_ایکس باکس و گیمینگ پنل جدید

چه مشخصاتی در اکس باکس‌های نسل جدید مورد انتظار است؟ بازار پیش‌بینی‌ داغ شده و به نظر می‌رسد نسل جدید اکس باکس فقط به یک کنسول ختم نشود

کنفرانس E3 فاصله چندانی با ما ندارد، سونی از گردانه خارج است و مایکروسافت در داغ‌ترین اخبار قرار دارد. اکس باکس One X بلافاصله بعد از ورود انتظارات را بالا برد. اکس باکس با سخت‌افزار قویتر از پلی استیشن به میدان آمد و چشم‌ها را برگرداند. در کنار آن اشاره‌هایی به مینی کنسول و کنسول ابری شد که نسل جدید اکس باکس را شامل می‌شود. اما انتظارات از سخت‌افزار در کجا قرار دارند؟

Cerny و همکار در PlayStation هر کسی را شگفت زده کرد نه تنها تأیید وجود PlayStation 5 را به دنبال داشت، بلکه ظاهرا تایید شایعات طولانی مدت که کنسول نسل نهم سونی بر پایه پلتفرم Navi از AMD پایه گذاری خواهد شد را هم به همراه داشت. با ارائه یک افزایش نسبی به پردازش قدرت و گرافیک به اندازه کافی تا خروجی را به 4K (و کمی فراتر) برساند.

انتخاب CPU و گرافیک اثر مهمی در خروجی نهایی کنسول‌ها و قیمت و فروش آنها در بازار خواهد داشت. نتایج فعلی ما را تا حدی هدایت می‌کند.

ما اطلاعات کمی از ردموند در رابطه با تلاش‌های کنسول جدیدش شنیده‌ایم اما اگر حتی نیمی از شایعات در مورد تلاش‌های نسل نهم کنسول‌هایش درست باشند، جاه طلبی‌های مایکروسافت برای اکس باکس گسترده‌تر از سونی یا گوگل است: یک کنسول فراتر از درجه یک با سخت‌افزار بالا، اسکارلت در کنار یک دستگاه اصلی دیگر که به شدت بر روی قابلیت xCloud کار می‌کند به نام Lockhart خواهد آمد. هر دو لاک‌هارت و اسکارلت عملا در دید همه رویت شده‌اند، تا البته به نوعی تایید رسمی شوند.

انتظار می‌رود حتی با وجود لیک‌های کم از نسل جدید کنسول‌های مایکروسافت شاهد ورود قدرتمندترین کنسول فیزیکی خانگی نسل هشتمی و قدرتمندترین کنسول ابری جهان باشیم.

در این اطلاعیه، ما سعی خواهیم کرد تا پروژه Scarlett و Lockhart مایکروسافت را با در نظر گرفتن پیشنهادات رقابتی سونی و گوگل درک کنیم. بدون در نظر گرفتن مشخصات نهایی، Scarlett احتمالا یک تجربه قابل مقایسه با PS5 را ارائه خواهد کرد، و Lockhart (و xCloud) تجربه‌ای شبیه به Stadia را ارائه می‌دهد.

GPU Anaconda: گرافیک سفارشی 56 CU Navi، با توان پردازشی بیش از 12 TFLOPs، اما لاک‌هارت کجای داستان قرار می‌گیرد؟

Khronos – افرادی که بر Vulkan نظارت می‌کنند – فهرستی از سخت‌افزارهایی که با API سازگار هستند دارند، و “Google Games Playform Gen 1” در آن قرار دارد و بر اساس معماری GCN 1.5 (یا همان Vega) کار می‌کند. برای گوگل از نظر اقتصادی درست به نظر می‌رسد که پلتفرم Vega را رشد دهد. Vega انتخاب خوبی برای بازی 4K است اما نه Vega 64 و نه 56 هیچکدام به خوبی فروش نکردند. احتمالا AMD یک موجودی بزرگ از پردازنده‌های Vega را که فروش نرفته‎اند انبار کرده است – دقیقا همان چیزی که گوگل نیاز دارد تا ساخت یک زیرساخت سرور را با آن انجام دهد.

