite یا Rocket League، می‌توانیم به جرئت بگوییم که بازی Mortal Kombat 11 نزدیک ترین پورت نینتندو سوییچ، نسبت به نسخه‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان است. استفاده از تکنیک رزولوشن داینامیک یا پویا، یکی از رموز موفقیت سازندگان برای ارایه یک بازی خوب از نظر فنی است. استودیوی Shiver Entertainment که وظیفه تهیه پورت نینتندو سوییچ بازی Mortal Kombat 11 را برعهده داشته، توانسته به خوبی با استفاده از همین تکنیک رزولوشن داینامیک، نسخه‌ای کم نقص را ارایه کند و جالب است بدانید که این تکنیک Dynamic Resolution Scaling در نسخه‌های دیگر بازی نیز استفاده شده تا GPU همواره یک راه فرار از زیر فشار داشته باشد! با این که رزولوشن نسخه پلی‌استیشن 4 روی 1080p ثابت باقی می‌ماند و تغییر نمی‌کند، رزولوشن نسخه ایکس‌باکس وان بازی Mortal Kombat 11 از رنج 1728×972 تا 900p در حال تغییر است و در میان پرده‌ها، با نرخ فریم 30 بر ثانیه، به روی 1080p می‌آید.

بازی Mortal Kombat 11
تفاوت رزولوشن اجرایی بین نسخه‌های مختلف بازی بسیار مشهور است. البته نسخه نینتندو سوییچ، به غیر از رزولوشن، موارد بصری بسیار دیگری را نیز از دست می‌دهد.

استفاده از تکنیک رزولوشن داینامیک تنها به کنسول‌های پایه خلاصه نمی‌شود و در کنسول‌های میان نسلی نیز شاهد آن هستیم. شبیه به بازی Injustice 2، بازی Mortal Kombat 11 برروی کنسول پلی‌استیشن 4 پرو، بیشتر با رزولوشن 2240×1260 اجرا می‌شود و در برخی از مواقع نیز تا 1440p بالا می‌آید. با این حال، رزولوشن اجرایی این نسخه زمانی که با میان پرده‌های 30 فریم بر ثانیه طرف باشیم، به 1800p می‌رسد. در مرتبه آخر، کنسول ایکس‌باکس وان ایکس قرار می‌گیرد که با توجه به سخت افزار و قدرت پردازشی قدرتمند تر و بیشتر خود، می‌تواند بازی را با بیشترین رزولوشن اجرایی به ما ارایه کند. رزولوشن نسخه ایکس‌باکس وان ایکس بازی Mortal Kombat 11 در زمان گیم‌پلی و اکشن، بین مقادیر 1620p تا 1800p تغییر می‌کند اما زمانی که به میان پرده‌ها می‌رسیم، شاهد رزولوشن 4K کامل یا 2160p هستیم. اگر بخواهیم از تفاوت بصری یا حتی عملکرد بین این نسخه‌ها سخن بگوییم، حرف و سخن زیادی برای گفتن نیست! تفاوت بین نسخه‌ کنسول‌های میان نسلی تنها به رزولوشن اجرایی خلاصه می‌شود اما اگر این نسخه‌ها را با نسخه کنسول‌های پایه مقایسه کنیم، یک سری موارد ریز به چشم می‌خورند. در برخی از مناطق و استیج‌های بازی، کیفیت بافت‌ها به طرز نامحسوسی در نسخه‌های پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس بیشتر است و همچنین افکت Abmient Occlusion در این نسخه‌ها بهتر کار شده است. علاوه بر این‌ها، تفاوت افکت موشن بلور (Motion Blur)، خیلی راحت میان نسخه‌های پایه و میان نسلی دیده می‌شود. واضح است که نسخه ایکس‌باکس وان ایکس، بهترین تجربه کنسولی برای بازی Mortal Kombat 11 محسوب می‌شود که موارد گرافیکی بیشتر و بهتر را همراه با رزولوشن اجرایی بالاتر ارایه می‌کند اما اگر بحث عملکرد و نرخ فریم را در نظر بگیریم، باید بگوییم که Mortal Kombat 11 روی تمامی کنسول‌های بالا، به شدت بی نقص اجرا می‌شود؛ از نرخ فریم 60 بر ثانیه ثابت در زمان گیم‌پلی اصلی گرفته تا Frame Pacing بی نقص در زمان میان پرده‌ها و صحنه‌های X-Ray و فیتالیتی 30 فریمی، همه و همه به طرز فوق‌العاده‌ای عالی و بی نقص به تصویر درمی‌آیند که البته با در نظر گرفتن استاندارد‌های استودیوی NetherRealm و سابقه درخشان آن‌ها، غیر از این هم انتظار نمی‌رود.