در حالی که Stadia توسط Vega طراحی شده است، سونی تایید کرده است که PS5 از GPU مبتنی بر Navi استفاده خواهد کرد و این به معنای آن است که احتمال دارد Anaconda و Lockhart از همان استفاده کنند. ما در حال حاضر دیدگاهی معقول از نحوه عملکرد Navi داریم. در فضای PC یا کامپیوتر شخصی، شایعات مربوط به کارت پرچمدار Navi – RX 3080 XT به عنوان ارائه عملکرد مشابه RTX 2070 می‌باشد. این باعث می‌شود که Navi پانزده تا بیست درصد بهتر از Vega 64 باشد و این یعنی چیزی در حدود 15 TFLOPs قدرت محاسبه خواهد داشت. هسته GCN AMD که Navi هنوز بر اساس آن است یه کمیت موجود است. ما می‌دانیم که GCN نهایتا به 64 CU می‌رسد، به این ترتیب 56 CU 3080 XT خودش یک محصول ضعیف‌تر است. با این حال، گرما، مصرف برق، و اقتصاد دیکته می‌کنند که هر بخش Navi در فضای کنسول، بیشتر محافظت شود و بیشتر برای حفظ منابع تنظیم شود. یک GPU Vega 64 در حالت فعال کامل حدود 12.7 TFLOPs را ارائه می‌دهد، بنابراین 12 TFLOPs بیشتر یا کمتر مرز پایین‌تر از آنچه ما از کنسول Navi در PS5 و Anaconda انتظار داریم است. از آنجا که Navi یک محصول تمرکزگرا است، استفاده از حافظه ارزان تر GDDR6 در آن، به جای HBM موجود در Stadia Vega 56 احتمالی نزدیک به واقعیت است. سرعت GDDR6 بسیار سریع تر از GDDR5 است و ماژول‌های GDDR6 با 14 گیگابایت در باس 256 بیتی می‌تواند پهنای باند حافظه قابل مقایسه را به نسبت HBM Stadia ارائه دهد – کنسول‌های نسل نه قطعا تشنه پهنای باند نیستند.

اما لاکهارت چه؟ کارخانه شایعات اشاره به یک Navi رده پائین دارد که 4 TFLOPs عملکرد محاسباتی در خروجی خواهد داد، تقریبا با پرفورمنس PS4 برابر است. Polaris 11 بعدها پس از ورود بخش‌های عملکردی قطعه Polaris 10 مانند RX 480، با سطح ورودی RX 460، و تنها با 14 CU عرضه شد. به لطف پیشرفت در پردازنده 7 نانومتری، انتظار می‌رود یک قطعه 14-20 CU Navi برای ارائه حدود 4 TFLOPs توان محاسباتی در قیمت‌های مبتنی بر چانه‌زنی آماده باشد. در فضای PC، ما انتظار داریم که Navi 11 جایگزین RX 560 و RX 460 در بازار زیر 100 دلار شود. در فضای کنسول، این فرصت را برای مایکروسافت فراهم خواهد کرد تا لاکهارت را در قیمت پایین‌تر از 300 دلار عرضه کند. شایعات اشاره به استفاده از xCloud برای افزایش توانایی‌های گرافیکی دارند. ما کنجکاو هستیم که چگونه این کار انجام شود و یا حتی عملی باشد. رایانش نیمه ابری گیمینگ به عنوان برگ برنده Xbox One علیه PS4 عضلانی‌تر مورد استفاده قرار گرفت، اما هرگز خوب از آب در نیامد. xCloud تحت توسعه سنگین قرار گرفته است و به نظر می‌رسد مایکروسافت نمی‌خواهد اشتباهات خود را در این بخش تکرار کند، اما قبل از رسیدن به نتیجه، باید بیشتر xCloud را از نزدیک ببینیم.

پردازنده: 8 هسته‌ای نسل سوم Ryzen روی میز: تقارن در سراسر قیمت‌ها

در حالی که هر دو Anaconda و PS5 تقریبا قطعا می‌خواهند پردازنده‌های Ryzen 8 هسته‌ای و 16 تردی را استفاده کنند، ما حدس می‌زنیم Lockhart با همان تنظیمات CPU عرضه شود، حتی اگر آن را در قیمت بسیار پایین تر به بازار جهانی ارسال کنند. اینجا اگر درک روشنی از تولیدات AMD با Ryzen داشته باشید کمک شایانی به شما می‌کند. اینتل پردازنده‌ها را در اطراف یك فرم یكپارچه طراحی می‌كند. همه پردازنده‌های آنها تراشه‌های كاملا فعال دارند و هر کدام به طور جداگانه طراحی شده‌اند. i5-8400 یک تراشه hexacore است و تمام هسته‌ها فعال هستند. به همین ترتیب، i9-9900K یک تراشه هشت هسته‌ای کاملا فعال است. با استفاده از این رویکرد، اینتل تراشه‌هایی را که نقص‌هایی دارند از بین می‌برد. انفجار قیمت‌ها همراه با افزایش تعداد هسته‌ها و نتیجه افزایش قیمت کلی است.

Ryzen، AMD رویکرد مخالف را اتخاذ می‌کند. در برخی موارد، Ryzen تحقق فانتزی مدرسه‌ای شما در اجرای پردازنده‌های دوگانه یا سه گانه است. هر پردازنده Ryzen از یک یا چند ماژول چهار هسته‌ای کاربردی تشکیل شده که CCX ها نامیده می‌شوند، که با هم اتصال Interconnect Fabric mesh دارند. با توجه به این پیوند، هسته‌های فردی CCX ممکن است غیر فعال شوند (برای مثال، Ryzen 5 1600 در کنسول فعلی ما دارای 2 CCX است، هر کدام با یک هسته غیرفعال شده، در مجموع 6 هسته عملکردی). این اجازه می‌دهد که AMD یک واحد ماژول چهار هسته‌ای را به راحتی تولید کند و سپس آن را بدون حذف واحدهای کاربردی تقسیم کند. تمام قطعات Ryzen، از CCX تنها (با دو هسته غیر فعال) Athlon 200GE درست تا هیولای 8 CCX، با 32-core Threadripper 2990WX با در نظر گرفتن این منطق ساخته شده است. این به این معنی است که قیمت پردازنده‌های AMD به صورت خطی رشد می‌کند، و به صورت غریزی با شمارش هسته‌ای مقیاس نمی‌شود. با این حال، این چطور از نظر لاک‌هارت مناسب است؟ همانطور که قبلا ذکر شد، Lockhart به قیمت قابل ملاحظه‌ای پایین تر از PS5 یا Anaconda خواهد رسید و این بدان معناست که سخت‌افزار برش خورده در اختیار شما قرار می‌دهد. حفظ تقارن CPU در کنسول‌ها نسبت به GPU بسیار مهم‌تر می‌شود.

SKU های کنسول با قابلیت‌های متفاوت GPU، اما همان پردازنده می‌تواند به راحتی منطق بازی و کد بازی را اجرا کنند. تنها تفاوت این است که دستگاه با GPU کمتر توانایی اجرا در فریم ریت پایین یا رزولوشن پایین‌تر خواهد داشت. داشتن پردازشگر متفاوت باعث می‌شود که همه چیز برای توسعه دهندگان بسیار مشکل باشد، به ویژه از نظر حفظ سازگاری متقابل: پایه منطق بازی – چگونگی جریان موجودیت‌ها، چگونگی کارکرد AI و غیره – باید بهینه سازی شود، که خیلی سخت‌تر از فقط تنظیم پرچم برای کنسول B است تا مثلا بازی را در 900P اجرا کند. انتخاب یک پردازنده هگزاکور برای لاکهارت بعید است کافی باشد. یک چهار هسته‌ای ارزان تر فقط در این مورد غیر ممکن است: از زمان شروع Generation هشتم، حرکت به سوی multithreading بیشتر در بازی‌ها وجود دارد، و توسعه دهندگان متعادل سازی استفاده از پردازنده در 8 هسته را در پیش گرفته‌اند. این یک کابوس برای متقاعد کردن برنامه نویسان برای کد کردن منطق بازی 16 ثردی است تا آن را برای 4 هسته تنظیم مجدد کنند. علاوه بر این، نشت‌ها به سمت hexacore 3300G رفته که پایین رده‌ترین محصول نسل سوم رایزن است. سومین نسل رایزن، ارزان‌تر از این واقعا امکان پذیر نیست.

با تشکر از روش ساخت قطعات رایزن، پردازنده‌های HexaCore رایزن بر روی همان سیلیکون همتای هشت هسته‌ای خود ساخته می‌شوند. این به این معنی است که یک آستانه قیمت پایین در حدود 100 دلار وجود دارد – شما نمیتوانید این سیلیکون را با قیمت کمتری دریافت کنید – به هر حال شما نیاز به 2 CCX دارید. اما اختلاف هزینه تولید بین SKU های هگزاکور و هشت هسته‌ای احتمالا زیاد نیست. قیمت‌های نشت شده نشان می‌دهد که در فضای کامپیوتری، octacore Ryzen 5 3600 کمتر از 50 دلار گران‌تر از هگزاکور 3300G خواهد بود. با فاکتورسازی در تخفیف‌های عمده فروشی، به این نتیجه می‌رسیم که حتی اگر از پردازنده همان Anaconda استفاده کند، قیمت مواد برای Lockhart به سختی 10 درصد بیشتر خواهد بود از اینکه یک پردازنده کم توان استفاده کند.