اما همان طور که پیشتر گفته شد، این بررسی دقیق نسخه نینتندو سوییچ است که می‌تواند بیشتر از بررسی هر نسخه‌ای، هیجان انگیز و جالب باشد. استودیوی Shiver Entertainment قطعا برای پورتِ نینتندو سوییچ بازی Mortal Kombat 11، کار ساخت و حساسی را پیش رو داشته و باید از تمام تجارب قبلی خود برای ارایه یک نسخه مناسب و کم نقص، استفاده می‌کرده است. همان طور که بالاتر اشاره کردیم، رزولوشن داینامیک و پویا، برگ برنده این استودیو برای پورت کردن Mortal Kombat 11 روی سوییچ بوده اما این رزولوشن پویا در این نسخه، خیلی سنگین تر و بیشتر استفاده شده است! زمانی که به صورت متصل یا خانگی به تجربه بازی Mortal Kombat 11 می‌پردازیم، رزولوشن اجرایی از 960×540 تا 1280×720 در حال تغییر است. حال، زمانی که به صورت دستی یا قابل حمل بازی می‌کنیم، رزولوشن اجرایی ضربه بزرگتری را دریافت می‌کند و بین 854×480 تا 682×384 حرکت می‌کند. با این حال، با توجه به صفحه نمایش بسیار کوچکتر نینتندو سوییچ در مقایسه با یک تلویزیون بزرگ، این رزولوشن کم، خیلی به چشم نمی‌آید و زمانی که بازی را به صورت خانگی و به عنوان مثال، با یک تلویزیون 4K و بزرگ تجربه می‌کنید، بلوری شدن تصویر و کمبود رزولوشن و تعداد پیکسل‌ها واقعا احساس می‌شود. اگر بخواهیم یک مقایسه جالب انجام دهیم، می‌توانیم بگوییم که بازی Mortal Kombat 9 برروی کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا با رزولوشن 630×384 اجرا می‌شود که البته باشد اشاره کنیم این نسخه با ورژن بسیار قدیمی تری از موتور آنریل 3 ساخته شده بود و Mortal Kombat 11، تمام ویژگی‌های موتور آنریل 4 را به روی سوییچ می‌آورد.

واقعیت این است که استودیوی Shiver از هر کجا و هر از هر نقطه‌‌ای، سعی در محدود کردن ویژگی های بصری بازی Mortal Kombat 11 برروی نینتندو سوییچ داشته و به همین دلیل است که می‌توانیم بازی جدید NetherRealm را با نرخ فریم بالایی روی کنسول ترکیبی نینتندو که از یک چیپ موبایلی استفاده می‌کند، تجربه نماییم. Shiver پیش از این اعلام کرده بود که در نسخه سوییچ، اشکال هندسی از حالت پیچیده خود در می‌آیند و خیلی ساده تر می‌شوند؛ با این حال، این شاید موردی باشد که کمتر در بازی متوجه‌ش می‌شوید. رزولوشن و فیلتر بافت‌ها، بیشترین ضربه را در نسخه سوییچ دریافت کرده‌اند و افکت‌هایی مانند Volumetric Lighting و Ambient Occlusion به طرز جالبی با این که حذف نشده‌اند، اما به کمترین سطح خود رسیده‌اند. افکت‌ ذرات و پیچیدگی‌های Shader که به طور مستقیم برروی GPU تاثیر می‌گذارند، کاهش کیفیت قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و سایه‌های داینامیک، باز هم بدون حذف شدن، با رزولوشن بسیار کمتری نسبت به نسخه‌های دیگر نمایش داده می‌شوند. علاوه بر این موارد، بافت‌های Transparent به شکل Grainy (شبیه به نویز) نمایش داده می‌شوند و افکت موشن بلور به صورت کلی در بازی دیده نمی‌شود (افکتی که معمولا پرتقاضا نیست اما در مورد Mortal Kombat 11، به نظر پرتقاضا می‌رسد). نکته جالب در مورد نسخه سوییچ این است که مدل‌های سه بعدی شخصیت‌ها که در منوی انتخاب مبارز دیده می‌شوند، در این نسخه کاملا حذف شده‌اند و آرت‌های دو بعدی جایگزین آن‌ها شده است. با این حال، اگر این تغییر و افت بصری قابل توجه باعث کم شدن زمان های بارگذاری شده است، می‌توان از آن طرفداری کرد!