حافظه: نقطه اصلی اختلاف

هر دو PS5 و Anaconda حداقل 16 گیگابایت حافظه اشتراکی را دارند. با توجه به اینکه سونی در مورد PS5 پشتیبانی از 8K (در هر فرمی) را ذکر کرده، شگفت زده نخواهیم شد اگر هر دو پلتفرم با حافظه بیشتر از این، در محدوده 20-24 GB باشند. اجرای بازی‌های 4K و فراتر از آن بخش بزرگی از این است که چرا کنسول‌های نسل جدید چنین مقدار زیادی از VRAM را برای بازی نیاز خواهند داشت. این مسئله به لاک‌هارت صدمه نمی‌زند، که قطعا تا 1080p را ساپورت خواهد کرد. در رزولوشن‌های پایین‌تر، شما به سادگی VRAM زیادی نیاز ندارید. ما پیش بینی می‌کنیم که Lockhart بین 12 تا 16 گیگابایت حافظه اشتراکی خواهد داشت – که به اندازه کافی برای مدیریت موجودیت‌های با وضوح بالاتر هنگام اجرا در رزولوشن معمولی توان دارد.

ذخیره سازی: SSD ها در سراسر گزینه‌ها

صرف نظر از افزایش قدرت پردازنده، سرعت ذخیره‌سازی منطقه‌ای است که در این زمان بزرگترین جهش نسلی را می‌بیند. هر دو سونی و گوگل تایید کرده‌اند که ذخیره سازی SSD در ماشین‌های مربوطه مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما هیچ دلیلی نداریم که باور کنیم مایکروسافت حداقل با Anaconda روش دیگری اتخاذ خواهد کرد. SSD ها قطعا به قیمت مواد اضافه می‌کنند. و بازی‌ها هم فعلا کوچکتر نمی‌شوند. این باعث می‌شود کمی وضعیت دوگانگی در Lockhart به وجود آید: کاهش ظرفیت SSD تا میزان 512 گیگابایت کاهش هزینه‌ها را خواهد داشت، اما با بازی‌های موجود که بیش از 100 گیگابایت فضا می‌گیرند، صاحبان لاک‌هات توسط تعداد بازی‌هایی که می‌توانند داشته باشند، محدود خواهند شد. در حالی که Anaconda و PS5 به احتمال زیاد دارای 1 ترابایت SSD هستند، لاک‌هارت یا با SSD کوچکتر و یا با حافظه هارد درایو خواهد آمد.

جمع بندی:

هنوز از مایکروسافت در مورد Anaconda یا Lockhart هیچ حرفی به میان نیامده، البته به جز این که اشاره شده آنها بر روی “چیزی” کار می‌کنند. با این حال، نشت‌ها و سخت‌افزارهای معرفی شده رسمی نشان می‌دهند، نسل نهم به طور فزاینده‌ای جالب و هیجان انگیز است. سونی، مایکروسافت و گوگل به میزان قابل توجهی پردازش و قدرت افزایش یافته را به روی میز می‌آورند، با پردازنده‌های توانمندی، از رده متوسط تا بالا. ما مشتاقانه منتظر تجربه عمیق‌تر (و البته، بهتر) در بازی‌های نسل جدید و نه در آینده‌ای دور هستیم.

مایکروسافت قطعا در نسل جدید خواهد درخشید و قطعا پیشرفت بازار نسبت به نسل هشتم کنسول‌ها را تجربه خواهد کرد. امیدواریم به سرعت به جایگاهی که مستحق آن است برسد.

منبع :

GAMING BOLT

140 پست
سید علی جعفری
مهندس نرم‌افزار و شبکه. گرافیست، انیماتور و موشن گرافیست، سخنران و ارائه دهنده، 22 ساله از مشهد. علاقه‌مند به بازی‌های رایانه‌ای، زبان‌های خارجی و تکنولوژی‌های روز جهان. عاشق مایکروسافت.
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,