بازی Mortal Kombat 11
تفاوت بین نسخه‌ کنسول‌های میان نسلی تنها به رزولوشن اجرایی خلاصه می‌شود اما اگر این نسخه‌ها را با نسخه کنسول‌های پایه مقایسه کنیم، یک سری موارد و تفاوت‌های ریز به چشم می‌خورند.

با تمام این قدم‌های رو به عقب در مورد نسخه نینتندو سوییچ بازی Mortal Kombat 11، سازندگان به خوبی موفق شده‌اند تا تجربه‌ای روان و فوق‌العاده را برای بازی‌بازان به ارمغان بیاورند. Mortal Kombat 11 در بیشتر مواقع روی سوییچ با نرخ فریم 60 بر ثانیه ثابت اجرا می‌شود و تنها در برخی مواقع، ممکن است این رقم را زیرِ 60 مشاهده کنیم. با این حال، در زمان تجربه بازی به صورت متصل یا خانگی، این نرخ فریم می‌تواند به طرز محسوسی پایین بیاید و به عنوان مثال، زمانی که برخی از شخصیت‌ها و برخی از محیط‌ها با هم ترکیب شوند (با هم انتخاب شوند)، می‌توان نرخ فریم را در لحظاتی روی 45 بر ثانیه نیز مشاهده کرد. این مورد همیشه در بازی‌های سوییچ وجود داشته و با این که قدرت و سرعت پردازش کنسول ترکیبی نینتندو در حالت دستی به حدود نصف حالت متصل می‌رسد، اما بازی‌ها در این حالت معمولا سریع تر اجرا می‌شوند. در هنگام پخش میان پرده‌ها نیز با همان نرخ فریم 30 بر ثانیه به مانند دیگر نسخه‌ها طرف هستیم اما Frame Pacing در این جا قطعا جای کار بیشتری دارد و می‌تواند در مواقعی باعث ایجاد Judder شود.

قطعا می‌توان بیش از آن که از نسخه نینتندو سوییچ بازی Mortal Kombat 11 تعریف کرد، آن را منفی دانست اما وقتی بدانیم که یک بازی بزرگ، پرتقاضا و با موتور آنریل 4 در سال 2019، برروی یک کنسول با چیپ پردازنده موبایلی اجرا می‌شود و به ما نرخ فریم 60 بر ثانیه می‌دهد، نمی‌توان متحیر نشد! نسخه نینتندو سوییچ بازی Mortal Kombat 11 بدون شک در کنار پورت های بزرگ و موفق دیگر برای نینتندو سوییچ قرار می‌گیرد و یک تجربه به یادماندنی را برای کاربران این کنسول ترکیبی به ارمغان می‌آورد. در طرف دیگر، نسخه‌های کنسولی دیگر بازی Mortal Kombat 11 جای صحبت خاصی را باقی نمی‌گذارند. این نسخه ها با ارایه جلوه‌های بصری دیدنی و عملکرد و نرخ فریم بی نقص، باز هم یک Mortal Kombat ناب را در اختیار بازی‌بازان و طرفداران قرار می‌دهند که در میان آن‌ها، قطعا نسخه ایکس‌باکس وان ایکس می‌تواند بیش از هر پلتفرم و کنسول دیگری، زیبایی‌های Mortal Kombat 11 را به تصویر بکشد.

حتما نظرات خوب و مفید خود در مورد این قسمت از تحلیل فنی و به صورت کلی، موارد فنی بازی Mortal Kombat 11 را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از منبع تحلیلی دیجیتال فاندری
منبع : وینفون
23 پست
اشکان عالی‌خانی
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , ,